Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

OpenVPN + bbox? Veilig surfen via publieke wifi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• k53
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 02-11-2024
Mijn kennis over computernetwerken is zo goed als onbestaande.

Mijn doel is het volgende: Ik wil met mijn mobiele devices veilig surfen vanop open wifi netwerken (bibliotheek,koffiebar,...)

Ik zou natuurlijk maandlijks kunnen betalen aan een vpn provider maar vroeg me af of het ook gratis kan.

Het idee was dat ik op mijn router een OpenVPN server zou installeren en op mijn devices iPhone + Macbook een OpenVPN client zodat ik telkens ik een publieke wifi gebruik een versleutelde verbinding opzet tot aan mijn thuis-modem.
Dat het verkeer vanaf mijn thuismodem, verder over internet niet meer versleuteld verloopt lijkt me niet direct zo'n groot probleem. (Of zie ik dat verkeerd?)

Mijn internetverkeer thuis verloopt langs een bbox (model/router) van Proximus. Na wat zoeken blijkt het dat het niet mogelijk is om een VPN server te draaien op zon bbox (correct?)

Wat zijn de andere mogelijkheden? Ik las iets over een andere modem bridgen? Een raspberry pi met daar een VPN server op achter de bbox hangen? ...

Beste antwoord (via k53 op 06-11-2016 17:53)

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Zit je bij proximus??

Indien Ja:

1) Log in in MijnProximus
2) Klik op een internetabonnement in het gedeelte Internet.
3) Kies Technisch profiel in de box Diensten: standaard staat hier “Normal” aangevinkt.
4)Selecteer Basic en klik op de knop Bevestigen.
5) Schakel uw modem 5 seconden uit en dan weer in.

Leterlijk copy paste van proximus faq: 1e hit op google 8)7

http://www.proximus.be/su...ternetpoorten-openen.html

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Alle reacties

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

k53 schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 02:58:
Mijn kennis over computernetwerken is zo goed als onbestaande...
Ik denk dat je dit probleem eerst moet oplossen.

Waarom zou je een VPN willen als je nog niet eens IP-adres van een mac-adres kunt onderscheiden?
Waar ben je bang voor? Wat poog je te voorkomen?

Als je de vraag op vage deze manier stelt heeft iedereen die antwoord geeft, z'n eigen optiek en z'n eigen redenen er in verwerkt. Die hoeven niet noodzakelijk overeen te komen met jouw doelstellingen.
(Eigenlijk bedoel ik te zeggen: "ze roepen maar wat", maar daar gaan weer allerlei mensen over struikelen dus dat zeg ik liever niet)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Kijk anders gewoon eens naar een VPN aanbieder :) Zijn er genoeg!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:26
Prima idee, zet een raspberry pi achter je router. Laat openvpnop 443 luisteren, doe ee portforward op je router naar de raspberry pi, installeer de openvpn client op je devices en importeer je keys.

Met een pi genoeg tutorials over te vinden :)

CISSP! Drop your encryption keys!

• k53
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 04:44:
[...]

Ik denk dat je dit probleem eerst moet oplossen.

Waarom zou je een VPN willen als je nog niet eens IP-adres van een mac-adres kunt onderscheiden?
Ik heb me nogal sterk uitgedrukt, een IP-adres van een mac-adres onderscheiden lukt me nog wel net. Ik wou aangeven dat ik van computernetwerken niet zoveel kaas heb gegeten om zo te bekomen dat de reply's redelijk laagdrempelig geformuleerd worden.
Waar ben je bang voor? Wat poog je te voorkomen?
Ik ben nergens bang voor (nu ja,... :+ )
Ik probeer niks te voorkomen. In tegendeel, ik probeer een oplossing te vinden voor wat ik in mn openingspost omschreven heb. Nuja, je zou kunnen stellen dat ik probeer te voorkomen dat ik onveilig over openbare wifi netwerken surf. Dat heb ik duidelijk in mn openingspost en in de titel aangegeven.
Als je de vraag op vage deze manier stelt heeft iedereen die antwoord geeft, z'n eigen optiek en z'n eigen redenen er in verwerkt. Die hoeven niet noodzakelijk overeen te komen met jouw doelstellingen.
(Eigenlijk bedoel ik te zeggen: "ze roepen maar wat", maar daar gaan weer allerlei mensen over struikelen dus dat zeg ik liever niet)
Ik begrijp niet goed wat je zo vaag vindt aan mijn vraag.
Ik zit thuis achter een bbox (proximus modem/router) en wil met mn iPhone en Macbook veilig en gratis gebruik maken van openbare wifi netwerken.
Toch een duidelijke vraagstelling lijkt me?

• k53
DennusB schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 04:48:
Kijk anders gewoon eens naar een VPN aanbieder :) Zijn er genoeg!
Zoals ik in mijn openingspost aangaf: ik wil het gratis houden. (qua terugkerende kosten)
En ook zonder beperkingen qua data.

• k53
laurens0619 schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 07:28:
Prima idee, zet een raspberry pi achter je router. Laat openvpnop 443 luisteren, doe ee portforward op je router naar de raspberry pi, installeer de openvpn client op je devices en importeer je keys.

Thanks voor de reply!

Hoe moet ik die opstelling fysiek zien? cat5 kabeltje van een vrije lan poort op mn bbox naar de netwerkpoort op de raspberry?
Of via usb van de bbox naar de raspberry en dan via cat5 terug naar een lan poort op de bbox?

• laurens0619
Cat 5 kabeltje tussen de Pi en de bbox. Je kan de voeding van de bbox via usb pakken.
Zie hier voor tutorial: https://www.sitepoint.com...-using-your-raspberry-pi/ hoe je het software matig moet inregelen

Als je het echt eenvoudig wilt inregelen koop dan een Synology NAS. Daar kan je in een webinterface de vpn instellen en de interface helpt je zelfs met het forwarden van de poort.

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:24
Of, als je het helemaal simpel wilt:

pricewatch: Netgear Nighthawk R7000 - AC1900 Smart WiFi Router kopen om je huidige router mee te vervangen, deze handleiding volgen en je bent klaar. Heb je ook snelle wifi met een goede dekking in huis mocht je dat nog niet hebben. Waarschijnlijk niet aangezien modem+router combinaties die internetproviders bij een abonnement leveren vaak ruk zijn.

Gebruik het zelf ook en het werkt erg goed, stabiel en snel.

[ Voor 22% gewijzigd door nMad op 18-10-2016 13:34 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• k53
laurens0619 schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 13:23:
Cat 5 kabeltje tussen de Pi en de bbox. Je kan de voeding van de bbox via usb pakken.
Zie hier voor tutorial: https://www.sitepoint.com...-using-your-raspberry-pi/ hoe je het software matig moet inregelen

Als je het echt eenvoudig wilt inregelen koop dan een Synology NAS. Daar kan je in een webinterface de vpn instellen en de interface helpt je zelfs met het forwarden van de poort.
Behoorlijk noob vraag waarschijnlijk, maar door dat cat5 kabeltje komt versleutelde data toe van mijn mobiel device en vertrekt ook niet-versleutelde data richting de bbox en zo het internet op. Correct? 1 kabeltje en 1 fysieke lan poort nodig dan?

Iets anders: In deze setup zou ik ook moeten gebruik maken van dyndns of alternatief om het wisselend ip adres van de bbox op te vangen.

Chronologisch zou verbinden met internet vanop een publieke wifi dan als volgt verlopen:
  1. iPhone maakt via publieke wifi verbinding naar dyndns om te weten te komen wat het huidige externe ip adres van mijn bbox is.
  2. Verbinding maken naar ip adres van bbox.
  3. Bbox forward naar raspberry waar vpn server op draait.
  4. Internetverkeer van raspberry (deze keer onversleuteld ) terug richting bbox en zo het internet op.
Correct?

Stap 2 en 3 zouden dan versleuteld gebeuren. (goed want een publieke wifi vertrouw ik niet)
Stap 4 verloopt niet versleuteld maar dat vind ik niet erg vermits ik vanaf mijn Proximus bbox de security van het verkeer naar buiten een verantwoordelijkheid van mijn isp vind.

Waar ik wel een issue zie: Stap 1 verloopt onversleuteld over de publieke wifi...
Op mobiele devices zoals een iPhone heb je ook heel wat services en apps draaien die checks beginnen uitvoeren (Facebook, messenger, WhatsApp, Mail binnenhalen, ...) of inloggen zodra er een netwerkverbinding is...

Met andere woorden: Wordt die VPN-verbinding niet per definitie steeds net te laat opgezet?

• k53
nMad schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 13:28:
Of, als je het helemaal simpel wilt:

pricewatch: Netgear Nighthawk R7000 - AC1900 Smart WiFi Router kopen om je huidige router mee te vervangen, deze handleiding volgen en je bent klaar. Heb je ook snelle wifi met een goede dekking in huis mocht je dat nog niet hebben. Waarschijnlijk niet aangezien modem+router combinaties die internetproviders bij een abonnement leveren vaak ruk zijn.

Gebruik het zelf ook en het werkt erg goed, stabiel en snel.
Een router gebruiken voor die vpn is een piste die ik ook bekijk!
Alleen zou ik de bbox ook graag houden en laten doen wat hij nu doet. (digitale tv, internet binnenshuis, wifi,..)

Iets waar ik meer aan dacht is een setup zoals hierboven beschreven (met raspberry pi) maar dan met een dedicated vpn-router in plaats van met een raspberry.

Voordelen lijken me:
  • Makkelijker te configureren dan een raspberry?
  • Performantie? Dedicated hardware die gebouwd is om dit soort werk te doen. (Weet niet goed wat ik zal moeten inboeten aan bandbreedte als ik een vpn server op zo'n raspberry pi 3 draai. Verkeer versleutelen en ontsleutelen vergt toch wel wat rekenkracht neem ik aan)
Nadelen:
  • De prijs
  • Stoomverbruik?
Overigens: Als ik zo'n dedicated vpn server achter de bbox zet, hoeft die helemaal niet over wifi te beschikken, wat maakt dat ik mss voor een goedkoper model kan gaan.

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-11 20:44

DaRoot

Some say...

laurens0619 schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 07:28:

Zal dan poort 1194 worden, maar het idee is inderdaad erg goed.
Heb ik ook tijd lang gebruikt, werkt prima.
Pi heeft erg laag stroomverbruik, je kunt door er een los device voor te gebruiken, ook geen andere apparatuur mee in de war schoppen.
How-to op zoeken, Pi vast IP geven, portmap op 1194 toepassen en klaar.
TS geeft aan beperkte kennis te hebben? Lijkt me dit een mooi project om van aantal zaken tegelijk wat kennis op te doen.
k53 schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 18:06:
[...]

Een router gebruiken voor die vpn is een piste die ik ook bekijk!
Alleen zou ik de bbox ook graag houden en laten doen wat hij nu doet. (digitale tv, internet binnenshuis, wifi,..)

Iets waar ik meer aan dacht is een setup zoals hierboven beschreven (met raspberry pi) maar dan met een dedicated vpn-router in plaats van met een raspberry.

Voordelen lijken me:
  • Makkelijker te configureren dan een raspberry?
  • Performantie? Dedicated hardware die gebouwd is om dit soort werk te doen. (Weet niet goed wat ik zal moeten inboeten aan bandbreedte als ik een vpn server op zo'n raspberry pi 3 draai. Verkeer versleutelen en ontsleutelen vergt toch wel wat rekenkracht neem ik aan)
Nadelen:
  • De prijs
  • Stoomverbruik?
Overigens: Als ik zo'n dedicated vpn server achter de bbox zet, hoeft die helemaal niet over wifi te beschikken, wat maakt dat ik mss voor een goedkoper model kan gaan.
Stroomverbruik bij een Pi is 1,5 watt? bijna niets iig.
Raspberry Pi is snel genoeg qua CPU, alleen de LAN poort zit op de USB 1.1 bus aangesloten. Ik hield zo'n 10Mbps over, mits je upload snel genoeg is, anders is dat de beperking.
Ik gebruik het vooral voor mail ophalen en telebankieren op publieke hotspots, werkt perfect.

Edit:
How-to deel 1: https://sys.jonaharagon.c...a-raspberry-pi-2-part-12/
How-to deel 2: https://sys.jonaharagon.c...pi-openvpn-server-part-2/

[ Voor 50% gewijzigd door DaRoot op 18-10-2016 18:32 ]

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• k53
DaRoot schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 18:23:

Stroomverbruik bij een Pi is 1,5 watt? bijna niets iig.
Dat stroomverbruik dat ging over een mogelijk nadeel van een dedicated router gebruiken (achter de bbox) in plaats van een raspberry. Niet op het stroomverbruik van de raspberry dus.

De 2 pistes die ik tegen elkaar afweeg zijn:
  1. OpenVPN server op raspberry pi (achter mijn huidige bbox)
  2. OpenVPN server op router (ook achter mijn huidige bbox, die wordt niet vervangen)
Wat zou jij aanraden?
Raspberry Pi is snel genoeg qua CPU, alleen de LAN poort zit op de USB 1.1 bus aangesloten. Ik hield zo'n 10Mbps over, mits je upload snel genoeg is, anders is dat de beperking.
Ik gebruik het vooral voor mail ophalen en telebankieren op publieke hotspots, werkt perfect.
De bedoeling bij mij zou wel zijn om het als volwaardige internet connectie te gebruiken. Niet enkel mail ophalen via mijn iPhone maar ook op mijn laptop vlot youtube kunnen kijken bijvoorbeeld.

• laurens0619
k53 schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 17:48:
[...]
`

Behoorlijk noob vraag waarschijnlijk, maar door dat cat5 kabeltje komt versleutelde data toe van mijn mobiel device en vertrekt ook niet-versleutelde data richting de bbox en zo het internet op. Correct? 1 kabeltje en 1 fysieke lan poort nodig dan?

Iets anders: In deze setup zou ik ook moeten gebruik maken van dyndns of alternatief om het wisselend ip adres van de bbox op te vangen.

Chronologisch zou verbinden met internet vanop een publieke wifi dan als volgt verlopen:
  1. iPhone maakt via publieke wifi verbinding naar dyndns om te weten te komen wat het huidige externe ip adres van mijn bbox is.
  2. Verbinding maken naar ip adres van bbox.
  3. Bbox forward naar raspberry waar vpn server op draait.
  4. Internetverkeer van raspberry (deze keer onversleuteld ) terug richting bbox en zo het internet op.
Correct?

Stap 2 en 3 zouden dan versleuteld gebeuren. (goed want een publieke wifi vertrouw ik niet)
Stap 4 verloopt niet versleuteld maar dat vind ik niet erg vermits ik vanaf mijn Proximus bbox de security van het verkeer naar buiten een verantwoordelijkheid van mijn isp vind.

Waar ik wel een issue zie: Stap 1 verloopt onversleuteld over de publieke wifi...
Op mobiele devices zoals een iPhone heb je ook heel wat services en apps draaien die checks beginnen uitvoeren (Facebook, messenger, WhatsApp, Mail binnenhalen, ...) of inloggen zodra er een netwerkverbinding is...

Met andere woorden: Wordt die VPN-verbinding niet per definitie steeds net te laat opgezet?
Ik denk dat jij het prima conceptueel snapt :)

* Je hebt inderdaad iets als DynDNS nodig bij een wisselend ip. In de praktijk valt die wisseling wel mee dus veel mensen kloppen gewoon hun huidige ip in
* 1 utp kabel is voldoende en daar zal inderdaad encrypted en unencrypted verkeer over heen gaan
* Stap 1 en 2 zijn onversleuteld. Echter is het risico beperkt. Ze kunnen iig niet zomaar je vpn authenticatie afluisteren door je bv naar een ander ip te verwijzen
* Wat wel juist is, is dat je eigenlijk per definitie altijd te laat bent. Zijn wel oplossingen voor maar verschilt per OS. Voor iOS zijn hier wel oplossingen voor (http://www.howtogeek.com/...vpn-on-an-iphone-or-ipad/) maar ddat werkt weer niet voor OpenVPN (wel ipSEC). Bedenk wel, welk risico ben je aan het mitigeren. Apps die continu verbinding hebben (bv mail) zijn vaak al encrypted. Maar je hebt helemaal gelijk, voor dit doel moet je eigenlijk een always on VPN oplossing hebben.
* Een router (met vpn ondersteuning) is inderdaad een stuk eenvoudiger te configureren.
* Een router is niet per definitie beter in vpn routeren. Het is een heel ander stukje cpu wat je daarvoor nodig hebt. Sterker nog in de praktijk zie je vaak 5-10mbit als throughput. Sommige duurdere routers hebben cryptografische ondersteuning waardoor je wel hogere snelheden kunt halen, vaak wel voor IPSEC vpn dus let even op of dat ook voor OpenVPN is. Als ik mij niet vergis is de voorgestelde netgear een zeer goede vpn router met snelheden > 50Mbit
* Bedenk wel dat de internet snelheid die je straks via public wifi kunt behalen gelijk is aan je huidige upload snelheid van je verbinding. Heb je slechts 2mbit upload dan is het zinloos om te investeren in een sneller apparaat.Advies:Kijk naar je upload en kies daar je hardware op uit (wat dus van 30-300 euro kan gaan afhankelijk van je verbinding)
* In de meeste tutorials kom je poort 1194 tegen, ik adviseer echter 443. Veel public wifi verbindingen staan alleen poort 80/443 (en of wat mail poorten) toe. Dan gaat je vpn dus niet werken op 1194
* Er zijn meerdere versies van de Pi waarvan de laatste stukken sneller.

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 18-10-2016 19:19 ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Dit script is veruit het gemakkelijkst om een OpenVPN server mee te installeren: https://github.com/Nyr/openvpn-install
Overigens zou je bij beperkte upload thuis ook een VPS kunnen overwegen voor ~2€/maand en hier zelf weer je OpenVPN server op hosten bijvoorbeeld: http://www.ramnode.com/vps.php . Hoef je ook niet te investeren in een RPi. Of als je een dynamisch IP adres hebt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• DaRoot

DaRoot

Some say...

k53 schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 18:51:
[...]

Dat stroomverbruik dat ging over een mogelijk nadeel van een dedicated router gebruiken (achter de bbox) in plaats van een raspberry. Niet op het stroomverbruik van de raspberry dus.

De 2 pistes die ik tegen elkaar afweeg zijn:
  1. OpenVPN server op raspberry pi (achter mijn huidige bbox)
  2. OpenVPN server op router (ook achter mijn huidige bbox, die wordt niet vervangen)
Wat zou jij aanraden?

[...]

De bedoeling bij mij zou wel zijn om het als volwaardige internet connectie te gebruiken. Niet enkel mail ophalen via mijn iPhone maar ook op mijn laptop vlot youtube kunnen kijken bijvoorbeeld.
Houdt er rekening mee dat je ook met je uploadsnelheid van je internetverbinding te maken hebt. Als deze maar 5Mbps is, gaat het nooit harder dan dat.

• k53
DaRoot schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 19:20:
[...]

Houdt er rekening mee dat je ook met je uploadsnelheid van je internetverbinding te maken hebt. Als deze maar 5Mbps is, gaat het nooit harder dan dat.
De max uploadsnelheid van mijn internetverbinding is 15Mbps , in realiteit haal ik ongeveer 10Mbps.

Wat ik me begin af te vragen: Is dit echt z,n exotische kwestie? Het lijkt wel alsof zelfs hier op tweakers maar enkelingen zo'n setup hebben.
Zijn er dan veel eenvoudigere en voor de hand liggende methodes om je verbinding op publieke wifi te beveiligen die ik over het hoofd zie?

Daarstraks ging ik hier naar een lokale computerwinkel (ze bieden ook wat IT diensten aan kleine bedrijven).
De man achter de balie lachte mij net niet uit met mijn vraag. De insteek was vooral "Heb jij staatsgeheimen te verbergen ofzo?" en "de kans dat je effectief gehackt wordt in een koffiebar is kleiner dan dat je de lotterij wint"...

Zijn advies was: "wijzig gewoon regelmatig je wachtwoorden. Packets onderscheppen is 1 ding, er effectief je passwords uithalen is niet zo eenvoudig..."

Ben ik echt zo aluhoedje bezig? Is het sop de kool waard?

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Het is geen mega hogere wiskunde, maar ook niet iets wat je in 5 seconden voor elkaar hebt.
Zijn advies is realistisch gezien niet slecht denk ik.. in zoverre: bij telebankieren, webmail (als in hotmail etc) wordt er altijd een https verbinding opgebouwd. Succes met hacken daarvan..
Er is dan misschien nog net te zien dat je naar de website van hotmail of de bank gaat, de inhoud vervolgens niet.
Via een VPN versleutel je ook dat verkeer..
Aan jou de keuze wat je er voor over hebt idd..

Je kunt het ook anders zien: je stelt jezelf een doel dat je wilt bereiken.. de weg ernaartoe houdt in: technische kennis opdoen, misschien zelfs Linux kennis. Ergo: je behaalt je doel en onderweg heb je veel geleerd..

• k53
Mijn argwaan is er vooral bij het zien van tools zoals FireSheep of Wifi Pineapple. Daarmee lijkt het bijna kinderspel om bijvoorbeeld een Facebook account over te nemen van iemand die op een publieke wifi zit.

Of zie ik dat verkeerd?

Een tijdje terug was er op Belgische televisie eens een reportage waarbij men de proef op de som nam en met een Wifi Pineapple op een terrasje ging zitten. Het duurde niet lang of men kon alle verkeer inzien.

Vraagje aan de reageerders hier: Wat doen jullie persoonlijk met dat risico?
Negeren en gewoon onbeschermd de publieke wifi op? VPN-abonnement? Altijd 3G/4G gebruiken in plaats van Wifi? Toch zelf een vpn server draaien? ... Ik ben benieuwd naar de reacties.

Toch ook even vermelden: Een dikke duim voor dit forum! Erg snelle en waardevolle reacties. Top!

• DaRoot

DaRoot

Some say...

ik draai zelf een OpenVPN server op mijn Ubuntu server..
Die gebruik ik vooral om op bepaalde wifi netwerken beperkingen te omzeilen, om makkelijker bij mijn servers te komen, en om inderdaad veilig bepaalde diensten te gebruiken op openbare wifi netwerken.

• k53
DaRoot schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 22:10:
ik draai zelf een OpenVPN server op mijn Ubuntu server..
Die gebruik ik vooral om op bepaalde wifi netwerken beperkingen te omzeilen, om makkelijker bij mijn servers te komen, en om inderdaad veilig bepaalde diensten te gebruiken op openbare wifi netwerken.
Bepaalde diensen, ook al zijn die diensen in kwestie al door https beveiligd? Of enkel als je gebruikmaakt van bepaalde diensten die niet versleuteld verlopen?

• DaRoot

DaRoot

Some say...

k53 schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 22:14:
[...]

Bepaalde diensen, ook al zijn die diensen in kwestie al door https beveiligd? Of enkel als je gebruikmaakt van bepaalde diensten die niet versleuteld verlopen?
Telebankier apps vooral eigenlijk.. en idd emailclients die onbeveiligde verbindingen opbouwen.
En op aantal plekken waar ik voor het werk zit, is bijv ssh naar buiten toe wel geblokkeerd, die diensten kan ik dan alsnog via de VPN wel bereiken.

• k53
DaRoot schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 22:16:
[...]

Telebankier apps vooral eigenlijk..
Ik dacht juist dat dat reeds de meest beveiligde verbindingen waren?

• DaRoot

DaRoot

Some say...

k53 schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 22:20:
[...]

Ik dacht juist dat dat reeds de meest beveiligde verbindingen waren?
tja.. via de websites van de banken kun je idd https zien staan.. maar weet jij dat ook zeker bij de apps?

• k53
DaRoot schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 22:21:
[...]

tja.. via de websites van de banken kun je idd https zien staan.. maar weet jij dat ook zeker bij de apps?
Ik niet, maar ik dacht jij wel :+

Wat is je kennisniveau mbt networksecurity /opleiding/beroep?

• BelJoost
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
  1. Toch een abo op een betaalde dienst nemen.
  2. Deal proberen te maken met verkoper van router die OpenVPN ondersteund, zodat als je het niet aan de praat krijgt je het terug mag brengen.
  3. Virtueel aan de slag met OpenVPN en na succes over naar iets definitiefs.
Als je tijd en zin hebt in een kleine uitdaging. OpenVPN op je huidige PC virtueel (VirtualBox, VMWare, Hyper-V) optuigen om er ervaring mee op te doen. Er zijn een aantal linux distributies (bijvoorbeeld ClearOS) waarmee je het relatief eenvoudig aan de praat kan krijgen. Als je het voor elkaar hebt, kan je altijd nog voor de Pi of iets anders gaan.

Op de virtuele machine de netwerkkaart in bridge-modus laten werken; vanaf je modem/router de poort forwarden naar de virtuele omgeving.

Draai OpenVPN op tcp/443. Laagste kans dat dit geblocked wordt door de open-wifi aanbieder. Thuis om te testen kan je natuurlijk gewoon met de default (udp poort) werken.
Wat ik me begin af te vragen: Is dit echt z,n exotische kwestie? Het lijkt wel alsof zelfs hier op tweakers maar enkelingen zo'n setup hebben
Het is niet iets wat iedereen even simpel in elkaar draait. Ook ziet men het belang nog niet. Maar met media-aandacht zoals gisteren de privacy quiz op npo3 lijkt daar wel verandering in te komen.

• DaRoot

DaRoot

Some say...

k53 schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 22:26:
[...]

Ik niet, maar ik dacht jij wel :+

Wat is je kennisniveau mbt networksecurity /opleiding/beroep?
Kennisniveau: beroepsmatig mee bezig, opleiding: auto-didactisch/interesse..
Wat hier boven genoemd wordt, eerst eens virtueel installeren, is misschien geen gek idee.

Edit:
Misschien is Opera VPN een idee? http://www.opera.com/nl/apps/vpn
Is ook gratis... zelf nog geen ervaring mee

[ Voor 13% gewijzigd door DaRoot op 18-10-2016 22:37 ]

• laurens0619
Ja het is niet veilig op open wifi netwerken
Zelfs als je https gebruikt kun je vaak nog meelezen (http>https redirect onderscheppen, dns hikacking etc).

Het is meer de likelihood van de aanval die niet zo hoog is. Het is voor de aanvaller veel eenvoudiger om wat ransomware/phishing mails rond te sturen dan fysiek op een wifi te gaan sniffen om met wat geluk toegang te krijgen tot een online account?

Over het algemeen kun je wel stellen dat je via apps voor de grote jongens wel veilig zit (ssl only zonder redirect en cert pinning). Toch zal ik nooit via iemand anders zijn vpn ergens inloggen/interbankiere . Mail/facebook/browser/youtube/whatsapp ben ik niet zo bang voor.

Maar om antwoord te geven, tja veel mensen vinden security niet interessant/vervelend/lastig ook al zijn ze op de hoogte van de risicos.... een van de manieren is security verwerken in het systeem. In versies van android/opera? Zit bv een optie dat alles automatisch via vpn gaat bij open wifi

http://www.howtogeek.com/...-safe-on-public-networks/

[ Voor 22% gewijzigd door laurens0619 op 18-10-2016 23:22 ]

• k53
Om hier even op terug te komen: Kan ik het hier ook mee doen in plaats van een raspberry pi met vpn server? : pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X

Kost me nog geen 60 euro. Is dat een optie of voldoet dat niet voor wat ik wil doen?

En ook: Wat is eigenlijk het verschil tussen die edgerouter x en bijvoorbeeld volgende producten van ubiquiti:M.a.w. Is zo'n ubiquity router niet de eenvoudigere, gebruiksvriendelijkere, en ongeveer even goedkope (raspberry + sd kaartje + usb kabeltje + case,...) oplossing? ...

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:46

Cyphax

Moderator LNX
k53 schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 22:06:
Vraagje aan de reageerders hier: Wat doen jullie persoonlijk met dat risico?
Negeren en gewoon onbeschermd de publieke wifi op? VPN-abonnement? Altijd 3G/4G gebruiken in plaats van Wifi? Toch zelf een vpn server draaien? ... Ik ben benieuwd naar de reacties.
Ik doe dat (ook) op de manier die Laurens beschreef; Raspberry Pi met OpenVPN. Dat is goed te installeren als je de handleiding netjes volgt en daarna heb je een veilige verbinding met je eigen netwerk. Niet alleen bij andere wifi, maar ook via de mobiel. :)
k53 schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 17:41:
Om hier even op terug te komen: Kan ik het hier ook mee doen in plaats van een raspberry pi met vpn server? : pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X

Kost me nog geen 60 euro. Is dat een optie of voldoet dat niet voor wat ik wil doen?

En ook: Wat is eigenlijk het verschil tussen die edgerouter x en bijvoorbeeld volgende producten van ubiquiti:M.a.w. Is zo'n ubiquity router niet de eenvoudigere, gebruiksvriendelijkere, en ongeveer even goedkope (raspberry + sd kaartje + usb kabeltje + case,...) oplossing? ...
Die Pi zou alleen maar als OpenVPN-server fungeren binnen je bestaande netwerk. Zo'n EdgeRouter lijkt me meer een router die ook routeert? In principe heb je al een router.

[ Voor 49% gewijzigd door Cyphax op 22-10-2016 19:41 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voordat je naar VPN gaat kijken kijk eerst eens naar de services die je wilt gebruiken. Als je mail provider en de sites die je bezoekt versleutelde verbindingen gebruiken moet je je ernstig afvragen of VPN nodig is. Op een drukke plek zal iemand die meeluisterd zowiezo nog een hoop moeite moeten om precies jouw verkeer te filteren en ook aan jouw te kunnen koppelen. Het lijkt altijd zo simpel maar het is veel werk en alleen interessant als je een target bent anders is het veel werk voor wat!
De gewone man in de straat is veel effectiever te hacken of data te ontfutselen op veel simpeler en effectievere methodes.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• k53
Frogmen schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 11:31:
Het lijkt altijd zo simpel maar het is veel werk en alleen interessant als je een target bent anders is het veel werk voor wat!
De gewone man in de straat is veel effectiever te hacken of data te ontfutselen op veel simpeler en effectievere methodes.
Hoe dan? En hoe kan ik me daarvoor beveiligen?

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Oplettten met wat je download, opent en installeert, en niet overal maar op klikken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

k53 schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 21:43:
[...]

De max uploadsnelheid van mijn internetverbinding is 15Mbps , in realiteit haal ik ongeveer 10Mbps.

Wat ik me begin af te vragen: Is dit echt z,n exotische kwestie? Het lijkt wel alsof zelfs hier op tweakers maar enkelingen zo'n setup hebben.
Zijn er dan veel eenvoudigere en voor de hand liggende methodes om je verbinding op publieke wifi te beveiligen die ik over het hoofd zie?
Openvpn is de makkelijkste manier. Of je het nu op rpi doet, of nieuwe router koopt et vpn ondersteuning.
Heb hier ook een pi-tje draaien die dient als vpn servertje. Kan ik lekker van overal aan mijn zaken in het network.
En mijn ouders gebruiken het ook zodat ze vanin het buitenland gewoon naar de vlaamse zenders kunnen kijken via yelotv (ik heb telenet).

Btw hou er rekening mee als je nieuwe router koopt, dat je je huidige bbox in bridged modus moet gebruiken want de bbox is modem/router en de zaken die jij aanhaalt zijn gewone routers.

[ Voor 9% gewijzigd door SadisticPanda op 23-10-2016 19:51 ]

• k53
Voorlopig heb ik nog geen OpenVpn server thuis opgezet. Om het eenvoudig te houden gebruik ik even een gratis trial periode van Avast secureline VPN dat bij mn avast virusscanner zit.

Vandaag maakte ik gebruik van de publieke wifi in de lokale bibliotheek. Enkele vaststellingen daar:
  1. Ik kon niet verbinden met die avast vpn servers (verschillende servers geprobeerd, geen enkele werkte). Terwijl ik prima met alle avast vpn servers kan verbinden als ik thuis met mijn eigen wifi verbonden ben.
  2. [red]De publieke wifi blokkeert de poort die de vpn wil gebruiken om te verbinden?[/red]
  3. Ik gebruik de apple Mail app die de mails van mijn hotmail, gmail, en iCloud mailadres ophaalt. Op de publieke wifi van de bib kon Mail met geen van de mailservers verbinden. Ik kreeg het volgende bericht:
    "Mail can't verify the identity of the server 'imap-mail.outlook.com'

The certificate for this server is invalid. You might be connecting to a server that is pretending to be 'imap-mail.outlook.com' which could put your confidential information at risk. Would you like to connect to the server anyway?"
    Als ik op 'show certificate' klikte zag ik:
    Barracuda (naam van het certificaat blijkbaar)
    Issued by: Avast untrusted CA (op dit moment was ik niet via avast vpn verbonden, gewoon via de publieke wifi verbonden.)
    Expires: Tuesday 19 January 2038 at 4:14:07 AM Central European Standard Time
    This certificate is not valid (host name mismatch)
    Natuurlijk heb ik niet op "continue" maar wel op cancel geklikt. Waardoor ik dus geen mails kon ophalen.
  4. [red]De publieke wifi blokkeert de poorten die de mail app wil gebruiken om met de mailservers te verbinden? Of is hier meer/iets anders aan de hand ivm dat certificaat?[/red]
  5. Mijn macbook was via de publieke wifi verbonden en mijn iPhone via 4G, met beiden kon ik dus prima surfen.
    Toen ik via de Messages app op mijn macbook een berichtje naar een vriend wou sturen lukte dat niet. Het berichtje werd niet zichtbaar op de iPhone en op de macbook kreeg ik na een tijdje de melding dat het bericht niet verstuurd was.
De messages app gebruik poorten die geblokkeerd zijn door de publieke wifi?
  • Hoe kan ik dit oplossen?
  • Biedt een vpn server thuis zoals ik eerst van zin was hier een oplossing voor?
  • Hoe kan ik checken welke poorten wel en niet open staan op die publieke wifi daar?
  • Ga ik met een eigen vpn server niet op hetzelfde probleem botsen als bij punt 1... namelijk dat de poort die voor de vpn verbinding gebruikt wordt geblokkeerd wordt op het publieke wifi netwerk?

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Eenmaal je op je vpn zit, kan de publieke wifi niets meer blokkeren. Alle poorten zijn dan beschikbaar en alle filtering is weg (enkel die van je thuisverbinding ofc).

Om alle/meeste blokkeringen te vermijden, ben je best dat je de vpn-server op poort 443 of 80 (webserverpoorten) deze zijn nooit blocked op publieke wifi's en 95% van publieke wifi's ga je gewoon kunnen verbinden met je vpn thuis

• k53
azz_kikr schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 00:27:
Eenmaal je op je vpn zit, kan de publieke wifi niets meer blokkeren. Alle poorten zijn dan beschikbaar en alle filtering is weg (enkel die van je thuisverbinding ofc).

Om alle/meeste blokkeringen te vermijden, ben je best dat je de vpn-server op poort 443 of 80 (webserverpoorten) deze zijn nooit blocked op publieke wifi's en 95% van publieke wifi's ga je gewoon kunnen verbinden met je vpn thuis
Denk je dat de 3 vaststellingen uit mijn vorige post (kan niet met avast VPN servers verbinden, kan niet met mailservers verbinden, messages app op Macbook werkt niet) dezelfde oorzaak hebben? Poorten die gesloten zijn op de publieke WiFi? Hoe kan ik dat vaststellen?
En ook: wat met dat "niet vertrouwd certificaat"? Is dat ook ten gevolge van poorten die niet open staan?

Een bijkomende vraag: kan ik op mijn Macbook instellen dat hij een andere poort moet gebruiken om te verbinden met die avast VPN servers?

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Werkt je vpn van avast als je rechtstreeks op internet zit of op andere piblieke wifi? Indien ja, dan is het blocked. Je kan altijd eens telnetten om te zien of je effectief kan connecteren. Sommige wifis zijn browsen only, mss dat jij er ook op zo eentje zit?

Ik ken avast vpn niet, maar je kan niet op je client zeggen welke poort die moet gebruiken, dat bepaald de server. Draait die avast vpn server thuis? Dan kan je wss wel in instellingen veranderen. Maar als die bij avast zelf draait, dan moet je het doen met de pporten die zij aanbieden.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
k53 schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 18:51:
[...]

Ik kan een film in full hd streamen via wifi met openvpn connected. Dat is met een Pi bij mij. Die is wat mij betreft snel genoeg gebleken. :)
Voordeel van de Pi als losse VPN-server is dat je niet per ongeluk de configuratie van je router om zeep helpt en de Pi verbruikt maar heel weinig energie. Ik zie er nog niet echt duidelijke nadelen aan tot dusverre (na een dik half jaar ofzo). :)
Overigens heb je goed kans dat je Pi een stuk sneller is dan je (consumenten)router. Mijn router (WDR4300) heeft een of andere processor op 560MHz, de Pi overtreft dat wel.

[ Voor 10% gewijzigd door Cyphax op 28-10-2016 10:30 ]

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:57
Ik kwam deze laatst tegen https://store.bgr.com/sal...etime-subscription_100716

Eenmalige vast bedrag en hij zet automatisch een vpn op als je buiten je eigen wifi netwerk bent. Is dat geen optie? Bespaart je een hoop gedoe en gehobby (incl het beheer achteraf)

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
m3gA schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 10:33:

Eenmalige vast bedrag en hij zet automatisch een vpn op als je buiten je eigen wifi netwerk bent. Is dat geen optie? Bespaart je een hoop gedoe en gehobby (incl het beheer achteraf)
Automatisch VPN opzetten als je buiten je wifi-netwerk bent zou ik dan weer niet willen. Dan heeft iemand die je telefoon te pakken krijgt en 'm weet te unlocken toegang tot je thuisnetwerk zolang ie niet op je eigen wifi zit. Je mist dan toch wat mij betreft een vorm van authenticatie (wachtwoord bij verbinding maken).

Als we teruggaan naar de oorspronkelijke vraag: " Mijn doel is het volgende: Ik wil met mijn mobiele devices veilig surfen vanop open wifi netwerken (bibliotheek,koffiebar,...)", dan gaat de oplossing die je voorstelt een stap verder want dan gaat ook al je mobiele verkeer via je VPN. :)
Het bespaart je wel een boel gehobby, dat wel, maar een externe VPN-provider biedt denk ik geen toegang tot jouw netwerk, OpenVPN vanuit je eigen netwerk heeft dat wel weer als voordeel. Maar daar staat tegenover dat je met een externe VPN-provider dus ook een ander IP hebt, wat anoniem surfen als ultiem doel wel weer dichterbij brengt.

[ Voor 13% gewijzigd door Cyphax op 28-10-2016 10:51 ]

• k53
azz_kikr schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 09:17:
Werkt je vpn van avast als je rechtstreeks op internet zit of op andere piblieke wifi? Indien ja, dan is het blocked. Je kan altijd eens telnetten om te zien of je effectief kan connecteren. Sommige wifis zijn browsen only, mss dat jij er ook op zo eentje zit?
Ja, op mijn wifi thuis werkt de avast vpn wel.
Dat telnetten, hoe doe ik dat juist op mn macbook? En wat check ik dan? Welke poorten open staan op de publieke wifi? (een beknopte how-to zou welkom zijn, ik ben noob op dit gebied).

• k53
m3gA schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 10:33:

Dan moet ik wel zeker weten dat ik op de safer-vpn servers kan verbinden via een poort die open staat op de publieke wifi die ik gebruik... anders zit ik met hetzelfde probleem dan nu, namelijk dat ik niet met de avast-vpn server kan verbinden op de publieke wifi.

• k53
Cyphax schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 10:27:
[...]

Ik kan een film in full hd streamen via wifi met openvpn connected. Dat is met een Pi bij mij. Die is wat mij betreft snel genoeg gebleken. :)
Voordeel van de Pi als losse VPN-server is dat je niet per ongeluk de configuratie van je router om zeep helpt en de Pi verbruikt maar heel weinig energie. Ik zie er nog niet echt duidelijke nadelen aan tot dusverre (na een dik half jaar ofzo). :)
Overigens heb je goed kans dat je Pi een stuk sneller is dan je (consumenten)router. Mijn router (WDR4300) heeft een of andere processor op 560MHz, de Pi overtreft dat wel.
Is dit pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X dan niet de betere optie?
  • Goedkoper dan een raspberry pi 3 + kabeltjes + case + voeding + geheugenkaart
  • Betere prestaties?
  • Makkelijker te installeren/configureren?

• Ryan_
  • Laatst online: 14:09
FireSheep is toch allang uit de running?

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
k53 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 13:10:
[...]

• Betere prestaties?
Ik durf niets te zeggen over hoe makkelijk de configuratie is, of de prestaties. Ziet er inderdaad uit als een mooi apparaatje aan de specs te zien. :)
Even kijken wat de ervaringen zijn van mensen met openvpn op zo'n edgerouter.

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
http://www.pivpn.io/ voor de installatie van vpn op de raspberry

• m3gA
k53 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 13:10:
[...]

• Betere prestaties?
Ik heb de lite versie en het is een hele fijne router. Met mensen op het forum en een aantal guides heb krijg je hem wel aan de gang als je een beetje handig bent. Ik gebruik zelf de l2tp vpn via deze guide. Werkt heel goed op IOS en Android. Je moet wel niet bang zijn voor een beetje cmd line.
https://help.ubnt.com/hc/...50294-EdgeMAX-L2TP-Server
Openvpn is iets lastiger https://loganmarchione.co...outer-lite-openvpn-setup/

[ Voor 9% gewijzigd door m3gA op 28-10-2016 14:26 ]

• k53
m3gA schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 14:24:
[...]

Ik heb de lite versie en het is een hele fijne router. Met mensen op het forum en een aantal guides heb krijg je hem wel aan de gang als je een beetje handig bent. Ik gebruik zelf de l2tp vpn via deze guide. Werkt heel goed op IOS en Android. Je moet wel niet bang zijn voor een beetje cmd line.
https://help.ubnt.com/hc/...50294-EdgeMAX-L2TP-Server
Openvpn is iets lastiger https://loganmarchione.co...outer-lite-openvpn-setup/
  • Wat is er anders aan de lite versie?
  • Dat beetje handig zijn kan wel een issue zijn. Zoals aangegeven, mijn kennis van computer(s)/netwerken is zeer beperkt. cmd line interface doet me al een beetje zweten als ik eraan denk bijvoorbeeld.
  • Kan iemand me vertellen hoe ik kan die welke poorten er op de publieke wifi van de plaatselijke bib hier open staan? Dan ben ik al een stap verder.

• m3gA
k53 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 14:44:
[...]
  • Wat is er anders aan de lite versie?
  • Dat beetje handig zijn kan wel een issue zijn. Zoals aangegeven, mijn kennis van computer(s)/netwerken is zeer beperkt. cmd line interface doet me al een beetje zweten als ik eraan denk bijvoorbeeld.
  • Kan iemand me vertellen hoe ik kan die welke poorten er op de publieke wifi van de plaatselijke bib hier open staan? Dan ben ik al een stap verder.
https://help.ubnt.com/hc/...-EdgeRouter-Should-I-Use-
Dan zou ik kijken naar een consumenten router met vpn functionaliteit. Heb je misschien een synology. Daar kun je ook een vpn op draaien.

• k53
m3gA schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 14:59:
[...]

https://help.ubnt.com/hc/...-EdgeRouter-Should-I-Use-
Dan zou ik kijken naar een consumenten router met vpn functionaliteit. Heb je misschien een synology. Daar kun je ook een vpn op draaien.
Neen, ik heb geen synology.
Welke consumentenrouter zou je aanraden met het oog op gebruiksvriendelijkheid en prijs?
Wifi moet het ding bijvoorbeeld al niet aan boord hebben, vermits het toch achter mijn bbox zou staan en enkel de vpn verbinding zou verzorgen.

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Je gaat router achter router zetten enkel voor de vpn functionaliteit? Das wel beetje te gek. Ben je beter terug naar de pi/odroid eraan hangen

• k53
azz_kikr schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 19:24:
Je gaat router achter router zetten enkel voor de vpn functionaliteit? Das wel beetje te gek. Ben je beter terug naar de pi/odroid eraan hangen
Waarom vind je dat te gek?
Lijkt me qua kost en gemak het meest efficiënt, niet?

Raspberry pi + kabeltje + voeding + case + sd card + installeren en configureren... VS router kopen, inpluggen en voorgeinstalleerde vpn functionaliteit configureren?

Of zie ik dat te eenvoudig in dat tweede geval?

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ergens is het een beetje overkill; die router kan zoveel meer, maar je wilt eigenlijk alleen maar één feature gebruiken. Maarja, als je daar een paar euro mee bespaart en het werkt net zo goed (ik weet niet of dat zo is maar ik kan het me voorstellen), dan is het pragmatisch gezien natuurlijk de beste oplossing.

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

k53 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 22:12:
[...]

Waarom vind je dat te gek?
Lijkt me qua kost en gemak het meest efficiënt, niet?

Raspberry pi + kabeltje + voeding + case + sd card + installeren en configureren... VS router kopen, inpluggen en voorgeinstalleerde vpn functionaliteit configureren?

Of zie ik dat te eenvoudig in dat tweede geval?
Case, niet nodig. Plakt gewoon op de router in de meterkast. Power krijgt die van een usb kabeltje die in de router steekt. Microsd kaartje van 2 gigabyte kost geen drol. Kabeltje moet je bij je router ook hebben, maar als je daar al op kijkt 8)7

En het installeren, het is hier nog altijd tweakers, en niet mediamarkt ofso. Leer je iets nieuw. En kan je meer mee doen dan een routertje plus je bent niet echt vendor locked. Kan je L2TP, Openvpn, ssh, addblock, pornserver, ... 8)

• k53
azz_kikr schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 22:59:
[...]
En kan je meer mee doen dan een routertje plus je bent niet echt vendor locked. Kan je L2TP, Openvpn, ssh, addblock, pornserver, ... 8)
Addblock? Op welke manier zet je je Raspberry in om adds te blocken?

Pornserver? Wat bedoel je daar concreet mee?

• laurens0619
Als je naar https sites kunt surfen, dan staat 443 open. 99.9% zeker dus.
Waarom werkte je openvpn dan niet? Misschien hadden ze dpi (unlikely) en konden ze het vpn verkeer detecteren maar stuk waarschijnlijker is dat de ip adressen van de publieke vpn provider op de blacklist staan. Over het algemeen kom je deze blokkades vrij vaak tegen op publiek wifi netwerken.

Over je iphone mail melding; je telefoon probeert na wifi vaak direct met eeb mail server te verbinden maar als er een Landingspagina op de publiek wifi zit, dan krijg je die certificaat fout. Indien die landingspagina er was: heb je eerst safari geopend en heb je ingelogd via de landingspagina? Kans dat mail/app daarna wel werkt (tenzij ze t exht blokkeren)

Vpn via thuis ip gaat iig waarsch wel werken (op 443)

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

k53 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 23:42:
[...]

Addblock? Op welke manier zet je je Raspberry in om adds te blocken?

Pornserver? Wat bedoel je daar concreet mee?
Als je je pi als dns server gebruikt voor het netwerk, kan je adds blocken, 1 commando om te installeren ->
https://pi-hole.net/

Pornserver is maar voorbeeld. Met je routertje blijf je beperkt qua mogelijkheden; en pi is een "volwaardige" pc dus je doet er mee wat je wil.

Vpn installeren op pi is ook maar 1 commandotje dankzij pivpn -> http://www.pivpn.io/

• k53
Allen bedankt voor de reactie!

Ik heb intussen (op aanraden van een aantal van jullie) een raspberry pi 3 aangeschaft. Nu begint het feitelijke werk.

Hoe pak ik dit het best aan?

Wat ik al gedaan heb:
  • Sd card geformateerd en NOOBS op gezet.
  • De raspberry via hdmi aangesloten aan de tv om zo raspbian te installeren.
  • Via de gui het wifipassword van de bbox3 (router) ingegeven en vnc enabled.
Het enige scherm met hdmi aansluiting dat ik ter beschikking heb is de tv, die staat in de kast in de woonkamer en de hdmi uitgang zit achteraan op een moeilijk bereikbare plaats. Daarom wil ik dus liefst via vnc (zit standaard in raspbian) werken en zo het scherm, toetsenbord en trackpad van mn macbook gebruiken om toegang te hebben tot de gui op de raspberry.

Een vreemde vaststelling:
Als ik de Pi gewoon in de stekker steek (en hij dus opstart en standaard ook de vnc server opstart en wifi connectie maakt) lukt het mij zonder probleem om via de vnc viewer op mijn macbook toegang te hebben tot de gui op de raspberry.

Wanneer ik de raspberry echter met een netwerkkabeltje in de bbox plug (ik zie hem dan via twee verschillende ip-adressen als ik in de router ga kijken, eentje voor zijn wifi connectie en eentje voor de kabel-connectie) lukt het mij niet meer om toegang te krijgen via de vnc viewer tot de raspberry. Na enkele minuten proberen connecteren krijg ik dan de boodschap: "Timed out waiting for a response from the host computer".

Als ik de netwerkkabel uittrek en reboot (zodat de raspberry enkel via wifi connectie met de router heeft) lukt het weer wel om te verbinden via vnc...

Weet iemand hier raad mee?

En ook: Wat zijn nu de volgende te volgen stappen?

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Als je het bedraad kan doen, gewoon wifi uitschakelen. Misschien verbind je op hostname en pakt ie een ander ip om naar die vnc-server te verbinden of zoiets. Maar als het niet via wifi hoeft, lekker niet doen. :)

• k53
Cyphax schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 16:30:
Als je het bedraad kan doen, gewoon wifi uitschakelen. Misschien verbind je op hostname en pakt ie een ander ip om naar die vnc-server te verbinden of zoiets. Maar als het niet via wifi hoeft, lekker niet doen. :)
Of ik heb me niet goed uitgedrukt of je hebt niet goed gelezen :)

Het probleem is juist dat het bedraad niet luit en via WiFi wel. Ik had het graag wel bedraad gedaan zodat ik de WiFi kan uitzetten.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

k53 schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 16:00:
Het enige scherm met hdmi aansluiting dat ik ter beschikking heb is de tv, die staat in de kast in de woonkamer en de cdmi uitgang zit achteraan op een moeilijk bereikbare plaats. Daarom wil ik dus liefst via vnc (zit standaard in raspbian) werken en zo het scherm, toetsenbord en trackpad van mn macbook gebruiken om toegang te hebben tot de gui op de raspberry.
Ik zou persoonlijk zo veel mogelijk met de terminal doen, gewoon via SSH. Leer je het snelst en het meest van. Is het eerste uurtje even ploeteren als je er niet bekend mee bent, maar een heel groot geluk is dat er zo heel veel te vinden is op internet over Linux of specifiek over de RPi.

In je modem/router je RPi een vast IP adres laten toewijzen, en je kan met ssh aan de slag, gewoon de standaard inloggegevens die je ook via de GUI gebruikt

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

k53 schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 17:26:
[...]

Het probleem is juist dat het bedraad niet luit en via WiFi wel. Ik had het graag wel bedraad gedaan zodat ik de WiFi kan uitzetten.
Wat heb je zelf al geprobeerd? Kan je nog pingen naar de ip adressen?
Ik zou er gewoon minibian opzetten, geen gedoe met gui. Veel kleiner. Gewoon alles via ssh doen.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
k53 schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 17:26:
[...]

Hoe verbind je ermee? Op hostname of ip?

• k53
True schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 18:15:
[...]

Ik zou persoonlijk zo veel mogelijk met de terminal doen, gewoon via SSH. Leer je het snelst en het meest van. Is het eerste uurtje even ploeteren als je er niet bekend mee bent, maar een heel groot geluk is dat er zo heel veel te vinden is op internet over Linux of specifiek over de RPi.

In je modem/router je RPi een vast IP adres laten toewijzen, en je kan met ssh aan de slag, gewoon de standaard inloggegevens die je ook via de GUI gebruikt
Die GUI houd ik graag nog even als houvast. Voel ik me meer vertrouwd mee.
Het is toch niet omdat die GUI beschikbaar is dat ik er niet via ssh aan kan?

Heel concreet: Hoe doe ik dat, mijn router een vast IP adres aan de raspberry laten toewijzen? (Ik heb een Proximus BBOX3, moet zowat de meest gebruikte router in België zijn)

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Zou moeten werken, maar ik denk dat 90% van de mensen hier SSH gaat gebruiken en hiermee vertrouwd zijn en niet met VNC op een rpi. Aangezien er toch een gui op staat, hang aan TV en kijk eens rechts onderaan naar de status van netwerk.

Je BBOX ondersteunt volgens mij geen static entries voor DHCP, dat wordt vastzetten op de pi :D

• k53
azz_kikr schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 22:57:
Zou moeten werken, maar ik denk dat 90% van de mensen hier SSH gaat gebruiken en hiermee vertrouwd zijn en niet met VNC op een rpi. Aangezien er toch een gui op staat, hang aan TV en kijk eens rechts onderaan naar de status van netwerk.

Je BBOX ondersteunt volgens mij geen static entries voor DHCP, dat wordt vastzetten op de pi :D
Ok, het is momenteel al gelukt om via vmc verbinding te maken, ook al hangt hij met een kabeltje aan de router. Raar dat het gisteren niet ging. Geen idee waarom het nu wel werkt.

Verder is me opgevallen dat iedere keer ik de pi opstart en connectie laat maken, hij telkens hetzelfde ip adres krijgt toegewezen... Ik neem aan dat dat geen puur toeval is, maar dacht dat dhcp volledig willekeurig een ip adres toewees? Niet dus?

Wat bedoel je overigens met "vastzetten op de pi"? en hoe doe je dat concreet?

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Welke bbox heb je eigenlijk?bbox2 is dat groot wit gedrocht en bbox3 is lekker small en donker.

Hier trouwens hoe je vpn moet instellen op je bbox3 :) http://wp.bioss.net/tag/b-box

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• k53
Damic schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 23:05:
Welke bbox heb je eigenlijk?bbox2 is dat groot wit gedrocht en bbox3 is lekker small en donker.

Hier trouwens hoe je vpn moet instellen op je bbox3 :) http://wp.bioss.net/tag/b-box
Ik heb een bbox 3, dat lekker smal en donker ding dus :)
Tnx voor de link! Lijkt gewoon een port forward te beschrijven? Moet ik daar ook voor "PPTP" kiezen zoals in het voorbeeld indien ik openVPN wil installeren op mijn raspberry?

• k53
Cyphax schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 18:23:
[...]

Hoe verbind je ermee? Op hostname of ip?
Op ip.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

xbox3 :+ _O- voor de rest weet ik niet, ik zit bij teleslet, die hun modem zit dicht getimmerd en heb ik 1 forward aangemaakt naar mijn router en die handelt alles af, maar geen vpn aanwezig.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• k53
Damic schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 23:14:
xbox3 :+ _O- voor de rest weet ik niet, ik zit bij teleslet, die hun modem zit dicht getimmerd en heb ik 1 forward aangemaakt naar mijn router en die handelt alles af, maar geen vpn aanwezig.
Ggrr.... zeker die verdomde autocorrect! :D

• k53
Een nieuwe vreemde vaststelling.

Ik kan via mn iMac wel via vnc met de raspberry verbinden en via mn Macbook niet.
Macbook en iMac zijn gewoon beiden draadloos met de bbox verbonden.
Niks portforwarding gedaan, geen instellingen in de firewall gedaan,...

Als ik ping vanaf de iMac naar de raspberry lukt dat wel.
Als ik ping vanaf de Macbook naar de raspberry lukt dat niet. Dan zie ik:
Request timeout for icmp_seq 0
Request timeout for icmp_seq 1
Request timeout for icmp_seq 2
Request timeout for icmp_seq 3
Request timeout for icmp_seq 4
ping: sendto: No route to host
Request timeout for icmp_seq 5
ping: sendto: Host is down
Request timeout for icmp_seq 6
Request timeout for icmp_seq 7
...

Wat kan hier de oorzaak van zijn?

iMac en Macbook zijn gewoon op dezelfde router via dezelfde wifi aangesloten. Geen enkel verschil tussen beiden. De raspberry hangt met een netwerkkabel op de router, en de wifi van de raspberry is uitgeschakeld.

• k53
k53 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 02:14:
Een nieuwe vreemde vaststelling.

Ik kan via mn iMac wel via vnc met de raspberry verbinden en via mn Macbook niet.
Macbook en iMac zijn gewoon beiden draadloos met de bbox verbonden.
Niks portforwarding gedaan, geen instellingen in de firewall gedaan,...

Als ik ping vanaf de iMac naar de raspberry lukt dat wel.
Als ik ping vanaf de Macbook naar de raspberry lukt dat niet. Dan zie ik:
Request timeout for icmp_seq 0
Request timeout for icmp_seq 1
Request timeout for icmp_seq 2
Request timeout for icmp_seq 3
Request timeout for icmp_seq 4
ping: sendto: No route to host
Request timeout for icmp_seq 5
Request timeout for icmp_seq 6
Request timeout for icmp_seq 7
...

Wat kan hier de oorzaak van zijn?

iMac en Macbook zijn gewoon op dezelfde router via dezelfde wifi aangesloten. Geen enkel verschil tussen beiden. De raspberry hangt met een netwerkkabel op de router, en de wifi van de raspberry is uitgeschakeld.
Dit is inmiddels opgelost. DHCP lease van mn macbook hernieuwd en ik kon terug naar mn raspberry pingen... vreemd. (iemand hier een uitleg voor?)

• k53
Gelukt!

Met behulp van het PiVPN script was de installatie snel en gemakkelijk gedaan.
Het enige issue: Een dynamic ip adres updaten bij No-IP lukt naar niet op mijn router.
Dus in de vpn server op de raspberry heb ik mijn huidige externe ip adres opgegeven in plaats van een hostname.

Wat moet ik doen wanneer mijn extern ip adres veranderd binnen enkele dagen?

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Rpi no-ip client?

code:
1
apt-get install noip2

of als dit niet in de repo's zit

http://projpi.com/raspber...2-on-dynamic-ip-and-noip/

Komaan, een beetje zelf googlen kan geen kwaad.

• k53
Ik zit een beetje met mn handen in het haar.

Vorige week installeerde ik de Raspberry met openVpn op bij mn vriendin thuis. Dat werkte prima.
Enkele dagen geleden probeerde ik hem bij mij thuis te installeren (heb bij mij thuis een hogere uploadsnelheid, vandaar) en ik krijg het niet werkende...

De setup is nochtans quasi hetzelfde.

De enige verschillen:
  • Bij mn vriendin zit ik achter een bbox2 en bij mij thuis achter een bbox3
  • Bij mijn vriendin gaf ik haar publieke ip adres in bij de vpn server en hier thuis gebruik ik dtdns om het dynamisch te maken.
Kan iemand me vertellen hoe ik best op zoek ga naar de oorzaak van het niet werken?

Wat ik gedaan heb:
  1. Raspbian op de Pi geïnstalleerd.
  2. Mijn router ingesteld zodat hij zijn publieke ip adres laat weten aan mijn account bij dtdns en hem een vast intern ip adres aan de Raspberry laten toewijzen.
  3. Via het pivpn script openVpn op de raspberry geïnstalleerd. (tijdens de installatie gekozen om poort 443 over tcp te gebruiken.)
  4. Op mijn router poort 443 van buitenaf geforward naar poort 443 binnenin.
  5. Op mijn client (iPhone) de openVpn app geïnstalleerd en de .ovpn file geïmporteerd.
Telkens als ik connectie probeer te maken krijg ik een timeout...
Wat kan het probleem zijn en hoe kan ik best testen waar de oorzaak ligt?

Dtdns blijkt alvast te werken... als ik ping naar mijnHostname.dtdns.net krijg ik mijn ip adres terug, daar lijkt het probleem niet te zitten...

[ Voor 4% gewijzigd door k53 op 05-11-2016 14:51 ]

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Dan lijkt me dat er niet op poort 443 luisterd of je firewal niet goed ingesteld hebt.

• k53
azz_kikr schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 14:40:
Dan lijkt me dat er niet op poort 443 luisterd of je firewal niet goed ingesteld hebt.
Hoe stel ik de Raspberry in zodat hij wel "op poort 443 luistert"?

edit: En ook, hoe kan ik testen of de raspberry al dan niet "op poort 443 luistert"?

[ Voor 14% gewijzigd door k53 op 05-11-2016 16:55 ]

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

code:
1
netstat -tulpn

En dan kijken of er iets luistert op 0.0.0.0:443
dan kijken of je vanop je pc kan verbinden op het interne adres van de pi.
Dan kijken of de firewall van je router niet ergens verkeerd ingesteld staat.

• k53
azz_kikr schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 17:08:
code:
1
netstat -tulpn

En dan kijken of er iets luistert op 0.0.0.0:443
Ik vrees dat je mijn noob-gehalte wat onderschat :)

Ik heb op de terminal van de raspberry het commando "netstat -tulpn" ingevoerd en kreeg verschillende lijnen terug waaronder ook deze lijn:

ProtoRecv-QSend-QLocal AddressForeign AddressStatePID/Program name
tcp000.0.0.0:4430.0.0.0:*LISTEN489/openvpn

Ik neem aan dat deze lijn zegt dat de raspberry wel degelijk luistert op poort 443?
dan kijken of je vanop je pc kan verbinden op het interne adres van de pi.
Hoe bedoel je? Ik kan vanop mn pc pingen naar de raspberry en ik krijg antwoord. Ook kan ik via vnc en ssh verbinding maken met de raspberry. Bedoel je dat?
Of kan in op een andere manier testen of ik via poort 443 specifiek kan verbinden met de raspberry?

EDIT: Inmiddels het volgende commando uitgevoerd vanop mn pc binnen hetzelfde netwerk:
nmap -p 443 192.168.x.x (waarbij x.x mn lokaal ip-adres van de raspberry pi is)
en dit kreeg ik terug:
PORTSTATESERVICE
443/tcpopenhttps

Nmap done: 1 IP address (1 host up) scanned in 0.20 seconds
Dan kijken of de firewall van je router niet ergens verkeerd ingesteld staat.
Op de bbox3 is qua firewall niet zoveel in te stellen op het eerste zicht.
Er zijn 3 standaard settings: Low, Medium en High.
Bij mij staat Medium geselecteerd. Daarover zegt de bbox het volgende:
"Medium: All connection attempts coming from the WAN are rejected with the exception
of those that have been authorized through port forwarding, DMZ or remote access configuration.
All Services initiated from the LAN are permitted."

Met andere woorden, van buitenaf zou ik moeten kunnen verbinden omdat ik bij de portforwarding in de router deze lijn heb toegevoegd:
StatusEnableServiceProtocolExternal Port EndInternal PortInternal HostInternal HostRemote hostDescription
OKYesNoneTCP443443443192.168.x.xInternal AnyRaspberryVpn

[ Voor 39% gewijzigd door k53 op 05-11-2016 19:38 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Zit je bij proximus??

Indien Ja:

3) Kies Technisch profiel in de box Diensten: standaard staat hier “Normal” aangevinkt.

• k53
azz_kikr schreef op zondag 06 november 2016 @ 00:02:
[...]

Zit je bij proximus??

Indien Ja:

Ok, thanks! Dit heeft het gedaan. Het werkt nu!

Ik zou wel graag beter begrijpen wat ik nu eigenlijk gedaan heb en ook wat de potentiële veiligheidsrisico's zijn van wat ik gedaan heb. :)

Vermits op de website van proximus nogal wat waarschuwingen staan en je duidelijk een checkbox moet aanvinken voor je de "basic" instellingen kan selecteren vermoed ik dat er wel wat risico's aan verbonden zijn...

Dit lees ik op hun website:

"Standaard blokkeren we, voor uw veiligheid, bepaalde internetpoorten van uw verbinding. Wilt u ze toch openen, bijvoorbeeld voor een programma of een website? Lees hier welke poorten u zelf kunt deblokkeren in MyProximus.
Poorten die u kunt openen
Deze internetpoorten zijn gesloten voor inkomend verkeer, maar kunt u openen in MyProximus:
Poort 23 (Telnet-protocol)
Poort 80 (http-protocol)
Poort 443 (HTTPS-protocol)"

Deze heb ik nu dus open gezet... ik begrijp dat hele gedoe met die poorten niet zo goed eigenlijk... kan iemand me dat -in mensentaal- wat beter uitleggen? Ik dacht namelijk met die portforwarding de poorten te hebben open gezet...

Alvast bedankt voor alle reacties in dit topic! Much appreciated!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Kan je correcte antwoord markeren zodat de anderen ook zien dat dit topic opgelost.

Om op je vraag te antwoorden:

Proximus (niet alleen proximus hoor), blokkeren standaard enkele poorten voor consumenten uit beveiligensredenen. Soort firewall VOOR jouw firewall (aan de provider kant) .Zo is poort 25 bij 90% van providers geblokkeerd omdat dit voorkomt dat mensen thuis een (onveilige) mailserver zou draaien.
Zelfde bij poort 443, 8080, 80,445,..... zijn allemaal poorten die tot bekende protocollen horen en potientieel gevaarlijk zijn (belasting netwerk, hackers, klanten dataverlies, computers gehacked en illegale content draaien,...).
De proximus "firewall" komt voor de jouwe, dus nu mag jij nog zeggen dat ze open staan. Als ze bij proximus in brussel zeggen TOE, dan staan ze toe :)

Door dat te bevestigen dat je die poorten wil openzetten, ben jij akkoord dat proximus niet meer zorgt voor deze 'veiligheid' en zij ook niet meer verantwoordelijk gesteld kan worden. Of het zo ver komt, lijkt me scherm. Is meer geval van indekking denk ik.

In theorie is elke open poort een potential security breach.
In de praktijk zal dit wel meevallen :D

[ Voor 3% gewijzigd door SadisticPanda op 06-11-2016 17:03 ]

• k53
Na x-aantal maanden kom ik terug op dit topic.

Met jullie hulp is het prima gelukt om de vpn server draaiende te krijgen op de raspberry. Doet al enkele maanden trouw dienst!

Omdat ik geen afzonderlijk scherm heb liggen om aan te sluiten gebruik ik VNC viewer om connectie te maken als ik iets wil doen op de raspberry. Ik ben echter zo *** geweest om de username en het wachtwoord nergens op te slaan...

Vermits ik het VNC username en password dus vergeten ben kan ik dus niet meer aan de grafische interface van de Raspberry... kan iemand me daarmee helpen? Hoe kan ik er terug aan of het wachtwoord resetten?

• k53
Echt niemand die hier raad mee weet?

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Is dat een apart wachtwoord? Zo ja, weet je het ww van je eigen user nog? Dan zou je misschien met ssh kunnen verbinden?

• k53
Cyphax schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 09:07:
Is dat een apart wachtwoord? Zo ja, weet je het ww van je eigen user nog? Dan zou je misschien met ssh kunnen verbinden?
Ik vrees dat ik je vraag zelfs niet ten volle vat.

Als ik binnen mijn eigen netwerk (waarbinnen dus de raspberry hangt) zit en via VNC viewer probeer te connecteren krijg ik een venstertje waarbij ik het ip adres van mijn VNC server (de raspberry dus in mijn geval) ingeef en een knop 'connect'. Als ik op die knop klik, krijg ik een nieuw venster waar ik om mijn username en password gevraagd word. Ik heb geen enkel idee meer van die username of van dat password.

Wat zijn mijn mogelijkheden?

• FreshMaker
  • Niet online
k53 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 00:45:
[...]

Ik vrees dat ik je vraag zelfs niet ten volle vat.

Als ik binnen mijn eigen netwerk (waarbinnen dus de raspberry hangt) zit en via VNC viewer probeer te connecteren krijg ik een venstertje waarbij ik het ip adres van mijn VNC server (de raspberry dus in mijn geval) ingeef en een knop 'connect'. Als ik op die knop klik, krijg ik een nieuw venster waar ik om mijn username en password gevraagd word. Ik heb geen enkel idee meer van die username of van dat password.

Wat zijn mijn mogelijkheden?
Gebruik je chrome om naar die pagina te gaan ?

Dan kan je je naam/ww in de settings van de browser wel achterhalen, denk ik.
Zo niet ...

Begin je bij stap één, en installeer je de software op de Raspberry opnieuw

[ Voor 5% gewijzigd door FreshMaker op 20-06-2017 01:21 ]

• k53
FreshMaker schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 01:19:
[...]

Gebruik je chrome om naar die pagina te gaan ?

Dan kan je je naam/ww in de settings van de browser wel achterhalen, denk ik.
Zo niet ...

Begin je bij stap één, en installeer je de software op de Raspberry opnieuw
Neen, ik gebruik de VNC viewer applicatie op mac. Lijkt me heel sterk dat je via de chrome app de username en het password zou kunnen zien... heb je hier een bron van om die stelling te staven? Zou toch een gigantisch security issue zijn in die VNC chrome app dan...?

• FreshMaker
  • Niet online
Kalm aan, ik ben niet degene die mijn inlog kwijt is ...
Google smartpass slaat de inlogdata in zijn database op, die is in je browser te zien, en online op te zoeken.
https://passwords.google.com/

Een chromeapp is niet meer dan een wrapper om een handeling uit te voeren.
Vandaar dat het eventueel mogelijk is.

Maar op deze manier zoek je het zelf maar verder op, kennelijk weet je het toch beter

• k53
FreshMaker schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 12:57:
Kalm aan, ik ben niet degene die mijn inlog kwijt is ...
Google smartpass slaat de inlogdata in zijn database op, die is in je browser te zien, en online op te zoeken.
https://passwords.google.com/

Een chromeapp is niet meer dan een wrapper om een handeling uit te voeren.
Vandaar dat het eventueel mogelijk is.

Maar op deze manier zoek je het zelf maar verder op, kennelijk weet je het toch beter
Ik waardeer je input zeker. Aan je reactie lijkt het mij dat je mijn post aanvallend hebt opgenomen. Daarom even dit: geen enkele intentie om je aan te vallen hier. Integendeel, ik waardeer het dat je mee denkt!
Case closed wat mij betreft.

Meer ter zake: Die chrome app heb ik niet gebruikt. Ik kan er dus ook niet het wachtwoord mee achterhalen.
Pagina: 1