Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop aan een domein toevoegen, wat houdt dit in?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• De-Hamster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-04 12:57
Beste Tweakers,

Momenteel werk ik voor een bedrijf (Bedrijf A) met plusminus 20 medewerkers. Wij horen bij een moederbedrijf met wereldwijd 200 medewerkers. Ik heb een laptop van her werk die onlang geconfigureerd is aangeleverd. Nu was deze toegevoegd aan het domein van het moederbedrijf (Bedrijf B)

Helaas kreeg ik het werken op de NAS van bedrijf A niet ingesteld omdat ik op het domein zat van bedrijf B en enkel met de Wifi verbinding maak. Momenteel hebben we mijn laptop gekoppeld aan het domein van bedrijf A en nu werkt dit prima.

Nu vraag ik mij af, wat houdt het koppelen aan een domein in? Ik kan mij niet herinneren dat dit op mijn oude laptop ook moest? Is het hetzelfde als een thuisgroep? Of sta je nu echt onder supervisie en kan men (als daar behoefte aan is) iedere activiteit controleren en desgewenst blokkeren?

Wij mogen de laptop buiten werktijd privé gebruiken, maar hoe privé is dit daadwerkelijk? Voornamelijk het bezoek van Fora waar ik graag discussieer wil ik graag afgeschermd houden.

Alle reacties

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-11 09:50
Beste Hamster,

Het is nu niet echt de bedoeling dat we hier zonder enig vooronderzoek ingaan op jouw vragen.

Een link voor je naar google:
http://Google.com/?q=active+directory+domain+services

Daarnaast is er binnen dit forum ook genoeg te vinden over dit onderwerp.

[ Voor 1% gewijzigd door Equator op 19-10-2016 08:46 . Reden: Lmgtfy linkje verwijderd ]

• De-Hamster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-04 12:57
Beste Blankinho,

Ik heb juist wel al vooronderzoek gedaan. Zelfs bij jouw zoekopdracht en met aanvullingen: 'privacy', 'browsing history', 'users activity' etc. Ik vind voornamelijk algemene info, technische aanvullende informatie.

Over de voordelen en werking ben ik inmiddels wel wijzer, enkel het privacy aspect staat nergens toegelicht.

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:50

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

En ehh... Wat heeft de locatie ICT'er hierop te melden? Wij weten ook niet wat voor software er deployed wordt uit het domein.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:39
Domain membership -kan- inhouden dat je wordt gemonitored, het kan ook enkel zijn om bijvoorbeeld Windows Updates naar je machine te distribueren. Dit hangt helemaal af van hoe de systeembeheerders het hebben ingericht en is voor anderen onmogelijk te zeggen.

Maar als je bang bent voor monitoring moet je uberhaupt geen gebruik maken van een bedrijfs-laptop of de WiFi op kantoor. Grote kans namelijk dat al het WiFi verkeer ook door een proxy of Firewall heen gaat wat betekent dat ze zelfs van jouw prive mobieltje kunnen zien hoe vaak en hoe lang jij op FaceBook zit bijvoorbeeld.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:40
Een domain is niet meer dan een beveiligingsprincipe. De zaken waar je bang voor bent kan het bedrijf net zo goed doen zonder je laptop onderdeel van het domein te maken.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:10

DarkSide

theres no place like ::1

idd monitoren is ook mogelijk zonder domeinlidmaatschap.
Overigens geven de meeste bedrijven aan wat het inhoudt als je een laptop ontvangt.
Wat je wel en niet mag doen met de laptop. En wat ze wel/niet monitoren etc.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Pagina: 1