Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Wacht, dus je hebt het ding open geschroefd?
Kansen dat je nu nog iets voor elkaar krijgt zijn dan drastisch gezakt. Harddisks houden niet zo erg van stof in hun binnenwerk. Daarom zitten ze normaliter ook hermetisch dicht en worden er wat minder standaard schroeven gebruikt zodat je het ook niet zo makkelijk open krijgt.
Anyway, van Seagate schijven zijn er series geweest met een firmware bug, en wat je omschrijft kinkt als het resultaat daar van.
Om die nog aan de praat te krijgen, zijn er wel trucjes. Het werkt niet altijd, maar je kan een debug console openen op die disks.
1) Zoek een PC met een seriele poort of gebruik een USB-Serial adapter.
2) Hang een levelshifter (Max232 chip b.v.) aan de seriele poort.
3) Hang TX, RX en GND aan de 3pin header van je Seagate schijf
4) Geef de schijf stroom
5) Open een terminal applicatie (zoals Putty) en connect
Vanaf hier wordt het wat vager.
6) Op internet zijn diverse plekken te vinden waar allerlei sets commando's worden geven die je kan intikken, waar door de schijf het weer doet. Die commando's zijn echter wel afhankelijk van welke schijf je hebt en welke firmware hij heeft.
7) profit?
Ik heb het zelf ook al eens geprobeerd. BIj mij werkte het helaas niet. Kreeg alles wel netjes aangesloten en dan een mooie debug prompt op m'n scherm, maar de commando's haalden niets uit.
Your mileage may vary.
Kansen dat je nu nog iets voor elkaar krijgt zijn dan drastisch gezakt. Harddisks houden niet zo erg van stof in hun binnenwerk. Daarom zitten ze normaliter ook hermetisch dicht en worden er wat minder standaard schroeven gebruikt zodat je het ook niet zo makkelijk open krijgt.
Anyway, van Seagate schijven zijn er series geweest met een firmware bug, en wat je omschrijft kinkt als het resultaat daar van.
Om die nog aan de praat te krijgen, zijn er wel trucjes. Het werkt niet altijd, maar je kan een debug console openen op die disks.
1) Zoek een PC met een seriele poort of gebruik een USB-Serial adapter.
2) Hang een levelshifter (Max232 chip b.v.) aan de seriele poort.
3) Hang TX, RX en GND aan de 3pin header van je Seagate schijf
4) Geef de schijf stroom
5) Open een terminal applicatie (zoals Putty) en connect
Vanaf hier wordt het wat vager.
6) Op internet zijn diverse plekken te vinden waar allerlei sets commando's worden geven die je kan intikken, waar door de schijf het weer doet. Die commando's zijn echter wel afhankelijk van welke schijf je hebt en welke firmware hij heeft.
7) profit?
Ik heb het zelf ook al eens geprobeerd. BIj mij werkte het helaas niet. Kreeg alles wel netjes aangesloten en dan een mooie debug prompt op m'n scherm, maar de commando's haalden niets uit.
Your mileage may vary.
Ik heb hem open geschroeft, omdat ik in de veronderstelling was dat de schijfkop vastzat, de vorige schijven die nog opspinden maar niet werkten hadden allemaal dat probleem. Ik weet dat open schroeven met een risico komt, maar heb daar nooit problemen mee gehad, als je het een beetje zorgvuldig doet. De schijf is na het kopiëren van de data toch prullenbakwaardig.
Je truuk met de seriële poort klinkt interessant. Ik heb voor het debricken van een router reeds deze in het bezit: https://nl.aliexpress.com...ewVersion=&categoryId=515 (niet voor die prijs hoor :-P).
Je truuk met de seriële poort klinkt interessant. Ik heb voor het debricken van een router reeds deze in het bezit: https://nl.aliexpress.com...ewVersion=&categoryId=515 (niet voor die prijs hoor :-P).
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Hier stond niet gewenste tekst.
[ Voor 192% gewijzigd door Renault op 18-10-2016 17:39 ]
De schijfkop weer in de ruststand zetten gaat nogal moeilijk zonder hem te openen
. Al die goedbedoelde adviezen wat dat betreft zijn hier niet zo relevant, ik weet wat ik doe en de bewuste eigenaar had het geld niet over voor een professionele recovery.
Helaas blijf ik bij deze specifieke schijf hangen op dit:
Ik lees meer mensen met die specifieke fout, waarbij de meesten wijzen naar defecte schijfkop. Dat is me te ingewikkeld, en moet ik ook precies die materialen weer hebben. De firmware-bug is in ieder geval goed om te kennen nu, maar lijkt alsof deze schijf daar niet onder viel.
Helaas blijf ik bij deze specifieke schijf hangen op dit:
ASCII Diag mode F3 T>/2 F3 2>Z HighPowerMode Spin Down Complete Elapsed Time 0.103 msecs F3 2>U HighPowerMode ExecuteSpinRequest DiagError 00006008 Spin Error Elapsed Time 12.901 secs R/W Status 2 R/W Error 84150180 F3 2>U ExecuteSpinRequest DiagError 00006008 Spin Error Elapsed Time 10.534 secs R/W Status 2 R/W Error 84150180 F3 2>[A Input_Command_Error F3 2>U ExecuteSpinRequest DiagError 00006008 Spin Error Elapsed Time 11.118 secs R/W Status 2 R/W Error 84150180 F3 2>U ExecuteSpinRequest DiagError 00006008 Spin Error Elapsed Time 12.436 secs R/W Status 2 R/W Error 84150180 F3 2>U ExecuteSpinRequest DiagError 00006008 Spin Error Elapsed Time 11.119 secs R/W Status 2 R/W Error 84150180 F3 2>U ExecuteSpinRequest DiagError 00006008 Spin Error Elapsed Time 11.774 secs R/W Status 2 R/W Error 84150180 F3 2>U ExecuteSpinRequest DiagError 00006008 Spin Error Elapsed Time 13.201 secs R/W Status 2 R/W Error 84150180 F3 2>
Ik lees meer mensen met die specifieke fout, waarbij de meesten wijzen naar defecte schijfkop. Dat is me te ingewikkeld, en moet ik ook precies die materialen weer hebben. De firmware-bug is in ieder geval goed om te kennen nu, maar lijkt alsof deze schijf daar niet onder viel.
De FW bug was alleen bij de 2TB versie ST2000DM001 glf ik. Welke versie gaat het hier over?
zoals jij je probleem omschrijft is bij jou de schijf/leeskop defect, en deze zul je zonder de goede tooling niet zelf kunnen vervangen.
zoals jij je probleem omschrijft is bij jou de schijf/leeskop defect, en deze zul je zonder de goede tooling niet zelf kunnen vervangen.
AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850
Pagina: 1