Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-09 14:45
Hoe gaan jullie om met assessments?

Ik heb de afgelopen weken verschillende soorten testen en opdrachten mogen doen voorpotentiele werkgevers en ik bemerk dat ik steeds meer een aversie krijg. Ik zit er ook aan te denken om een bepaalde regel te hanteren maar vraag mij af hoe andere it'ers dit aanpakken? Ik ben mij er van bewust dat ik zsm mijn github moet vullen om bepaalde opdrachten te kunnen skippen, maar tot die tijd heb ik toch wel een uitdaging denk ik.

Een paar voorbeelden en uitkomsten
1 Maak een spel last one out loses. Assessment voor een CGI bedrijf in Amsterdam. Een week de tijd, multiplayer, schrijf AI en leg uit hoe deze werkt en waanneer er een voordeel is.
Uiteindelijk heb ik 20 uur in gestoken, de AI naar eigen zeggen perfect gecodeerd. Ik stuur het in, krijg geen bevestiging over ontvangst. Een week later mail ik nogmaals en krijg dan een stamelende hr chick aan de lijn. We hebben iemand anders gekozen. Op mijn vraag of er dan in ieder geval inhoudelijke feedback was? Nee helaas niet. Ik voelde mij behoorlijk genaaid door de werkwijze van die zogenaamde gerenomeerde bedrijf. Een opdracht van deze grote meegeven en dan geen fatsoen om even inhoudelijk in te gaan pas reageren na x mailtje.

2 Codeer opdracht, vooraf gesteld dat het 4 uur duurt. Okay dat is niet niks maar we zullen zien. Of ik even een portable resumable file uploader wilde programmeren zonder gebruik van 3rd party libraries. Zal wellicht in die tijd te doen zijn, maar tegen de tijd dat ik gedegen onderzoek heb gedaan, want ja, voor dit soort meuk gebruik ik juist 3rd party componenten, was de tijd al bijna over. Had ook erg sterk het idee dat ik gratis freelance werk aan het doen was.

3 Testje van een uur, 30 min abc vragen en 20 minuten waarbij twee programeer opdrachten gedaan moesten worden. 1 itereer van 1 tot 1001, bewaar welke waarde die deelbaar is door 3 en 5, en retourneer de totale som. 2 schrijf een functie die een string tekst, int waarde als input heeft. Int waarde is de minimale waarde die gebruikt moet worden om te detecteren hoe vaak elke letter voor komt in de tekst (in tekst komt de t 2 keer voor).

Met 1 en 2 heb ik inmiddels een aversie. Duurt vrij lang en je kan je afvragen of het wel een goede indruk geeft van iemand zijn capaciteiten? Los daarvan merk ik dat bedrijven wel een tijd meegeven, maar erg lang doen over een reactie? Persoonlijk vind ik test 3 het fijnst, kost mij niet een hele week of zondag.

Op welke wijze zien jullie graag dit soort IT testen bij sollicitaties? Hebben jullie al vaak bv https://codility.com/programmers/ moeten gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Ik ben het helemaal met je eens, testen 1 en 2 horen wat mij betreft niet thuis in een sollicitatie assessment. Voelt inderdaad heel erg alsof je gratis werk aan het doen bent.

Testen als die van nummer 3 vind ik logisch en goed om te doen. Zulke opdrachten zijn prima te doen in weinig tijd en laten de potentiële werkgever zien dat je in elk geval logisch na kunt denken en kunt programmeren. Hoe simpel de opdrachten soms ook zijn, er zijn zeker mensen die ze niet kunnen voltooien. En je weet als sollicitant in elk geval zeker dat je niet gratis werk aan het doen bent.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
muffstuff schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 11:23:
...
Had ook erg sterk het idee dat ik gratis freelance werk aan het doen was.
...
Hoe zit het eigenlijk met copyright en auteursrecht?

Als je daadwerkelijk ergens 20 uur in hebt moeten steken dan heb je het toch al gauw over een commerciële waarde van minimaal €500 tot 1000 euro (ligt er aan hoewel uur je declareert).

Dat je tijd en energie steekt in een sollicitatie is evident, dat je praktisch een hele week besteed en daarnaast ook nog eens werkend product aflevert mag op zijn minst wel een vergoeding tegenover staan.

De producten die je hebt gemaakt zou ik sowieso zelf houden en eventueel toevoegen in je portfolio. Kun je weer meenemen naar toekomstige sollicitaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Iblies schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 11:48:
[...]

Hoe zit het eigenlijk met copyright en auteursrecht?

Als je daadwerkelijk ergens 20 uur in hebt moeten steken dan heb je het toch al gauw over een commerciële waarde van minimaal €500 tot 1000 euro (ligt er aan hoewel uur je declareert).

Dat je tijd en energie steekt in een sollicitatie is evident, dat je praktisch een hele week besteed en daarnaast ook nog eens werkend product aflevert mag op zijn minst wel een vergoeding tegenover staan.

De producten die je hebt gemaakt zou ik sowieso zelf houden en eventueel toevoegen in je portfolio. Kun je weer meenemen naar toekomstige sollicitaties.
Die assessment van bedrijf 1 staat nu ook op mijn github. Ze zullen in ieder geval een nieuwe assessment moeten verzinnen want dit gaat wel naar boven komen in google. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03:42

Kettrick

Rantmeister!

Ik ben zeer terughoudend als het om complete opdrachten gaat, ik zou ergens zeker geen 20 uur in steken tenzij ik denk dat 90% zeker is en het een verdubbeling van mijn salaris zou zijn... Zelfs een meerkeuze vraag zou ik al weinig energie in steken, als het bedrijf niet de moeite wil nemen om persoonlijk in gesprek te gaan dan maar niet.

Dat is denk ik overigens een luxe positie waar je naar mate je langer werkzaam bent in terecht komt. Als starter zijn er 200 kandidaten voor je positie en kan de uitkomst van die meerkeuze test bepalend zijn, naarmate je meer senior wordt is die positie omgekeerd naar mijn idee.

Wij nemen zelf vrijwel alleen mensen aan die 10+ jaar werkzaam zijn en durven niet met een lullig testje aan te komen, persoonlijk zie ik daar de waarde ook helemaal niet van in. Wij hebben een technisch gesprek met de kandidaat en daarna een "eenvoudige" programmeer opdracht waar mensen die voor ons willen komen werken met gemak doorheen komen. Deze opdracht duurt vaak niet langer dan een half uur en het is vooral het gedachte process dat mij vertelt hoe een kandidaat denkt, dat hij een ; vergeet ergens, who cares.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-09 23:09
Een assessment zou eigenlijk moeten volgen op het moment dat een bedrijf een keuze heeft gemaakt, om te bevestigen dat een sollicitant waar kan maken wat hij op zn cv claimt. Dan is het een kwestie van je bent geslaagd of we zien toch problemen. Eventueel wil je nog wat weten over karakter etc. Maar een opdracht van 20 uur lijkt mij niet de bedoeling. Een bedrijf zou hooguit een opdracht moeten doen waar ze deze casus omschrijven en dan een plan van aanpak vragen, iets wat je misschien in een half uur wel in grote lijnen kan omschrijven. Dan prik je er vanzelf wel doorheen of iemand weet waar hij het over heeft, lijkt mij.

Ik heb zelf ook weleens assesments gedaan, maar dat kostte me hooguit een uur of 2. Ik ben natuurlijk geen ICT'er, maar wat TS omschrijft lijkt mij echt niet de bedoeling.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Kettrick schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 12:06:
Ik ben zeer terughoudend als het om complete opdrachten gaat, ik zou ergens zeker geen 20 uur in steken tenzij ik denk dat 90% zeker is en het een verdubbeling van mijn salaris zou zijn... Zelfs een meerkeuze vraag zou ik al weinig energie in steken, als het bedrijf niet de moeite wil nemen om persoonlijk in gesprek te gaan dan maar niet.

Dat is denk ik overigens een luxe positie waar je naar mate je langer werkzaam bent in terecht komt. Als starter zijn er 200 kandidaten voor je positie en kan de uitkomst van die meerkeuze test bepalend zijn, naarmate je meer senior wordt is die positie omgekeerd naar mijn idee.

Wij nemen zelf vrijwel alleen mensen aan die 10+ jaar werkzaam zijn en durven niet met een lullig testje aan te komen, persoonlijk zie ik daar de waarde ook helemaal niet van in. Wij hebben een technisch gesprek met de kandidaat en daarna een "eenvoudige" programmeer opdracht waar mensen die voor ons willen komen werken met gemak doorheen komen. Deze opdracht duurt vaak niet langer dan een half uur en het is vooral het gedachte process dat mij vertelt hoe een kandidaat denkt, dat hij een ; vergeet ergens, who cares.
Dit waren allen voor banen als senior/lead. Dus vond het ook een beetje vreemd qua opdrachten. Maar opdracht 1 kon ik nog inkomen, want ik miste ervaring met Unity, dus ze wilden in ieder geval mijn skills op een andere wijze testen.

Maar ik ben het met je eens, als je gewoon goede vragen hebt, ben zo achter de technische kennis van een persoon. Vragen als hoe lang heb je met technologie X gewerkt VS een vraag over een situatie die je tegenkomt als je al langer en dieper met een technologie X werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-09 21:29
Voor sollicitaties naar een C++ developer functie bij zeer ervaren C++ kandidaten vroeg ik altijd wanneer je een virtuele destructor gebruikt. Als je daar het antwoord niet op wist was het meestal wel einde verhaal. Dit is een redelijke basis vraag, en als je het fout doet heb je heel lastig te vinden memory leaks te pakken, dus een "zeer ervaren" persoon moet dit gewoon weten.

Zo heb ik er nog wel een paar, en ook voor C# kandidaten had ik een lijstje standaard vragen om hun kennis niveau te bepalen. Testjes heb ik mensen nooit laten maken... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

pirke schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 14:02:
Voor sollicitaties naar een C++ developer functie bij zeer ervaren C++ kandidaten vroeg ik altijd wanneer je een virtuele destructor gebruikt.
Ik heb dan altijd de neiging om daar een cheeky antwoord op te geven... (alleen als het echt niet anders kan, of, ik kan me de tijd niet heugen dat ik een dtor heb geschreven). Op de een of andere manier irriteren dit soort vragen mij. Ten eerste wordt mij als zeer ervaren kandidaat een of ander stom weetje uit een boeken gevraagd; vervolgens moet je dan vaak het boekjes-antwoord geven anders is het "fout" ookal slaat de vraag nergens op; en is dit dan het niveau, of je een googlebaar vraagje weet: niet wat ik denk van design of hoe ik iha over software en oplossingen denk, maar of je quirk #43 uit effective C++ hebt gelezen.

Zelfde heb ik overigens met zo'n testje waarbij je iets slim moet programmeren: toon aan dat je kan googlen naar de beste manier om bits te tellen in een integer... who cares :) Ik zou liever wat vragen op meer fundamenteel niveau krijgen; dat men probeert te achterhalen of ik software en de noodzakelijke afwegingen begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Mij lijkt juist test 1 en 2 veel prettiger? Kun je ten minste echt laten zien wat je kunt. Heb niet heel lang geleden zelf ook zo'n opdracht moeten doen.

Ik kan me wel voorstellen dat als je veel aan het solliciteren bent, je er op een gegeven moment wel flauw van wordt, helemaal als je geen serieuze feedback krijgt. Dat het "gratis freelance werk" is lijkt me absolute bullshit, want als ze serieus een resumable uploader nodig hadden, zouden ze júíst zo'n library gebruiken en niet jouw 4-uurs haastklus. Daarnaast mag je er natuurlijk vanuit gaan dat men bij dat bedrijf ook een beeld heeft van de haalbaarheid, en je niet af zal rekenen op wat //todo's in je code als de tijdsdruk erg hoog is. Of andersom dat er wat extra's verwacht wordt als het een makkie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 99% gewijzigd door Firefly III op 21-10-2019 09:36 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-09 21:29
Uiteindelijk verwacht ik wel een bepaald niveau van kennis. Natuurlijk hoef je de hele MSDN en STL uit je hoofd te kennen, maar als je aangeeft dat je zeer ervaren bent met C++ en op een ervaren C++ programmeur positie solliciteert dan is het handig om te weten wat een virtuele destructor is en wanneer je hem gebruikt. Als je hem niet gebruikt terwijl het wel nodig is heb je memory leaks te pakken, en die verwacht ik niet van een ervaren developer. Het geeft ook aan in hoeverre je "aan de hand" gehouden moet worden, is het nodig om elke regel code te reviewen of is een globale design schets voldoende met de boodschap "prima, maak het maar, wanneer is het klaar?".

Een het is inderdaad geen binaire goed/fout, maar als je op een senior positie solliciteert zijn de verwachtingen veel hoger dan als je als junior binnenkomt... Als je zelf denkt senior te zijn maar je hebt het niveau in mijn ogen niet, jammer, maar dan is er gewoon geen match. Ik heb liever 1 goede dan 10 middelmatige mensen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 16:37

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

JCE schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 18:41:
[...]

Daarbij impliceer je dat je het precies goed antwoord moet geven, en dat het een soort binary true/false gaat zijn of je er door komt. En dat is meestal niet het geval.

Ik heb vaker dan één keer dergelijke technische vragen verkeerd beantwoord, of niet kunnen beantwoorden. Dus dan zeg je "volgens mij is het ongeveer dit-en-dat". En daarna ga je doorredeneren. Of nadenken. En daarna zeg je "ik ga die-en-die termen Googlen". En dat is ook goed.
Zoiets basaals als een virtual dtor ga je van mij niet even mogen googlen. Als je dat concept niet snapt ga je het namelijk ook niet googlen als je code aan het schrijven bent.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 21-10-2019 09:37 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Klopt ;)

Om dan ook even een duit in het zakje te doen, de assessments die ik zelf geef (als senior bij een game studio) vinden gewoon terplekke plaats en zonder computer voor je neus :P. Gewoon een virtuele opdracht, waarbij het vooral de bedoeling is een inschating te maken in het globale denkpatroon van de sollicitant. Bijvoorbeeld: hoe zou je systeem X implementeren als de eisen A, B en C zijn. En de vervolgvraag is dan natuurlijk: hoe pas je dat aan om eisen D en E erin te verwerken. Enzovoorts. Er is geen goed of fout antwoord, en het is vooral noodzakelijk dat je je keuzes kunt verdedigen.

Verder is het wel van belang dat je een portfolio hebt om te kunnen laten zien. Als je dat dan niet hebt, en er bestond enige twijfel bij het gesprek, dan kan een daadwerkelijke opdracht eventueel een uitkomst bieden. Maar over het algemeen komt het dan niet zo ver, want dan is er wel een geschiktere kandidaat die wel al aan de eisen voldoet.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
Vanochtend weer een, ja ik ben flink bezig. Betrof Agoda in Bangkok voor backend functie. Ik sta op om 06:00 vanwege tijdsverschil en skype gesprek , klaar om te skypen om 06:30, drie zinnen van de recruiter en dan de vraag of ik een laptop bij de hand heb. Waarom vraag ik? Om een code test te doen. Ik stelde dat ik verwachte een gesprek te hebben en dat een code opdracht eventueel ook op een wat handiger tijdstip kon. Nee moest nu. Krijg vervolgens een scherm te zien waarin ik live een unit test moet schrijven om een tekst alfabetisch te sorteren. Ik heb toen vriendelijk gezegd dat ik de procedure van sollicitatie ongemakkelijk vind. Los daarvan, wat zegt het in godsnaam als ik een tekst kan sorteren.

Ik heb de recruiter nog wel geattendeerd op een flinke bug op hun website. Ik kon het niet laten om dat in ieder geval te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Denk je niet dat je aanpak en code voor die recruiter een stuk belangrijker is dan de uiteindelijke output van je script?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 21:30
Ik heb ook een aantal vragen omdat ik op zoek ben naar een ASP.NET MVC / C#.NET baan in het noorden van het land.

Ik ben nu 12 jaar .NET developer en heb nooit een assessment hoeven doen, maar ik zie dat steeds meer bedrijven dat vragen.

Behalve bovenstaande voorbeelden in dit topic vraag ik me af:
- Wat voor vragen of soort opdrachten kun je nog meer verwachten bij een .NET assessment?
- Vragen over specifieke dingen uit het framework? Word je geacht het hele .NET framework uit je hoofd te kennen?
- Wat houdt een assessment via codeingame in, en hoe gaat dat?
I- s het verstandig theorie zoals "Data Structures en Problem Solving" en "Discrete Wiskunde" van de HIO opleiding weer te bestuderen (sommige dingen daarvan kom je zelden tegen tijdens je werk)?
- Hoe gaat een assessment bij detacheringsbureau's vaak?

[ Voor 7% gewijzigd door Mastermind op 18-10-2016 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:42
Ik mag voor 1 sollicitatie ook een programmeeropdracht maken waar ik een week de tijd voor heb. Ik kan best begrijpen dat bedrijven willen weten dat je in staat bent deftige code te kunnen schrijven als je nog geen senior bent maar ik vind het eigenlijk best wel te veel werk, en zonde van mijn tijd als ze achteraf gaan zeggen dat ze iemand anders hebben aangenomen. :')

Een kleinere opdracht had ook wel volstaan denk ik.

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Voor je begint geef jij gewoon aan:
"Leuke opdracht! Die ga ik maken, ik stel een deadline voor mijzelf over 2 weken. Ik stel voor op die dag een uurtje in te plannen met de persoon die mijn werk beoordeelt. Mocht deze afspraak onverhoopt niet doorgaan, of de vacature komen te vervallen, dan wil ik wel worden gecompenseerd voor mijn tijd."

Daar akkoord op krijgen. Niet meer dan redelijk, zaken zijn zaken.

Wat ze willen leren over jou is of jij fatsoenlijk kan programmeren of niet. De meeste sollicitanten kunnen dat namelijk niet.

Als jij uit eigen werk kan putten is dat vaak ook voldoende. Mocht jij die eerste grote opdracht hebben gemaakt naar tevredenheid van jouwzelf, dan kan je die opdracht ook hergebruiken bij andere sollicitaties.

Verwar opdrachten ook niet met tests. Een opdracht is iets wat jij in eigen tijd kan maken, op jouw manier. Een test is face-to-face en zal je (vaak) alleen moeten doen.

Ik heb tijdens mijn eigen sollicitaties een keer een opdracht gemaakt waar ik makkelijk 20 uur mee bezig was geweest. Opvolgende sollicitaties die ook een opdracht gaven om uit te voeren waren ook blij met mijn bestaande sollicitatieopdracht.

En het leukste was dat ik van die opdracht nog wat had geleerd ook: ik had tech gebruikt die ik al wilde leren gebruiken, en daardoor heb ik nu een leuke andere baan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 13:07
Als senior in een detacheringsbedrijf doe ik bij recruitment drie rondes:

Eerste ronde: stuur iets van code op van een eerder project. Mag opensource/github zijn.
Tweede ronde: Korte opdrachten, +/- 20 minuten. Hierna volgt gesprek met HR en de baas.
Derde ronde: Pair programming, kleine app maken +/- 60 minuten. Hierna direct contractaanbod indien geslaagd.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
WernerL schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 12:12:
Ik mag voor 1 sollicitatie ook een programmeeropdracht maken waar ik een week de tijd voor heb. Ik kan best begrijpen dat bedrijven willen weten dat je in staat bent deftige code te kunnen schrijven als je nog geen senior bent maar ik vind het eigenlijk best wel te veel werk, en zonde van mijn tijd als ze achteraf gaan zeggen dat ze iemand anders hebben aangenomen. :')

Een kleinere opdracht had ook wel volstaan denk ik.
Zoals al eerder gesteld hier. je kan dmv goede vragen echt wel achter iemand zijn skill level komen. En wat zegt een korte opdracht nou eindelijk? Wil je iemand die snel door een tekstje kan ittereren, reg ex kent? Of iemand die architectuur kennis heeft en meer kijkt naar OOP? Ik vraag me echt serieus af wat die recruiters nou er uit halen, uit dit soort kleine opdrachten?
Persoonlijk denk ik dat het veel meer waard is, om een klein project te sturen waarin bugs zitten en zaken qua performance bij geschaald moet worden, want dat zijn dagelijkse taken toch?. Slechts een document over wat en hoe zou voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
muffstuff schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 13:33:

Persoonlijk denk ik dat het veel meer waard is, om een klein project te sturen waarin bugs zitten en zaken qua performance bij geschaald moete worden, want dat zijn dagelijkse taken toch?.
haha klopt: 99% van de tijd zit je te grutten in verrotte code van 1 van je voorgangers :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
Tassadar32 schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 13:25:
Als senior in een detacheringsbedrijf doe ik bij recruitment drie rondes:

Eerste ronde: stuur iets van code op van een eerder project. Mag opensource/github zijn.geslaagd.
ga je van mij bijvoorbeeld nooit krijgen: alle door mij gemaakte code is eigendom van het bedrijf waarvoor het gemaakt is: dat mag ik niet met anderen delen aangezien ik daar het eigendom niet van bezit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Waar ik soms tegenaan loop is dat ik geen portfolio heb. Als ik 8 uur code heb zitten kloppen of architecturen heb lopen beschrijven en bedenken dan heb ik 's avonds echt geen zin meer om nog eens een paar uur van mijn schaarse vrije tijd te steken in hobbyprojectjes, die toch nooit afkomen.
Ik heb naast mijn baan nog een sociaal leven, een gezin, en interesse in andere dingen behalve software development.

Code van mijn werk ben ik a) niet supertrots op omdat het toch vaak een afweging budget,tijd, en uitbreiding op iets bestaands is en b) mag ik niet zomaar gebruiken.

Hoe doen jullie dat?

[ Voor 16% gewijzigd door EddoH op 18-10-2016 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Leipo schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 13:36:
[...]

ga je van mij bijvoorbeeld nooit krijgen: alle door mij gemaakte code is eigendom van het bedrijf waarvoor het gemaakt is: dat mag ik niet met anderen delen aangezien ik daar het eigendom niet van bezit
Dat probleem heb ik ook. Dus ik werk nu aan code die ik op mijn github plaats. Als je die code wel toont, geef je ook aan niet reet te geven om intellectueel eigendom, dus een kip/ei verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
EddoH schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 13:39:
Waar ik soms tegenaan loop is dat ik geen portfolio heb. Als ik 8 uur code heb zitten kloppen of architecturen heb lopen beschrijven en bedenken dan heb ik 's avonds echt geen zin meer om nog eens een paar uur van mijn schaarse vrije tijd te steken in hobbyprojectjes, die toch nooit afkomen.
Ik heb naast mijn baan nog een sociaal leven, een gezin, en interesse in andere dingen behalve software development.

Code van mijn werk ben ik a) niet supertrots op omdat het toch vaak een afweging budget,tijd, en uitbreiding op iets bestaands is en b) mag ik niet zomaar gebruiken.

Hoe doen jullie dat?
Dan toch prive projectjes gaan schrijven. Google .net interview coding examples. Of nog beter, spendeer elke avond op https://codility.com/programmers/ . Toevallig opgewezen door een vriend van me , ook werkzaam in de IT. Mochten ze om een test vragen kan je je profiel daarvan doorsturen.

of https://www.codewars.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
ik laat mijn CV voor mij spreken: ik zit niet voor niets lang bij klanten en mag vaak ook terugkomen bij klanten

dit soort malle assessments laat ik voor wat het is: ik moet hen ook op hun woord geloven over de arbeidsomstandigheden (die meestal toch niet kloppen met het beeld wat ze schetsen tijdens de eerste gesprekken)

stukje wederzijds vertrouwen

[ Voor 3% gewijzigd door Leipo op 18-10-2016 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
20 uur in een opdracht steken om in aanmerking te komen voor een baan is wel echt belachelijk. Volgens mij vragen zelfs notoir moeilijke partijen als Google zoiets niet. Die opdracht 2 kun je in vier uur tijd naar mijn idee ook niet goed uitvoeren.

Ik zou er lekker niet aan meewerken, zo slecht is de markt voor IT'ers niet. Bij ons krijg je in ieder geval zeker niet met dit soort onzin te maken.

[ Voor 10% gewijzigd door Bigs op 18-10-2016 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

muffstuff schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 13:47:
[...]

Dan toch prive projectjes gaan schrijven. Google .net interview coding examples. Of nog beter, spendeer elke avond op https://codility.com/programmers/ . Toevallig opgewezen door een vriend van me , ook werkzaam in de IT. Mochten ze om een test vragen kan je je profiel daarvan doorsturen.

of https://www.codewars.com/
Tja, wat ik zeg; ik heb wel wat beters te doen eerlijk gezegd.
Ik wil best op een verloren zondag een paar veelvoorkomende sorting algoritmes eens uitwerken in 3 talen, maar ja, of ze daar nou blij van worden. Die kan ik net zo goed gecopy-paste hebben van stackoverflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
EddoH schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 13:52:
[...]

Ik wil best op een verloren zondag een paar veelvoorkomende sorting algoritmes eens uitwerken in 3 talen, maar ja, of ze daar nou blij van worden. Die kan ik net zo goed gecopy-paste hebben van stackoverflow.
Ben het met je eens hoor. Zie het dan meer als een opfrissing/training van je kennis. Die je dna later kan gebruiken om je de tijd te besparen ;) En het kan idd copy paste zijn, maar copy paste iets een paar keer en dan onthoudt je ook ;)

[ Voor 7% gewijzigd door mannowlahn op 18-10-2016 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

EddoH schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 13:52:
[...]

Algoritmes zijn imho nou weer juist het minst interessant om te zien. Ik zie liever gewoon een volledige applicatie. Het hoeft niet veel te doen, maar dan krijg je iig een redelijke indruk van iemand's gedachtenproces en code design skills.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
.oisyn schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 14:13:
[...]

Algoritmes zijn imho nou weer juist het minst interessant om te zien. Ik zie liever gewoon een volledige applicatie. Het hoeft niet veel te doen, maar dan krijg je iig een redelijke indruk van iemand's gedachtenproces en code design skills.
ligt ook an wat je functie is. Als je meer bezig bent met snelle calculaties ipv complete apps, is dat wel anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Als iemand die interviews afneemt voor kandidaten die "snelle calculaties" moeten kunnen doen, kan ik vertellen dat ik daar liever gewoon mee praat ipv dat ik naar code zit te staren :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Die standaard (vanuit HR aangestuurde) online assessments vind ik maar helemaal niets. Staat heel stoer in de procedure maar je test er m.i. niets mee en wijst alleen op een frustrerende manier mogelijk geschikte kandidaten af.

Als ik erbij geroepen wordt voor een technisch interview kan ik dat best zonder formele tests. Eigenlijk meet ik in een gesprek 3 aspecten: Wat is ongeveer het kennis niveau in diverse takken van het vakgebied, hoe nieuwsgierig is iemand en kan iemand een beetje logisch denken/informatie verwerken.

En dat alles doe ik dan in een gesprek waar ik zelf ook plezier aan beleef. Namelijk gezellig als techneuten onder elkaar over ons vak kletsen. Geen puur kruisverhoor, maar met vragen proberen de diepte in te gaan en elkaar ook dingen uitleggen. Meestal gewoon oprecht zoals ik ook met collega's zou praten. Soms met kleine trucjes zoals bewust zelf onzin verkondigen om te kijken of en hoe iemand mij dan corrigeert.
Aan de hand van zo'n gesprek heb ik altijd wel een beeld om over een aanbieding te adviseren. (goed trainbare logische tests of manipuleerbare persoonlijkheidstests heb ik daar niet voor nodig)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

.oisyn schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 14:13:
[...]

Daar zit inderdaad wat in. Dan kom je weer op het punt wat ga ik in hemelsnaam bouwen wat recht doet aan mijn coding skills en de diverse talen die ik beheers....

Food for thought.

Overigens: bij de assesment die ik tot nu toe gehad heb moest ik de interviewer wijzen op fouten in de test ("Hoe groot is een integer? 1,2, of 4 bytes? ")

Daarnaast kreeg ik ook een keer de vraag welke schrijver het boek 'Design Patterns' had geschreven :F . Toen ik zei dat dat er 4 waren, zei hij dat ik vast een ander boek bedoelde...

[ Voor 11% gewijzigd door EddoH op 18-10-2016 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Geef iemand een project dat hij nog nooit gezien heeft van zeg 500k regels code, leg (bijvoorbeeld) uit dat er zo-en-zo input binnenkomt over het netwerk en er dan zus-en-zo response wordt gegenereerd, en vraag hem dat aan te passen om bij stukje data 'x' nu ook stukje data 'y' te retourneren. Dat lijkt me wel een nuttige opdracht :) Lieftst ook nog hele oude code zodat er stukken bij zitten dat je echt denk, mijn god, hoe waad ik me hierdoorheen? :+

^^^ echt exact dit :)

[ Voor 44% gewijzigd door Zoijar op 18-10-2016 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Leipo schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 13:48:
[...]

ik laat mijn CV voor mij spreken: ik zit niet voor niets lang bij klanten en mag vaak ook terugkomen bij klanten

dit soort malle assessments laat ik voor wat het is: ik moet hen ook op hun woord geloven over de arbeidsomstandigheden (die meestal toch niet kloppen met het beeld wat ze schetsen tijdens de eerste gesprekken)

stukje wederzijds vertrouwen
Precies dit. Mijn laatste werkgever had het tijdens de sollicitatie gesprekken over super interessant nieuwe technologieën waar toen ik er eenmaal werkte helemaal niets van terecht is komen en het werk al snel over ging in het fixen van belachelijk slecht geschreven legacy code van een stelletje autodidacten.

Je kunt het in de praktijk niet maken, maar ik heb de neiging om bedrijven te vragen eerst maar eens een stukje code te laten zien voordat ik daar wil werken.

Ik ben ook twee keer naar Californië ingevlogen om de hele dag technische interviews te doen en hoewel het best goed ging is het nooit tot een aanbod gekomen. Ik zag dit soort dingen toen meer als gratis vakantie maar ik doe nu in ieder geval niet meer mee aan assessments of technische interviews. Dan zoek ik wel wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gold_dust schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 18:52:
[...]
Je kunt het in de praktijk niet maken, maar ik heb de neiging om bedrijven te vragen eerst maar eens een stukje code te laten zien voordat ik daar wil werken.
Why not? Jij als werknemer mag toch zeker wel even een kijkje in de keuken nemen waar je komt te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-09 18:42
Tassadar32 schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 13:25:
Derde ronde: Pair programming, kleine app maken +/- 60 minuten.
Dat is denk ik zo gek nog niet om skills te testen. En een stukje karakter. Al kost het wel een uur van een andere devver (of jezelf?). Maar je bent al verder in de procedure dus de kans op falen is al wat lager.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 13:07
mekkieboek schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 20:38:
[...]

Dat is denk ik zo gek nog niet om skills te testen. En een stukje karakter. Al kost het wel een uur van een andere devver (of jezelf?). Maar je bent al verder in de procedure dus de kans op falen is al wat lager.
Dit doen we meestal met een senior dev die dezelfde skillset heeft, voor Android/Java doe ik het dus zelf. In deze fase gaat inderdaad bijna iedereen door. De investering in tijd is het zeker waard als we er een goede dev voor terugkrijgen, hier in het zuiden (omg Eindhoven) is het tekort aan echte goede devs erg groot.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Tassadar32 schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 21:23:
hier in het zuiden (omg Eindhoven) is het tekort aan echte goede devs erg groot.
Dat is het wereldwijd :) Alleen hebben sommige partijen dat nog niet helemaal door ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Ik vraag mij eigenlijk af en welke beroepsgroepen er nog meer met assessments bij sollicitaties wordt gewerkt. Eigenlijk heb ik dit alleen nog bij software development posities gehoord.

Daarnaast is een proeftijd eigenlijk toch ook bedoeld voor het 'testen' van een nieuwe werknemer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Proeftijd daarvoor gebruiken vind ik wel erg slecht. Als werkgever heb je een verantwoordelijkheid naar je medewerker. Een medewerker die net zijn vorige baan opgezegd heeft en daarmee een stuk zekerheid heeft opgegeven trap je er niet zomaar uit omdat je hem nog even wilde testen.

Eigenlijk vind ik dat die hele proeftijd afgeschaft moet worden (of aan regels gebonden moet worden). Is iemand echt heel anders dan je vooraf had kunnen verwachten dan zijn er toch wel (duurdere) opties om afscheid te nemen.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online

Hoe doen jullie dat?
Exact dit, in de avonduren heb ik wel andere zaken te doen dan mijn werk hobbymatig voort te zetten.

De code op mijn werk kan best mooi zijn, iets waar ik trots op kan zijn, maar deze mag ik niet delen van mijn werkgever. Vaak doen ze dan heel verbaast (terwijl ze waarschijnlijk zelf dezelfde regels hebben). Vervelend maar het is niet anders.

Een keer werd verwacht (zonder te vertellen) dat ik met het tweede gesprek met een laptop en portfolio binnen zou komen, want dat "hoort zo". Dat werd niks uiteraard :X .

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Assesments... ik doe er eigenlijk niet aan mee. Nou schrijf ik geen code maar dat betekend niet dat men het niet probeert. Persoonlijkheidstesten, intelligentie testen, ik weiger ze.

Sowiso lijkt het erop dat moeilijkheden in het bemensen van IT vacatures ook liggen aan de werkgevers. Rare procedures, werken met buro's die de doelgroep volstrekt niet begrijpen, arbeidsvoorwaarden die niet uitnodigen... :/

[ Voor 41% gewijzigd door Wijnands op 19-10-2016 12:12 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 11:00
Zoijar schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 22:59:
[...]

Dat is het wereldwijd :) Alleen hebben sommige partijen dat nog niet helemaal door ;)
In het geval van Eindhoven zou ik wel een linkje naar een zoekende werkgever waarderen ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 18:50
EddoH schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 10:43:
Ik vraag mij eigenlijk af en welke beroepsgroepen er nog meer met assessments bij sollicitaties wordt gewerkt. Eigenlijk heb ik dit alleen nog bij software development posities gehoord.
Ik ken een aardig zooitje hoor: trainees bij multinationals / overheid, consultants, militairen, financieel analisten, juristen e.d.

Wel gaat het hier met name op de eerste periode van je carrière: 0 - 5 jaar. Daarna worden ervaring, contacten en track record belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

_vision schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 12:11:
[...]

Ik ken een aardig zooitje hoor: trainees bij multinationals / overheid, consultants, militairen, financieel analisten, juristen e.d.

Wel gaat het hier met name op de eerste periode van je carrière: 0 - 5 jaar. Daarna worden ervaring, contacten en track record belangrijker.
Ok, thanks. Wat ik zeg, ik vroeg het me af. Overigens vind ik het woord 'consultant' te breed om er een beeld bij te hebben, maar de rest is wel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 18:50
EddoH schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 12:17:
[...]

Ok, thanks. Wat ik zeg, ik vroeg het me af. Overigens vind ik het woord 'consultant' te breed om er een beeld bij te hebben, maar de rest is wel duidelijk.
Met consultants bedoel ik management consultants (denk aan Deloitte, Accenture, KPMG) maar ook strategy consultants als McKinsey of BCG. Vooral die laatste zijn loodzwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 11:57:

Sowiso lijkt het erop dat moeilijkheden in het bemensen van IT vacatures ook liggen aan de werkgevers. Rare procedures, werken met buro's die de doelgroep volstrekt niet begrijpen, arbeidsvoorwaarden die niet uitnodigen... :/
Even een duit in het zakje uit een ander (technische) hoek;

Dit herken ik ook in mijn vakgebied heel erg (dan wel niet IT maar metaal, CNC en CAD/CAM enz) waar ook erg veel vraag is en amper aanbod op goed niveau. Als goede techneut met brede kennis en die zeer degelijk kan programmeren in meerdere talen kan je haast bij elk bedrijf zo binnenlopen en met een nieuwe baan naar buiten lopen, maar toch hebben veel bedrijven niet eens vacatures op hun site staan.
Werving uitbesteden naar recruitment waar werkzaamheden bespreken natuurlijk lastig is, ondanks dat het voornamelijk dienstverbanden voor langere tijd betreft en niet zozeer opdrachten voor bepaalde tijd, dat soort gedoe. De mensen die je juist zoekt zitten al wel goed en zijn hooguit latent zoekende, en die tref je juist met directe inhoudelijke sollicitaties met goede voorwaarden en omstandigheden.
Daarnaast m.i. vaak nog wat ouderwetse visie op werk en voorwaarden. Dit bemoeilijkt voor een groot deel het vinden van personeel, wat juist het grote probleem is.

Ontopic houden ook wij meer dan standaard screening, maar met een prettig gesprek over het vak (en niet 'werk') pik je heel snel de gemotiveerde mensen met kennis van zaken tussen de rest uit. Ik kan het snappen wanneer een sollicitant het raar zou vinden als ik hem zou vragen even een paar uur iets te gaan programmeren, wat ik vervolgens even review. Daarnaast is eerder geschreven code aanvoeren eigenlijk geen optie, want dat is natuurlijk eigendom van het bedrijf waar je op dat moment in dienst bent, en zeker in de meer high-tech hoek zijn uitgedokterde werkmethodes gewoon bedrijfsgeheim.
Bij mij hoef je het in ieder geval niet te proberen om onze methodiek en programma's mee te nemen naar de concurrent om zo jezelf te verkopen ;) , dat is geheim.

Ergo, goed gesprek op gelijkwaardig niveau is vele malen effectiever en prettiger dan het vragen naar gratis werk, en ik zou daar zelf ook niet zo snel in meegaan denk ik 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bludjini
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-04-2021
Zijn er serieus mensen die in hun vrije tijd gratis een sollicitatie opdracht van 20 uur gaan maken?
In de VS is dit inderdaad nog wel eens gebruikelijk bij bedrijven zoals Google, Microsoft, Facebook en Amazon... maar daar heb je als junior dan ook al een jaarsalaris van meer dan 100k.

Ik heb ooit bij een detacheerder een assessment moeten doen, maar dit stelde helemaal niks voor. Was naar mijn idee meer een IQ test, deze nam ook maar een half uurtje in beslag.
Als ik bij een sollicitatie een programmeer assessment zou moeten doen van meerdere uren dan wil ik er of voor betaald worden of ik zoek verder naar een andere baan.

Er zijn genoeg banen in de ICT, totaal geen reden om dit soort achterlijke assessments te gaan doen. Mijn diploma's en werkervaring geven toch al aan dat ik kennis heb van het vak? Even een belletje naar mijn vorige werkgever of even vragen of ik mijn diploma's wil laten zien en je weet gelijk hoe het zit.

Hoe meer mensen dit soort opdrachten overigens ook gaan accepteren, des te meer bedrijven het ook gaan toepassen. Gewoon lekker nee zeggen de volgende keer en naar een andere baan zoeken.

[ Voor 10% gewijzigd door Bludjini op 19-10-2016 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Bludjini schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 22:31:
Zijn er serieus mensen die in hun vrije tijd gratis een sollicitatie opdracht van 20 uur gaan maken?
In de VS is dit inderdaad nog wel eens gebruikelijk bij bedrijven zoals Google, Microsoft, Facebook en Amazon... maar daar heb je als junior dan ook al een jaarsalaris van meer dan 100k.

Ik heb ooit bij een detacheerder een assessment moeten doen, maar dit stelde helemaal niks voor. Was naar mijn idee meer een IQ test, deze nam ook maar een half uurtje in beslag.
Als ik bij een sollicitatie een programmeer assessment zou moeten doen van meerdere uren dan wil ik er of voor betaald worden of ik zoek verder naar een andere baan.

Er zijn genoeg banen in de ICT, totaal geen reden om dit soort achterlijke assessments te gaan doen. Mijn diploma's en werkervaring geven toch al aan dat ik kennis heb van het vak? Even een belletje naar mijn vorige werkgever of even vragen of ik mijn diploma's wil laten zien en je weet gelijk hoe het zit.

Hoe meer mensen dit soort opdrachten overigens ook gaan accepteren, des te meer bedrijven het ook gaan toepassen. Gewoon lekker nee zeggen de volgende keer en naar een andere baan zoeken.
Ja, want als de HR/recruitment afdeling van een bedrijf zo'n process heeft bedacht dan is er geen enkele reden meer om alsnog aangenomen te willen worden 8)7 |:(

Wellicht wil je heel graag bij dat bedrijf werken, of heb je gewoon heel hard een baan nodig...een verzoek om een opdracht te maken die veel moeite kost, is toch geen fatsoenlijke reden om gelijk overal 'nee' op te zeggen.
Gewoon per geval een afweging maken, en in het grijze gebied kun je wellicht met de recruiter onderhandelen over wat hij wilt zien en wat jij zou willen doen zonder garantie/compensatie.

Het is allemaal niet zo zwart-wit.

*p.s. Als junior >100K valt ook wel mee. Veel meer bedrijven dan die paar die zoveel betalen vragen dit soort assignments.

[ Voor 8% gewijzigd door Sibylle op 19-10-2016 23:29 ]

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-09 21:13

Basszje

Reisvaap!]

Bludjini schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 22:31:

Eh ja. Ligt er maar net aan wat je verdere 'menselijke kapitaal' ( :r :p ) is in je beroep. Niet iedereen heeft een enorme CV, een stapel projecten op Github of wat dan ook om te laten zien. Bv als je naar elders verhuist, een tijdje iets anders hebt gedaan, junior functies of als je van je 'hobby' beroep wilt maken, snel baan nodig hebt etc. Niet iedereen heeft evenveel keus.

Ik heb ook een aantal ( geen 20 uur, maar toch wel 6 uur ) van dat soort dingen gedaan aan nodeloze opdrachten. Zeer frusterend omdat je meestal geen goede feedback krijgt en vaak ook niets meer hoort.

Ik zou dat soort dingen nu ook gewoon links laten liggen trouwens, als je de keuze hebt.

Overigens een beter bedrijf zou een opdracht geven in de proeftijd, of op freelance-basis, en daarop selecteren ( en dat deel gewoon betalen. Klein project, klein risico ).

[ Voor 6% gewijzigd door Basszje op 20-10-2016 06:20 ]

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-07 12:47
Interessante discussie. Dus hoe demonstreer je als kandidaat (0-5 jaar ervaring, daarboven zal de werkhistorie wel voor zichzelf spreken) je skills en hoe beoordeel je dit als werknemer?

Tot nu toe zijn alle mensen die ik heb aangenomen via mond-tot-mond bij ons gekomen, totaal 4 devs en dit werkt prima. We moeten echter nog meer mensen hebben dus zijn we nu in gesprek met "vreemden".

Ik probeer zoveel mogelijk de denkwijze van de kandidaat te achterhalen en ik stel vooral dingen laten zien heel erg op prijs. Github, hobbyprojecten of werk gerelateerde dingen etc. Kan een kandidaat helemaal niets laten zien (geen code voorbeelden, geen projecten, niets nada noppes) dan is het hier al gebeurd. Is er nog twijfel dan lijkt mij een opdracht van een paar uur max toch wel op z'n plaats, voor zich €20 per uur, betaald of je aangenomen wordt of niet.

Wat vinden jullie daarvan? Het kost tijd, maar je doet het iig niet voor niets.
Bijvoorbeeld Automattic, de maker van WordPress doet dit voor alle sollicitanten (600+ werknemers nu). Iedereen krijgt een project van ~20 uur en krijgt daar $20 in het uur voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bludjini
Sibylle schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 23:23:
Wellicht wil je heel graag bij dat bedrijf werken, of heb je gewoon heel hard een baan nodig...een verzoek om een opdracht te maken die veel moeite kost, is toch geen fatsoenlijke reden om gelijk overal 'nee' op te zeggen.
Een sollicitant een opdracht van 20 uur in zijn vrije tijd laten maken zonder vergoeding en vervolgens doodleuk zeggen dat ze iemand anders gekozen hebben is wel fatsoenlijk? Neen, dit is verre van fatsoenlijk. Daarom mag jij ook gewoon zeggen dat je geen interesse hebt in dit soort assignments.
Sibylle schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 23:23:
*p.s. Als junior >100K valt ook wel mee. Veel meer bedrijven dan die paar die zoveel betalen vragen dit soort assignments.
Dat zou inderdaad best kunnen hoor dat nog meer veel bedrijven ook dit soort assignments doen, maar waarom doen ze dat? Juist, omdat de grote techbedrijven dit ook doen. Google en Microsoft kunnen het zich echter veroorloven om dit soort assignments te doen, zij zijn namelijk op zoek naar de cream of the crop onder de developers en daar betalen ze vervolgens ook naar. Salarissen lopen uiteen van 100k naar 300k per jaar. Deze bedrijven zijn leiders in hun marktgebieden en hebben iets van een test nodig om de average developer te onderscheiden van de excellent developer die in de toekomst wellicht een Google Glass of een Google Maps zou kunnen ontwikkelen. Dit kan je toch niet vergelijken met een bedrijfje in Utrecht waar 30 man werkt en waar ze een paar developers nodig hebben om wat software of een cloud dienstje te bouwen?
Martijn19 schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 07:35:
Interessante discussie. Dus hoe demonstreer je als kandidaat (0-5 jaar ervaring, daarboven zal de werkhistorie wel voor zichzelf spreken) je skills en hoe beoordeel je dit als werknemer?
Heel makkelijk, je vraagt naar minimaal een HBO diploma in de richting van Informatica of Technische Informatica. Daar hebben deze mensen namelijk als het goed is al honderden van dit soort assignments moeten doen.
Martijn19 schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 07:35:
Bijvoorbeeld Automattic, de maker van WordPress doet dit voor alle sollicitanten (600+ werknemers nu). Iedereen krijgt een project van ~20 uur en krijgt daar $20 in het uur voor.
Dit is dus wat ik bedoelde, niet slecht bedoeld verder hoor, maar "omdat WordPress dit doet lijkt het mij ook wel een goed idee" is precies de redenatie van veel bedrijven om ook zo'n assignment te gaan doen. Echter zoals ik eerder al zei kan je Google of Microsoft niet gaan vergelijken met een Nederlands bedrijfje waar ze enkele developers zoeken om de website bij te houden.

Overigens ben ik het wel eens met deze manier van assignments doen (als je het dan toch zo graag wil doen), gewoon betalen voor de uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
Bludjini schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 10:38:

Heel makkelijk, je vraagt naar minimaal een HBO diploma in de richting van Informatica of Technische Informatica. Daar hebben deze mensen namelijk als het goed is al honderden van dit soort assignments moeten doen.

[...]

Dit is dus wat ik bedoelde, niet slecht bedoeld verder hoor, maar "omdat WordPress dit doet lijkt het mij ook wel een goed idee" is precies de redenatie van veel bedrijven om ook zo'n assignment te gaan doen. Echter zoals ik eerder al zei kan je Google of Microsoft niet gaan vergelijken met een Nederlands bedrijfje waar ze enkele developers zoeken om de website bij te houden.

Overigens ben ik het wel eens met deze manier van assignments doen (als je het dan toch zo graag wil doen), gewoon betalen voor de uren.
Als ik mij ga limiteren tot een HBO of buitenlands equivalent dan vind ik nooit de juiste mensen. Een papiertje is het minst interessante aan een goede ontwikkelaar.

Van mijn 30 studiegenoten zou ik er nog geen handvol willen aannemen.

Overigens leg jij mij wel de woorden in de mond. Ik zeg nergens "omdat WordPress het doet" maar "Automattic doet dit ook".

De opdracht is slechts een formaliteit om te bewijs dat de beweringen van de kandidaat waar zijn. Dat is hoe wij het zien in ieder geval zien.

Ons team is trouwens remote en vaak ontmoeten we een nieuw team lid pas na maanden. Hiermee moet je nog voorzichtiger zijn met wie je aanneemt.

Wij zijn ook gebaseerd in Singapore en het laagste salaris ligt op €4000. Dus de website maker op de hoek van de straat zijn wij zeker niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Martijn19 op 20-10-2016 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bludjini
Martijn19 schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 13:27:
Als ik mij ga limiteren tot een HBO of buitenlands equivalent dan vind ik nooit de juiste mensen. Een papiertje is het minst interessante aan een goede ontwikkelaar.

De opdracht is slechts een formaliteit om te bewijs dat de beweringen van de kandidaat waar zijn. Dat is hoe wij het zien in ieder geval zien.
En een opdracht van een paar uur gaat wel laten zien dat de beweringen van de kandidaat waar zijn? Misschien maakt iemand anders wel de opdracht voor de kandidaat? Of misschien heeft de kandidaat maar basiskennis van programmeren en vraagt hij de rest gewoon op stackoverflow? Of misschien heeft hij een vriend die heel goed in programmeren is en hem heel de tijd helpt?

Een HBO diploma (wel in een richting van ICT natuurlijk) toont juist aan dat de kandidaat kennis van zaken heeft. Hij heeft namelijk 4 jaar (of langer) voor het vak gestudeerd. Een advocaat wordt toch ook niet gevraagd of hij eerst even een rechtszaak kan gaan doen voor hij wordt aangenomen bij een advocatenkantoor? Of een stratenmaker wordt toch ook niet gevraagd of hij eerst even een paar straten in een wijk kan leggen? Hier is de proeftijd juist voor, het heet niet voor niks proeftijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
Bludjini schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 14:52:
[...]

En een opdracht van een paar uur gaat wel laten zien dat de beweringen van de kandidaat waar zijn? Misschien maakt iemand anders wel de opdracht voor de kandidaat? Of misschien heeft de kandidaat maar basiskennis van programmeren en vraagt hij de rest gewoon op stackoverflow? Of misschien heeft hij een vriend die heel goed in programmeren is en hem heel de tijd helpt?

Een HBO diploma (wel in een richting van ICT natuurlijk) toont juist aan dat de kandidaat kennis van zaken heeft. Hij heeft namelijk 4 jaar (of langer) voor het vak gestudeerd. Een advocaat wordt toch ook niet gevraagd of hij eerst even een rechtszaak kan gaan doen voor hij wordt aangenomen bij een advocatenkantoor? Of een stratenmaker wordt toch ook niet gevraagd of hij eerst even een paar straten in een wijk kan leggen? Hier is de proeftijd juist voor, het heet niet voor niks proeftijd.
Op dat punt is er natuurlijk wel al een beetje vetrouwen onderling. Dus dat iemand anders de opdracht maakt dat zal niet heus niet zomaar voorkomen. Ik heb dan allang met mensen gesproken die met deze persoon hebben samengewerkt.

Ben het wel eens dat een proeftijd het belangrijkste is. Die hebben wij gewoon op een maand staan. Het maken van een opdracht van 20 uur is dan ook nog niet voorgekomen. Het is wel een optie die in mijn hoofd speelt, of het ooit gaat gebeuren weet ik niet. Vaak gaat het op gevoel en vertrouwen. We zijn dan ook een team van 15 full time nu.

Over je standpunt mbt tot een diploma moeten we het dan met elkaar oneens zijn. Het hebben van een hbo diploma bewijst dat je je school kan halen. Niet dat je een goede ontwikkelaar bent. Ik vond de kwaliteit in ieder geval bedroevend.
Een diploma zal overigens nooit negatief werken en zonder diploma moet je dan wel je skills op een andere manier laten zien.
Ik heb mijn middelbare school en universiteit beide niet afgemaakt en dat is nog nooit een probleem geweest.
Pagina: 1