Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielnierop
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 24-12-2020
Hoi,

Ik wil graag upgraden naar een betere GPU, omdat ik nu bij spellen zoals Counter Strike met minimale instellingen geen hogere FPS behaal dan 70-80. Ik heb ook het idee dat mijn GPU relatief zwak is vergeleken met mijn CPU.

Mijn computer:

-AMD Athlon X4 860K 3,7GHz Quad Core
-8GB werkgeheugen
-1TB HDD
-Geforce GTX 750 2GB

Ik twijfel dus of mijn computer een betere GPU aankan, en of het verstandig is om te upgraden, of om een nieuwe pc te kopen.

Alvast bedankt! :)

Beste antwoord (via Danielnierop op 17-10-2016 15:17)

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Nu online

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Danielnierop schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 14:39:
[...]

Heel erg bedankt voor het antwoord. Ik vraag me nu alleen af of het dus verstandiger is om een nieuwe CPU te kopen of een nieuwe GPU. Mijn GPU is namelijk niet heel goed (meer), maar zo te horen is mijn CPU ook behoorlijk slecht..
Idealiter upgrade je gewoon alles, maar met een budget moeten er compromissen worden gesloten. De i3 6100 is zoals door anderen ook gesuggereerd een goede keuze, maar als je dan het geld voor een nieuwe voeding (ivm C6/7 states), een nieuw moederbord en nieuw RAM hebt neergelegd zal er weinig overblijven voor een nieuwe GPU en zul je dus tweedehands moeten gaan kijken. Een HD7850/HD7870 is aanzienlijk veel beter dan een 750Ti, als er een goedkope RX460 te vinden is zou dat natuurlijk ook een optie kunnen zijn.

nVidia heeft op dit moment (en eigenlijk heel vaak) jack shit te bieden voor de budgetmarkt. Of het zijn hard afgetrapte 4de handsjes (low low end, met nog DDR3 e.d; GT920 etc.), of het zijn prijzige alternatieven tegenover AMD. Nu komt wel de GTX1050(Ti) binnenkort uit, dus daar zou je nog even op kunnen wachten. Echter is er een grote kans dat die buiten je budget gaat vallen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is het merk en type van de voeding?

CS:GO is erg cpu intensief en daar is AMD nou net niet goed in. Wil je significant betere prestaties zal je ook cpu, moederbord en ram moeten upgraden naar bijv een Intel i3-6100.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RubenByte
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19-11-2022
Hoeveel geld heb je te besteden? Als dit rond de 200 - 300 euro is zou ik een betere videokaart kopen, maar als je meer hebt, zou ik ook een betere cpu (en moederbord) kopen.

[ Voor 0% gewijzigd door RubenByte op 17-10-2016 11:22 . Reden: Spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielnierop
Mijn voeding is sowieso aan vervanging toe. Ik weet op dit moment niet precies welke voeding ik heb, maar bij het halen van een nieuwe videokaart koop ik ook een bijpassende voeding.
Het budget dat ik heb ligt zo ongeveer rond de 300 euro.

Maar, als het probleem zowel bij mijn CPU en GPU ligt, dan is het wellicht verstandiger om te sparen en een nieuwe pc te kopen. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChris
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-06 15:28
Danielnierop schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 11:29:
Mijn voeding is sowieso aan vervanging toe. Ik weet op dit moment niet precies welke voeding ik heb, maar bij het halen van een nieuwe videokaart koop ik ook een bijpassende voeding.
Het budget dat ik heb ligt zo ongeveer rond de 300 euro.

Maar, als het probleem zowel bij mijn CPU en GPU ligt, dan is het wellicht verstandiger om te sparen en een nieuwe pc te kopen. Wat denken jullie?
Als het zo rond de €300 ligt. Zou ik inderdaad een betere pc te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kser
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-09 18:40
Danielnierop schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 11:14:
Hoi,

Ik wil graag upgraden naar een betere GPU, omdat ik nu bij spellen zoals Counter Strike met minimale instellingen geen hogere FPS behaal dan 70-80. Ik heb ook het idee dat mijn GPU relatief zwak is vergeleken met mijn CPU.

Mijn computer:

-8GB werkgeheugen
-1TB HDD
-Geforce GTX 750 2GB

Ik twijfel dus of mijn computer een betere GPU aankan, en of het verstandig is om te upgraden, of om een nieuwe pc te kopen.

CSGO heeft op de laagste settings niet een sterke GPU nodig. Twee weken terug speelde ik het op een C2D E6750 (2.66 ghz Dual Core) met een 750ti. Op de laagste settings kreeg ik rond de 70 fps stabiel met wat framedrops wanneer er actie is. (Dat heeft te maken met anti-cheat).
Ik vind het wel apart dat jij met een 3,7 Quad Core op ongeveer dezelfde fps zit. Aan de GPU ligt het niet, mijn 750ti verzette nauwelijks werk.

Weet je zeker dat je settings goed staan?

Als ik zoek op jouw CPU en CSGO, vind ik bijvoorbeld deze : YouTube: CS:GO FPS HIGHEST SETTINGS | AMD X4 860K 3.7GHz | GTX 750TI FTW 1400...

Hij gebruikt weliswaar een 750ti ipv een 750 en hij speelt op high settings, maar het verschil tussen die twee gfx kaarten is niet 100-150 fps.

Gezien het beperkte budget voor upgraden, en de video die ik heb gelinked, zal ik je aanraden om toch even de settings te doorlopen, want CSGO moet heel goed speelbaar zijn op jouw machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielnierop
Kser schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 13:47:
[...]

CSGO heeft op de laagste settings niet een sterke GPU nodig. Twee weken terug speelde ik het op een C2D E6750 (2.66 ghz Dual Core) met een 750ti. Op de laagste settings kreeg ik rond de 70 fps stabiel met wat framedrops wanneer er actie is. (Dat heeft te maken met anti-cheat).
Ik vind het wel apart dat jij met een 3,7 Quad Core op ongeveer dezelfde fps zit. Aan de GPU ligt het niet, mijn 750ti verzette nauwelijks werk.

Weet je zeker dat je settings goed staan?

Als ik zoek op jouw CPU en CSGO, vind ik bijvoorbeld deze : YouTube: CS:GO FPS HIGHEST SETTINGS | AMD X4 860K 3.7GHz | GTX 750TI FTW 1400...

Hij gebruikt weliswaar een 750ti ipv een 750 en hij speelt op high settings, maar het verschil tussen die twee gfx kaarten is niet 100-150 fps.

Gezien het beperkte budget voor upgraden, en de video die ik heb gelinked, zal ik je aanraden om toch even de settings te doorlopen, want CSGO moet heel goed speelbaar zijn op jouw machine.
Zou dit misschien kunnen doordat hij niet alleen een betere videokaart heeft, maar deze videokaart ook nog eens heeft ge-overclocked? Of zou dit niet zo'n groot verschil moeten geven? Ik weet vrij zeker dat ik alle settings minimaal heb staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Zal wel niet helpen, maar hier wat quotes uit een draadje van iemand die hetzelfde probleem had. Daar zeiden ze ook dat cs:go de 860k op de pijnbank legt.
Try -4 threads as a launch option. Then try and lower your shader settings. If neither work then upgrade CPU. Source engine is CPU intensive.
-threads 4

disable AA
lower shaders
disable V-sync
The first one of these is smart also set CPU multi-core rendering to on!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielnierop
Hoe weet ik trouwens of mijn CPU goed samen gaat met mijn GPU? Een vriend van mij vertelde mij dat mijn CPU een stuk beter is dan mijn GPU in verhouding. Zou mijn CPU een betere GPU aankunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielnierop
govie schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 14:12:
Zal wel niet helpen, maar hier wat quotes uit een draadje van iemand die hetzelfde probleem had. Daar zeiden ze ook dat cs:go de 860k op de pijnbank legt.

[...]

[...]
Bedankt! Dit heb ik allemaal al zo staan.. helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kser
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-09 18:40
Je zou MSI Afterburner kunnen gebruiken om te zien hoeveel % gpu je gebruikt, maar het kost even wat tijd om dat goed te installeren en de settings goed te zetten.
Eventueel zou je het ook nog kunnen zien op HWmonitor.

Wat je zou moeten zien is dat de gpu niet 100% wordt gebruikt, als dat wel zo is, dan staan er settings verkeerd.

Post anders ook even je cs config en launch parameters, kunnen we meekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Bedankt! Dit heb ik allemaal al zo staan.. helaas..
Jammer, dacht ik al. :'(

Ze hadden m.i. die 860k in al die buyguides bij tweakers en hwi veel eerder moeten bannen vanuit het hoofdkantoor, gewoon uit principe. Velen denken quadcore vs quadcore & Herz vs Herz, amd veel goedkoper blabla en nu zit half nederland vast aan deadend- gaming waarbij cs:go niet boven de 80fps uitkomt zonder upgradepad. Dus nu komen al die junior-tweakers die nog zelfs in mei 2016 de tweakers best buy guide (LOL! :+ _/-\o_ ) hebben gevolgd, weer advies halen voor de volgende budgetgamesysteem. In ieders geval is het nu wel een intel i3-6100, betere koek. In dat opzicht kunnen bbg's op basis van community-sentiment desastreus uitpakken. Zo zie je maar weer, aan alles zit een nadeel.

[ Voor 22% gewijzigd door govie op 17-10-2016 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster34
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-09 12:59
Danielnierop schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 11:14:
Hoi,

Mijn computer:

-8GB werkgeheugen
-1TB HDD
-Geforce GTX 750 2GB

welke settings dan? full HD, HD, 4:3 staat AA aan? en ook welke map (Net zoals bijvoorbeeld Newk of Infernew is al wat lastiger omdat er meer detail in zit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Nu online

Kuusj

govie schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 14:22:
[...]

Jammer, dacht ik al. :'(

Ze hadden m.i. die 860k in al die buyguides bij tweakers en hwi veel eerder moeten bannen vanuit het hoofdkantoor, gewoon uit principe. Velen denken quadcore vs quadcore & Herz vs Herz, amd veel goedkoper blabla en nu zit half nederland vast aan deadend- gaming waarbij cs:go niet boven de 80fps uitkomt zonder upgradepad. Dus nu komen al die junior-tweakers die nog zelfs in mei 2016 de tweakers best buy guide (LOL! :+ _/-\o_ ) hebben gevolgd, weer advies halen voor de volgende budgetgamesysteem. In ieders geval is het nu wel een intel i3-6100, betere koek. In dat opzicht kunnen bbg's op basis van communitesentiment desastreus uitpakken. Zo zie je maar weer, aan alles zit een nadeel.
Zo extreem slecht is de 860K nu ook weer niet, kom kom...
De i3-6100 kost 120 euro, de 860K kost 75 euro. Een AMD FM2+ bord is meestal (aanzienlijk) goedkoper dan een Intel bord van de huidige generatie. Voor jou en mij weegt die 75 euro besparing misschien niet op tegen de mindere prestaties maar voor anderen, de doelgroep die je aangeeft, is blij met ieder tientje wat ze minder hoeven uit te geven.

Ter illustratie krijg ik op mijn laptop op medium settings ongeveer 120-150 FPS, en dat is met een i5 6300HQ (ongeveer een i5 4460) en een GTX960M (die op het niveau van de GTX750Ti zit). Natuurlijk limiteert de AMD CPU hier enorm, je zou voor een i3 6100 kunnen gaan met een goedkoop bord en 8GB goedkoop DDR4 (want dat heb je ook nodig), nieuwe voeding etc. Dan is je budget voor een nieuwe GPU ook pittig klein, een tweede hands 280X of nog veel goedkoper een HD7850/HD7870 is dan geen verkeerde optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielnierop
Rockster34 schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 14:27:
[...]

welke settings dan? full HD, HD, 4:3 staat AA aan? en ook welke map (Net zoals bijvoorbeeld Newk of Infernew is al wat lastiger omdat er meer detail in zit)
Ik speel op 16:9, windowed no-border. Overige settings staan allemaal op low en AA staat uit. Op Infernew zit ik rond de 50-70 fps en maps als Dust2 zit ik daar net boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster34
Danielnierop schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 14:38:
[...]

Ik speel op 16:9, windowed no-border. Overige settings staan allemaal op low en AA staat uit. Op Infernew zit ik rond de 50-70 fps en maps als Dust2 zit ik daar net boven.
en hoe zit het dan met fullscreen want waarom speel je windowed borderless klinkt een beetje overbodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielnierop
kuusj98 schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 14:32:
[...]

Zo extreem slecht is de 860K nu ook weer niet, kom kom...
De i3-6100 kost 120 euro, de 860K kost 75 euro. Een AMD FM2+ bord is meestal (aanzienlijk) goedkoper dan een Intel bord van de huidige generatie. Voor jou en mij weegt die 75 euro besparing misschien niet op tegen de mindere prestaties maar voor anderen, de doelgroep die je aangeeft, is blij met ieder tientje wat ze minder hoeven uit te geven.

Ter illustratie krijg ik op mijn laptop op medium settings ongeveer 120-150 FPS, en dat is met een i5 6300HQ (ongeveer een i5 4460) en een GTX960M (die op het niveau van de GTX750Ti zit). Natuurlijk limiteert de AMD CPU hier enorm, je zou voor een i3 6100 kunnen gaan met een goedkoop bord en 8GB goedkoop DDR4 (want dat heb je ook nodig), nieuwe voeding etc. Dan is je budget voor een nieuwe GPU ook pittig klein, een tweede hands 280X of nog veel goedkoper een HD7850/HD7870 is dan geen verkeerde optie.
Heel erg bedankt voor het antwoord. Ik vraag me nu alleen af of het dus verstandiger is om een nieuwe CPU te kopen of een nieuwe GPU. Mijn GPU is namelijk niet heel goed (meer), maar zo te horen is mijn CPU ook behoorlijk slecht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielnierop
Rockster34 schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 14:39:
[...]

en hoe zit het dan met fullscreen want waarom speel je windowed borderless klinkt een beetje overbodig
Zodat ik kan tabben. Ik speel fullscreen in windowed mode, maar in fullscreen-mode duurt het tabben erg lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster34
Danielnierop schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 14:40:
[...]

Zodat ik kan tabben. Ik speel fullscreen in windowed mode, maar in fullscreen-mode duurt het tabben erg lang.
valt opzich wel mee tegenwoordig maar probeer even fullscreen (soms geeft dat iets meer FPS)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Nu online

Kuusj

Danielnierop schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 14:39:
[...]

Idealiter upgrade je gewoon alles, maar met een budget moeten er compromissen worden gesloten. De i3 6100 is zoals door anderen ook gesuggereerd een goede keuze, maar als je dan het geld voor een nieuwe voeding (ivm C6/7 states), een nieuw moederbord en nieuw RAM hebt neergelegd zal er weinig overblijven voor een nieuwe GPU en zul je dus tweedehands moeten gaan kijken. Een HD7850/HD7870 is aanzienlijk veel beter dan een 750Ti, als er een goedkope RX460 te vinden is zou dat natuurlijk ook een optie kunnen zijn.

nVidia heeft op dit moment (en eigenlijk heel vaak) jack shit te bieden voor de budgetmarkt. Of het zijn hard afgetrapte 4de handsjes (low low end, met nog DDR3 e.d; GT920 etc.), of het zijn prijzige alternatieven tegenover AMD. Nu komt wel de GTX1050(Ti) binnenkort uit, dus daar zou je nog even op kunnen wachten. Echter is er een grote kans dat die buiten je budget gaat vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielnierop
kuusj98 schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 15:15:
[...]

Heel erg bedankt voor je tijd! Ik ga nog even kijken of ik hier en daar wat geld bij elkaar kan schrapen, en anders wordt het inderdaad de optie die jij hebt voorgesteld :)
Pagina: 1