Toon posts:

Netbeans score list voor een Quiz JFrame

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik en een vriend werken aan een quiz in netbeans ( JFrame), quiz wert prima.
Enige wat ik nog wil toevoegen is een score list, elke keer bij een goed antwoord 1 punt erbij en aan het eind het resultaat.
Ik ben al twee dagen aan het zoeken op youtube en google, maar helaas nog steeds niks gevonden.

Ook geprobeerd in netbeans via frame ( re muisklik op button Antwoord) events, inputmethod. ik weet niet of dit juist is. waarschijnlijk wordt hier teksten weergegeven/veranderd.

ook geprobeerd om met variabelen te werken, maar dan krijg ik het niet voor elkaar om punten in een panel te krijgen. (weet niet of dit juist is).

Kan iemand helpen aub? 8)7 |:(

Beste antwoord (via Verwijderd op 17-10-2016 14:42)

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Dan geldt nog steeds het vorige bericht. Je hebt echt geen idee wat je aan het doen bent. Dat is niet erg, maar zonder een kapstok van basiskennis om onze hulp aan op te hangen komen we niet ver. Het is wat dat betreft al tekenend dat je wat je aan het doen bent overal "Netbeans" noemt terwijl de taal toch echt gewoon Java heet. ;)

Laten we wel wezen: je kan niet aan de hand van YouTube leren programmeren. Je hebt een stukje basis nodig en die haal je toch echt het beste uit geschreven teksten waar je op je eigen tempo doorheen kan. Zoek een goeie basistutorial Java op, of leen/huur/koop een goed boek.

Wat je inhoudelijk tot in detail moet doen is in je class (en niet in je methods) een membervariabele toevoegen waarin je de score bijhoudt, dan op de plek waar je checkt of iemand het juiste antwoord heeft gegeven die variabele ophogen en waarschijnlijk op diezelfde plek ook regelen dat de waarde van die variabele op het scherm wordt afgedrukt. Basaler dan dat kan ik het niet uitleggen, dus als je dat niet begrijpt heb je echt meer basiskennis nodig nog voordat je iets hebt aan onze hulp...

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

En nou moeten we raden wat je precies aan het doen bent en wat een "score list" precies is? Het is me niet eens duidelijk wat je precies als eindresultaat wil laat staan dat ik je kan uitleggen hoe je dat moet bereiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de onduidelijkheid. Netbeans jframe:
Quiz met 7 vragen, multiple choice a,b,c,d.
Programma werkt prima, als je op het juiste antwoord klikt krijg je als resultaat correct zo niet onjuist.

Wat ik nog wil toevoegen is: bij iedere juiste antwoord 1 punt als score komt te staan in de frame en uiteindelijk een overzicht krijgt van je resultaat aan het einde.
Dus hoeveel antwoorden je goed hebt bv 3/7
Of 4 goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Dat is toch niet meer dan "als antwoord goed dan scorevariabele ophogen met 1" en die score daadwerkelijk tonen waar/wanneer relevant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Daar loop ik dus vast, ik weet niet hoe en in welke frame ik die scorevariabele moet aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ja, dat is natuurlijk nogal basis programmeren. Ik kan mij ook niet voorstellen dat je een complete quiz gemaakt hebt, en dan niet weet hoe je conditioneel een variabele kunt verhogen.

Het zou dus fijn zijn als je een klein stukje van je code laat zien, en dan het punt wat er niet wil lukken. immers zou het iets simpels als
Java:
1
2
3
4
if(antwoord == goedeAntwoord)
{
    score++;
}

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb drie frame:
Question1
Good1
Wrong1

Bij question1: heb ik rechts onderin een label gezet met score: ernaast een lege textfield, als ik hierop re muisklik en klik op events/ action/ actionperformed kom ik uit op:
private void puntActionPerformed(java.awt.event.ActionEvent evt)

hierin wil ik als begin score 0 aangeven; en bij juiste antwoord moet het ophogen naar 1.

Vraag is hoe die nul te voorschijn kan komen in dat textfield of moet ik een ander label gebruiekn?, en hoe ieder keer bij een juiste antwoord omhoog springt.

Ik heb codes geprobeerd en verwijderd omdat het mij niet lukte; ik heb wel if geprobeerd (waarschijnlijk niet op de juiste manier).

bv: int score;
score= 1;
String vraagGoed;
if (vraagGoed= score)
score ++

ik kom er niet echt uit, ik raak in de war met de codes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-10 13:38
Je moet geen events op het tekstvak afhandelen, maar je moet het tekstvak aanpassen (of niet) op het moment dat je het antwoord controleert. Dat is tenslotte de plek waar je weet of het antwoord goed is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:31
Misschien een hele rare vraag van mijn kant. maar heb je überhaupt kennis van Java of ben je nu bezig met "sleur en pleur programmeerwerk" en ben je eigenlijk nooit veel verder gekomen dan een visuele windowbuilder? Het hele woord 'Java' komt niet eens voor in je startpost, alleen maar 'Netbeans' wat slechts een IDE is.

Een JLabel (denk dat je dat bedoeld?) aanpassen is nou niet het moeilijkste wat er bestaat, dus vandaar dat ik het me afvraag...

[ Voor 13% gewijzigd door xFeverr op 17-10-2016 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-10 16:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

bv: int score;
score= 1;
String vraagGoed;
if (vraagGoed= score)
score ++

Geen idee wat je nu probeert. maar als dit je functie is kun je niet boven de 2 punten uitkomen :P
Je zult je scoren ergens anders op 1 moeten zetten. Daarnaast begrijp ik zo snel niet wat je met "vraagGoed= score" wilt bereiken ? Dit mist een dozijn tussenstappen :)

Al met al denk ik dat je beter kunt beginnen met een basiscursus java, en dan de eerste stappen (waardes aan variabel toekennen, if -then constructies en hoe een while/for loop werkt.)

Als je tenmiste wil leren programeren,. mocht je alleen een quiz willen, zoek dan op online quizsites
bv https://www.onlinequizcreator.com/nl/ Dat werkt veel makkelijker

[ Voor 16% gewijzigd door heuveltje op 17-10-2016 14:12 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben pas 2 maanden aan het oefenen in Netbeans, het is me wel gelukt om te oefenen met wat oefeningen zoals; Arrays, if, string via YouTube.

Ik zag dat het mogelijk was om een quiz te maken in JFrame, leek me leuk. Dus heb ik samen met een vriend een gemaakt.
Alleen lukt het niet om punten op te tellen bij elk juiste antwoord.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Dan geldt nog steeds het vorige bericht. Je hebt echt geen idee wat je aan het doen bent. Dat is niet erg, maar zonder een kapstok van basiskennis om onze hulp aan op te hangen komen we niet ver. Het is wat dat betreft al tekenend dat je wat je aan het doen bent overal "Netbeans" noemt terwijl de taal toch echt gewoon Java heet. ;)

Laten we wel wezen: je kan niet aan de hand van YouTube leren programmeren. Je hebt een stukje basis nodig en die haal je toch echt het beste uit geschreven teksten waar je op je eigen tempo doorheen kan. Zoek een goeie basistutorial Java op, of leen/huur/koop een goed boek.

Wat je inhoudelijk tot in detail moet doen is in je class (en niet in je methods) een membervariabele toevoegen waarin je de score bijhoudt, dan op de plek waar je checkt of iemand het juiste antwoord heeft gegeven die variabele ophogen en waarschijnlijk op diezelfde plek ook regelen dat de waarde van die variabele op het scherm wordt afgedrukt. Basaler dan dat kan ik het niet uitleggen, dus als je dat niet begrijpt heb je echt meer basiskennis nodig nog voordat je iets hebt aan onze hulp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ga ik zeker doen (NMe), thnks allemaal : )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-10 14:37
Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 14:42:
Ga ik zeker doen (NMe), thnks allemaal : )
In principe is een quiz een leuk begin om te leren programmeren. Voordat je jezelf in het diepe gooit is het handig om eerst de basisprincipes goed door te krijgen. probeer eerst eens een paar losse programma's te maken welke dingen implementeren als, Strings, Integers en Booleans vergelijken en aan te passen. Begin eens met een rekenmachine te maken. Dus 2 input(text) velden met een paar knoppen(+, -, * en /). als je op de knop (laten we zeggen +) drukt, moeten de waarden van veld 1 en 2 bij elkaar opgeteld worden.

De volgende stap zal zijn het leren van de basisprincipes van klassen en hier objecten van maken. Persoonlijk zou ik beginnen met C# en de bijbehorende IDE Visual Studio (Community) omdat je heel gemakkelijk een visueel programma kan maken en zodoende je je kunt richten op de daadwerkelijke code. De programmeertaal Java(Netbeans) en C# lijken heel erg op elkaar, dus daar zit het verschil niet. Het grote verschil zit zich echt in de IDE, waar Visual Studio je heel erg veel helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Hij heeft al problemen met die ene taal en het ene project dat hij heeft. Meer projecten en zéker meer talen aanraden lijkt me nou niet echt productief. Sowieso niet omdat er ook zat visuele IDE's voor Java zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-10 19:34

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Ook in NetBeans kan je erg makkelijk "visueel een programma maken". https://netbeans.org/kb/docs/java/quickstart-gui.html

Dus om dan een totaal andere IDE en taal aan te raden is nogal kort door de bocht. Alles wat je zegt, kan ook prima met Java. Laten we aub dit topic niet laten verzanden in een "je moet taal X pakken" topic, nergens voor nodig.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-10 14:37
NMe schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 22:27:
Hij heeft al problemen met die ene taal en het ene project dat hij heeft. Meer projecten en zéker meer talen aanraden lijkt me nou niet echt productief. Sowieso niet omdat er ook zat visuele IDE's voor Java zijn...
Klopt, gebruik zelf bijvoorbeeld Scene Builder. Maar vind deze (en andere) toch niet zo makkelijk werken als Visual Studio. Het werkt wel en je hebt dezelfde functionaliteiten, maar in mijn inleving toch allemaal net wat moeizamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Het project is nu klaar, het is me toch wel gelukt om score weer te geven, ook een progresbar ingevoegd : )
Een nieuwe class aangemaakt met score variabel en deze in elke buton van juist beantwoorde vraag toegevoegd met een 1+.
Ook een if statement : if score >= 5) { voldoende{ else onvoldoende}.

Maar sowieso ga ik vanaf het begin alles even weer herhalen en oefenen met ; String, int, bolean, while ect.
Pagina: 1