Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.Abeelen
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-07 17:15
Mijn vraag:
Ik heb een oude externe HDD op mijn desktop PC aangesloten om te kijken of ik er nog data af kon halen maar hij deed niks. Dit was zo'n kabeltje met 2 USB uiteindes voor extra voeding. Nadat er niks geladen werd hing mijn PC ook helemaal vast en moest ik opnieuw opstarten. Vervolgens toen ik mijn PC aanzetten werkte mijn muis en toetsenbord niet meer (mijn enige USB devices). Kan het zijn dat de oude externe HDD kortsluiting heeft gegeven op de achterkant USB poorten?

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Oude 2,5inch HDD
- Een Micro-USB kabel met twee USB eindes

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb mijn muis/toetsenbord op elke poort aan de achterkant van mijn PC geprobeerd, maar ze werken niet en geven ook geen licht (geen NumLock lampje o.i.d.)

Tijdelijke oplossing
Nu gebruik ik mijn toetsenbord en muis op de front USB poorten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:45

nelizmastr

Goed wies kapot

Werken je muis en toetsenbord ook niet meer na afkoppelen van de HDD?

Het klinkt eerlijk gezegd alsof de controller van de externe schijf de geest heeft gegeven. Een USB poort levert normaliter 5V dus het zou niet moeten kunnen dat-ie daarmee de boel frituurt, maar als hij een piekspanning geeft dan is het inderdaad klaar.

Als je de hdd wil testen kan je beter de behuizing eraf halen en hem fijn met sata kabels aansluiten.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:41
De poorten aan de voorkant van je pc ( als je die hebt ) werken nog wel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-07 22:01

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

PC uit en even van de voeding halen (stekker eruit). Zorg dat alle rest stroom weg is en probeer het eens opnieuw.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.Abeelen
Hero of Time schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 10:23:
PC uit en even van de voeding halen (stekker eruit). Zorg dat alle rest stroom weg is en probeer het eens opnieuw.
Dit heb ik ook al geprobeerd en nog steeds niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.Abeelen
Galaxis schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 10:20:
De poorten aan de voorkant van je pc ( als je die hebt ) werken nog wel ?
Ja die gebruik ik nu, staat ook bij kopje Tijdelijke oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.Abeelen
nelizmastr schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 10:05:
Werken je muis en toetsenbord ook niet meer na afkoppelen van de HDD?

Het klinkt eerlijk gezegd alsof de controller van de externe schijf de geest heeft gegeven. Een USB poort levert normaliter 5V dus het zou niet moeten kunnen dat-ie daarmee de boel frituurt, maar als hij een piekspanning geeft dan is het inderdaad klaar.

Als je de hdd wil testen kan je beter de behuizing eraf halen en hem fijn met sata kabels aansluiten.
Nee muis+toetsenbord werken niet meer op alle 6 USB poorten van de achterkant. Wel de twee USB poorten aan de voorkant van de PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Jeroen.Abeelen schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 10:54:
[...]

Nee muis+toetsenbord werken niet meer op alle 6 USB poorten van de achterkant. Wel de twee USB poorten aan de voorkant van de PC.
Als je op meerdere mensen reageert s.v.p. dit in één bericht doen. Gewoon op quote klikken, eronder je reactie, weer een quote enzovoort ;)

Maar dikke kans dat je je controller gefrituurd hebt. Als je voor het OS laadt (in de BIOS bijvoorbeeld) al geen respons van de poorten hebt dan ben je aardig ver van huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Heb je al eens geprobeerd je PC uit te zetten, de stekker uit te trekken en een paar keer op de aan/uit knop te duwen? Het kan zijn dat er een beveiliging op de USB poorten zit die even gereset moet worden.

Kijk ook eens op je moederbord of er bij de USB poorten geen zekering(en) zijn die doorgebrand zijn. Sommige moederborden gebruiken zekeringen die gewoon doorbranden in plaats van een beveiliging die zichzelf kan resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.Abeelen
nelizmastr schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 11:11:
[...]

Als je op meerdere mensen reageert s.v.p. dit in één bericht doen. Gewoon op quote klikken, eronder je reactie, weer een quote enzovoort ;)

Maar dikke kans dat je je controller gefrituurd hebt. Als je voor het OS laadt (in de BIOS bijvoorbeeld) al geen respons van de poorten hebt dan ben je aardig ver van huis.
Dank voor de tip,
Het wordt nog gekker: aan de achterkant heb ik 4X USB2.0 2XUSB 3.0, op de USB3.0 geeft hij nog wel iets van stroom door, want mijn muis gaat gewoon blauw gloeien.
Admiral Freebee schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 11:25:
Heb je al eens geprobeerd je PC uit te zetten, de stekker uit te trekken en een paar keer op de aan/uit knop te duwen? Het kan zijn dat er een beveiliging op de USB poorten zit die even gereset moet worden.

Kijk ook eens op je moederbord of er bij de USB poorten geen zekering(en) zijn die doorgebrand zijn. Sommige moederborden gebruiken zekeringen die gewoon doorbranden in plaats van een beveiliging die zichzelf kan resetten.
Dit heb ik ook al geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Waarschijnlijk is er een zekering opgeblazen. Aangezien andere USB-poorten nog wel werken, vooropgesteld dat er nog vrije USB-headers op je moederbord zitten, zou je kunnen overwegen een USB-bracket te halen, dan heb je ook weer poorten aan de achterzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-07 10:21

Bene

list incomprehension

Heb je met een lampje al eens goed gekeken in de poortjes achterin of je je USB poorten niet kapot hebt gemaakt? Je krijgt dit soort gedrag ook als de pootjes op het plastic elkaar raken en kort sluiten, kan ik je vertellen uit ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Jeroen.Abeelen schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 11:38:
[...]

Dank voor de tip,
Het wordt nog gekker: aan de achterkant heb ik 4X USB2.0 2XUSB 3.0, op de USB3.0 geeft hij nog wel iets van stroom door, want mijn muis gaat gewoon blauw gloeien.

[...]

Dit heb ik ook al geprobeerd.
Dan is je USB2 hub overleden lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Dan denk ik dat er niets anders opzit dan verder te troubleshooten:
• BIOS reset
• BIOS update
• Moederbord uitbouwen en los op een doos testen (dan sluit je enige kortsluiting aan de achterkant uit en kan je beter kijken op het moederbord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.Abeelen
Admiral Freebee schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 13:04:
Dan denk ik dat er niets anders opzit dan verder te troubleshooten:
• BIOS reset
• BIOS update
• Moederbord uitbouwen en los op een doos testen (dan sluit je enige kortsluiting aan de achterkant uit en kan je beter kijken op het moederbord)
Punt 1 en 2 had ik ook al geprobeerd.
Ik ga er denk ik gewoon een PCI USBx4 kaartje in zetten, dat is niet duur en lost het probleem sowieso op.

Maar kan denken jullie dat die sowieso geen Software/driver probleempje is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Jeroen.Abeelen schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 13:13:
[...]

Punt 1 en 2 had ik ook al geprobeerd.
Ik ga er denk ik gewoon een PCI USBx4 kaartje in zetten, dat is niet duur en lost het probleem sowieso op.

Maar kan denken jullie dat die sowieso geen Software/driver probleempje is?
Als je je toetsenbord en muis niet in de BIOS kan gebruiken, dan is het geen software issue. De BIOS gebruikt namelijk geen drivers. Dus dan gaat Linux live ook niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Niet per se. Als je in je BIOS de legacy modus uitschakelt kan je met een USB muis/toetsenbord niet meer in je BIOS werken. Niet dat het hier relevant is want de TS heeft het BIOS al gereset en het werkt wel met de front panel poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Admiral Freebee schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 13:44:
Niet per se. Als je in je BIOS de legacy modus uitschakelt kan je met een USB muis/toetsenbord niet meer in je BIOS werken. Niet dat het hier relevant is want de TS heeft het BIOS al gereset en het werkt wel met de front panel poorten.
Oh wauw, dat is best brak. Mijn H97 bord heeft dat overigens niet. In volledige UEFI modus werkt het prima. Maar goed, sommige blijkbaar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.Abeelen
nelizmastr schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 13:42:
[...]

Als je je toetsenbord en muis niet in de BIOS kan gebruiken, dan is het geen software issue. De BIOS gebruikt namelijk geen drivers. Dus dan gaat Linux live ook niet werken.
Admiral Freebee schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 13:44:
Naja, ze werken ook niet in de BIOS, denken jullie dat Windows reinstall zin heeft of moet ik hier niet mijn tijd aan verspillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-07 22:01

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Doe geen moeite. Door in het BIOS te testen weet je al genoeg.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1