24u lang zo goed als idle Windows draaien zonder ook maar enige load en een gebrek aan actieve achtergrondsprocessen die je op een normale desktop ziet zegt helemaal noppes. Je doet nog steeds aannames die erg makkelijk zijn uit te sluiten, Memtest86 is na een nachtje draaien 99.9% betrouwbaar. (de 100% haal je nooit zonder hardwaretesten van de fabrikant zelf).
En eerlijk gezegd vindt ik de verdenking richting hardware nog steeds ongegrond. Het begon er mee dat de TS iedere 5 minuten een BSOD kreeg. In safe mode kwam het niet voor. Granted: TS heeft niet aangegeven hoe lang hij in safe mode getest heeft. Maar na een nieuwe windows installatie kwam het ook niet meer voor.
Ik kan je uit ervaring met veel foutieve systemen zeggen dat dit doodnormaal is. Zie dan ook mijn eerdere opmerking:
Zeker in safe mode word de hardware niet of nauwelijks belast op wat basaal werk na. Zodra er drivers e.d. aan te pas komen word de hardware pas echt nuttig gebruikt. Het RAM heeft over het algemeen geen drivers, en pas wanneer er specifieke bits worden aangesproken zullen er problemen voorkomen. (mits de memory controller niet kapot is.

)
Wil je voorbeelden?
M'n vorige GPU bleek rot te zijn maar vertoonde op willekeurige momenten geen problemen en werkte dan plotseling een week lang probleemloos. Op andere dagen kwam ik niet of nauwelijks Windows in en was de enige (tijdelijke) remedie om in safemode de driver te verwijderen en opnieuw te installeren.
Het RAM uit m'n vorige systeem was rot en gaf enkel bij flinke load problemen, na nog geen 2u memtest rolde de eerste fout er al uit en na een nachtje was het scherm mooi rood van de foutmeldingen.
Het moederbord uit m'n vorige systeem was rot waardoor alle overige componenten problemen gaven. In de eerste instantie dacht ik ook aan problemen met het OS/Drivers.
De HDD uit m'n laptop was rot waardoor ik dezelfde melding kreeg als de TS, prima uit te sluiten door naar de S.M.A.R.T. waarden te kijken en een keertje CrystalDiskMark te draaien.
Samen met de andere aanwijzing: een virus heeft een min of meer succesvolle aanval op z'n virusscanner uitgevoerd, kom ik tot de konklusie dat er bestanden van de virusscanner zijn gecorrumpeerd. Zeker als het de lower- of upper-filter drivers zijn, is een page fault in nonpaged area heel erg waarschijnlijk.
Ik beweer verder niet dat dit onmogelijk is, enkel dat de kans
zeer klein is dat deze BSOD door software word veroorzaakt. Uitsluiten is enkele muisklikken verwijderd en kost aanzienlijk minder moeite dan een schone windows installatie.
Overigens excuses aan TS voor het kapen van z'n topic
(de man schrikt zich morgenochtend helemaal wild, als-ie hier weer terugkomt)
Kapen? Mwhah, de reacties zijn nog steeds ontopic en wijzen allemaal naar simpele benchmarks en testing tools.
TL;DR: Meten is weten.
http://www.memtest86.com/
http://crystalmark.info/s...stalDiskInfo/index-e.html
[
Voor 9% gewijzigd door
D4NG3R op 18-10-2016 09:29
]