Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Idee (software tool) privacy schending online etc.

Pagina: 1
Acties:

• Kelfox
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05-2023
Beste Tweakers,

Privacy is steeds meer een ding aan het worden en door de aflevering van Zembla "Data, het nieuwe goud" (http://www.npo.nl/zembla/02-12-2015/VARA_101375750) is er bij mij een idee ontstaan.

Er zijn tegenwoordig natuurlijk ad-blockers en allerlei tools die proberen om profilering/reclames tegen te gaan door het te blokkeren, maar ik dacht eens andersom:

Rust de (bestaande) tools uit met functionaliteit om de "data-bedrijven" te voeden met random data waardoor de de data niets/minder waard wordt omdat het is "vervuild".
Mijn "online profiel" welke dus wordt verhandeld zal op den duur niks waard zijn omdat daar niet uit gehaald kan worden wat mijn interesses zijn etc.

Wat vinden jullie daarvan, of bestaat er al zo'n tool? Ik heb nog niks soortgelijks kunnen vinden!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 20:20

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Random data is ook data, daar kan je niet omheen. Of dat stukje software nu doorgeeft dat je browser Z, Y of 2373 heb, combinatie van tijd, locatie en bezochte websites is al voldoende. Of je moet een totaalpakket hebben die ook meteen VPN/proxy en consorten doet, maar dan nog zijn er genoeg aanknopingspunten om data compleet te krijgen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Kelfox
Voorbeeld:
Ik bezoek een webshop en klik op artikelen in categorie X. De tool "klikt" onderwater artikelen aan uit categorie Y(zonder dat dit merkbaar is)

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:18
Tor browser? Data die wordt vastgelegd lijkt me niet te herleiden (geen cookies of vaste locatie/ip) en dus onbruikbaar.

• Kelfox
barrymossel schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 19:57:
Tor browser? Data die wordt vastgelegd lijkt me niet te herleiden (geen cookies of vaste locatie/ip) en dus onbruikbaar.
Dit kan wel maar dan probeer je geen data af te geven, maar het doel is om de data te vervuilen :)

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:18
Kelfox schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 23:11:
[...]

Dit kan wel maar dan probeer je geen data af te geven, maar het doel is om de data te vervuilen :)
Nou ja, je geeft deels wel data af. Alleen is deze data niet bruikbaar omdat deze niet aan de juiste computer/persoon te koppelen is.

Maar is wat is het nu precies van het vervuilen van de data? Dat men jouw data niet kan gebruiken omdat het niet klopt? Valt wat voor te zeggen hoor. Maar vanuit privacy oogpunt zien ze meer dan genoeg buiten de vervuiling om. Je was bij webshop A of bij website B op tijdstip X. Ook op het gebied van ontmoedigen van gebruik van data zie ik het nut niet echt. Pas bij zeer wijdverspreid gebruik zal de data echt onbruikbaar worden. Tot die tijd kan men met de data gewoon geld verdienen.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Je kan in ieder geval redelijk verdoezelen in wat voor producten en diensten je geïnteresseerd bent met zo'n tool en dat zal de winstgevendheid van 'gerichte advertenties' drukken zou ik zeggen? *O*

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Kelfox
"Je was bij webshop A of bij website B op tijdstip X." --> Dit los je bijvoorbeeld op door dagelijks random webshops te bezoeken en daar 80% van de artikelen aan te klikken.
Als nadeel zie ik natuurlijk nutteloos dataverbruik, maar goed. Alles voor privacy :)

Het klopt dan inderdaad dat je via andere apps zoals whatsapp/facebook wel gevolgd wordt, hiervoor is het geen oplossing,

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik denk dat er gemakkelijkere manieren zijn om je eigen privacy beter veilig te stellen. Dit klinkt als een omslachtig paardenmiddel.

🌞🍃

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04:18
barrymossel schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 19:57:
Ze kunnen ook nog gebruik maken van browser fingerprinting. TOR browser probeert dat wel tegen te gaan, maar ze lopen natuurlijk achter de feiten en ontwikkelingen aan. TOR is voor privacy zeker een goed begin, maar geen wondermiddel.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

barrymossel schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 07:43:
Nou ja, je geeft deels wel data af. Alleen is deze data niet bruikbaar omdat deze niet aan de juiste computer/persoon te koppelen is.
Tor-gebruik etc. geeft misschien meer kans op toch nog ergens een gaatje (Flash was bijv. een bekend gaatje), verstoppen in witte ruis zou wat dat betreft inderdaad misschien beter kunnen zijn. Leuk idee. Klein nadeeltje: risico terecht te komen in hele vreemde categorieën. Bij de betreffende ad-netwerken en/of bij justitie, als je randomizer per ongeluk structureel naar zowel kinderfoto's als condooms en glijmiddel gaat kijken of zo.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-11 19:10

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Iets dergelijks is http://cs.nyu.edu/trackmenot - maar de een richt zich op de ads zelf en de ander op zoekmachines. Een generiek tool dat ook iedere willekeurige webwinkel 'bezoekt' zal een stuk lastiger te bouwen zijn.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1