Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi verbinding plots weg, nieuw netwerk met ander IPadres

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Heronimus84
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-03-2022
Mijn ouders belden gisteravond met een probleem waar ik met mijn beperkte PC kennis niet uitkwam. Misschien kunnen jullie mij helpen.

Mijn vader vertelde dat hij gisteren op een link in een mail heeft geklikt. Hij dacht het mailadres te herkennen, maar bleek toch iets anders te zijn (stommiteit, maar helaas niet terug te draaien). Het resultaat was een grijs (leeg) scherm in de browser waarna het internet (wifi) wegviel. Kort daarna kreeg hij van zijn virus scanner (Comodo antivirus) de melding dat er een nieuw netwerk gedetecteerd was met de keuze waar hij was (thuis/Werk/openbaar netwerk). Dit vertrouwde hij niet en belde hij mij.
Ik kreeg na dit verhaal de indruk dat iemand bij hem probeerde in te breken. Het IP adres wat het nieuwe netwerk aangaf was ook niet hetzelfde als op de router (op de router staat 192.168.0.1, nu stond er iets van 169.254.x.x/16).
Het betreft een sitecom WL341.

Ik heb hem het volgende laten proberen (zonder het nieuwe netwerk te laten kiezen, dus nog geen internetverbinding).
-Virusscanner en Malwarebytes laten draaien (geen infecties gevonden)
-Router resetten (knop ingedrukt houden tot oranje lampje knippert)
-Laptop opnieuw opstarten
-benaderen van de router via het ipadres, helaas krijgen we de melding dat er geen internetverbinding is. Idem als hij de router rechtstreeks op de laptop aansluit.

Helaas zonder resultaat, geen internet verbinding meer en elke keer die melding van een nieuw netwerk. Is dit een poging tot inbraak bij hem? En wat kan ik hieraan doen om het voor ze te repareren?
Het aparte is overigens dat hij nog wel internet heeft op mijn moeders ipad (zelfde wifi naam als voorheen, maar wel met dat andere ip adres).

Aanvulling: zijn laptop draait op Windows 10

Alle reacties

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-10 10:32

garriej

Ik las ondertieten.

dat klink erg als een APIPA... Wikipedia: APIPA Aan de hand hiervan ga ik er even vanuit dat andere devices wel gewoon nog netjes werken op de Router. (dat je moeder gewoon met haar ipad aan de slag kan is dus niet zo gek).

Er zit iets op die computer, dat lijkt me wel duidelijk. Wat er precies mee aan de hand is, nouja wel virus het precies is, is mij niet helemaal duidelijk.

Krijg je nog meldingen over betalen oid op het scherm? werkt verder alles zoals het zou moeten werken.

• Heronimus84
Hoi garriej,
Dank voor je reactie. Ja, verder leek alles gewoon te werken. Er zijn verder geen meldingen/pop ups geweest geweest over betalingen (mogelijk omdat we de nieuwe verbinding niet gemaakt hebben?). Heb je enig idee hoe we dit (virus) eraf krijgen?

Verwijderd

Het ip adres wat je hebt gekregen is inderdaad een APIPA adres.
De computer zoekt op het netwerk naar een DHCP server, maar aangezien er geen verbinding is krijgt deze dus geen antwoord. Het resultaat is een APIPA adres.

Dat je vader iets te pakken heeft op de computer is duidelijk. Data Comodo antivirus niets detecteert kan ik ook wel begrijpen, Comodo is niet zo'n hele beste virusscanner namelijk.

Wat je kunt doen :
Pak een USB stickje en download Combofix en plaats deze op het stickje,
http://www.bleepingcomputer.com/download/combofix/

Stop het stickje in de geinfecteerde computer en start Combofix. Dit gaat heel erg recht toe recht aan. Hij begint misschien even te miepen over de virusscanner, maar dat kun je negeren.
Dan gaat het scannen beginnen en dat duurt even.
Hoogstwaarschijnlijk zal Combofix wel wat vinden en opruimen (Mijn ervaring is dat Combofix tot nu toe nog altijd het laatste redmiddel is geweest)
De computer zal daarna denk ik weer normaal werken.

Gooi Comodo antivirus er af en installeer bijvoorbeeld Sophos Home Free, dit is een gratis virusscanner die super werkt en je met 1 account 10 computers kunt installeren en allemaal in een webinterface kunt beheren, dus ook op afstand.
http://www.icttipsandtric...thuisgebruik-sophos-home/

Ben benieuwd met wat voor resultaat Combofix komt !

• Heronimus84
Dank icttipstricks, ik ga jou oplossing vanavond even bij hem proberen. Zal laten weten of het gelukt is.

update: Helaas, combofix lijkt niet onder Windows 10 te werken (ik had natuurlijk dit in de openingsfase moeten melden). Het alternatief waar ze op de pagina naar verwezen is FRST. Ik heb deze gedownload en gedraaid vanaf een USB. Zonder enig resultaat. Hij vind niks. De melding van het nieuwe netwerk blijft nog steeds komen.

Iemand nog enig idee? Ik heb net de router nog eens gereset in de hoop dat dat iets zou doen, maar helaas.

Update2: er is weer verbinding. Een vriend appte me deze link om te proberen. En dat werkte http://www.techsupportfor...#/topics/460418?_k=9k2cjs

Wat overigens wel opviel comodo (ik had die andere antivirus nog niet geïnstalleerd). Kwam met de melding dat Blimptime.exe iets met het toetsenbord wilde doen. Dat vertrouwde ik niet dus geblokkeerd. Uiteindelijk dit bestandje gevonden onder Appdata/roaming samen met een mp4 bestand. Beide verwijderd voor de zekerheid. Google heeft in ieder geval geen zoekresultaten bij dit bestand. Iemand van jullie die het herkent?
Voor nu lijkt het te werken, maar ik ga de laptop komende week even in de gaten houden

[ Voor 108% gewijzigd door Heronimus84 op 17-10-2016 20:47 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Heronimus84 schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 15:03:
Helaas, combofix lijkt niet onder Windows 10 te werken...
Naar hun eigen zeggen: "This program works with Windows 8, but not Windows 8.1 at this time!"
Kwenie hoor, meneer icttipstricks, zou je iets zorgvuldiger met je adviezen willen omgaan?
Iemand nog enig idee? Ik heb net de router nog eens gereset in de hoop dat dat iets zou doen, maar helaas.
@TS: kijk gewoon eens met welk wifi-netwerk je vaders pc verbonden is.
't Klink allemaal alsof-ie in grenzeloze paniek een ander netwerk heeft geselecteerd

Je moet die ouwe mensen niet zo lopen stressen. Kom op zeg: poging tot inbraak? 't Hele idee van inbreken is nou juist dat de pc wèl internet heeft (tenzij de inbreker zich in de meterkast verscholen heeft; heb je dat al gecheckt?)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Heronimus84
Update: Helaas te vroeg gejuicht. Internet viel na een paar minuten weer weg.

@Brahiewahiewa: Hij selecteert wel het juiste netwerk alleen het ipadres is dus anders. Gezien de WiFi voor alle andere devices wel werkt is mijn redenatie dat het iets met de laptop is. Gecombineerd met de link waar hij op geklikt heeft dacht ik meteen aan iets van malware oid.

Maar we zijn dus weer terug bij af helaas

[ Voor 81% gewijzigd door Heronimus84 op 17-10-2016 21:10 ]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:17
Windows reinstall doen? Full factory recovery als dit een merklaptop betreft, vaak via een toets bij het eerste scherm als je opstart. Met internetbankieren e.d. wil je geen risico lopen lijkt me. Als je plots een ander IP adres krijgt na die vage link en andere devices hebben geen last(?) dan lijkt dit me het meest wijze.

[ Voor 24% gewijzigd door Jim423 op 17-10-2016 23:03 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:13
Ik zou eerst maar eens een "systeemherstel" doen tot zo dicht mogelijk voor de link-actie. de boel volledig installeren kan altijd nog. Lukt dat niet? Dan ***zou*** dat een virus kunnen zijn die dat niet toe wil staan. Maar niet geschoten is altijd mis nietwaar?

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-11 09:50
TS,

Het is geen ander netwerk dat je krijgt maar je krijgt een APIPA adres en dat is hierboven duidelijk beschreven wat dat inhoud.

Een systeemherstel of bijvoorbeeld het de-installeren/updaten van de drivers voor je wifi-kaart helpen je vader hopelijk weer verder.
Pagina: 1