Boetesysteem Nederland parkeren. Waarom kan dit niet beter?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb zojuist een parkeerboete ontvangen van welgeteld 63,- omdat ik 10 minuten te laat bij de auto ben aangekomen met mijn kindje.

Mijn kindje eiste heel veel aandacht op, waardoor ik mijn hoofd niet meer bij de parkeertijd kon houden.

Heel vervelend allemaal maar wat ik me afvraag. Waarom kan het boetesysteem kwa parkeren niet gewoon verbeterd worden?

Ik begrijp dat de boete die ik ontvangen heb gewoon dikke pech is, eigen schuld.
De plek heb ik onbetaald langer ingenomen dan de bedoeling was en daar moet ik nu financieel voor boete.
Maar heb ik het moedwillig gedaan om de gemeente te naaien? Nee, absoluut niet!

Als de gemeente er echt mee zit dat ik die plek per ongeluk onbetaald inneem en zo andere mensen weerhoud van betaald parkeren, waarom introduceert de gemeente dan geen inklok / uitklok systeem? Zo moeilijk zou dat toch niet moeten zijn?

Dan zou ik, als ik "Te laat kom" altijd meer parkeergeld moeten betalen, en zo loopt de gemeente nooit meer geen geld mis. Waarom zou dit niet zo kunnen?

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:05

BCC

Als je een van de vele mobiele parkeer apps pakt, die doen precies dit. Verder vind ik de boete achterlijk hoog tov de overtreding. Hier staat een vergelijkingsite, die er niet erg onafhankelijk uit ziet, maar wel alle mogelijke apps laat zien: http://vergelijkmobielparkeren.nl/

[ Voor 65% gewijzigd door BCC op 17-10-2016 20:21 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:00

Typhone

Who Dares Wins

Advocaat van de duivel:

Waarom maak je van jouw probleem het probleem van de gemeente? Jouw kind doet ongemakkelijk, jij (zal vast niet de eerste keer zijn) calculeert dat verkeerd in en mag nu op de blaren zitten. Wat heeft dat met het parkeersysteem te maken? Doe de volgende keer 50ct extra erin (of 1 euro weet ik hoeveel dat kost) zodat je een safety marge inbouwt. Die heb je nu niet ingebouwd en nu zit je inderdaad op de blaren. De boete wordt ook niet geschreven omdat je de bedoeling hebt de gemeente te naaien (irrelevant dus) maar omdat je te weinig hebt betaald voor de plek waarvoor je dient te betalen om er te staan. Die heb jij dus overschreden met 10 minuten (voor hetzelfde geld stond je er maar 5 minuten en dan is de uitleg meer dan 2x de betaalde tijd ergens te lang gestaan...we can't check).

Inklok/Uitkloksysteem -> ja maar mijn kind deed lastig nu ben ik vergeten uit te klokken en moet ik betalen voor 2,5 uur terwijl ik er helemaal niet stond.

[ Voor 8% gewijzigd door Typhone op 17-10-2016 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-10 12:22
Tsja, kwestie van eigen schuld...en I know your pain qua kinderen. ;) Gebruik apps als bv parkmobile en je hebt dat probleem niet meer. :)

Overigens hoort deze discussie in Vervoer, schopje die kant op.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:30

Bommes

Capo del formaggio

AyeAyeCaptain! schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 20:18:
Mijn kindje eiste heel veel aandacht op, waardoor ik mijn hoofd niet meer bij de parkeertijd kon houden.

Heel vervelend allemaal maar wat ik me afvraag. Waarom kan het boetesysteem kwa parkeren niet gewoon verbeterd worden?
Het systeem doet juist precies waar het voor bedoeld is.
Van onoplettende ouders een gedeelte van de kindertoeslag weer terug in de algemene kas laten stromen. })

Er zijn zoals reeds meerdere reacties al weergeven meer dan genoeg parkeer apps of digitale oplossingen.
Alternatief is ook al gegeven, gewoon een paar euro meer er in knikkeren.
En dan nog 1: zoek een parkeer garage, betaal je precies zoals jij wilt, voor de tijd dat je er gestaan hebt.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:25
BCC schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 20:19:
Als je een van de vele mobiele parkeer apps pakt, die doen precies dit. Verder vind ik de boete achterlijk hoog tov de overtreding. Hier staat een vergelijkingsite, die er niet erg onafhankelijk uit ziet, maar wel alle mogelijke apps laat zien: http://vergelijkmobielparkeren.nl/
Het is geen boete en het is geen overtreding. :)

Het is een naheffingsaanslag omdat je de parkeerbelasting niet hebt betaald.

Het is een hoog bedrag als je het relateert aan de gemiste/te weinig betaalde bedragen, maar:
- een "echte" boete (Mulderbon) zou € 90,00 zijn;
- het is een vergoeding van de kosten die de gemeente moet maken voor de controles, je kunt bij de gemeente (desnoods via een bezwaarprocedure, dan kun je ook nog naar de rechter als je het met de uitslag niet eens bent) om een onderbouwing van het bedrag vragen. Het mag maximaal kostendekkend zijn. In Amsterdam bijvoorbeeld zijn de controles zo geautomatiseerd (scanauto's) en grootschalig dat men het voor minder dan € 50 per naheffing kan en dus ook niet meer mag vragen. Je kunt je voorstellen dat in gemeenten die het minder groot aanpakken de kosten al snel hoger zijn;
- Als de kosten veel lager zou zijn, zouden veel mensen afwegen of af en toe een naheffing niet goedkoper is dan altijd parkeergeld betalen. Dat kan niet de bedoeling zijn;
- zoals al gezegd, bij de apps/belparkeren kun je precies betalen voor de geparkeerde tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-10 11:39
Wellicht kan dit overkomen als reclame ;)

Maar ik gebruik al een aantal jaren Parkmobile. Dat in en uitklokken kan daarmee :) Zodra je de auto geparkeerd hebt zoek je de betreffende nummercode in de app op (kan via een kaart van de omgeving) of je toetst deze in als je m kan zien.
Als je vervolgens weg gaat, druk je op stop in de app zodra je in de auto zit.

Je betaalt dacht ik per transactie 0,25 € of als je een abbo neemt 2 € per maand aan administratiekosten. Vervolgens betaal je (dacht ik) per seconde dat je parkeert. Nooit meer het gedoe van teveel betalen als je eerder weg gaat of naar de automaat lopen om extra geld er in te gooien.
Dat kwartje per transactie heb je er op deze manier ook best snel uit.

Moet je alleen niet vergeten op stop te drukken, mij ooit overkomen en daardoor een 2 uur extra in centrum Amsterdam 'geparkeerd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:03
Volgens mij gaan alle reacties helemaal aan het punt van de TS voorbij... TS geeft al aan dat het helemaal eigen schuld dikke bult is etc. en stelt dat ook geheel niet ter discussie, ook geeft TS de gemeente niet de schuld...

Het punt wat TS maakt is de wijze waarop je moet betalen voor parkeren aan de straat en daar kan ik mij persoonlijk wel in vinden... waarom is er aan de straat niet de mogelijkheid om in- en uit te klokken zoals je eigenlijk ook doet in een parkeergarage? Daar zou je geen app voor nodig hoeven hebben...

Want op de huidige manier is de kans op een 'boete' altijd hoog (in bepaalde gemeentes) zelfs als je door omstandigheden net niet op tijd bij je auto terug kan zijn... voorbeelden zat te bedenken. En dan ben je 10 minuten te laat wordt je gelijk met een dergelijke bedrag om de oren geslagen terwijl een dergelijke handhaver ook wel kan zien dat er gewoon is betaald alleen dat de eigenaar een beetje is verlaat... iemand die geheel niet heeft betaald krijgt namelijk hetzelfde bedrag. Ik proef daar ook zeker heel sterk de oneerlijkheid in... laat ze dan minstens het reeds betaalde bedrag van de boete aftrekken oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:50
Ik heb zojuist een parkeerboete ontvangen van welgeteld 63,- omdat ik 10 minuten te laat bij de auto ben aangekomen met mijn kindje.
1 minuut of 10 uur niet betalen is nog steeds niet betalen. Het enige grijze aan de wet is de periode die men nodig acht voor het in- en uitstappen.

[ Voor 15% gewijzigd door jeroen3 op 18-10-2016 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:20
MicGlou schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 11:45:
Volgens mij gaan alle reacties helemaal aan het punt van de TS voorbij... TS geeft al aan dat het helemaal eigen schuld dikke bult is etc. en stelt dat ook geheel niet ter discussie, ook geeft TS de gemeente niet de schuld...

Het punt wat TS maakt is de wijze waarop je moet betalen voor parkeren aan de straat en daar kan ik mij persoonlijk wel in vinden... waarom is er aan de straat niet de mogelijkheid om in- en uit te klokken zoals je eigenlijk ook doet in een parkeergarage? Daar zou je geen app voor nodig hoeven hebben...

Want op de huidige manier is de kans op een 'boete' altijd hoog (in bepaalde gemeentes) zelfs als je door omstandigheden net niet op tijd bij je auto terug kan zijn... voorbeelden zat te bedenken. En dan ben je 10 minuten te laat wordt je gelijk met een dergelijke bedrag om de oren geslagen terwijl een dergelijke handhaver ook wel kan zien dat er gewoon is betaald alleen dat de eigenaar een beetje is verlaat... iemand die geheel niet heeft betaald krijgt namelijk hetzelfde bedrag. Ik proef daar ook zeker heel sterk de oneerlijkheid in... laat ze dan minstens het reeds betaalde bedrag van de boete aftrekken oid.
Er zijn al heel veel plekken waar je achteraf kunt betalen, dat dat nog niet in heel Nederland is so be it.
Daarnaast op nog veel meer plekken kun je met mobiele apps hetzelfde princiepe toepassen.

Dus als de TS had willen voorkomen dat er geen boete volgt, had dan of meer marge genomen met je parkeergeld, zodat wanneer je kind moeilijk doet je alsnog op tijd bij je auto bent. Of gebruik de alternatieven die reeds heel veel gebruikt kunnen worden (zie eerste punten).

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
MicGlou schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 11:45:

Reagerend op het onderstreepte:

Simpel. Een parkeergarage heeft een slagboom. Dat is een behoorlijk effectief middel om betaling af te dwingen. Je ziet wel eens mensen die vlak achter een ander aan proberen te rijden in de hoop dat de slagboom niet dicht gaat, maar dat is een uitzondering. Op de straat kun je zo wegrijden. Dus moet je de betaling op een andere manier veilig stellen. Dat kan door vooraf een kaartje te laten kopen, of door apps/belparkeren. In het eerste geval loop je de kans dat je te veel betaalt, omdat je niet PRECIES twee uur parkeert, of te weinig betaalt, met kans op een naheffing ('boete'). In het tweede geval betaal je altijd een bedrag aan transactiekosten voor de app, bovenop het parkeergeld.

Je zou een alternatief kunnen bedenken waarbij mensen hun auto, op kenteken, bij de meter AAN- en AFmelden, maar dan moet iedereen twee keer naar de meter lopen (vaak niet direct naast de auto) en de automaten waar kentekens moeten worden ingevoerd zijn nu al vaak voorzien van rijen parkeerders. Die rijen worden dan nog langer.

De wet schrijft voor dat je het bedrag van de naheffing betaalt plus het bedrag voor een uur parkeren. De enige uitzondering daarop is als de controleur kan bewijzen dat je er al langer dan een uur onbetaald staat, dan mag die tijd gerekend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Kan wel, maar al die mensen die niet snugger genoeg zijn om een kenteken (soms) correct over te typen dan?

[ Voor 5% gewijzigd door PWM op 18-10-2016 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:03

-tom-562

Oliesjeik

Yellowbrick
Simpel

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
noppus schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 12:40:
[...]

Reagerend op het onderstreepte:

Simpel. Een parkeergarage heeft een slagboom. Dat is een behoorlijk effectief middel om betaling af te dwingen. Je ziet wel eens mensen die vlak achter een ander aan proberen te rijden in de hoop dat de slagboom niet dicht gaat, maar dat is een uitzondering. Op de straat kun je zo wegrijden. Dus moet je de betaling op een andere manier veilig stellen. Dat kan door vooraf een kaartje te laten kopen, of door apps/belparkeren. In het eerste geval loop je de kans dat je te veel betaalt, omdat je niet PRECIES twee uur parkeert, of te weinig betaalt, met kans op een naheffing ('boete'). In het tweede geval betaal je altijd een bedrag aan transactiekosten voor de app, bovenop het parkeergeld.
Dit is uiteraard een non argument want personen die aan de straat parkeren die niet willen betalen doen het al niet... aan de straat kan je zogezegd geen betaling 'veilig stellen' zoals dat met een slagboom gebeurd, het maakt dan echt geen verschil of je vooraf een kaartje moet kopen.

We hebben het over het makkelijker maken voor de personen die wel betalen, of er dan wel of niet een slagboom staat om betalen af te dwingen is geheel geen factor. En een app is ook geheel niet nodig want dan betaal je sowieso alweer extra bovenop de kosten die in sommige steden al niet misselijk zijn. Een dergelijk in- en uitcheck systeem kan makkelijk worden gerealiseerd, sterker nog vele automaten kunnen het ze worden alleen niet zo gebruikt... het is niet meer dan een keuze van de gemeenten dan dat het niet mogelijk is. Plus zoals al genoemd zijn er gemeentes die het blijkbaar wel doen, alleen het gros doet het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:42

Dan zou ik, als ik "Te laat kom" altijd meer parkeergeld moeten betalen, en zo loopt de gemeente nooit meer geen geld mis. Waarom zou dit niet zo kunnen?
Er zijn een hoop online en offline oplossingen beschikbaar om dit effectief op te lossen.
Boven mij staan al een boel oplossingen opgenoemd. Genoeg op de markt, dunkt mij.

Maar wat jij moet doen is een (open) brief schrijven aan de wethouder.
Die is verantwoordelijk voor het parkeerbeleid in je gemeente.
En alleen die (na toestemming gemeenteraad) kan dat beleid veranderen en nieuwe technieken invoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
omdat ik 10 minuten te laat bij de auto ben
Jij belastingontduiker!
Als de gemeente er echt mee zit dat ik die plek per ongeluk onbetaald inneem
In heel veel plaatsen wordt het voornamelijk gebruikt als melkkoe. Bewijs voor deze stelling? Betaald parkeren op parkeerplaatsen die nooit vol staan, maar na invoering wel vrijwel leeg blijven.

Je kan er een principezaak van maken, en elke keer dat je wegrijdt voordat je parkeertijd afloopt de teveel betaalde belasting gaan terugvragen. Om dat te doen moet je echter naar de gemeente, en daar moet je opnieuw betalen om te parkeren...
Nu gaat het 1 kant op: jij betaalt vrijwel altijd te veel, want je weet niet precies hoeveel tijd je nodig hebt, en die ene keer dat je net te laat bent heb je een naheffing te pakken.

En voor de gemeente zijn het simpelweg heel veel ambtenarenbanen. Die houden zichzelf in stand.
De parkeerwachter, de sleepdienst, de administratie, de klachtenafhandeling, etc. etc. Ze hebben er allemaal belang bij!
Als ze half zoveel mensen zouden inzetten om te zorgen dat er voldoende parkeerplaatsen beschikbaar zijn, zou er helemaal geen betaald parkeren nodig zijn. Dat natuurlijk in combinatie met niet alles volbouwen, en ook niet alle services in dezelfde centrumlocatie proppen. Maar ook daar heeft de gemeente geen belang bij.

Ik heb er zelf vooral een hekel aan hoe enorm veel moeite je moet doen, omdat de gemeente een paar cent van je wil hebben. Vooral met 2 kleintjes is het fantastisch om OF in de regen te moeten zoeken naar een werkende parkeerautomaat, of in de felle zon waarbij ze in de auto beginnen te koken.

Anekdote om aan te geven hoe onnodig lastig ze het hier maken:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 32% gewijzigd door RemcoDelft op 18-10-2016 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
MicGlou schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 13:10:
[...]

Dit is uiteraard een non argument want personen die aan de straat parkeren die niet willen betalen doen het al niet... aan de straat kan je zogezegd geen betaling 'veilig stellen' zoals dat met een slagboom gebeurd, het maakt dan echt geen verschil of je vooraf een kaartje moet kopen.

We hebben het over het makkelijker maken voor de personen die wel betalen, of er dan wel of niet een slagboom staat om betalen af te dwingen is geheel geen factor. En een app is ook geheel niet nodig want dan betaal je sowieso alweer extra bovenop de kosten die in sommige steden al niet misselijk zijn. Een dergelijk in- en uitcheck systeem kan makkelijk worden gerealiseerd, sterker nog vele automaten kunnen het ze worden alleen niet zo gebruikt... het is niet meer dan een keuze van de gemeenten dan dat het niet mogelijk is. Plus zoals al genoemd zijn er gemeentes die het blijkbaar wel doen, alleen het gros doet het niet.
De methode die nu bestaat voor het veilig stellen van betaling bij straatparkeren is het (dreigen met) naheffingen. Dat kan redelijk effectief zijn. Ik weet niet welk percentage parkeerders de gok van niet gecontroleerd worden neemt...

Twee keer naar de automaat om je kenteken in te voeren kan een oplossing zijn, dat geef ik toch al aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
noppus schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 13:43:
[...]

De methode die nu bestaat voor het veilig stellen van betaling bij straatparkeren is het (dreigen met) naheffingen. Dat kan redelijk effectief zijn. Ik weet niet welk percentage parkeerders de gok van niet gecontroleerd worden neemt...
Een dergelijke heffing is geen veilig stellen in de zin zoals een slagboom dat is... zie ik niet echt als hetzelfde. Ik betaal bijvoorbeeld normaal gesproken ook wel op die enkele keer na dat ik echt even snel in en uit ben omdat ik bijvoorbeeld ergens iets moet afgeven... dat gaat mij niet lukken met een slagboom.

Het percentage wat die gok neemt is vrij groot overigens... zeker in bepaalde gemeentes waar de controles veel minder vaak worden uitgevoerd.

Mbt het opnieuw invoeren van je kenteken om uit te checken had je inderdaad genoemd, maar je plakte daar ook direct een nadeel aan vast... een nadeel wat ik persoonlijk eigenlijk nooit meemaak, gezien het beperkt aantal parkeerplaatsen langs de weg kan je ook nooit veel mensen bij een automaat hebben... in een parkeergarage is dat wel anders. Maar al zouden die rijen er staan, dan nog is het een eerlijkere manier om er mee om te gaan ipv iemand direct het volle pond te geven bij een overschrijding van enkele minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

waarom introduceert de gemeente dan geen inklok / uitklok systeem? Zo moeilijk zou dat toch niet moeten zijn?
Je bedoelt Stadsparkeren? :?

Zo'n inkloksysteem is leuk en aardig maar het is natuurlijk heel eenvoudig om gewoon niet uit te klokken. Je betaalt immers achteraf. Dan is het enige alternatief een app waarin je adres en bankrekeningnummer bekend zijn zodat het geld geclaimd kan worden. En die apps die al bestaan lijk je nu al niet te kennen, dus ik weet niet wat de gemeentes dan precies anders moeten doen? ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
NMe schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 14:02:
[...]

Je bedoelt Stadsparkeren? :?

Zo'n inkloksysteem is leuk en aardig maar het is natuurlijk heel eenvoudig om gewoon niet uit te klokken. Je betaalt immers achteraf.
Ja, klopt. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je eerst je betaalpas invoert. Net zoals dat met de OVChip-kaart werkt. Als je dan vergeet uit te checken krijg je een boete.

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RemcoDelft schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 13:42:
[...]

In heel veel plaatsen wordt het voornamelijk gebruikt als melkkoe. Bewijs voor deze stelling? Betaald parkeren op parkeerplaatsen die nooit vol staan, maar na invoering wel vrijwel leeg blijven.
Dat "bewijs" is veel te kort door de bocht.

Als je betaald parkeren invoert verschuift de parkeerdruk. Een plek waar het nooit druk was kan zomaar ineens onwerkbaar druk worden als daar geen betaald parkeren wordt ingevoerd. Kan ik over meepraten. Wij hebben bij ons gebouw voor de bewoners priveparkeerplekken in een afgesloten garage en nog 30 openbare plekken, bedoeld voor bezoek e.d.

Was soms beetje druk door mensen die werkten in kantoren in de buurt, maar buiten werktijden was er altijd plek voor bezoek.

Toen werd betaald parkeren ingevoerd, overal in de wijk behalve onze 30 plekken want weliswaar openbaar, maar in eigendom van onze VVE en niet gemeente. Gevolg is dat deze 30 plekken nu afvoerput van de wijk geworden zijn en er nagenoeg 24/7 mensen wachten of dubbel geparkeerd staan en we bezoek moeten doorverwijzen naar P+R terreinen of naar betaald parkeren bij een gebouw verderop.

Mag duidelijk zijn: wij willen ondertussen - zeer graag - betaald parkeren in onzee 30 plekken. En het parkeergeld daarvoor gunnen we om het even wie wil handhaven. Daarvoor zitten we in bespreking met zowel gemeente als met wooncorporatie met meerderheidsbelang in onze VVE. Dus nee, het is totaal kortzichtig om betaald parkeren alleen als melkkoe te zien, sterker nog, de druk voor betaald parkeren komt meestal rechtstreeks vanuit de bewoners, niet vanuit de gemeente zelf.

Bedenk dat de stadsdelen die gaan over betaaald parkeren geen cent zien van de inkomsten ervan :o
[...]

Als ze half zoveel mensen zouden inzetten om te zorgen dat er voldoende parkeerplaatsen beschikbaar zijn, zou er helemaal geen betaald parkeren nodig zijn. Dat natuurlijk in combinatie met niet alles volbouwen, en ook niet alle services in dezelfde centrumlocatie proppen. Maar ook daar heeft de gemeente geen belang bij.
Bull. Als je 'voldoende parkeerplaatsen' voor iedereen die zou willen parkeren zou maken zou je a) alle openbare ruimte in de steden volledig aan de auto op moeten offeren en b) zouden de wegen al dat verkeer niet aankunnen waardoor de bereikbaarheid volledig onderuit zou gaan. Om gebieden met hoge woondichtheid (of werkdichtheid trouwens) bereikbaar te houden moet je autogebruik ontmoedigen cq aanmoedigen dat geparkeerd wordt (ver) buiten die hoge dichtheid. Betaald parkeren is daar een uitstekend middel voor.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
MicGlou schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 13:57:
[...]

Een dergelijke heffing is geen veilig stellen in de zin zoals een slagboom dat is... zie ik niet echt als hetzelfde. Ik betaal bijvoorbeeld normaal gesproken ook wel op die enkele keer na dat ik echt even snel in en uit ben omdat ik bijvoorbeeld ergens iets moet afgeven... dat gaat mij niet lukken met een slagboom.

Het percentage wat die gok neemt is vrij groot overigens... zeker in bepaalde gemeentes waar de controles veel minder vaak worden uitgevoerd.

Mbt het opnieuw invoeren van je kenteken om uit te checken had je inderdaad genoemd, maar je plakte daar ook direct een nadeel aan vast... een nadeel wat ik persoonlijk eigenlijk nooit meemaak, gezien het beperkt aantal parkeerplaatsen langs de weg kan je ook nooit veel mensen bij een automaat hebben... in een parkeergarage is dat wel anders. Maar al zouden die rijen er staan, dan nog is het een eerlijkere manier om er mee om te gaan ipv iemand direct het volle pond te geven bij een overschrijding van enkele minuten.
Mijn mening is misschien gekleurd door de ervaringen in 'mijn' gemeente (Ede). In het voorjaar is vooraf betalen met kentekenregistratie ingevoerd en de kranten hebben vol gestaan met klachten over rijen bij de automaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zou niet eens meer terug willen naar het gezeur zoals met die parkeerkaartjes. wat een drama is dat. Kaartje dat weg waait als je die deur dicht doet, het goed leggen van het kaartje, geen kleingeld of te weinig op je chipknip, etc.
Ook laatst met vrienden waren we weg en dan staat ze te "etteren" met parkeergeld, kenteken, etc bij die parkeerautomaat dus ik zeg, laat maar ik log wel in bij Yellowbrick en dat duurde nog geen 20 seconden ipv dat uren gezeur bij die automaat. Echt nooit meer. Dan betaal je misschien alleen die transactiekosten (wat ik trouwens onterecht vind, automatisering, waarom zijn wij de dupe ervan en mogen dat betalen?).
Ook hier waar ik woon, staat de automaten zo dat je niet eens met zon erin kan kijken bij de automaat dus iedereen doet er uren over om alleen maar kentekennummer in te voeren. Daarnaast ook als je een kenteken hebt met de uiterste qwerty letters zoals q, w, z, x, p, l, n, m en ik heb er drie van die dramaletters in mijn kenteken. Ik weet nu hoe ik het moet doen, ik hou mijn vinger op de middelste letter en dan druk ik op het scherm en dan swipe ik naar de uiterste letters en dan werkt het wel, maar dat is voor een gemiddeld persoon gewoon niet te doen en zeker niet voor ouderen. De handhaving schrijft in de tussentijd wel door.
Wat ze gewoon moeten doen, is een open systeem maken met kentekenplaat en rekeningnummer (of wat dan ook) koppelen en sms naar het nummer toe om te activeren en dan sms om te deactiveren en klaar. Ik denk dat wel de oplossing is.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:20
itsalex schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 15:42:
Dan betaal je misschien alleen die transactiekosten (wat ik trouwens onterecht vind, automatisering, waarom zijn wij de dupe ervan en mogen dat betalen?).
Ja want al die aanbieders zoals Yellowbrick moeten dan maar gratis doen natuurlijk 8)7

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:18
Typhone schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 20:37:
Advocaat van de duivel:

Waarom maak je van jouw probleem het probleem van de gemeente? Jouw kind doet ongemakkelijk, jij (zal vast niet de eerste keer zijn) calculeert dat verkeerd in en mag nu op de blaren zitten. Wat heeft dat met het parkeersysteem te maken? Doe de volgende keer 50ct extra erin (of 1 euro weet ik hoeveel dat kost) zodat je een safety marge inbouwt. Die heb je nu niet ingebouwd en nu zit je inderdaad op de blaren. De boete wordt ook niet geschreven omdat je de bedoeling hebt de gemeente te naaien (irrelevant dus) maar omdat je te weinig hebt betaald voor de plek waarvoor je dient te betalen om er te staan. Die heb jij dus overschreden met 10 minuten (voor hetzelfde geld stond je er maar 5 minuten en dan is de uitleg meer dan 2x de betaalde tijd ergens te lang gestaan...we can't check).

Inklok/Uitkloksysteem -> ja maar mijn kind deed lastig nu ben ik vergeten uit te klokken en moet ik betalen voor 2,5 uur terwijl ik er helemaal niet stond.
Laten we dit systeem ook invoeren bij de belastingdienst ok?

Jij bedenkt hoeveel je ongeveer moet betalen en maakt dat over. Als het te weinig is krijg je een dikke boete. Als je eigenlijk minder had moeten betalen is dat jammer voor je.
Denk niet dat we daar happy van worden. :+

Ben het met TS eens om gewoon standaard het systeem in te voeren waarbij je betaald voor wat je gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:00

Typhone

Who Dares Wins

Dat hebben ze al. Betaal jij teveel of te weinig krijg je geld terug of een naheffing. Verkoop jij je auto krijg je MRB terug. Laat je auto schorsen maar scant een anpr auto jou ben je de pineut. Je vergelijking is zo scheef als maar zijn kan. TS betaalde te kort voor wat ie gebruikte en kreeg daar de rekening voor gepresenteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
martinusz schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 16:03:
[...]

Ja want al die aanbieders zoals Yellowbrick moeten dan maar gratis doen natuurlijk 8)7
Dat ook niet maar ik vind 0,33 per transactie kosten erg stevig. Zeker als je ergens staat voor 10 min. Ik begrijp dat ze ook moeten bestaan maar kom op, de overheid/gemeente wil digitaal parkeren. Prima, maar daar staat nu tegenover dat parkeren dan standaard 33 cent duurder per transactie met zijn. Daar ben ik niet mee eens.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:01
itsalex schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 20:50:
[...]

Dat ook niet maar ik vind 0,33 per transactie kosten erg stevig. Zeker als je ergens staat voor 10 min. Ik begrijp dat ze ook moeten bestaan maar kom op, de overheid/gemeente wil digitaal parkeren. Prima, maar daar staat nu tegenover dat parkeren dan standaard 33 cent duurder per transactie met zijn. Daar ben ik niet mee eens.
Transactiekosten zijn inderdaad te hoog voor kort parkeren. Als ik ergens kort moet parkeren, dan betaal ik gewoon via de automaat.
Wat ik ook nooit doe is betalen bij de slagboom in een parkeergarage. Voordat je je auto in ben gestapt en bij de slagboom bent, ben je weer een paar minuten verder. Die paar minuten betaal je gewoon, als je bij de automaat afrekent, dan heb je x tijd (gratis) om naar de slagboom te rijden. Als je pech hebt, rekent de garage per heel uur en ga je net over de uurgrens heen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Prima systeem hier in NL.

Als je "vergeet" dat een verkeerslicht op rood staat en je rijdt door dan krijg je soms ook een bekeuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zo'n moment voel ik me lekker kneuterig, bij ons in het dorp doen we niet aan betaald parkeren. Ik heb in de 12 jaar dat ik auto rijd misschien 2 keer bij een automaat gestaan. (uitgezonderd parkeergarages met in- uitrij systeem)

Wat betreft je 'probleem' kan ik je, net als de rest hier, het beste doorverwijzen naar een parkeer app. Wellicht gaan ze parkeren nog een keer aan kenteken/GPS koppelen en dan factureren met je wegenbelasting ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 13:45:
Op zo'n moment voel ik me lekker kneuterig, bij ons in het dorp doen we niet aan betaald parkeren. Ik heb in de 12 jaar dat ik auto rijd misschien 2 keer bij een automaat gestaan. (uitgezonderd parkeergarages met in- uitrij systeem)

Wat betreft je 'probleem' kan ik je, net als de rest hier, het beste doorverwijzen naar een parkeer app. Wellicht gaan ze parkeren nog een keer aan kenteken/GPS koppelen en dan factureren met je wegenbelasting ofzo :)
Met je wegenbelasting lijkt me sterk, maar de rest van je verhaal zit er inderdaad aan te komen. ANPR-camera's bij elke toegangweg, zodat een eventuele slagboom voor mensen met een account meteen open gaat en de factuur aan het eind van de maand automatisch van je rekening gehaald wordt.
itsalex schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 20:50:
[...]

Stadsparkeren is een beetje goedkoper. Ofwel een vast bedrag per maand en dan geen transactiekosten betalen, of een kwartje per parkeeractie.

[ Voor 25% gewijzigd door NMe op 20-10-2016 14:00 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:24
noppus schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 14:34:
[...]

Mijn mening is misschien gekleurd door de ervaringen in 'mijn' gemeente (Ede). In het voorjaar is vooraf betalen met kentekenregistratie ingevoerd en de kranten hebben vol gestaan met klachten over rijen bij de automaten.
In Zwolle doen ze dat ook. Als het een beetje druk is sta je lang te wachten, want waar er eerst 3 palen waren staat er nu maar 1. Tel daarbij op een touchscreen dat niet altijd lekker reageert en mensen die hun kenteken niet weten en je staat lang te wachten.
Pagina: 1