Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Cloud/online server ipv on-premise voor KMO?

Pagina: 1
Acties:

• Simke
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03-2024
Medetweakers,

tot op heden plaatste ik bij onze klanten (kleine KMO's) een HP Proliant ML350 server zodat ze eenvoudig en goed konden werken.
Ik krijg nu echter de vraag van een klant om een server "in the cloud" te hebben.

Ik heb toch een en ander opgezocht maar kom niet tot een duidelijk inzicht.
Ofwel zoek ik het verkeerde of in een verkeerde richting...

Je kan vb een azure VM met Windows Server configureren maar wat dan?
Je zet de data op die server en eventueel de database van een boekhoudprogramma en dan?

Neem je die server dan over via extern bureaublad en moet je die server inrichten als RDP-server? Maar wat met Office en de licenties dan?
Of hoe krijg je de data ter beschikking? Netwerkmapping op \\IP_VM\pad oid en office dan toch lokaal?
Dus de snelheid van de computer blijft dan wel belangrijk en je werkt niet volledig "in the cloud"?
En zijn de PC's dan nog lid van *een domein*?

Mocht iemand een heldere blik kunnen werpen of een juiste zoekrichting kunnen geven dan zou ik heel dankbaar zijn.

Thx,

Andy

Simke

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-11 22:19
Nou, mijn eerste vraag zou zijn waarom die klant dat wilt?
En dan nog wilt hij echt een server in de cloud of is hij op zoek naar cloud diensten (Google Apps/Office 365 e.d.)?
Maar verder een Windows server in Azure is niet veel anders dan een VM of een lokale server. Je zult alleen een VPN moeten opzetten om vanuit je lokale netwerk erbij te kunnen komen.
En waarom gaat een klant RDPen naar een server? Niet echt best practice tenzij het een RD/TS-Server is.

Kortom, wat is het doel van deze vraag? Cloud is namelijk een nogal breed begrip...

Computer says no

• Simke
Meekoh schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 17:13:
Nou, mijn eerste vraag zou zijn waarom die klant dat wilt?
En dan nog wilt hij echt een server in de cloud of is hij op zoek naar cloud diensten (Google Apps/Office 365 e.d.)?
Maar verder een Windows server in Azure is niet veel anders dan een VM of een lokale server. Je zult alleen een VPN moeten opzetten om vanuit je lokale netwerk erbij te kunnen komen.
En waarom gaat een klant RDPen naar een server? Niet echt best practice tenzij het een RD/TS-Server is.

Kortom, wat is het doel van deze vraag? Cloud is namelijk een nogal breed begrip...
Thx voor uw antwoord.

Hah, waarom de klant dat wil? "Ik denk toch van naar de cloud te gaan hoor, je hoort niet anders meer"...
En zijn facturatieprogramma is een online versie en dat werkt zeer vlot dusja.
Dat zijn de argumenten :O

Qua mail stel ik office 365 exchange online voor, zit nu met een 2008SBS maar een outlook 2016 => dus enkel imap mogelijkheid :X

Als de data en *erger*, de data van het boekhoudpakket via internet/VPN moet lopen zal dit een héél stuk trager zijn qua performantie dan een lokale server zoals ik dit persoonlijk nog het beste vind :)

Dat van die RDP was mijn eerste gedacht aangezien ik er geen ervaring mee heb, vroeg het mij luid af hoe je dan connectie had, had nog niet aan VPN gedacht |:(

Ik zal mijn hier eens in proberen verdiepen maar voor deze situatie zal het toch eerder een lokale server worden denk ik....

Simke

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Geen RDP, geen zelf te beheren virtuele servers, neem puur webbased SaaS-applicaties. Als er onderlinge koppelingen nodig zijn, denk daar vooraf over na (en maak er vooraf afspraken over).

Maar toch eerst de vraag wat de klant nodig heeft. En dan niet 'cloud' maar boekhoudpakket (prima als saas te vinden), mail/agenda/contacts (idem), files (idem, maar dan niet obv smb maar bijv Sharepoint of juist Dropbox), etc. Pas daarna komt de vraag waar en hoe te hosten. Het maakt nogal uit als er 4K video moet worden bewerkt of zo :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Simke
F_J_K schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 20:00:
Geen RDP, geen zelf te beheren virtuele servers, neem puur webbased SaaS-applicaties. Als er onderlinge koppelingen nodig zijn, denk daar vooraf over na (en maak er vooraf afspraken over).

Maar toch eerst de vraag wat de klant nodig heeft. En dan niet 'cloud' maar boekhoudpakket (prima als saas te vinden), mail/agenda/contacts (idem), files (idem, maar dan niet obv smb maar bijv Sharepoint of juist Dropbox), etc. Pas daarna komt de vraag waar en hoe te hosten. Het maakt nogal uit als er 4K video moet worden bewerkt of zo :P
Ook bedankt, blijkbaar zou dat boekhoudprogramma waarvan sprake verdwijnen dus daar moet idd minder rekening mee gehouden worden.

Facturatieprogramma hebben ze al in een online versie, mail wordt dan Office 365 exchange online en data idd eens kijken naar SharePoint of Dropbox.
Veel meer gebruiken ze niet dus een server is dan in dat opzicht geen noodzaak meer.

Bedankt voor de input!

Simke

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Simke schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 16:56:
...Ik heb toch een en ander opgezocht maar kom niet tot een duidelijk inzicht...
NOFI, maar als je anno 2016 nog nooit hebt nagedacht over cloud-oplossingen, zie ik het somber in, voor je bedrijf

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Brahiewahiewa schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 14:20:
[...]

NOFI, maar als je anno 2016 nog nooit hebt nagedacht over cloud-oplossingen, zie ik het somber in, voor je bedrijf
Met ^^.

Sterker nog, je klanten hebben er blijkbaar zelfs al eerder over nagedacht. Misschien eens wat meer tijd stoppen in het volgen van tech nieuws?

Er zijn enorm veel voordelen (maar ook nadelen), aan een cloudbased systeem. Dit zul je zelf moeten bepalen.

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:51
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 14:20:
[...]

Nofi maar als je altijd reageert met een cynische oneliner, zie ik het somber in voor jou als persoon...
offtopic:
en ik zie je regelmatig dus ook zo reageren

In any case zou ik in gesprek gaan met de klant. Bespreek waarom een machine en oppakken in een datacenter niet een oplossing is maar een hype. Doe een goed voorstel over hoe de verschillende functionaliteiten gemoved kunnen worden naar Saas bvb.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Craven schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 23:30:
[...]
... Bespreek waarom een machine en oppakken in een datacenter niet een oplossing is maar een hype...
Ja, dat zal de toekomst van TS's bedrijf redden; gewoon ijzerenheinig volhouden dat alles wat-ie niet begrijpt een hype is.

Hoe je het ook wendt of keert, TS heeft gewoon een kennisachterstand. En die gaat-ie echt niet in een weekje wegwerken. En - gezien dit topic - begint-ie zelf ook te merken dat z'n klanten vragen stellen die hij niet kan beantwoorden. Je d'r uit proberen te lullen met "allemaal hype", is een schijnoplossing. Z'n bedrijf loopt wel degelijk gevaar. Ik wijs 'm daar op, in niet mis te verstane bewoording.
offtopic:
Is dat cynisch? Ik weet het niet. Heb je onlangs nog sigaretten gekocht? Heb je de plaatjes en teksten gezien die tegenwoordig op de verpakking staan? Is dat cynisch?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:51
Brahiewahiewa schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 00:56:
[...]

Ja, dat zal de toekomst van TS's bedrijf redden; gewoon ijzerenheinig volhouden dat alles wat-ie niet begrijpt een hype is.

Hoe je het ook wendt of keert, TS heeft gewoon een kennisachterstand. En die gaat-ie echt niet in een weekje wegwerken. En - gezien dit topic - begint-ie zelf ook te merken dat z'n klanten vragen stellen die hij niet kan beantwoorden. Je d'r uit proberen te lullen met "allemaal hype", is een schijnoplossing. Z'n bedrijf loopt wel degelijk gevaar. Ik wijs 'm daar op, in niet mis te verstane bewoording.
offtopic:
Is dat cynisch? Ik weet het niet. Heb je onlangs nog sigaretten gekocht? Heb je de plaatjes en teksten gezien die tegenwoordig op de verpakking staan? Is dat cynisch?
Op het moment dat je je server oppakt en dat ding 1 op 1 overzet naar ergens in "de cloud" dan ben je bezig met de hype ja. Ik zeg ook nergens dat die klant niet naar de cloud moet. Als de klant met mail, iets voor filestorage en dat boekhoudpakket klaar is met zijn eisen dan is het een ideale klant voor de cloud. Mail en filestorage is al tig keer uitgekauwd en dan moet je dus alleen op zoek naar een oplossing voor dat boekhoudpakket. Maar dat is ook niet een onbekend iets.

offtopic:
Begrijp me niet verkeerd, ik ben het met je eens. Je hebt alleen de communicatieskills van een vaatdoek. Dat je het cynisch vind dat sigaretten met plaatjes en teksten worden verkocht is geen argument om als een vaatdoek te communiceren

Mijn suggestie blijft staan dus. Ga een keer brainstormen met de klant. Zoek uit wat ze precies nodig hebben. Kijk of daar alternatieven voor zijn in de cloud. En misschien wel het belangrijkste ga jezelf bijscholen in de cloud. De cloud is geen technische/functionele oplossing maar een concept.
offtopic:
Mijn eerste post is lekker goed te volgen trouwens zie ik nu. Ik moet niet meer posten als ik half weg doezel op de bank om half 12 :+

• Simke
@Brahiewahiewa en @hmmmmmmmmmpffff

Hier is al over nagedacht en uiteraard info over gezocht.

The Cloud is idd een concept, een begrip, en de klant heeft er geen jota verstand van (wat ook niet moet uiteraard), alleen als je als klant zegt "we moeten mss eens naar de cloud" omdat hij deze term ergens gehoord heeft en "cool" lijkt is het zaak van hem toch de juiste oplossing voor te stellen.

Momenteel is de kennis over online/cloud servers niet groot, dat geef ik toe maar ik zie dan ook geen meerwaarde of voordeel in deze situatie. Bijscholing kan hier idd de kennis en inzicht verruimen.

Bepaalde diensten als exchange online en azure backup worden uiteraard wel veelvuldig gebruikt en dat zijn online/cloud diensten.

@Craven

dat heb ik dus gedaan, de verschillende mogelijkheden opgelijst en toegelicht, elk met voor en nadelen zodat de klant weet wat er kan maar vooral wat het beste is in zijn specifieke omgeving.

Iedereen bedankt voor de input, wordt gewaardeerd

Simke

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Simke schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 09:50:
Momenteel is de kennis over online/cloud servers niet groot, dat geef ik toe maar ik zie dan ook geen meerwaarde of voordeel in deze situatie.
Het punt wat Brahiewahiewa (in mijn ogen terecht) probeert te maken is dat jij niet de juiste persoon bent om de meerwaarde of voordeel voor te klant te kunnen inzien. Je geeft immers zelf al aan dat je weinig kennis hebt over het diensten als PAAS/SAAS.

"Cloud" is absoluut een hype/buzzword momenteel, maar er kunnen ook voor kleine bedrijven echt wel voordelen aanzitten. En zoals ik TS begrijp heeft zijn opdrachtgever dit zelf ook al ontdekt aangezien hun boekhouding al cloudbased is momenteel.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Simke
Question Mark schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 09:05:
[...]

Het punt wat Brahiewahiewa (in mijn ogen terecht) probeert te maken is dat jij niet de juiste persoon bent om de meerwaarde of voordeel voor te klant te kunnen inzien. Je geeft immers zelf al aan dat je weinig kennis hebt over het diensten als PAAS/SAAS.

"Cloud" is absoluut een hype/buzzword momenteel, maar er kunnen ook voor kleine bedrijven echt wel voordelen aanzitten. En zoals ik TS begrijp heeft zijn opdrachtgever dit zelf ook al ontdekt aangezien hun boekhouding al cloudbased is momenteel.
Vroeger was hun boekhoudsoftware lokaal op de server en draaide perfect. De makers hebben ook een online versie in abonnementsvorm waar ze hun klanten zoveel mogelijk naar proberen sturen en daar zijn ze op ingegaan. De klant heeft zelf niet uitgezocht van hmmm de online versie is interessanter om die en die reden, nee, ze zijn benaderd door de makers en worden gepushed in die richting.

Voor die 3 mensen/2 PC's die documenten, mail en dat boekhoudprogramma gebruiken zijn er idd online oplossingen in de zin van exchange online en dropbox/OneDrive.
Als je denkt dat een online server voordeel biedt t.o.v. exchange online en online opslag hoor ik graag waarom.
De data beschikbaar hebben via VPN is trager dan OF lokaal OF gesynchroniseerd lokaal toch?

Simke

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Simke schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 10:15:
[...]
Als je denkt dat een online server voordeel biedt t.o.v. exchange online en online opslag hoor ik graag waarom.
De voordelen tussen IAAS en SAAS zijn erg klantspecifiek en kun je niet zomaar benoemen. Ik noem ook nergens dat er voordelen zijn tussen beide.

Wat ik wél noem is dat er voordeel kan zijn tussen zelf een server hosten of een IAAS/PAAS/SAAS server. Dat is iets anders...

Voordelen kunnen dan bijvoorbeeld zijn:
  • Pay as you go kosten ipv een grote initiele investering
  • Niet meer zelf hoeven te investeren in hardware, kennis en beheer
  • Een afgedichte SLA's, dus gegarandeerde beschikbaarheid
  • etc.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Question Mark schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 10:54:
[...]

De voordelen tussen IAAS en SAAS zijn erg klantspecifiek en kun je niet zomaar benoemen. Ik noem ook nergens dat er voordelen zijn tussen beide.

Wat ik wél noem is dat er voordeel kan zijn tussen zelf een server hosten of een IAAS/PAAS/SAAS server. Dat is iets anders...

Voordelen kunnen dan bijvoorbeeld zijn:
  • Pay as you go kosten ipv een grote initiele investering
  • Niet meer zelf hoeven te investeren in hardware, kennis en beheer
  • Een afgedichte SLA's, dus gegarandeerde beschikbaarheid
  • etc.
Af en toe wordt je gek van al die termen/afkortingen die worden verzonnen voor oplossingen. :+

Het is niet naar bedoeld TS, maar je hebt duidelijk hierin een achterstand. Gelukkig denk je wel erover na en uit je twijfels om zo maar alles in de cloud te hangen. :)

De cloud is niet gewoon hype (wel het woord) maar een oplossing om producten snel en eenvoudig aan te bieden, zonder bijvoorbeeld eerst een infrastructuur aan te hoeven leggen bij de klant. Er zitten nog veel meer voordelen aan, niet alleen voor de aanbieder, maar ook voor jou. Zo hoef je bv. niet overal servers te installeren/vervangen/onderhouden, maar kan je dit vanaf thuis doen (of helemaal niet meer, afhankelijk van de usage). Voor de klant scheelt dat een hap, en hij heeft je nodig voor kennis van de cloud (omgaan met, op afstand oplossingen (4G bijv.), etc.). Twee vliegen in een klap dus. ;)

Vergeet echter niet de nadelen van vendor lock-in (volgensmij is een bedrijf niet verplicht aan *volledige* data export te doen, toch wel handig bij boekdata), bedrijfsdata dat ergens in een ander land terecht kan komen, etc. Denk hierbij dus altijd goed na en maak deze duidelijk aan je klant, en zeker welke risico's zij/hij aangaat.

De termen (en wat ze inhouden) PaaS en SaaS zijn ook in mijn ogen belangrijk, echter ook weer buzzwords.
Een klant zou hier niet zo snel van hebben gehoord, wel applicaties als Dropbox, Gmail, etc.

Verder ben ik het niet met je eens betreft 'geen kennis meer hoeven op te doen'. Sterker nog, ik denk dat je ontzettend veel kennis gaat opdoen van server management, SLA's, blijven zoeken naar interessante alternatieven (sommige worden opgekocht/verdwijnen), security, etc. Al die kennis en (beheer)ervaring heb je nodig om bij je klanten met een goed en volledig verhaal te komen.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-11 20:44

_Arthur

blub

HollowGamer schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 11:34:
Zo hoef je bv. niet overal servers te installeren/vervangen/onderhouden, maar kan je dit vanaf thuis doen (of helemaal niet meer, afhankelijk van de usage). Voor de klant scheelt dat een hap, en hij heeft je nodig voor kennis van de cloud (omgaan met, op afstand oplossingen (4G bijv.), etc.). Twee vliegen in een klap dus. ;)
De TS zal juist zien dat er omzetverlies zal optreden; want geen server meer waar marge op gemaakt wordt, geen marge meer op standaard onderhoud op die server etc.

Alleen met de implementatie zal de TS nog omzet kunnen maken.

Probleem hier in is: als de TS hier niet in mee gaat: zijn concullega zal dat wel doen en hetzelfde goedkoper kunnen aanbieden aan de klant.
Pagina: 1