Kruisschakeling draadloos uitbreiden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvdo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-12-2024
In een bestaande kruisschakeling ben ik op zoek naar een draadloze oplossing om extra verlichting te kunnen schakelen. Ik wil extra verlichting ophangen waar ik helaas niet kan komen vanuit de huidige lamp.

Een oplossing welke ik heb bedacht was achter iedere schakelaar een draadloze zender en achter beide lampen een draadloze ontvanger (KaKu), echter zou ik graag een oplossing willen hebben waar geen batterijen benodigd zijn, en het liefste met zo min mogelijk zenders (om de kosten te drukken).

In de meest ideale situatie zou ik een zender bij de huidige lamp willen hebben die een signaal verzend zodra de lamp ingeschakeld wordt, waar de ontvanger bij de 2e lamp ervoor zorgt dat deze ingeschakeld wordt. Zoiets kreeg ik echter niet gevonden..

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Ik neem aan dat als je bestaande lamp wordt uitgeschakeld dat er dan ook een signaal verzonden moet worden om de tweede lamp ook uit te schakelen?

edit:
Ik zou het proberen met zoiets als een HE852 deurschakelaar met magneetcontact.
Het eenvoudigste is om een 220 volt relais (met wisselcontact) parrallel aan de eerste lamp te monteren.
De HE852 zender moet opengemaakt worden en het glazen buisje , de magnetische schakelaar, moet overbrugd worden met 2 geschakelde contacten van het 220V relais. Een KaKu ontvanger kun je dan koppelen aan het signaal van de HE852.

De HE852 zal zowel een signaal versturen als het 220V relais bekrachtigd wordt en ook een signaal als het relais afvalt. De KaKu ontvanger kan nu de tweede lamp aan/uit zetten.
Je zit nog wel met een klein batterijtje (CR2032) in de HE852 wat je zo nu en dan moet vervangen.

Vast en zeker kan het ook met iets anders als een HE852.
Zelf gebruik ik Domoticz en dan is het heel simpel om te maken wat jij wil.

[ Voor 74% gewijzigd door costo op 18-10-2016 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvdo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-12-2024
Inderdaad, als 1 van de knoppen van de kruisschakeling gebruikt wordt, moet de 2e lamp op dezelfde manier reageren als de bestaande lamp.

edit: Ik wil het graag proberen om het met bestaande hardware oplossen zonder uit elkaar halen of batterijen. Ik heb al wat oplossingen thuis liggen met KaKu, maar ik wil daar geen omkijken meer naar hebben.

[ Voor 43% gewijzigd door hansvdo op 18-10-2016 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-10 11:54
Als je al kaku hebt, dan zou het volgens mij met een awmt-230 moeten kunnen. Normaal zet je deze parallel over de huidige enkelvoudige schakelaar. In dit geval plaats je hem bij de laatste wisselschakelaar in de kruisschakeling (die met de drie zwarte draden) op het p-contact (de zwarte draad die naar je lamp gaat) en de fase (bruin) die hopelijk aanwezig is voor het stopcontact bij deze scakelaar. Als die niet aanwezig is, kun je hem ook nog bij de huidige lamp plaatsen op de schakeldraad en fase draad (bruin)