Excel - tijden tussen twee datums berekenen met criteria

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel8704
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-07 14:34
Hallo,

Ik ben op zoek naar een mogelijkheid om het verschil in uren + minuten tussen 2 cellen weer te geven.
In beide cellen staan zowel de datum (dag) als de tijd). Nu kan ik zelf prima dit verschil in dagen uitrekenen door de functie Netto.werkdagen te gebruiken. Ik kan ook het verschil in tijd relatief makkelijk bedenken.

Echter, waar ik tegen aan loop is dit:

de tijden die opgeteld mogen worden liggen tussen 08:00 en 17:30, alle uren op de tussenliggende dagen die buiten de eerder genoemde tijdsperiode mogen niet meegeteld worden. Daarnaast mogen weekenden en feestdagen ook niet meegeteld worden.
Met onderstaande formule kom ik een heel eind, maar het is het net niet. als tijden bijvoorbeeld buiten die eerder genoemde tijden vallen gaat het al mis. De bedoeling zou dan zijn dat excel pas vanaf de eerstvolgende dagspiegel weer gaat tellen.

ALS(NETTO.WERKDAGEN(AC93;AD93)=1;(MIN($AK$2;REST(AD93;1))-MAX($AJ$2;REST(AC93;1)));(NETTO.WERKDAGEN(AC93;AD93)-2)*($AJ$3/$AK$3)+($AK$2-MAX(REST(AC93;1);$AJ$2))+MIN(REST(AD93;1);$AK$2)-$AJ$2)

AJ en AK 2 zijn respectievelijk de begintijd en eindtijd (zodat ik bij wijze van, later altijd nog die tijden zou kunnen aanpassen die niet mee geteld mogen worden.
kolom AC is het 1e tijdsbestek (waarop de melding binnen komt)
kolom AD is de 2e tijsbestek (het moment waarop de melding een andere status krijgt)

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Als ik eea moet verduidelijken kan dat altijd nog. Het bestandje toesturen doe ik liever niet maar zou indien echt nodig, wel kunnen.

Bij voorbaat dank voor de hulp en het mee willen denken.

Vriendelijke groet,

Michel8704

Edit: ik ben mij bewust van het verzoek tot versienummers in topictitels: echter dit is natuurlijk van toepassing op alle excel versies dit dit ondersteunen. Bovendien kan ik het nu niet meer aanpassen (excel 2010)

[ Voor 6% gewijzigd door Michel8704 op 17-10-2016 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:50
Kun je niet simpelweg de som nemen van:

- het aantal uren van de begindag tot 17:30
- het aantal werkdagen tussen de datums maal 9.5
- het aantal uren van de einddag vanaf 8:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Een melding kan natuurlijk ook voor 8:00 binnenkomen of na 17:30 afgesloten worden, of op een niet werkdag binnenkomen of afgesloten worden. De oplossing is niet helemaal compleet. ;)

Je moet het dus zoeken in het aantal werkdagen * 9,5 wat besteed is aan de melding minus het aantal uren tussen begintijd van de werkdag en melding en het aantal uren tussen afsluiten van de melding en het einde van de werkdag.

Het te corrigeren aantal uren op de startdag bereken je met:
code:
1
=MIN(EindeWerkdag;MAX(BeginWerkdag;REST(MeldDatumenTijd;1)))-beginwerkdag
en het aantal te corrigeren uren op de einddag met:
code:
1
=eindeWerkdag-MIN(EindeWerkdag;MAX(BeginWerkdag;REST(AfmeldDatumenTijd;1)))

Een andere, wellicht eenvoudiger benadering is dat je de gecorrigeerde datums van elkaar aftrekt en dat vervolgens corrigeert met het aantal niet-werkdagen en niet werkuren.

[ Voor 60% gewijzigd door Lustucru op 18-10-2016 00:23 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel8704
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-07 14:34
Sorry voor de late reactie, zoals zovaak gebeurt bij mijn werkgever moet ook dit project heel eventjes op een lager pitje gezet worden. Ik neem je oplossing wel mee!! Alvast bedankt mocht het toch niet lukken zal ik je een pb zenden.