Windows 10 BSOD na Virus Infectie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickD89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-11-2022
Beste Tweakers,

Na een virus infectie gisterenavond krijg ik om de 5 minuten een BSOD; PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA.

Ik heb als verschillende topics gelezen en wat troubleshooting gedaan (nog geen memtest/chkdsk) maar ik kan me niet voorstellen dat het een hardware issue is, mijn computer is enkele maanden oud en heeft het prima gedaan tot gisterenavond. Ook krijg ik geen BSOD in safe mode, is dat niet ook een teken dat het geen hardware issue is?

Ik hoor graag van jullie! Tips en suggesties ook welkom.

Groetjes
Nick

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Kort door de bocht... dat virus heeft dus je Windows een beetje kapot gemaakt?

Ik zou herinstalleren en mijn backup terugzetten. Snellere oplossing kan ik me zo niet bedenken ;)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Welke virus was het en hoe heb je die verwijderd?
Ik denk namelijk ook dat je Windows beschadigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickD89
Weet niet uit me hoofd welke, verwijdert met Defender want mijn Avast is onklaar gemaakt. Moest ook wat registry entries verwijderen om weer toegang tot Defender te krijgen. Avast herinstalleren gaat lastig omdat me pc elke paar minuten crashed.

Dus een clean install? Was er als bang voor ^^
Kan iemand wel confirmen dat het geen hardware issue kan zijn als het probleem zich niet voordoet in safe mode? Dat neem ik aan namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 00:37
De enige manier om een antwoord te krijgen is door te testen.

Het is zeer goed mogelijk dat het om een hardware probleem gaat: Windows XP en 2000 BSOD guide . Scan je werkgeheugen om te zien of dat problemen geeft.

Scan voor alle zekerheid je computer met TDSS Killer, Hitman Pro, Zemana Antimalware Free, Malwarebytes Antimalware en Super Antispyware om een gegrond vermoeden te krijgen of je systeem schoon of besmet is.

Misschien heb je tegelijkertijd een probleem met je hardware en toevallig ook een virus gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickD89
Hmm ik ben vrij zeker dat het virus de oorzaak is en niet kapotte hardware. Kapotte hardware door een virus? Lijkt me erg heftig hoop daar niet de dupe van te zijn.

Ben ondertussen een clean install aan het doen. Laat nog even weten of de problemen zich voor blijven doen of niet. Ben alleen vanavond niet thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickD89
Nou, staat nu een kwartier te draaien nog geen BSOD. Maar ga er nu vandoor tot morgen dus laat hem lekker 24 uur draaien, ga er vanuit dat hij nog loopt als ik terug kom ^^

Bedankt voor het reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik vermoed dat het stom toeval is !
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA is namelijk een geheugen foutmelding wat kan duiden op defect geheugen.
Waarschijnlijk heeft de infectie er niets mee te maken.

Voordat je Windows gaat herinstalleren en mogelijk daarna nog steeds dezelfde problemen blijft houden, probeer eerst eens het geheugen te testen :
http://www.icttipsandtric...n-test-het-met-memtest86/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 19:51:
ik vermoed dat het stom toeval is !
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA is namelijk een geheugen foutmelding wat kan duiden op defect geheugen.
Waarschijnlijk heeft de infectie er niets mee te maken.

Voordat je Windows gaat herinstalleren...
Euh, je bent al te laat. En zondermeer stellen dat page_fault_in_nonpaged_area een geheugen foutmelding is?
Lijkt me 'n beetje erg kort door de bocht. Straight from the horses mouth: Faulty hardware, a buggy system service, antivirus software, and a corrupted NTFS volume can all generate this type of error.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brahiewahiewa schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 21:40:
[...]

Euh, je bent al te laat. En zondermeer stellen dat page_fault_in_nonpaged_area een geheugen foutmelding is?
Lijkt me 'n beetje erg kort door de bocht. Straight from the horses mouth: Faulty hardware, a buggy system service, antivirus software, and a corrupted NTFS volume can all generate this type of error.
Vaak heeft het met geheugen te maken, maar tuurlijk kan het ook een andere oorzaak zijn.
Maar ik zou in ieder geval eerst het geheugen gaan testen. Wanneer dat inderdaad defect is, kan je dat een hoop werk besparen met het herinstalleren van Windows. Een geheugenbankje is namelijk veel sneller gewisseld.
En als het inderdaad niet het geheugen is, kun je alsnog die herinstallatie doen.
Eerst mogelijke oorzaken uitsluiten voordat je grof geschut in gaat zetten wat misschien het probleem niet eens oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 22:33:
[...]Eerst mogelijke oorzaken uitsluiten voordat je grof geschut in gaat zetten wat misschien het probleem niet eens oplost.
Mweeh. TS's systeem was sowieso al compromised, wegens virus.
En hij had 't probleem niet in safe mode. Een kapotte driver lijkt dan meer waarschijnlijk.
Of het virus heeft een poging gedaan de anti-virus uit te schakelen, die daardoor nu crasht en de hele pc meeneemt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brahiewahiewa schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 22:42:
[...]

Mweeh. TS's systeem was sowieso al compromised, wegens virus.
En hij had 't probleem niet in safe mode. Een kapotte driver lijkt dan meer waarschijnlijk.
Of het virus heeft een poging gedaan de anti-virus uit te schakelen, die daardoor nu crasht en de hele pc meeneemt
Ja, dat kan allemaal en het zou ook wel stom toeval zijn dat na de infectie het geheugen kapot zou zijn.
Het kan van alles zijn die PAGEFAULT melding.
Dat in safe mode geen BSOD's kwamen wil niet meteen zeggen dat het dan ook geen hardware issue is.
Windows wordt dan met enkel de essentiele zaken opgestart, draait dus lightweighted en het kan heel goed zijn dat het defecte stukje geheugen dan niet aangesproken wordt en dus ook geen BSOD kan veroorzaken.
Een virusinfectie is in veel gevallen nog best te herstellen, ook zonder herinstallatie.
Daarom ben ik meer van het uitsluiten van de oorzaken en als dat geen resultaat geeft, kan ik altijd nog herinstalleren.
Dat TS na een kale Windows installatie nog geen BSOD's heeft gehad, wil niet zeggen dat het opgelost is.
Behalve Windows wordt er namelijk nog niks in het geheugen geladen en kan ook hier heel goed zijn dat het defecte stuk geheugen niet aangesproken wordt. Kan best zijn dat wanneer zijn systeem meer opgetuigd wordt de BSOD's ook weer terugkomen.
Maar aan de andere kant zou het ook kunnen dat met het herinstalleren WEL het probleem opgelost is.

En ach...we zitten hier allemaal achter ons toetsenbord het ongans te typen voor een mogelijke oplossing. Vanachter het toetsenbord blijft het vaak gissen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:50

D4NG3R

kiwi

:)

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA word in bijna alle gevallen veroorzaakt door rot geheugen, en als het dat al niet is stuit je vaak op een kapotte HDD of SSD. Ja, er zijn meer oorzaken mogelijk van deze specifieke BSOD melding, maar die zijn erg zeldzaam.

Een schone installatie kan ik de TS ook aanraden omdat het zelfs voor powerusers soms lastig is om een systeem weer volledig schoon te krijgen. Maar een avondje Memtest86 draaien en even de S.M.A.R.T waarden van z'n storage uitlezen is geen slecht idee.
Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 23:21:
Een virusinfectie is in veel gevallen nog best te herstellen, ook zonder herinstallatie.
Schoon herinstalleren is toch echt wel aan te raden, het zal je verbazen hoeveel rotzooi een infectie achter kan laten dan al niet in de vorm van corrupte bestanden die essentieel zijn voor de (correcte) werking van het OS en/of andere software. De slimmere infecties zetten je systeem daarnaast open voor vervolgaanvallen, ook nadat het systeem geheel is opgeruimt. Denk aan simpele dingen als een open firewall, excluded folder in je virusscanner of wijzigingen in de hostfile.

Edit: En om een simpelere reden: Een schone installatie is op een beetje moderne PC met een SSD vaak minder werk. Kost je nog geen uur prutsen met de garantie dat de boel weer schoon is.

[ Voor 48% gewijzigd door D4NG3R op 17-10-2016 23:30 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D4NG3R schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 23:25:
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA word in bijna alle gevallen veroorzaakt door rot geheugen, en als het dat al niet is stuit je vaak op een kapotte HDD of SSD. Ja, er zijn meer oorzaken mogelijk van deze specifieke BSOD melding, maar die zijn erg zeldzaam.

Een schone installatie kan ik de TS ook aanraden omdat het zelfs voor powerusers soms lastig is om een systeem weer volledig schoon te krijgen. Maar een avondje Memtest86 draaien en even de S.M.A.R.T waarden van z'n storage uitlezen is geen slecht idee.
Inderdaad, die mening deel ik dus ook !
TS is niet erg specifiek over welk virus het is geweest en of het ook echt wel een virus is geweest.
Voor hetzelfde geld is de pc door brak geheugen raar gaan doen (virus gedrag) en daarna gaan BSOD'en.
In mijn 20+ jaren als ICT professional kan ik 99,9% van de PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA gevallen toewijzen aan kapot geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D4NG3R schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 23:25:

Edit: En om een simpelere reden: Een schone installatie is op een beetje moderne PC met een SSD vaak minder werk. Kost je nog geen uur prutsen met de garantie dat de boel weer schoon is.
Klopt, dan heb je een werkende kale installatie....en dan nog de programma's installeren, je data terughalen, settings goed zetten.
In het geval van bijvoorbeeld mijn laptop, verkies ik een dag memtest draaien boven een herinstallatie.
En zelfs als memtest niks aangeeft, heb ik in ieder geval wel uitgesloten dat het geheugen het probleem is.
Herinstalleren kan ik dan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 23:35:
[...]

Klopt, dan heb je een werkende kale installatie....en dan nog de programma's installeren, je data terughalen, settings goed zetten.
In het geval van bijvoorbeeld mijn laptop, verkies ik een dag memtest draaien boven een herinstallatie.
En zelfs als memtest niks aangeeft, heb ik in ieder geval wel uitgesloten dat het geheugen het probleem is.
Herinstalleren kan ik dan altijd nog.
Ik sprak over de gehele installatie, maar die is bij mij behoorlijk snel omdat bijna alles plug n play paraat staat. (+- 30 minuten werk) ;)

Maaruhm, ik lees nu pas dat de TS verder geen meldingen doet van een virus, enkel dat het probleem niet optreed in safemode (Wat ik uit ervaring ook ken bij hardwareproblemen. :') ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D4NG3R schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 00:03:
[...]

Maaruhm, ik lees nu pas dat de TS verder geen meldingen doet van een virus, enkel dat het probleem niet optreed in safemode (Wat ik uit ervaring ook ken bij hardwareproblemen. :') ).
Nou, sterker nog : hij neemt slechts aan dat het in safe mode niet gebeurd. :
NickD89 schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 17:20:

Kan iemand wel confirmen dat het geen hardware issue kan zijn als het probleem zich niet voordoet in safe mode? Dat neem ik aan namelijk.
En we weten allemaal : Assumption is the mother of all fuck-ups !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 00:15:
[...Nou, sterker nog : hij neemt slechts aan dat het in safe mode niet gebeurd. :
Nee, hij gaat het testen:
NickD89 schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 18:10:
... Maar ga er nu vandoor tot morgen dus laat hem lekker 24 uur draaien,...

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Brahiewahiewa schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 00:20:
[...]

[...]
24u idle draaien in een schone Windows installatie is nou niet bepaald uitsluitend te noemen. :>

Rotte hardware zal specifiek moeten worden getest, denk aan stresstests voor je CPU en GPU, het uitlezen van de S.M.A.R.T. waarden bij opslagapparatuur en een nachtje Memtest86 voor het geheugen.

Je auto stationair laten lopen om uit te sluiten of de banden lek zijn doe je ook niet. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brahiewahiewa schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 00:20:
[...]

[...]
Nee, het nam aan dat het bij safe mode niet gebeurd, vóórdat hij ging herinstalleren.
Dat vroeg hij namelijk in diezelfde reactie :
NickD89 schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 17:20:
Weet niet uit me hoofd welke, verwijdert met Defender want mijn Avast is onklaar gemaakt. Moest ook wat registry entries verwijderen om weer toegang tot Defender te krijgen. Avast herinstalleren gaat lastig omdat me pc elke paar minuten crashed.

Dus een clean install? Was er als bang voor ^^
Na die aanname is hij gaan herinstalleren en de clean install gaat hij nu 24 uur testen.
Of de BSOD's ook in safe mode voor komen, heeft hij dus NIET getest, maar aangenomen dat het niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

D4NG3R schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 00:23:
[...]24u idle draaien in een schone Windows installatie is nou niet bepaald uitsluitend te noemen. :>
..
Zo gauw windows 5 minuten niks te doen heeft gaat-ie windows-updates downloaden en die zijn er bij een verse installatie altijd. Lijkt me ruim voldoende qua stress-test. Maar 'k geef toe: d'r bestaat ook een kans dat de pc gaat hybernaten of in sleep mode.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ik lees nog steeds enkel aannames bij iets wat zeer makkelijk is uit te sluiten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brahiewahiewa schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 00:29:
[...]

Zo gauw windows 5 minuten niks te doen heeft gaat-ie windows-updates downloaden en die zijn er bij een verse installatie altijd. Lijkt me ruim voldoende qua stress-test. Maar 'k geef toe: d'r bestaat ook een kans dat de pc gaat hybernaten of in sleep mode.
Windows 10 updates downloaden is in een paar minuten gepiept. Nog steeds geen echte test, geen echte geheugentest en zeker geen stress test.
Een stress test is langere tijd dat ding vol gas laten gaan, Windows Updates installeren is echt niet lang vol gas gaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

D4NG3R schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 00:32:
Ik lees nog steeds enkel aannames bij iets wat zeer makkelijk is uit te sluiten..
'k Vind memtest nou niet direct vallen onder de noemer makkelijk. In de zin van: een goeie test kost minstens 24 uur en al die tijd kun je de pc niet gebruiken.

En eerlijk gezegd vindt ik de verdenking richting hardware nog steeds ongegrond. Het begon er mee dat de TS iedere 5 minuten een BSOD kreeg. In safe mode kwam het niet voor. Granted: TS heeft niet aangegeven hoe lang hij in safe mode getest heeft. Maar na een nieuwe windows installatie kwam het ook niet meer voor.

Samen met de andere aanwijzing: een virus heeft een min of meer succesvolle aanval op z'n virusscanner uitgevoerd, kom ik tot de konklusie dat er bestanden van de virusscanner zijn gecorrumpeerd. Zeker als het de lower- of upper-filter drivers zijn, is een page fault in nonpaged area heel erg waarschijnlijk.

Overigens excuses aan TS voor het kapen van z'n topic
(de man schrikt zich morgenochtend helemaal wild, als-ie hier weer terugkomt)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Brahiewahiewa schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 00:49:
[...]

'k Vind memtest nou niet direct vallen onder de noemer makkelijk. In de zin van: een goeie test kost minstens 24 uur en al die tijd kun je de pc niet gebruiken.
24u lang zo goed als idle Windows draaien zonder ook maar enige load en een gebrek aan actieve achtergrondsprocessen die je op een normale desktop ziet zegt helemaal noppes. Je doet nog steeds aannames die erg makkelijk zijn uit te sluiten, Memtest86 is na een nachtje draaien 99.9% betrouwbaar. (de 100% haal je nooit zonder hardwaretesten van de fabrikant zelf).
En eerlijk gezegd vindt ik de verdenking richting hardware nog steeds ongegrond. Het begon er mee dat de TS iedere 5 minuten een BSOD kreeg. In safe mode kwam het niet voor. Granted: TS heeft niet aangegeven hoe lang hij in safe mode getest heeft. Maar na een nieuwe windows installatie kwam het ook niet meer voor.
Ik kan je uit ervaring met veel foutieve systemen zeggen dat dit doodnormaal is. Zie dan ook mijn eerdere opmerking:
D4NG3R schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 00:03:
Zeker in safe mode word de hardware niet of nauwelijks belast op wat basaal werk na. Zodra er drivers e.d. aan te pas komen word de hardware pas echt nuttig gebruikt. Het RAM heeft over het algemeen geen drivers, en pas wanneer er specifieke bits worden aangesproken zullen er problemen voorkomen. (mits de memory controller niet kapot is. :> )

Wil je voorbeelden?

M'n vorige GPU bleek rot te zijn maar vertoonde op willekeurige momenten geen problemen en werkte dan plotseling een week lang probleemloos. Op andere dagen kwam ik niet of nauwelijks Windows in en was de enige (tijdelijke) remedie om in safemode de driver te verwijderen en opnieuw te installeren.

Het RAM uit m'n vorige systeem was rot en gaf enkel bij flinke load problemen, na nog geen 2u memtest rolde de eerste fout er al uit en na een nachtje was het scherm mooi rood van de foutmeldingen. :)

Het moederbord uit m'n vorige systeem was rot waardoor alle overige componenten problemen gaven. In de eerste instantie dacht ik ook aan problemen met het OS/Drivers.

De HDD uit m'n laptop was rot waardoor ik dezelfde melding kreeg als de TS, prima uit te sluiten door naar de S.M.A.R.T. waarden te kijken en een keertje CrystalDiskMark te draaien.
Samen met de andere aanwijzing: een virus heeft een min of meer succesvolle aanval op z'n virusscanner uitgevoerd, kom ik tot de konklusie dat er bestanden van de virusscanner zijn gecorrumpeerd. Zeker als het de lower- of upper-filter drivers zijn, is een page fault in nonpaged area heel erg waarschijnlijk.
Ik beweer verder niet dat dit onmogelijk is, enkel dat de kans zeer klein is dat deze BSOD door software word veroorzaakt. Uitsluiten is enkele muisklikken verwijderd en kost aanzienlijk minder moeite dan een schone windows installatie.
Overigens excuses aan TS voor het kapen van z'n topic
(de man schrikt zich morgenochtend helemaal wild, als-ie hier weer terugkomt)
Kapen? Mwhah, de reacties zijn nog steeds ontopic en wijzen allemaal naar simpele benchmarks en testing tools.

TL;DR: Meten is weten.

Afbeeldingslocatie: http://www.7tshirt.com/media/images/78101ce13e5b708cf7aa523958bfeab6a4181275.jpg

http://www.memtest86.com/
http://crystalmark.info/s...stalDiskInfo/index-e.html

[ Voor 9% gewijzigd door D4NG3R op 18-10-2016 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan alleen maar beamen wat D4NG3R zegt !

Het heeft gewoon geen nut om bij een probleem gelijk het meest grove geschut in te zetten als je niet zeker weet wat de oorzaak is.
In mijn 20+ jaren als ICT professional heb ik talloze vergelijkbare problemen gehad en zelden is daar een herinstallatie aan te pas gekomen.
Uitsluiten, uitsluiten en uitsluiten...en dan oplossen als bekend is wat de oorzaak is.

Je gaat wanneer de motor in je auto niet meer wil starten toch ook niet meteen het motorblok vervangen ?
Dan ga je ook eerst kijken of de motor wel brandstof krijgt, er een vonk is, wel voldoende lucht naar binnenkomt etc. ? Pas als alles uitgesloten is en de conclusie is dat de motor onherstelbaar beschadigd is, DAN ga je de motor vervangen.
Wanneer je zonder probleemoplossing gewoon de motor gaat vervangen, dan kan het heel goed zijn dat ook de nieuwe motor niet wil starten en je er dan achter komt dat er geen brandstof in de tank zit.
Daarom : Altijd oorzaken uitsluiten !

En met computerproblemen is het niks anders...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2016 16:59 . Reden: toevoeging aan voorbeeld ]

Pagina: 1