Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DnJealt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-04 15:57
Een goedemiddag aan alle Tweakers!
Ik heb sinds een jaar of 2 een WD-Red 2TB harde schijf in mijn pc zitten, waar ik in het begin erg blij mee was vanwege de goede prestaties en de hoge opslagcapaciteit.

Op een gegeven moment (ik geloof dat ik een sinterklaasgedicht aan het maken was) viel het me op dat word vast bleef hangen wanneer ik het document op wou slaan. Ik ging naar taakbeheer en zag dat de disk voor 100% in gebruik was. Hierna ging het van kwaad naar erger (PC bevroor bij het openen van de harde schijf in Windows Explorer).
Ik heb de schijf teruggestuurd naar de webwinkel en netjes een nieuwe ontvangen. Vervolgens heb ik DEZELFDE data teruggezet op de nieuwe schijf, want er zaten inmiddels al behoorlijk wat films en belangrijke bestanden op die ik niet graag kwijt wou raken.

Een aantal weken later begon de schijf hetzelfde probleem te vertonen. Deze keer was het probleem ook naar een andere schijf overgeslagen (Seagate Barracuda 1TB). Nu weet ik dat de Barracuda's niet bekend staan als de beste schijven, maar het is desalniettemin net zo teleurstellend.

Het is nu zo dat wanneer ik de PC boot, ik het idee krijg dat de schijf minstens 50x opnieuw opstart. Dit vanwege de rare geluiden die de schijven maken.

Is dit een software of hardware probleem? Wellicht een virus? Weet iemand wat hier aan de hand is?

Relevante software en hardware die ik gebruik
i7-4770k
Asus Z87 PRO

Crucial MX100 250GB
Seagate Barracuda 1TB
WD Red 2TB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- PC Upgraden van Windows 8 naar Windows 10
- Harde schijf omgeruild voor een nieuwe
- De firmware van de schijf een update gegeven
- De harde schijf in een andere PC gestopt Hier werkt deze tot nu toe wel!
- De schijf en de PC uit frustratie een aantal corrigerende tikken verkocht

ps. Dit is mijn eerste forumpost. Mis je iets of wil je wat meer weten? Vraag het gerust!

Beste antwoord (via DnJealt op 06-06-2017 14:19)

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-05 13:30
Het belangrijkste is dat je een backup hebt van alle data (dat staat er meen ik).
En nu stresstesten of de schijf het normaal blijft doen.

Maar die opmerking over de mogelijk brakke voeding zou ik in mijn oren knopen.
Gebruik je trouwens alle beschikbare voedingslijnen die uit die voeding komen (indien méér dan 1, ik denk het wel bij "750 Watt")? Als dat niet zo is: hang de harddisk eens op een nog ongebruikte voedingslijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Heb je de SMART al gecontroleerd? Zie hiervoor: Check je SMART

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DnJealt
Dag CiPHER,

Dank voor uw reactie. Bij deze de SMART Waarden zoals beschreven in het forumtopic.

EDIT:
Hierbij moet ik wel melden dat de harde schijf in de PC zit waar hij het tot nu toe wel doet, dus niet in degene waar hij problemen vertoonde

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Rd2deHl.png

[ Voor 34% gewijzigd door DnJealt op 17-10-2016 15:04 . Reden: Zie edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
De schijf klappen geven, zeker als deze aanstaat kan desastreus zijn! Ik denk dat je het probleem eens moet gaan zoeken in je voeding. Welk type en merk heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DnJealt
Bedankt voor de reactie ToFast
De schijf klappen geven, zeker als deze aanstaat kan desastreus zijn!
Was meer als grapje bedoeld, ik heb er een keer met m'n wijsvinger op getikt om te kijken of het brommende/tikkende geluid weg ging.
Ik denk dat je het probleem eens moet gaan zoeken in je voeding. Welk type en merk heb je?
Grappig, ik had nog niet aan mijn voeding gedacht. De voeding is een Spire BlackEagle 750W (merkt klinkt bekend? Nee? bij mij ook niet) deze heb ik destijds nieuw van een vriend overgenomen die hij op zijn beurt weer bij de lokale computerboer heeft gehaald.

De PC waar ik momenteel dit bericht op typ en waar de schijf in zit heeft een Corsair CX430M voeding

[ Voor 9% gewijzigd door DnJealt op 17-10-2016 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
DnJealt schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 15:13:
Bedankt voor de reactie ToFast

[...]

Was meer als grapje bedoeld, ik heb er een keer met m'n wijsvinger op getikt om te kijken of het brommende/tikkende geluid weg ging.

[...]

Grappig, ik had nog niet aan mijn voeding gedacht. De voeding is een Spire BlackEagle 750W (merkt klinkt bekend? Nee? bij mij ook niet) deze heb ik destijds nieuw van een vriend overgenomen die hij op zijn beurt weer bij de lokale computerboer heeft gehaald.

De PC waar ik momenteel dit bericht op typ en waar de schijf in zit heeft een Corsair CX430M voeding
Ik zou mijn hardware er niet aan toevertrouwen ;) , misschien net geen zulke troep als MS-tech / Q-tec..maar wie weet. Een goede kwaliteit en budget voeding is de:
pricewatch: Corsair CX450M

EDIT: De cx430(m) is overigens ook geen hoogstaande voeding, maar volstaat. De huidige generatie is daarentegen wel een aanrader.

[ Voor 6% gewijzigd door ToFast op 17-10-2016 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DnJealt
Zojuist de harde schijf teruggezet in de PC waar ik hem wil hebben (die met de Spire voeding dus). Meteen weer problemen en heel de PC hangt vast bij het browsen door de bestanden in explorer.

Is er een andere manier om te bekijken of het aan de voeding ligt en niet aan de CPU/RAM/Moederbord? Ik ben nogal huiverig om nu meteen een nieuwe PSU aan te schaffen

[ Voor 6% gewijzigd door DnJealt op 17-10-2016 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:16
Een goede voeding is toch echt wel belangrijk voor je computer, zeker voor de stabiliteit.
De goedkope voedingen kunnen vaak maar een fractie leveren van het maximale wattage dat er op staat. En als de voltages te ver inzakken, kan je schijf daarvan continu uitvallen.

Zet anders de voeding van die andere pc eens in je eigen, tenminste als het wattage het toe laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
DnJealt schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 15:55:

Is er een andere manier om te bekijken of het aan de voeding ligt en niet aan de CPU/RAM/Moederbord?
Door een andere voeding te plaatsen, weet je of het daaraan ligt. Je hoeft er niet meteen een te kopen, eentje lenen is ook goed.
Maar de naam klinkt nu niet echt.....en dan ook nog eens 750 watt dan huiver ik al helemaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-05 21:59
Komop zeg, voeding, hoe waarschijnlijk is dat nu?
Intel® Z87 chipset :
6 x SATA 6Gb/s port(s), yellow
ASMedia® ASM1061 controller : *6
2 x SATA 6Gb/s port(s), dark brown
Aan welke poort heb je de disk hangen? Indien ASMedia: ompluggen naar de Intel-controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-05 10:07

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Thralas schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 18:50:
Komop zeg, voeding, hoe waarschijnlijk is dat nu?

[...]

Aan welke poort heb je de disk hangen? Indien ASMedia: ompluggen naar de Intel-controller.
Tja, als die motor zo veel zuipt dat de voeding de lijn niet zuiver kan leveren kan de schijf wel eens doei zeggen, maar dat lijkt hier eerlijk gezegd niet echt het geval te zijn. Ik denk dat je het beter in de controller kunt zoeken, vooral met de brakke zooi die Intel klaar heeft gekregen op de Z87 borden.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DnJealt
Ik heb eventjes gecheckt en de SATA kabels zitten allemaal op de gele poorten van het moederbord, op de Intel controller dus. Ik zal de schijf zodadelijk op de andere controller aansluiten.

Zojuist op "de werkende PC" een torrent gedownload als 'stresstest' voor de harde schijf. Geen problemen ondervonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DnJealt
Update:

Ik heb de HDD op een ASMedia poort aangesloten en ik werd meteen begroet met het volgende, o-zo-herkenbare scherm:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ld93vVr.png

De schijf werd daarna tegen de verwachting in, tóch herkend door Windows. Om vervolgens voor enige tijd dit te laten zien:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AafTQYn.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Fc0OX7A.png

Nog een keer gereboot en alles verliep weer 'prima'. Toch vertrouw ik het niet helemaal...

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Het belangrijkste is dat je een backup hebt van alle data (dat staat er meen ik).
En nu stresstesten of de schijf het normaal blijft doen.

Maar die opmerking over de mogelijk brakke voeding zou ik in mijn oren knopen.
Gebruik je trouwens alle beschikbare voedingslijnen die uit die voeding komen (indien méér dan 1, ik denk het wel bij "750 Watt")? Als dat niet zo is: hang de harddisk eens op een nog ongebruikte voedingslijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-05 21:29
Sata kabel of voeding? Indien dat niet helpt, mogelijks je moederbord.
Of je zou je OS disk eruit kunnen halen en een reserve disk steken, W8.1/10 opnieuw installeren op deze reserve disk en kijken of dezelfde problemen zich manifesteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
SATA is helemaal in orde, getuige het aantal CRC-fouten (nul stuks) ..., dus het gaat m.i. om de voeding ...

• DnJealt
Voor degenen die het interesseert: na twee jaar toch ff een update.

Vorig jaar (zomer 2017 alweer!) heeft de pc helaas de geest gegeven.. Dankzij de voeding.
Van het ene op het andere moment is ging de pc niet meer aan en kwam er een verbrand elektronica luchtje uit de kast. Moederbord gaf geen knik meer en ook een andere pc ging niet meer aan met de brakke voeding.
Overige hardware werkt gelukkig nog (steeds)!

Mobo en voeding vervangen, 280 euro lichter. Ik heb mijn lesje geleerd.

Nogmaals bedankt voor het meedenken :)

[ Voor 6% gewijzigd door DnJealt op 20-09-2018 13:03 . Reden: Aangegeven dat de rest v/d hardware nog werkt ]

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-02 20:18
Maar hoe is het met de schijf?

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DnJealt
Sorry, ik was eventjes niet aanwezig :+ O-)

De harde schijf leeft nog steeds!
Pagina: 1