Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wisselend WiFi in thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• unreal0
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10-11 12:52
Ik heb in mijn thuisnetwerk last van een zeer wisselend WiFi netwerk op verschillende apparaten, wat niet aan 1 AP ligt maar aan het netwerk zelf. Ik heb geen idee hoe dit komt. Soms heb ik op het zelfde apparaat op mijn ene AP goede verbinding, maar als ik wissel naar de andere kan ik het internet niet eens op. Dit ligt niet aan 1 specifiek apparaat maar heb ik op alle apparatuur in huis. Soms heb ik op een apparaat op een AP goed verbinding met internet, terwijl ik hier de volgende dag amper mee kan verbinden. (Ik had mijn situatie getekend in paint, maar zie nu dat ik geen afbeelding kan toevoegen vanwege te weinig 'karma'??)
Ik zal proberen uit te leggen hoe mijn netwerk in elkaar zit:

Aan de Ziggo Ubee Modem zitten vast:>
>Switch > AP Zolder op 2.4ghz +6 andere apparaten
>NAS op vast ip
>AP op 5.0 ghz
>AP op 2.4ghz

Weet iemand een oplossing? Ik ben ten einde raad :| Alvast bedankt!

Alle reacties

Verwijderd

welke "verschillende" apparaten zijn het?

En wat denk jij dat het niet aan de AP ligt maar "aan het netwerk"?

• MrTre
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-11 09:32
Je situatie klinkt wat vaag, dus heb niet zo 123 een oplossing. Ik begrijp dat je 'soms' geen goede wifi/internet connectie hebt op een (willekeurig) apparaat?

Kun je bepaalde componenten uitschakelen en wellicht zodoende in/uitsluiten zodat je erachter komt waar het aan ligt?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

unreal0 schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 13:28:
...Aan de Ziggo Ubee Modem zitten vast:>
>Switch > AP Zolder op 2.4ghz +6 andere apparaten
>NAS op vast ip
>AP op 5.0 ghz
>AP op 2.4ghz...
Is er wifi op het Ziggo modem en - zo ja - staat het aan?
En in dat geval op welke frequentie?

Verder zul je echt met uitgebreidere testresultaten moeten komen. Met welk AP ben je verbonden als je "geen internet" hebt? En hoe uit zich dat "geen internet"? Krijg je geen ip? Krijg je geen default gateway? Krijg je geen DNS?

Wat ook nog van belang is of er externe factoren meespelen. Woon je in een dichtbevolkt gebied? Hebben je buren onlangs hun AP geupdate? Of een babyfoon aangeschaft? Speelt het probleem alleen als de magnetron ingeschakeld is?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wat bedoel je precies met 'niet kunnen verbinden'? Krijgt de wifi geen connectie? Of is er wel wifi-connectie, maar geen verkeer mogelijk?

• unreal0
Zoals ik aangeef is het bij 3 verschillende AP's waarvan er 2 exact dezelfde zijn altijd wisselend, het ligt dus absoluut niet aan 1 AP, maar zoals ik aangeef veranderd het gewoon altijd. Met verschillende apparaten bedoel ik alle apparaten die ik heb die je via WiFi kunt aansluiten, maar dit zijn er te veel om op te sommen. Dit gaat o.a. om een Windows laptop en Smartphone, iPhone's, Android telefoon. Overigens heb ik via de kabel wel altijd goed internet. Ik kan met de apparaten wel verbinden met een willekeurige AP, ook lijkt alles goed te werken, maar er is geen verkeer mogelijk. Een website of een app laad simpelweg niet in. Alleen de Ziggo WiFi spot van mijn modem staat aan, hiernaast zend mijn Ziggo modem geen WiFi signaal meer uit omdat ik dit juist allemaal heb uitgeschakeld. Met 'aan het netwerk' bedoel ik puur dat het een probleem is wat niet aan een specifiek AP of specifiek apparaat ligt, maar het overal speelt, en altijd op verschillende AP's en verschillende apparaten. Er is geen logica in te vinden. Het spijt me zeer, maar verdere testresultaten heb ik niet. Ik zal nu meteen beginnen met mijn AP op zolder uitschakelen om te kijken of mijn verbinding hier beneden beter van wordt. Probleem is dat het altijd willekeurig is, ik kan dus niet zo 123 testen of het goed is. Bedankt voor de reacties!

[ Voor 3% gewijzigd door unreal0 op 17-10-2016 14:28 ]

• Palomar
  • Niet online
Controleer dan eens welk IP-adres het apparaat krijgt als deze goed werkt en welk IP-adres als het niet meer goed werkt. Liefst ook met gegevens over gateway e.d. Kun je in windows krijgen door 'ipconfig' uit te voeren (en dan goed kijken dat je de gegevens van de juiste adapter bekijkt).

Waar ik naar toe wil is of er misschien meerdere DHCP-servers in je netwerk actief zijn. Dat is meestal niet wenselijk.

[edit] had verkeerde commando genoemd. Het moet zijn 'ipconfig'

[ Voor 9% gewijzigd door Palomar op 17-10-2016 15:03 ]

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:40
Palomar schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 14:41:
Controleer dan eens welk IP-adres het apparaat krijgt als deze goed werkt en welk IP-adres als het niet meer goed werkt. Liefst ook met gegevens over gateway e.d. Kun je in windows krijgen door 'netstat' uit te voeren (en dan goed kijken dat je de gegevens van de juiste adapter bekijkt).

Waar ik naar toe wil is of er misschien meerdere DHCP-servers in je netwerk actief zijn. Dat is meestal niet wenselijk.
Daar dacht ik ook al aan.

Welke Access Points zijn dit? Of zijn het routers ingezet als acces point? En hoe zijn deze dan aangesloten?

• unreal0
Mijn iPad 4 zit momenteel met goede verbinding op 192.168.178.22
Edit: Nu merk ik dat ik op mijn iPad 2 niks op internet kan laden, en dit apparaat zit op 192.168.178.110. Na WiFi uit en ingeschakeld te hebben heeft hij als ip 192.168.178.27 op het zelfde AP, waarna ik wel weer kan internetten.

Het gaat beneden om 2 Linksys Wap300N (dus echt acces points), op zolder gaat het ook om een Linksys (weet niet welk model, maar dit is een router (geen modem) die ik inzet als acces point). Ik heb deze van een familielid voor wie hij overbodig was gekregen. Hierbij loopt de kabel vanuit mijn switch in de wan poort van deze router die ik als AP gebruik.

Wat bedoel je met een dhcp server? Is dat alleen een NAS, of bijvoorbeeld ook een laptop of tv? Ik heb maar 1 nas, maar mijn pc en laptop kan ik ook vanuit mijn netwerk (andere apparaten) benaderen

Mijn laptop heeft vreemd genoeg wel weer vrijwel altijd goede verbinding. Mijn gateway is 192.168.178.1

edit 2: Ik wil ook nog vermelden dat ik een Sonos Playbar heb die bekabeld is aangesloten op mijn switch, waarna er in het Sonos netwerk ook nog een Sub zit. Ik weet niet of het er iets mee te maken kan hebben, maar ik vermeld het toch maar :)

[ Voor 50% gewijzigd door unreal0 op 17-10-2016 15:25 ]

• m3gA
Ik vermoed dat de dhcp server op de linksys (zolder) nog aktief is. Kun je inloggen op de web interface en kijken of bij het volgende scherm (hopelijk lijkt het op elkaar) de dhcp server op disabled staat?

Afbeeldingslocatie: https://linksys.i.lithium.com/t5/image/serverpage/image-id/2957iB30AAE1D59548A31?v=v2
Kun je ook gateway en dns vergelijken op je client op het moment dat hij wel of niet werkt?

[ Voor 12% gewijzigd door m3gA op 17-10-2016 15:31 ]

• unreal0
Deze is op het moment inderdaad actief, maar dit komt omdat ik de router vanochtend volledig gereset hebt. Hiervoor stond de DHCP juist al maanden uit, iets wat ik bij het installeren van de router ook direct heb uitgezet. Nadeel hiervan vond ik wel dat ik mijn NAS dan niet meer kan benaderen, maar dit maakte niet heel veel uit. Ik zal het nu na de reset ook uit zetten. Maar ik vermoed niet dat het probleem hem hier in zit, zoals ik al aangaf heb ik mijn AP op zolder momenteel ook uitstaan om te kijken hoe dat gaat. Ik ben zelf niet heel handig op dit gebied, dus super bedankt voor je hulp!

• Palomar
  • Niet online
IP-adressen zitten allebei wel in de 192.168.178.x-range, wat erop lijkt dat dit wel goed gaat. Maar het is wel goed om bovenstaande even dubbel te checken.

Kan natuurlijk ook nog zo zijn dat in de ziggo router een uitsluiting is gemaakt dat bepaalde IP-adressen niks mogen. Je zou eens in de gaten kunnen houden of bepaalde IP-adressen consequent qua netwerkverkeer geblokkeerd worden cq. problemen geven.

[ Voor 5% gewijzigd door Palomar op 17-10-2016 15:35 ]

• unreal0
Waar kan ik zien of er bepaalde ip adressen uitgesloten worden?
In de basis configuratie pagina van mijn modem (het gedeelte waarin er nog Ziggo bovenin staat) valt het me wel op dat RF downstream een oranje vinkje heeft, en RF upstream een grijze. Ik weet niet of dat iets betekend?

• m3gA
Palomar schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 15:34:
IP-adressen zitten allebei wel in de 192.168.178.x-range, wat erop lijkt dat dit wel goed gaat. Maar het is wel goed om bovenstaande even dubbel te checken.
Hij heeft op de ipad 2 verschillende ip adressen binnen een korte tijd 192.168.178.110 en 192.168.178.27. Normaal zou dit met 1 dhcp server hetzelfde moeten blijven.

Zet de dhcp sowieso even uit de op linksys. 2 dhcp servers in 1 consumentennetwerk is niet handig (even failovers en uitsluitingen buiten beschouwing gelaten)

[ Voor 15% gewijzigd door m3gA op 17-10-2016 15:47 ]

• unreal0
Overigens zie ik in de configuratie pagina van mijn 2 AP's beneden dat 'automatische configuratie dhcp' aanstaat.

[ Voor 25% gewijzigd door unreal0 op 17-10-2016 15:55 ]

• m3gA
unreal0 schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 15:53:
Overigens zie ik in de configuratie pagina van mijn 2 AP's beneden dat 'automatische configuratie dhcp' aanstaat.
Dat is geen probleem. Ze krijgen dan hun instelling via dhcp maar zijn zelf geen server.

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:25

Quakie

quakelen

Ik vind het apart dat er zo groot verschil zit tussen de IP's X.110 en dan erna reconnect op X.27. Draai je misschien een dhcp range en static IP's door elkaar heen?
Voorbeeld.. static (vast) ip 192.168.178.22 en dhcp range van 192.168.178.2 - 200 waardoor het intern botst? Ik vermoed dat het geen dubbel dhcp servers zijn omdat 192.168.178 niet de default range is van Linsys.

Of het is een roaming issue? Daar bedoel ik mee dat je AP's de clients niet over en weer geven op basis van het signaal. Misschien houd een AP een verbinding lang vast ipv over te geven aan een AP met een sterker signaal? Hoe zie je terug op welke AP je device is geconnect? Kan je dat terug zien ergens?

[ Voor 12% gewijzigd door Quakie op 17-10-2016 16:18 ]

Ik teken nergens meer voor

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:24
Kan het ook aan de buren liggen? Ik heb dat ook een tijdje gehad, netwerken lijken in orde, ontvangst goed, ip-adres goed, maar geen of nauwelijks verkeer mogelijk. Misschien staat het netwerk van de buren op hetzelfde kanaal bestanden te pompen..

• unreal0
Het enige apparaat wat voor zover ik weet altijd via het zelfde ip adres te benaderen is is mijn nas, op x.2
Hiernaast heb ik zelf nooit aan vaste ip adressen gezeten.

Op mijn modem staan bij Gateway>Static lease geen gegevens. Het vaste ip van mijn Synology nas kan ik veranderen binnen de configuratiepagina van de nas.
Bij Gateway>setup staat: Starting local adress 192.168.178.17

Ik weet niet waar ik kan terugzien op welk apparaat ik met welk AP ik verbonden ben geweest. Naar een sterker signaal van een ander AP gaan mijn apparaten nooit over, ik moet altijd zelf een ander AP kiezen.

Op mijn laptop die alleen 2.4ghz ondersteund zie ik in de WiFi analyzer app wel dat ik op kanaal 11 zit die veel gebruikt wordt, is het verstandig deze te wijzigen? En moet ik het kanaal dan op de configuratie pagina's van al mijn AP's wijzigen, of op de configuratie pagina van mijn Ziggo modem? En moet ik dan nog iets doen met 20 of 40 MHz?

[ Voor 21% gewijzigd door unreal0 op 17-10-2016 16:24 ]

Pagina: 1