Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oef!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Mijn vraag
Bestaat er een oplossing die, eenmaal ingeschakeld, direct een bepaalde stream (van tunein of radio.net) afspeelt zonder dat de gebruiker daar iets voor hoeft te doen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik ben cablecutter dus alles wordt (zonder problemen) overal naartoe gestreamed. De vrouw is echter een technisch onbenul, laten we ervan uitgaan dat ze alleen het volume kan wijzigen.
Verder is alles in huis, moderne receiver/server/overal bekabeld en wifi netwerk/de hele kermis.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Chromecast natuurlijk maar dit levert al teveel problemen op :/

Wat heb ik idealiter nodig: een hifi component dat, eenmaal ingeschakeld direct een stream afspeelt. Technisch gaat het volgens mij nog steeds om de ouderwetse m3u/mp3 streams. Wellicht dat ik een raspberry altijd aan kan laten staan met dezelfde stream (de rest gaat normaal van het stroom af) maar indien er een charmantere oplossing voor is hoor ik dat graag.

Beste antwoord (via oef! op 17-10-2016 16:14)

• ezra070
  • Laatst online: 10:02
Raspberry Pi met Squeezebox erop?
https://sites.google.com/site/picoreplayer/home
Je kan met je smartphone desbetreffende radiozenders oproepen (en je hoeft niet persé een Sqeeuzebox server hier voor te draaien btw).

Als je dan nog aktieve speakertjes erbij zoekt, hoef je geen "lelijk kastje" erbij te nemen (en kan je evt. de Pi achter zo'n speaker weg werken).

[ Voor 5% gewijzigd door ezra070 op 17-10-2016 14:19 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Er bestaan gewoon "radio" met mogelijkheden voor het afspelen van een internet stream..

Afbeeldingslocatie: http://www.officinadelsuono.eu/wp-content/uploads/2013/05/DRA-N5_k.jpg

zoeken op internetradio hardware levert genoeg resultaten op...

er is zelfs een complete categorie in de pricewatch...

https://tweakers.net/categorie/815/internetradios/
https://tweakers.net/categorie/815/internetradios/producten/

[ Voor 27% gewijzigd door nachtnet op 17-10-2016 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oef!
  • Niet online
Bedankt voor de reactie. Ik had wat duidelijker moeten zijn, ik wil namelijk geen lelijk kastje. Ik zoek zelf verder.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ezra070
  • Laatst online: 10:02
Je kan met je smartphone desbetreffende radiozenders oproepen (en je hoeft niet persé een Sqeeuzebox server hier voor te draaien btw).

Als je dan nog aktieve speakertjes erbij zoekt, hoef je geen "lelijk kastje" erbij te nemen (en kan je evt. de Pi achter zo'n speaker weg werken).

[ Voor 5% gewijzigd door ezra070 op 17-10-2016 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Tja kan prima. Heb hier een denon X1200w receiver staan en als die een ingebouwde stream speelt en je zet hem aan en uit, dan gaat hij vrolijk verder spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oef!
  • Niet online
ezra070 schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 14:19:
Dit lijkt me de handigste route. Ik bedacht na mijn eerste post dat een raspberry wel eens de handigste oplossing zou kunnen zijn. In mijn geval gaat het om één stream die afgespeeld dient te worden, ik kan de raspi wel zo configureren dat na het booten direct deze stream afgespeeld wordt, het geluidsignaal stuur ik gewoon per hdmi uit. Bedankt voor de link naar de picoreplayer (ik dacht zelf aan volumio).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 13:34
oef! schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 10:47:

Chromecast natuurlijk maar dit levert al teveel problemen op :/
Wat voor problemen levert dit dan op? Want in mijn ervaring levert een RPi meer problemen op (connectie én usability). Zeker wanneer je vergelijkt met een Chromecast Audio. Spotify via de app op je telefoon en radio via bijvoorbeeld TuneIn. Werkt hier perfect en als mijn vrouw (die ook a-technisch is) zou willen zou ze het ook zo kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oef!
  • Niet online
barrymossel schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 16:34:
[...]

Wat voor problemen levert dit dan op? Want in mijn ervaring levert een RPi meer problemen op (connectie én usability). Zeker wanneer je vergelijkt met een Chromecast Audio. Spotify via de app op je telefoon en radio via bijvoorbeeld TuneIn. Werkt hier perfect en als mijn vrouw (die ook a-technisch is) zou willen zou ze het ook zo kunnen gebruiken.
Chromecast werkt niet altijd perfect (blijft heel af en toe in het connectie-vagevuur hangen) en er hangen twee Cast devices aan de receiver, op verschillende HDMI poorten = mind blown :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 13:34
oef! schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 17:43:
[...]

Chromecast werkt niet altijd perfect (blijft heel af en toe in het connectie-vagevuur hangen) en er hangen twee Cast devices aan de receiver, op verschillende HDMI poorten = mind blown :+
Zelf inderdaad wel eens moeilijkheden gehad met de initiële verbinding van de Chromecast met wifi (te dicht bij het AP geeft problemen), verder niet. Nu staat hij in principe 24/7 aan, dus daar geen problemen in mijn setup. Dit kun je zelfs voorkomen door de Chromecast bedraad aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oef!
  • Niet online
De CC en Shield TV zijn beiden bekabeld, dit lost het probleem helaas niet volledig op. De kern van het probleem is natuurlijk dat, naast dat het mis kan gaan, Cast geen feedback mechanisme heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je gewoon een hifi component wilt, kan ik je de Denon DNP730AE aanraden. Ik heb zelf zijn voorganger, de 720, en dat doet exact wat je wilt. Alleen het opstarten duurt even (zeg 30 sec ofzo). En verder streamt ie alles, echt een hifi component. Schiet automatisch naar de laatste bron.
Werkt iverigens met vtuner, maar dat scheelt niet veel met de door jou genoemde sites. Vtuner heeft ook 20k+ aan stations :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1