Tour des Pays Bas (ofwel 'Ronde van Nederland')

Pagina: 1
Acties:

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
't Is niet voor meteen gepland, maar op een bepaald moment wil ik eens een weekje door Nederland rijden met mijn vrouw zodat ze die Niederlande ook eens leert kennen. En ikzelf ook eigenlijk. Als Belg ken ik eigenlijk vooral Zeeland, Rotterdam, Delft (heb ik zowaar gewoond) en Amsterdam. Tijd voor eens al die plekken te ontdekken die ik las in mijn jeugdboeken (al bestaat het land Katoren niet, Artis is wél een echte plek ;)). Zeker Noord-Nederland is voor mij onbekender dan pakweg Noord-Afrika (neem dat maar letterlijk).

Wat is haalbaar in een week? Ik reken niet op een stad per dag - het is om een overzicht van Nederland te hebben. De meeste steden kan je oppervlakkig zien op een halve dag. Als iets ontzettend goed meevalt, dan kunnen we er in de toekomst heen voor het beter te leren kennen. Wij zijn ook Duitse afstanden gewoon, dus eventjes 100 km rijden van A naar B doen we zoals men in de Lage Landen eventjes naar de supermarkt gaat.

Hoe in gedachten dat we van Duitsland of België het land binnenrijden en langs het andere land Nederland weer uitrijden.

Een voorstel met wat namen - maar ik weet niet waar stoppen de moeite is en waar niet - komende van Bremen: Groningen, Deventer (vrienden aldaar) en iets in dat gat tussen die twee (Zwolle? Apeldoorn?), Utrecht, Amsterdam, Volendam (postkaartgehalte, of niet de moeite?), Den Haag, Delft, Rotterdam, Gouda (eet mijn wederhelft graag :)), 's Hertogensbosch, Tilburg en dan het land uit richting Antwerpen. Zeeuws-Vlaanderen en Zuid-Limburg slaan we over wegens beiden genoeg geweest.

Betere ideeën? Iets niet te missen over het hoofd gezien? Tell me!

PS. Ik ben er natuurlijk van bewust dat iedereen vindt dat zijn eigen dorp of stad het bezoeken waard is, maar probeer wat objectief te zijn over je land ;)

[ Voor 4% gewijzigd door YellowOnline op 17-10-2016 17:30 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:44

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dit hoort niet in de HK, kan gewoon in AZ.

In overleg met TS verplaatst.

[ Voor 28% gewijzigd door Orion84 op 17-10-2016 17:42 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:38

Basszje

Reisvaap!]

Doe ook iets niet-stad. Uit ervaring weet ik dat men na een dag of wat wel uitgekeken is op grachtjes ( 'nee he weer grachten ' ). Veluwe en die buurten is een hoop moois. Echt Hollandse taferelen kan je vinden in het Groene Hart ( slootje, gras, koe ) bijvoorbeeld. Allemaal precies tussen Deventer en Gouda in :P

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Basszje schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 17:46:
Doe ook iets niet-stad. Uit ervaring weet ik dat men na een dag of wat wel uitgekeken is op grachtjes ( 'nee he weer grachten ' ). Veluwe en die buurten is een hoop moois. Echt Hollandse taferelen kan je vinden in het Groene Hart ( slootje, gras, koe ) bijvoorbeeld. Allemaal precies tussen Deventer en Gouda in :P
Mja, qua natuur kan Nederland niet tippen aan Duitsland vrees ik ;)

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:09
YellowOnline schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 17:58:
[...]

En Duitsland kan weer niet tippen aan Noorwegen en zo kunnen we nog wel even door :+ Uit je TS denk ik te begrijpen dat je aardig wat gereisd hebt, dus dan weet je vast dat elk land zijn charmante plekken heeft. Toen ik in de bios de documentaire De Nieuwe Wildernis bekeek, over de Oostvaardersplassen, was ik verbaasd over het daadwerkelijke natuurschoon dat Nederland stiekempjes heeft :)

Qua steden vind ik Nijmegen wel de moeite waard. Al vind ik stadscentra vaak wat meer van hetzelfde.

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Als je dan toch een rondje rijdt, rijdt een rondje IJsselmeer: Monnickendam, Volendam, Hoorn, Alkmaar, Medemblik, Enkhuizen, van daar met de boot naar Stavoren, Leeuwarden, Drente (Hunnebedden), Zwolle, Venetië van het Noorden, Veluwe, Amersfoort, Naardermeer en Naarden (vestingstadje).

Allemaal best leuke plaatsjes :)

[ Voor 4% gewijzigd door Ardana op 17-10-2016 19:47 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:23
YellowOnline schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 17:58:
Wat doen al die duitsers hier dan op vakantie :P
Ik zou willen zeggen qua stadjes en steden kan nl niet aan dld tippen.

- Kinderdijk en daarna roeien op biesbosch en dan eten in Dordrecht
- Schoorlse duinen (echt veel duitsers daar, ook in Bergen aan zee), bij voorkeur fietsen
- dagje wadlopen (echt tof zeker bij mooi weer)
- Texel
- dagje (varen?) langs de vecht (voor historische kijk op rijkdommen uit slaventijdperk)
- dagje posbank / veluwezoom en aansluitend Arnhem en/of Nijmegen

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:59
Zijn jullie een beetje sportief? Want fietsen is ook een leuke optie. Er is veel te zien dat vanuit een auto met 80 km/h weinig indruk zal maken terwijl fietsend er weinig mooiers is dan de duinen bijvoorbeeld.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
mekkieboek schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 19:51:
[...]

Wat doen al die duitsers hier dan op vakantie :P
Ik zou willen zeggen qua stadjes en steden kan nl niet aan dld tippen.

- Kinderdijk en daarna roeien op biesbosch en dan eten in Dordrecht
- Schoorlse duinen (echt veel duitsers daar, ook in Bergen aan zee), bij voorkeur fietsen
- dagje wadlopen (echt tof zeker bij mooi weer)
- Texel
- dagje (varen?) langs de vecht (voor historische kijk op rijkdommen uit slaventijdperk)
- dagje posbank / veluwezoom en aansluitend Arnhem en/of Nijmegen
't Hangt er vanaf waar in Duitsland waarschijnlijk. Berlijn is platgegooid tijdens WO II en er zijn bijna geen mooie oude gebouwen. Wel is de hele regio rond Berlijn voorzien van weiden, bossen en meren (66 meren!). Vandaar dat onze interesse eerder naar mooie oude binnensteden is dan naar natuur in Nederland. De Duitsers waar jij het over hebt komen eerder uit gebieden met meer verstedelijking waarschijnlijk.

Overigens vind ik Texel, of bij uitbreiding de Waddeneilanden, wel een leuk idee maar dat is een vakantie op zich denk ik.
Ample Energy schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 20:05:
Zijn jullie een beetje sportief? Want fietsen is ook een leuke optie. Er is veel te zien dat vanuit een auto met 80 km/h weinig indruk zal maken terwijl fietsend er weinig mooiers is dan de duinen bijvoorbeeld.
We hebben net Kopenhagen-Berlijn gereden (800km met een paar omwegen) En Zeeland hebben we ook al helemaal doorfietst drie jaar geleden ;)

[ Voor 16% gewijzigd door YellowOnline op 17-10-2016 20:09 ]

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-10 22:48
Een van de Waddeneilanden sowieso doen :)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ample Energy schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 20:05:
Wou ik zeggen idd, de ronde van Nederland op de fiets doen is erg mooi! Natuurlijk lukt dat niet in een weekje en het is ook wel een beetje te koud nu ;)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Ramon schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 20:13:
[...]

Wou ik zeggen idd, de ronde van Nederland op de fiets doen is erg mooi! Natuurlijk lukt dat niet in een weekje en het is ook wel een beetje te koud nu ;)
Een hele ronde van Nederland lijkt mij wel haalbaar op drie weken. Maar dat is dan voor een andere keer. Sowieso hebben we dan het probleem om onze fietsen naar Nederland te krijgen en terug. Naar Kopenhagen zijn we gevolgen en met de fiets op het vliegtuig is echt geen sinecure. (en mountainbikes of trekfietsen huren is ontzettend duur voor langere periodes)

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Zaanse Schans (tussen de Japanners en Chinezen door :)), Giethoorn, beiden in halve dag te doen... wellicht over de Afsluitdijk, of als surrogaat de dijk van Lelystad naar Enkhuizen als dat route-technisch beter uitkomt... je hoeft niet uit te stappen, maar is wel leuk om een keer gezien te hebben. Gouda (of Alkmaar) zou ik plannen op een dag dat de kaasmarkt is (of is dat iedere dag?)

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
P.O. Box schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 20:32:
Zaanse Schans (tussen de Japanners en Chinezen door :)), Giethoorn, beiden in halve dag te doen... wellicht over de Afsluitdijk, of als surrogaat de dijk van Lelystad naar Enkhuizen als dat route-technisch beter uitkomt... je hoeft niet uit te stappen, maar is wel leuk om een keer gezien te hebben. Gouda (of Alkmaar) zou ik plannen op een dag dat de kaasmarkt is (of is dat iedere dag?)
In Gouda, aldus de website:
De GOUDA KAASMARKT is een spectaculair historisch schouwspel, dat van 6 april tot en met 31 augustus 2017 iedere donderdagochtend plaatsvindt

• mekkieboek
YellowOnline schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 20:08:
't Hangt er vanaf waar in Duitsland waarschijnlijk. Berlijn is platgegooid
offtopic:
Ik ken het van west en zuid duitsland, steden als Heidelberg, Ulm, Offenburg, Würzburg, Wuppertal, Koblenz, daar zijn nog veel historische plekken.

Vestingstadjes zoals, Naarden-vesting, Muiden er zijn er veel meer
De Hanzesteden
Delft is ook mooi
Friesland heeft ook veel oude stadjes en dorpen, Franeker, Stavoren / Hindeloopen, Bolsward

Of je doet een gezellig dagje Lelijk Nederland: Nieuwegein, Ijsselstein, Hoofddorp, Zoetemeer, Veenendaal, Zaandam, Swifterband (duikt onder tafel :P)

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
ik zou niet in de reclame gaan, kan niet voorstellen dat iemand hier snel enthousiast van wordt...

Aan de andere kant, het klopt wel, zijn - op zijn best - best leuke plaatsjes.

Het is nu natuurlijk persoonlijk, maar ik word niet bepaald enthousiast van dat soort plaatsjes. TS'er lijkt ook meer geïnteresseerd te zijn in (historische) binnensteden en minder in de toeristische cliches. Het rondje wat hij voorstelt lijkt mij dan ook veel leuker om te doen, met wat kleine aanpassingen. Zwolle of Apeldoorn zou ik overslaan en ik zou het wat oostelijker zoeken en naar Nijmegen gaan. Volendam is verschrikkelijk saai, maar hoort wellicht wel in een rondje Nederland. Daarnaast zou ik Delft overslaan, dat ken je al, ik zou voor Dordrecht kiezen, misschien niet zo bekend, maar heeft naar mijn idee als oude binnenstad meer te bieden dan Delft. Wil je toch nog wat cliche Nederland meepikken, dan is Dordrecht ook uitstekend met Kinderdijk te combineren. Had je Tilburg met reden erbij gezet? Ze hebben allebei wat anders te bieden, maar Breda en Eindhoven vind ik persoonlijk leuker dan Tilburg.

• Ardana

Ardana

Mens

lateef schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 21:36:
[...]

ik zou niet in de reclame gaan, kan niet voorstellen dat iemand hier snel enthousiast van wordt...

Het is nu natuurlijk persoonlijk, maar ik word niet bepaald enthousiast van dat soort plaatsjes. TS'er lijkt ook meer geïnteresseerd te zijn in (historische) binnensteden en minder in de toeristische cliches.
Ehm, Monnickendam, Volendam, Hoorn, Alkmaar, Medemblik, Enkhuizen, Stavoren, Leeuwarden, Zwolle, Venetië van het Noorden, Amersfoort en Naarden (vestingstadje) hebben allemaal historische binnensteden... Ja, Monnickendam, Volendam, Venetië van het Noorden en Naarden en in mindere mate Stavoren en Alkmaar, zijn touristische pleisters, maar de rest valt volgens mij behoorlijk mee.

En nee, ik ga nooit de reclame in :P

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
lateef schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 21:36:
[...]

Het is nu natuurlijk persoonlijk, maar ik word niet bepaald enthousiast van dat soort plaatsjes. TS'er lijkt ook meer geïnteresseerd te zijn in (historische) binnensteden en minder in de toeristische cliches. Het rondje wat hij voorstelt lijkt mij dan ook veel leuker om te doen, met wat kleine aanpassingen. Zwolle of Apeldoorn zou ik overslaan en ik zou het wat oostelijker zoeken en naar Nijmegen gaan. Volendam is verschrikkelijk saai, maar hoort wellicht wel in een rondje Nederland. Daarnaast zou ik Delft overslaan, dat ken je al, ik zou voor Dordrecht kiezen, misschien niet zo bekend, maar heeft naar mijn idee als oude binnenstad meer te bieden dan Delft. Wil je toch nog wat cliche Nederland meepikken, dan is Dordrecht ook uitstekend met Kinderdijk te combineren. Had je Tilburg met reden erbij gezet? Ze hebben allebei wat anders te bieden, maar Breda en Eindhoven vind ik persoonlijk leuker dan Tilburg.
* YellowOnline noteert:
- Nijmegen
- Dordrecht
- Kinderdijk (ken ik niet)

Delft is best de moeite en dat heeft zij nog niet gezien, vandaar. In Breda waren we samen al en aangezien we toch door Noord-Brabant richting Brussel rijden dacht ik dan maar in Tilburg te stoppen. Eindhoven ligt niet op de weg en ik kan mij niet herinneren dat daar veel loos was - ik was wel laatst daar in 1990 als kind met een Belgische carnavalgroep, dus helemaal normale omstandigheden waren dan niet :+

Afgaande op de reacties tot dusver kan ik eigenlijk beter Nederland binnenrijden ter hoogte van Arnhem en alles ten noorden daarvan laten liggen (Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel en Flevoland). Spaart mijn ons tijd en kilometers die we beter centraal en zuidelijk kunnen gebruiken. Maar zo kom ik alweer niet boven de lijn Amsterdam-Enschede. Lijkt wel vervloekt :+

[ Voor 12% gewijzigd door YellowOnline op 17-10-2016 21:49 ]

• lateef
Ardana schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 21:42:
[...]

Ehm, Monnickendam, Volendam, Hoorn, Alkmaar, Medemblik, Enkhuizen, Stavoren, Leeuwarden, Zwolle, Venetië van het Noorden, Amersfoort en Naarden (vestingstadje) hebben allemaal historische binnensteden... Ja, Monnickendam, Volendam, Venetië van het Noorden en Naarden en in mindere mate Stavoren en Alkmaar, zijn touristische pleisters, maar de rest valt volgens mij behoorlijk mee.
De meeste zullen inderdaad stadsrechten en historie hebben, steden kan ik het moeilijk noemen. En als je moet kiezen tussen Leeuwarden of Groningen, heeft Groningen veel meer te bieden. Hetzelfde geldt voor Zwolle of Amersfoort in vergelijking met Nijmegen naar mijn idee...
Kinderdijk is een dorp in de Alblasserwaard dat vanwege de molens op de Werelderfgoedlijst van UNESCO staat, reuze Hollands en reuze toeristisch, maar om even een uurtje te kijken op doorreis van Rotterdam naar Dordrecht/Brabant wellicht wel de moeite waard.
YellowOnline schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 21:42:
Delft is best de moeite en dat heeft zij nog niet gezien, vandaar. In Breda waren we samen al en aangezien we toch door Noord-Brabant richting Brussel rijden dacht ik dan maar in Tilburg te stoppen. Eindhoven ligt niet op de weg en ik kan mij niet herinneren dat daar veel loos was - ik was wel laatst daar in 1990 als kind met een Belgische carnavalgroep, dus helemaal normale omstandigheden waren dan niet :+
Wanneer je niet specifiek ergens voor naar Tilburg gaat (bijvoorbeeld museum De Pont), zou ik Tilburg overslaan. Tilburg is voornamelijk toch een arbeidersstad die niet veel te bieden heeft. Misschien moet je dan ook gewoon heel Brabant overslaan en vanuit Dordrecht de snelweg naar Antwerpen pakken. Vanuit België kan je altijd nog een keer in een weekend een rondje Eindhoven, Den Bosch, Breda doen. Eindhoven zou ik nog wel een keer een kans geven.

• Ardana

Ardana

Mens

YellowOnline schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 21:42:
[...]

* YellowOnline noteert:
- Nijmegen
- Dordrecht
- Kinderdijk (ken ik niet)

Afgaande op de reacties tot dusver kan ik eigenlijk beter Nederland binnenrijden ter hoogte van Arnhem en alles ten noorden daarvan laten liggen (Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel en Flevoland). Spaart mijn ons tijd en kilometers die we beter centraal en zuidelijk kunnen gebruiken. Maar zo kom ik alweer niet boven de lijn Amsterdam-Enschede. Lijkt wel vervloekt :+
Op basis waarvan maak je dat onderscheid? Amersfoort heeft een hele mooie binnenstand, net als Alkmaar en Hoorn (mooie oude IJsselmeerhaven). Dordrecht, Nijmegen en meer nog Tilburg zijn normale groei/woon-werk-steden zonder significante historische en touristische betekenis naar mijn idee. Idem voor Eindhoven.

Dus, TS: wat zoek je? Historische binnensteden van kleine stadjes? Touristische trekpleisters? De Zaanse Schans bijv.? Dat is veel makkelijke tips geven :)

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Ardana schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 22:11:
[...]

Op basis waarvan maak je dat onderscheid? Amersfoort heeft een hele mooie binnenstand, net als Alkmaar en Hoorn (mooie oude IJsselmeerhaven). Dordrecht, Nijmegen en meer nog Tilburg zijn normale groei/woon-werk-steden zonder significante historische en touristische betekenis naar mijn idee. Idem voor Eindhoven.

Dus, TS: wat zoek je? Historische binnensteden van kleine stadjes? Touristische trekpleisters? De Zaanse Schans bijv.? Dat is veel makkelijke tips geven :)
Uiteindelijk een parcours dat op 7 dagen een goed beeld geeft van wat Nederland te bieden heeft. Historische binnensteden heel graag, maar het moet niet enkel dat zijn. Toeristische trekpleisters enkel als het in de categorie 'moet je nou eenmaal gezien hebben' valt.

• mekkieboek
En vergeet Den Bosch niet, met het bekende boottochtje onder / door de oude binnenstad over de binnendieze. En Bossche Bollen als je van chocolade kleefvingers en van veel slagroom houdt. Maar ik vermoed dat je in vlaanderen iets deftigers gewend bent voor bij de koffie.

• Ardana

Ardana

Mens

Drente, Veluwe, IJsselmeer, afgewisseld met steden dus. Rondvaart in Amsterdam, Boulevard in Scheveningen, Rondvaart met de Spido in Rotterdam, Molens in Kinderdijk, Zaanse Schans, Corpus in Leiden (en dan meteen Leiden zelf mee nemen), Nemo in Amsterdam, de Wadden-eilanden (wad-lopen).

Juist dan moet je níet alles ten noorden van Arnhem negeren... Holland is niet voor niets Zuid- en Noord-Holland samen... zou zonde zijn als je je dan concentreert op Gelderland en Brabant...

Wat je zou kunnen doen, is uit (bijna) iedere provincie 1 stad en 1 niet-stads-iets te zoeken.

• lateef
Ardana schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 22:11:
[...]
Dordrecht, [...] zijn normale groei/woon-werk-steden zonder significante historische en touristische betekenis naar mijn idee.
Tja, ik zei al dat Dordrecht onbekend is, maar Dordrecht is de oudste stad van Holland, de Eerste Vrije Statenvergadering vond er plaats en is daarmee de grondlegger van de Republiek der Nederlanden. De (geschreven) Nederlandse taal is er ontstaan. Het heeft meer Rijksmonumenten dan bijvoorbeeld Delft, Gouda, Amersfoort of Alkmaar en Hoorn bij elkaar bij. Lijkt me toch redelijk wat significante historische betekenis. Daarnaast heeft Dordrecht met Villa Augustus een (voor Nederland) uniek horecaconcept wat alleen al een bezoek aan die stad waard is. En het is inderdaad ook een normale groei-/woon-werkstad, wat de stad niet tot slechts een openlucht museum maakt, wat naar mijn idee ook een pluspunt is.

De historische betekenis van Nijmegen lijkt me evident, voor wat betreft Tilburg moet ik je gelijk geven. Eindhoven is qua (voor-)middeleeuwse historie wellicht niet zo interessant, maar in de moderne geschiedenis naar mijn idee wel. Maar het rondje Eindhoven (innovatie), Den Bosch en Breda (historie) is vanuit België goed in een weekend te doen.
Ardana schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 22:35:
Rondvaart in Amsterdam, Boulevard in Scheveningen, Rondvaart met de Spido in Rotterdam, Molens in Kinderdijk, Zaanse Schans, Corpus in Leiden (en dan meteen Leiden zelf mee nemen), Nemo in Amsterdam, de Wadden-eilanden (wad-lopen).
Maar daarnaast denk ik dat wij een heel ander idee hebben wat leuk is, ik zou het meeste hiervan nooit aan iemand voorstellen die Nederland wilt bezoeken en als ik een ander land bezoek, hoop ik ook niet dat ik zulke clichématige voorstellen krijg. Amsterdam is naar mijn idee veel spannender te verkennen dan met een rondvaartboot, Scheveningen heeft veel leukere stukken strand dan de boulevard, als je Rotterdam op het water wilt verkennen - waarmee je een groot deel van de stad te kort doet - zou ik nooit voor de Spido kiezen. Kinderdijk en de Zaanse Schans zijn wellicht leuk om een keer een uurtje te bezoeken wanneer je het kan combineren met iets anders. Van Corpus begrijp ik echt niet dat je dat als volwassene leuk vindt, inhoudelijk is het basisschoolniveau en de vormgeving en interactie op zijn hoogst matig te noemen. Nemo is wat beter, maar naar mijn idee ook vooral leuk om met kinderen naar toe te gaan. In Amsterdam zou ik persoonlijk in eerste instantie naar het Stedelijk, Huis Marseille of Foam gaan, maar er zijn nog een hoop andere musea waar je meer over de Nederlandse cultuur en/of historie meekrijgt. De Waddeneilanden zijn een hele andere ervaring en zou ik niet meenemen in een weekje 'Ronde van Nederland', maar een aantal dagen of een week naar toe gaan.

[ Voor 53% gewijzigd door lateef op 17-10-2016 23:25 ]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:28
Waarom is Twente nog niet genoemd? :?

De bakermat van de textielindustrie lang, lang geleden. Sallandse heuvelrug is de moeite waard, van daar kan je prachtig over binnenwegen naar drenthe en friesland rijden en kom je vele landschappen tegen.

We hebben landgoederen, kastelen, een enkel verdedigingswerk.

[ Voor 11% gewijzigd door LED-Maniak op 17-10-2016 22:58 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:39
YellowOnline schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 20:21:
[...]

Een hele ronde van Nederland lijkt mij wel haalbaar op drie weken. Maar dat is dan voor een andere keer. Sowieso hebben we dan het probleem om onze fietsen naar Nederland te krijgen en terug. Naar Kopenhagen zijn we gevolgen en met de fiets op het vliegtuig is echt geen sinecure. (en mountainbikes of trekfietsen huren is ontzettend duur voor langere periodes)
In augustus heb ik een rondje Nederland van 1220 km in 9 dagen tijd, het kan dus wel in (ruim) een week. Op zaterdag vertrokken en een week later op zondag was ik weer thuis. Ik woon in (Nederlands) Limburg. Ben via Noord-Brabant naar Zeeuws Vlaanderen gefietst. Toen vanaf de grens met België de hele kust af, afsluitdijk, bezoekje op Schiermonniksoog bij familie die daar op vakantie waren en daarna via de grens van Nederland met Duitsland aan de kust in Groningen, Drenthe, Overijssel, Gelderland weer terug naar Limburg.

Het was doorzetten, en weinig tijd voor recreatieve uitjes maar ik heb wel ontzettend veel gezien van ons kikkerlandje. Door wat onhandig plannen ongeveer 80% wind in gefietst maar het was absoluut de moeite waard!

• AequitasII
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:33
Jaa leuk!

Aanraders van wat nog niet, veel, genoemd is:

Staverden (kasteel) op de Veluwe;
Elburg;
Stavoren en Hindeloopen (of gewoon de Friese elfstedenroute rijden!!);
Biesbosch omgeving Dordrecht;
Weekend Terschelling/Texel;
Giethoorn;

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als het je om oud stedelijk schoon te doen is, zou je Maastricht mee moeten nemen. Verder heb je langs de Randmeren een stel onderschatte oude kustplaatsen als Elburg en Harderwijk. In die laatste is er lange tijd een notoire universiteit gevestigd geweest, berucht omwille van het - tegen betaling uiteraard - in een paar weken een doctoraat af te leveren. Soort van de InHolland Vrijetijdsmanagement in de vroegmoderne tijd. Enige alumnus van naam is Linnaeus (waardoor je opvallend veel Zweden daar op vakantie ziet).

Oh, en in Rotterdam niet vergeten om ook even langs Delfshaven te gaan - zowaar stuk bewaard gebleven oude stad, incl kerk waar de US Pilgrim Fathers vandaan vertrokken niet in de laatste plaats bezienswaardig omdat er een allerminst onaardige brouwerij - De Pelgrim - naast gevestigd is. Schiedam is ook mooi, al is het ivm leegstand en verpaupering een wat deprimerende bedoening tegenwoordig.

Oslik blyat! Oslik!

• Sabes
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:36
Als ik lees dat Noord Nederland onbekender is dan Noord Afrika maar dan alleen voor Groningen gaat om dan naar Deventer te gaan? Volg dan vanaf Groningen eigenlijk de Hondsrug (N34) richting zuid-oost Drenthe (stop ergens in een dorp als Gieten of Borgen (Hundebedcentrum). Ga vanuit Zuid Oost Drenthe naar Overijssel via het vechtdal. Kijk of je een stukje Twente mee wil pakken of sneller richting het Salland wil. Op deze manier rij je van Groningen naar Deventer via een diversiteit aan landschappen (bosrijk, veen).
Pagina: 1