Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:48
Ik heb een vaag probleem met mijn Samsung Nexus 10 tablet. Thuis heb ik Wifi op zowel 2,4GHz als 5GHz. Die laatste heeft de voorkeur omdat het op 2,4GHz band veel te druk is (± 15 netwerken binnen bereik). 5GHz is dus niet alleen sneller, maar ook stabieler. De Nexus 10 kan beide netwerken ontvangen, maar is standaard met de 5GHz verbonden. Alleen als ik wil printen vanaf de tablet verbind ik even met het 2,4GHz netwerk omdat de printer geen 5GHz modem heeft.

So far so good, deze setup werkt al 3 jaar prima. Echter krijg ik het sinds gisteren niet meer voor elkaar om te verbinden met de 5GHz netwerken. Ik zie ze nog wel in de lijst staan, maar er komt simpelweg geen verbinding tot stand. Verbinden met 2,4GHz netwerken is geen enkel probleem. Met de telefoons is het geen probleem om met het 5GHz netwerk te verbinden, dus daar ligt het niet aan. Ik heb nog geprobeerd om zowel de router als de tablet eens opnieuw op te starten, maar dat had geen effect. Verder heb ik eigenlijk geen flauw idee waar ik moet beginnen met het zoeken naar een oplossing. :?

Kan het zijn dat de modem van de tablet het aan het begeven is? Ik vind het alleen zo raar dat ik de 5GHz netwerken nog wel kan zien maar er geen verbinding mee kan maken. Tips zijn welkom. :)

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Beste antwoord (via Tjolk op 18-10-2016 14:55)

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

heb je al je verbinding met 5ghz weg te gooien en opnieuw aan te maken ?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sydney08
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-03-2023
Ik heb een vergelijkbaar iets gehad met mijn Macbook. Ook deze wilde alleen niet met de 5GHz verbinding maken. Heb daarna de router opnieuw geinstalleerd en toen was het probleem verholpen.

Tomorrow is not today!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:09

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Wat heb je zelf al geprobeerd en gedaan? Op tweakers wordt een beetje eigen onderzoek en inzet verwacht.
Ger schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 09:51:
Kan het zijn dat de modem van de tablet het aan het begeven is? Ik vind het alleen zo raar dat ik de 5GHz netwerken nog wel kan zien maar er geen verbinding mee kan maken. Tips zijn welkom. :)
Een aantal vragen:
Welk type router / modem gebruik je?
Is het kanaal toevallig gewisseld?
Heb je dit probleem ook als je verbind met andere 5Ghz netwerken?

offtopic:
Ik verwacht dat het probleem zit aan je netwerkapparatuur en niet aan de tablet. Als het aan de netwerkapparatuur ligt dan hoort het topic thuis in netwerken(NT).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Laatst online: 15:17
Okay, so we know that dual band WiFi is listed in the Nexus 10's tech specs, and I've had two Play Store tech support people confirm that it should indeed be 5GHz capable, but it just won't recognise or connect to my 5GHz network.

I've had 3 Nexus 10s now (all 32GB), and the behaviour below has been consistently observed on all of them, both in 5GHz only mode and Auto mode:

(The behaviour is identical on JVP15P, JOP40C and JOP40D)

- Does not show my 5GHz network in the network list
- Will not connect if the SSID and key are manually entered
- inSSIDer shows the 5GHz band as empty

I know this is not being caused by an issue with my network as I have half a dozen 5GHz capable devices all working on 5GHz without any problems at all, so my question is; has anyone successfully connected a Nexus 10 to a 5GHz WiFi network?

Thanks.

13 Jan 2013 - Just to update, it appears there could be ranges of channels the N10 will not operate on. These are 52-64 and 100-140. Channels outside theses range appear to work fine.
I would be especially interested to hear from anyone who has got an N10 working on channels 52-64 and / or 100-140.

Thanks.
Misschien per ongeluk je 5Ghz kanaal gewijzigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
rens-br schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 09:59:
[mbr]Wat heb je zelf al geprobeerd en gedaan? Op tweakers wordt een beetje eigen onderzoek en inzet verwacht.[/]
Zoals ik al schreef heb ik de boel opnieuw proberen op te starten. Ook heb ik geprobeerd om met het 2e accesspoint (ander SSID) verbinding proberen te maken, wat ook niet lukte.
Ik heb ook wel wat gegoogled, maar daar komt tot nu toe niets zinnigs uit naar voren. In die zin: het zijn typische resultaten waarbij men een kapotte router had of simpelweg heel wifi niet werkte. Issues die bij mij niet relevant zijn.
Een aantal vragen:
Welk type router / modem gebruik je?
Is het kanaal toevallig gewisseld?
Heb je dit probleem ook als je verbind met andere 5Ghz netwerken?
Router is pricewatch: Sitecom X5 N600 WLR-5100
AP is pricewatch: Sitecom Wireless Gigabit Router N450 X6 WLR-6000.
Modem van ziggo functioneert puur als modem (router staat uit). Vanuit daar gaat een kabel naar de woonkamer waar de router achter het gordijn hangt. Vanaf daar behoudens het gordijn line-of-sight met vrijwel gehele woonkamer. Normaliter hierdoor ook in de tuin prima bereik. Nu echter verbindingsproblemen met de tablet terwijl ik op de bank zit; letterlijk anderhalve meter bij de router vandaan.

Vanaf de router gaat een kabel door het plafond naar de 1e verdieping waar het AP wederom achter een gordijn hangt. Terwijl ik letterlijk naast het AP sta, wederom verbindingsproblemen op de 5GHz band.

Ik heb geen kanaal gewisseld, maar (eventueel relevant?) ±2 weken terug wel het wachtwoord. Dat wachtwoord heb ik toen natuurlijk ook op de tablet gewijzigd, net zoals bij de overige apparatuur. Verbinding leggen was daarna ook geen enkel probleem, tot gisteren dus.

Een wachtwoordprobleem lijkt me ook heel apart, aangezien ik dus in totaal 4 netwerken (SSIDs) in huis heb: Router op 2 frequenties en AP op 2 frequenties. Alle 4 zijn van een nieuw wachtwoord voorzien wat bij alle apparatuur is doorgevoerd. Dan zou ik heel toevallig bij 2 SSIDs op 5GHz een wachtwoordprobleem hebben.
Ik kan wel proberen om het netwerk compleet te vergeten zoals Chuckey666 aangeeft, dat had ik nog niet geprobeerd.
offtopic:
Ik verwacht dat het probleem zit aan je netwerkapparatuur en niet aan te tablet. Als het aan de netwerkapparatuur ligt dan hoort het topic thuis in netwerken(NT).
offtopic:
Ja, aangezien het alleen bij de tablet naar voren komt en zoals geschreven de andere apparatuur nog wel prima verbind met het 5GHz netwerk, wijt ik het tot nu toe aan de tablet. Mocht je denken dat het beter in NT thuispast, heb je dan liever dat ik een nieuw topic start of verplaats je het dan liever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 17:09

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ger schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 10:34:
[...]
Ik heb geen kanaal gewisseld,
Staat kanalen wisselen toevallig aan? Want dan wisselt je apparatuur zelf automatisch tussen de kanalen.
offtopic:
Ja, aangezien het alleen bij de tablet naar voren komt en zoals geschreven de andere apparatuur nog wel prima verbind met het 5GHz netwerk, wijt ik het tot nu toe aan de tablet. Mocht je denken dat het beter in NT thuispast, heb je dan liever dat ik een nieuw topic start of verplaats je het dan liever?
offtopic:
Lijkt me dan inderdaad ook een probleem met je tablet. Laten we het topic mooi hier staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
chucky666 schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 09:55:
Gek genoeg heeft dit uiteindelijk geholpen. Ik hoop dat het blijvend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alleen als ik wil printen vanaf de tablet verbind ik even met het 2,4GHz netwerk omdat de printer geen 5GHz modem heeft.
Daarvoor hoef je toch niet met 2,4GHz te verbinden? Zolang beide op het zelfde netwerk zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Zoals ik reeds schreef: 4 SSID's (2x2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josedesutter
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-05-2017
Bij mij was het gemakkelijk op te lossen, even in airplane modus, daarna terug , en
5 G was terug.heeft iets te zien met recente Android update.
Pagina: 1