Verkeerde aardlekschakelaar klapt eruit

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieutenant C.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-04 09:44
Ik zit met een wazig probleem. In verband met de bouw van ons huis, wat ik in eigen beheer ga uitvoeren heb ik een woonunit geplaatst, zodat ik op het kavel kan wonen waar ik ook ga bouwen. Nou wil ik die unit ook voorzien van electriciteit, die ik vanaf de bouwstroomkast wil halen.

De bouwstroomkast is vorige week op spanning gezet, 3 x 35A. De hoofdleiding komt naar de groepen via een 4 polige hoofdschakelaar die zowel de 3 fasen als de nul schakelt. Vanaf de hoofdschakelaar zijn twee 4 polige aardlekschakelaars 40A 30mAh parallel aangesloten. De aardlekschakelaars bedienen per stuk een kant van de kast, een 3 fasenkant rechts en een 1 fasekant links.

De 3 fasenkant heeft respectievelijk 2 krachtgroepen 4 aderig (alleen 400V spanningsverschil dus, 3 x fase en 1 x aarde op de 4 polige stekkerdoos) en 1 groep 5 aderig (zowel 400V als 230V spanningsverschil dus omdat de nul ook mee aangesloten is op de 5 polige stekkerdoos). Alledrie de groepen worden dus beveiligd door een vierpolige aardlekschakelaar 40A, 30mAh, maar de nul wordt niet meegeschakeld door de 3 krachtautomaten (zijn 3 polige automaten), ook niet bij de 5 aderige stekkerdoos. De nul is aangesloten op een strip waar alle overige nuldraden ook op zitten.

De 1 fasekant heeft ook 3 groepen die gevormd worden doordat de 3 fases (en de nul) via een 4 polige aardlekschakelaar 40A, 30mAh elk naar een eigen 16A groep gaan, die op hun beurt elk weer 2 stekkerdozen voeden, voor 6 stekkerdozen in totaal.

Nu had ik bedacht om achter de aardlekschakelaar die de krachtgroepen beveiligd nog een extra krachtgroep bij te zetten om vanaf die groep een dikke kabel de woonunit in te laten komen, waarbij dan zowel de nul als de 3 fasen geschakeld zijn (is namelijk een 4 polige automaat). Dan een extra groepenkast in de woonunit installeren waar ik de drie fasen meteen uit elkaar trek om daar via B16 automaten enkelfasig door te kunnen.

Ik heb dus de krachtautomaat in de bouwstroomkast aan de onderzijde met de drie fasen parallel bij de andere krachtautomaten geïnstalleerd en de nul vanaf de centrale nulstrip aangesloten. Aan de bovenzijde van de automaat heb ik de 5 aderige kabel met bruin en 2 x zwart op de fasen gezet, blauw op de nul en de groengeel op de aardestrip gezet. Nu komt het wazige, ik heb de bruine kabel in de woonunit op een eigen 2 polige aardlekschakelaar 40A 30mAh gezet, blauw erbij, aarde op de aardstrip, en vervolgens op die aardlekschakelaar een 2 polige automaat B16. Daar staat verder nu alleen verlichting op, maar zodra ik de verlichting aan wil schakelen klapt de aardlekschakelaar in de bouwstroomkast op de enkelfasige kant eruit!!!! Niet de 2 polige aardlekschakelaar in de groepenkast in de woonunit, niet de aardlekschakelaar die de krachtgroepen beschermt en waar de fase die uiteindelijk nu in de woonunit aangesloten is vandaan komt 8)7 8)7 , maar de aardlekschakelaar die de 3 16A groepen en de 6 daarop aangesloten stekkerdozen aan de zijka nt van de kast beveiligd....

Ik ben benieuwd of iemand dit kan verklaren, want ik snap het niet. Intussen ben ik wel alle armaturen aan het verwijderen om de bedrading in de unit te controleren, maar dat gaat nog even duren, en verklaart voor mij ook niet waarom de aardlekschakelaar eruit klapt die groepen beveiligd waar de woonunit niet op is aangesloten....

Edit: Zie nu dat ik dit in het verkeerde onderwerp gepost heb, kan ik dit nog veranderen?

[ Voor 3% gewijzigd door Lieutenant C. op 16-10-2016 22:13 . Reden: Verduidelijking ]

EOS 1Dmk3, EF 16-35 2.8L USM MkII, EF 24-105 4.0L IS USM, EF 70-200 2.8L IS USM, Speedlite 580 EX, Macbook Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:19
De conclusie kan naar mijn idee alleen maar zijn dat de boel in die bouwstroomkast verkeerd is aangesloten...

Is dit de eerste verbruiker die je via die kast probeert te voeden? Of heb je de contactdozen in de kast zelf ook al in gebruik?

Zeg je nou dat alle nuldraden in die kast op één strip zitten? Dat kan sowieso al niet, na beide aardlekschakelaars zou de nul niet meer bij elkaar mogen komen.

Je hebt trouwens best kans dat er aan je verlichting helemaal niets mankeert. Wanneer de boel in die kast verkeerd bedraad is krijg je dit soort symptomen ook al hebben je verbruikers totaal geen lekstroom.

Kun je misschien duidelijke foto's posten van de bedrading in beide kasten?

Ik vermoed dat dat railtje waar alle nuldraden op zitten is aangesloten achter de aardlekschakelaar die nu uit gaat. Dan werken de 230V contactdozen in de bouwkast prima, maar die 5 polige krachtaansluiting kan op deze manier helemaal niet aangesloten worden en jouw extra aansluiting dus ook niet... De nul daarvan zou aangesloten moeten zijn achter de andere aardlekschakelaar, die voor de kracht-kant van je kast.

Als die aardlekschakelaar nu uitgaat onderbreek je trouwens wel de nul naar je woonunit, maar niet de fasen! Je hebt dan een zogenaamde zwevende nul, het recept om tot 400V op je eindverbruikers te zetten en de boel te slopen! Haal hier een installateur bij als je zelf de kennis mist, voordat je dingen gaat slopen!

[ Voor 34% gewijzigd door Xander op 16-10-2016 22:25 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:36
Misschien verstandig om hier even een elektricien naar te laten kijken? Want het lijkt erop dat in de bouwkast de aansluitingen niet goed zitten. En als je daar zelf niet snel uitkomt dan is het misschien beter als er iemand met verstand van zaken even naar kijkt. Hoeft niet veel te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruzzel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-05 18:23
blauw draad in bouwkast van gezamelijke strip afhalen en op de aardlekschakelaar monteren.

je schrijf dat je een groep hebt bijgeplaatst in de bouwkast achter de aardlekschakelaar, daar gaat het ook mis.

je moet je nieuwe groep voor de aardlekschakelaar weg halen en in de woonunit met aardlekschakelaars beveiligen, en niet onverstandig een extra aardkabel meeleggen met de kabel naar de woonunit naar de aardpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieutenant C.
Eerste reacties geven me al een idee, ik ga eerst de nullen eens goed bekijken. Zoals het nu in de bouwstroomkast geïnstalleerd is zit er idd 1 nulstrip waarop alle nuldraden bij elkaar komen, zowel van de krachtgroepen, als van de enkelfasige groepen. Ga die eerst wel uit elkaar halen en afzonderlijk bij elkaar zetten.

Vwb aarde, in de kabel loopt een aardedraad mee, en die zit op de aardstrip in de bouwstroomkast, die weer rechtstreeks op de net geslagen aardpen zit. Aardpen gaf een aardweerstand van 22,1 ohm, zou dus geen probleem mogen zijn...

EOS 1Dmk3, EF 16-35 2.8L USM MkII, EF 24-105 4.0L IS USM, EF 70-200 2.8L IS USM, Speedlite 580 EX, Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieutenant C.
Xander schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 22:18:
De conclusie kan naar mijn idee alleen maar zijn dat de boel in die bouwstroomkast verkeerd is aangesloten...

Is dit de eerste verbruiker die je via die kast probeert te voeden? Of heb je de contactdozen in de kast zelf ook al in gebruik?

Zeg je nou dat alle nuldraden in die kast op één strip zitten? Dat kan sowieso al niet, na beide aardlekschakelaars zou de nul niet meer bij elkaar mogen komen.

Je hebt trouwens best kans dat er aan je verlichting helemaal niets mankeert. Wanneer de boel in die kast verkeerd bedraad is krijg je dit soort symptomen ook al hebben je verbruikers totaal geen lekstroom.

Kun je misschien duidelijke foto's posten van de bedrading in beide kasten?

Ik vermoed dat dat railtje waar alle nuldraden op zitten is aangesloten achter de aardlekschakelaar die nu uit gaat. Dan werken de 230V contactdozen in de bouwkast prima, maar die 5 polige krachtaansluiting kan op deze manier helemaal niet aangesloten worden en jouw extra aansluiting dus ook niet... De nul daarvan zou aangesloten moeten zijn achter de andere aardlekschakelaar, die voor de kracht-kant van je kast.

Als die aardlekschakelaar nu uitgaat onderbreek je trouwens wel de nul naar je woonunit, maar niet de fasen! Je hebt dan een zogenaamde zwevende nul, het recept om tot 400V op je eindverbruikers te zetten en de boel te slopen! Haal hier een installateur bij als je zelf de kennis mist, voordat je dingen gaat slopen!
1. Foto's ga ik morgen maken, 2, heb momenteel een haspel binnen liggen die ik op de enkelfasige kant van de BSK heb ingeplugd, zonder problemen... 3. Zwevende nul zou best eens kunnen, ik heb echter wel inmiddels de twee zwarte fasedraden losgehaald van de krachtautomaat, waardoor er nu alleen spanning staat opde bruine draad. Gecombineerd met de nul zou dat een maximaal spanningsverschil van 230V op mogen leveren, maar met die zwevende nul zou dat idd betekenen dat er spanning op de fase blijft staan. Da's een goeie om in gedachten te blijven houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
wie heeft de bouwkast uberhaubt aangesloten denk ik dan :?

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:21
Je moet e.e.a. serieus laten checken door een erkend installateur voordat je e.e.a. in gebruik neemt. (Anders ben je niet verzekerd en verantwoordelijk voor alle gevolgen, als je het overleeft). Zoals Xander al aangeeft zou je niet de eerste zijn die alle apparatuur op 2 fases opblaast. Het feit dat je niet wist dat niet alle nullen lukraak verbonden mogen zijn doet bij mij alle alarmbellen laten rinkelen in ieder geval.
Zowiezo lang verhaal met uitleg/foto's? spaar de moeite: zoiets teken je uit in een schema!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieutenant C.
Punt is dus dat de kast op spanning gezet is door enexis, dat de kast voorafgaand geschouwd is door iemand anders van enexis en daarvoor nog gekeurd is. Enige dat ik dus wilde doen was een krachtgroep bij plaatsen, wat an sich geen raketwetenschap is, maar de dingen toch niet goed aangesloten blijken te zijn. En dat ondanks dat er dus 3 verschillende lui naar gekeken hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
ruzzel schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 22:31:

je schrijf dat je een groep hebt bijgeplaatst in de bouwkast achter de aardlekschakelaar, daar gaat het ook mis.

je moet je nieuwe groep voor de aardlekschakelaar weg halen en in de woonunit met aardlekschakelaars beveiligen, en niet onverstandig een extra aardkabel meeleggen met de kabel naar de woonunit naar de aardpen.
Slecht advies dit, de kabel van de bouwstroomkast naar de woonunit is op deze manier niet beveiligd. Het is op een bouwterrein niet ondenkbaar dat hier eens een keer iets mee gebeurt...

TS heeft inmiddels ook gepost dat hij een aardverspreidingsweerstand van 22,1 ohm heeft. Dat voldoet, mits hij inderdaad alles beveiligt met aardlekschakelaars...

Lekker aansluiten na de aardlekschakelaar dus.
Lieutenant C. schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 22:39:
Eerste reacties geven me al een idee, ik ga eerst de nullen eens goed bekijken. Zoals het nu in de bouwstroomkast geïnstalleerd is zit er idd 1 nulstrip waarop alle nuldraden bij elkaar komen, zowel van de krachtgroepen, als van de enkelfasige groepen. Ga die eerst wel uit elkaar halen en afzonderlijk bij elkaar zetten.
De nul van jouw bijgeplaatste groep en de nul van die vijfpolige contactdoos moeten dus inderdaad achter de andere aardlekschakelaar.

Hoe maak je alle verbindingen en aftakkingen in die kast trouwens? No offense intended, maar dit topic geeft niet de indruk dat dit jouw vakgebied is. Ben je dan nu vrolijk meerdere draden in dezelfde klem aan het steken enzo? Of heb je daar wel wat beter over gedacht? ;)
Lieutenant C. schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 22:44:
[...]
Zwevende nul zou best eens kunnen, ik heb echter wel inmiddels de twee zwarte fasedraden losgehaald van de krachtautomaat, waardoor er nu alleen spanning staat opde bruine draad. Gecombineerd met de nul zou dat een maximaal spanningsverschil van 230V op mogen leveren, maar met die zwevende nul zou dat idd betekenen dat er spanning op de fase blijft staan. Da's een goeie om in gedachten te blijven houden!
Met slechts één fase in gebruik zul je in ieder geval niets gaan slopen wanneer je de nul onderbreekt. Maar een zwevende nul en bijkomende gevaren is niet iets wat je uit het oog zou moeten verliezen als je gaat klooien met driefasennnetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 23:07

SA007

Moderator Tweaking
Ook met maar 1 fase in gebruik kan er flink wat stukgaan als de nul onderbroken wordt, maar het hangt af van de locatie waar het gebeurd.
Als de nul onderbroken wordt voordat de 1-fase afgeplitst wordt kan het nog steeds flink schade veroorzaken.
En als ik zo hoor hoe de 3-fase groepen geschakeld zitten zou dat nog best wel eens kunnen gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieutenant C.
Oke jongens, het verhaal is me helder, het probleemzit naar alle waarschijnlijkheid in de nulleidingen. Ik ga ernaar kijken, de boel uit elkaar gooien en dan meld ik me weer. Oor nu, wel te ruste :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Lieutenant C. schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 22:00:

De 1 fasekant heeft ook 3 groepen die gevormd worden doordat de 3 fases (en de nul) via een 4 polige aardlekschakelaar 40A, 30mAh elk naar een eigen 16A groep gaan, die op hun beurt elk weer 2 stekkerdozen voeden, voor 6 stekkerdozen in totaal.
En hier maak je een denkfout, dezelfde die ik een paar weken geleden ook maakte. 230V groepen moeten hun eigen 2polige aardlekschakelaar hebben en niet een 4 polige aardlekschakelaar. Per 4 16A groepen krijg je een aardlekschakelaar van 30 mA. (Hoe je aan mAh komt🤔)

En ik denk dat het onderhand handiger is om een paar foto's te plaatsen of een schema te tekenen van het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieutenant C.
sypie schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 08:37:
[...]

En hier maak je een denkfout, dezelfde die ik een paar weken geleden ook maakte. 230V groepen moeten hun eigen 2polige aardlekschakelaar hebben en niet een 4 polige aardlekschakelaar. Per 4 16A groepen krijg je een aardlekschakelaar van 30 mA. (Hoe je aan mAh komt🤔)

En ik denk dat het onderhand handiger is om een paar foto's te plaatsen of een schema te tekenen van het geheel.
Ik grijp wat je bedoelt, in dit is ook exact hoe ik de groepenkasten in de unit in ga richten, maar dit is toch echt de manier waarop de bouwstroomkast ingericht is en door 3 onafhankelijke elektriciens nagekeken is. En ik begrijp dat als nu de aardlekschakelaar eruit klapt alledrie de enkelfasige groepen zonder stroom zitten, van de andere kant is dat ook niet zo'n ramp aangezien hier geen apparaten op komen die daar last van zouden kunnen ondervinden. Als ik de installatie in de woonunit laat keuren zal ik hier iig ook nog naar laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online

Ik heb dus de krachtautomaat in de bouwstroomkast aan de onderzijde met de drie fasen parallel bij de andere krachtautomaten geïnstalleerd en de nul vanaf de centrale nulstrip aangesloten. Aan de bovenzijde van de automaat heb ik de 5 aderige kabel met bruin en 2 x zwart op de fasen gezet, blauw op de nul en de groengeel op de aardestrip gezet. Nu komt het wazige, ik heb de bruine kabel in de woonunit op een eigen 2 polige aardlekschakelaar 40A 30mAh gezet, blauw erbij, aarde op de aardstrip, en vervolgens op die aardlekschakelaar een 2 polige automaat B16. Daar staat verder nu alleen verlichting op, maar zodra ik de verlichting aan wil schakelen klapt de aardlekschakelaar in de bouwstroomkast op de enkelfasige kant eruit!!!! Niet de 2 polige aardlekschakelaar in de groepenkast in de woonunit, niet de aardlekschakelaar die de krachtgroepen beschermt en waar de fase die uiteindelijk nu in de woonunit aangesloten is vandaan komt 8)7 8)7 , maar de aardlekschakelaar die de 3 16A groepen en de 6 daarop aangesloten stekkerdozen aan de zijka nt van de kast beveiligd....
Dat die er uit knalt klopt ook wel trouwens.

Een 4 polige aardlekschakelaar kijkt naar het verschil in stroom tussen de fase en de nulgeleider. Zodra dit verschil groter is dan 30mA knalt die er uit.

Zet jij de nul op een strip samen met nog wat andere nulgeleiders dan is de kans bijzonder groot dat niet dezelfde stroom door de juiste aardlekschakelaar weer terugkomt. Zie daar je verschil in stroom en dus een uitvallende aardlekschakelaar.

Het enige wat ik niet begrijp is waarom je 3- en 4-polig materiaal door elkaar gebruikt.
Alledrie de groepen worden dus beveiligd door een vierpolige aardlekschakelaar 40A, 30mAh, maar de nul wordt niet meegeschakeld door de 3 krachtautomaten (zijn 3 polige automaten), ook niet bij de 5 aderige stekkerdoos.
Dus je gebruikt een 4-polige aardlekschakelaar maar de nul wordt niet meegeschakeld? Wat heb je dan in dat 4e gat gestoken? Dit betekent namelijk dat de aardlekschakelaar 3 keer een ingaande stroom ziet maar niet een terugkomende stroom. Dat betekent dat het verschil altijd groter is dan 30mA en dus zal die er uit blijven knallen.

Bij een 4-polige aardlekschakelaar ALTIJD 3 fasen en een nul aansluiten, anders gaat het simpelweg niet werken.

Mocht je het niet weten: een aardlekschakelaar wordt ook wel een differentiëelschakelaar genoemd. Die meet het verschil tussen ingaande en uitgaande stroom. Bij een te groot verschil (30mA) schakelt die de boel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieutenant C.
sypie schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 10:50:
[...]

Dat die er uit knalt klopt ook wel trouwens.

Een 4 polige aardlekschakelaar kijkt naar het verschil in stroom tussen de fase en de nulgeleider. Zodra dit verschil groter is dan 30mA knalt die er uit.

Zet jij de nul op een strip samen met nog wat andere nulgeleiders dan is de kans bijzonder groot dat niet dezelfde stroom door de juiste aardlekschakelaar weer terugkomt. Zie daar je verschil in stroom en dus een uitvallende aardlekschakelaar.

Het enige wat ik niet begrijp is waarom je 3- en 4-polig materiaal door elkaar gebruikt.

[...]

Dus je gebruikt een 4-polige aardlekschakelaar maar de nul wordt niet meegeschakeld? Wat heb je dan in dat 4e gat gestoken? Dit betekent namelijk dat de aardlekschakelaar 3 keer een ingaande stroom ziet maar niet een terugkomende stroom. Dat betekent dat het verschil altijd groter is dan 30mA en dus zal die er uit blijven knallen.

Bij een 4-polige aardlekschakelaar ALTIJD 3 fasen en een nul aansluiten, anders gaat het simpelweg niet werken.

Mocht je het niet weten: een aardlekschakelaar wordt ook wel een differentiëelschakelaar genoemd. Die meet het verschil tussen ingaande en uitgaande stroom. Bij een te groot verschil (30mA) schakelt die de boel uit.
Ik heb me wat onduidelijk uitgedrukt. Wat ik bedoelde is dat de nul niet door de schakelautomaten geschakeld wordt maar vanaf de aardlekschakelaar rechtstreeks op zo'n metalen strip zit. Hij loopt weldegelijk door de aardlekschakelaar. Vergelijkbaar met oudere enkelpolige automaten waar alleen de fase geschakeld werd en de nul niet.

De theorie die we er nu op na houden is dat de krachtautomaten van de bouwstroomkast nooit gebruikt is (het is ook geen nieuwe kast), en dat daardoor dit probleem zich nog nooit eerder geopenbaard heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:20
Wanneer is de kast voor het laatst gekeurd? (er zou een sticker op moeten zitten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
[...]

Die 4 polige CEE contactdozen gaan anders perfect werken hoor. Kun je zonder problemen je betonmolen op aan sluiten. Zonder nul. Mét aardlekbeveiliging.

Ik vermoed dat die 5 polige contactdoos er een keer door handige Harry bijgeknutseld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[...]

.............
Nee, sypie, hier moet ik toch even op reageren. Hoe goed bedoeld ook, hiermee maak je toch een denkfout. Namelijk bij drie fasen tel je de fasestromen nooit rekenkundig bij elkaar op, maar vectorisch (120° verschil tussen de fasen). Bij een draaistroommotor wordt ook geen nulleider gebruikt en dien ten gevolge is de som van drie fasestromen keurig nul. En de groep van zo'n motor kun je dan ook beveiligen met een aardlekschakelaar zonder dat die nul er aan te pas komt, gewoon omdat er sowieso geen stroom door de nul is.

Er is één uitzondering, namelijk als er b.v. bij een draaibank of iets dergelijks op een van de fasen een lamp of iets dergelijks zit. Dan is er uiteraard wel een nul in het spel en zal deze ook moeten worden aangesloten op de aardlekschakelaar. En natuurlijk ook als verder zo'n driefasengroep een gemengde groep is.

Verder over de oorzaak van dat uitknallen, reeds het eerste antwoord, dat van Xander, was het juiste:
Logisch ook als je goed nadenkt. Al die nulstromen die via meerdere aardlekschakelaars weer bijeenkomen op één strip.

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 17-10-2016 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Techneut schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 13:49:
[...]
Nee, sypie, hier moet ik toch even op reageren.
Daar heb je helemaal gelijk in. Echter wordt in dit geval een bouwput/noodwoning op aangesloten. Daar zitten vast geen 3fasen draaistroommotoren op aangesloten. (althans niet 1 motor op 1 automaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Daar heb je op zich misschien wel gelijk in. Ik meende uit je vorige bericht op te maken dat het volgens jouw redenering bij b.v. 2 A per fase samen 6 A zou zijn, zonder dat die 6A retour gaat. Dus hatsekidee, oorzaak gevonden. Je maakt nu duidelijk dat je dit niet op die manier bedoelde en dat je het met me eens bent hoe het werkelijk zit en dat je begrijpt wat met dat meetkundig (vectorisch) optellen wordt bedoeld. Namelijk dat de resultante in dit geval 0 A is.

Prima zo, maar in het startbericht staat wel terdege: "2 krachtgroepen 4 aderig (alleen 400V spanningsverschil dus, 3 x fase en 1 x aarde op de 4 polige stekkerdoos)". Duidelijker kan het niet, dus wel terdege twee krachtgroepen absoluut zonder nulleider. Bij alles wat zich daarachter bevindt hoef je die nul dus ook niet ergens vandaan te plukken, want hij kan immers aan de andere kant van de aardlek nergens heen. Kortom die nul is bij die groep gewoon niet aanwezig en daarom is er volgens mij maar één oorzaak van de topicvraag aan te wijzen, dat is de genoemde.

Edit:
Met zo'n bouwstroomkast is natuurlijk met van alles rekening gehouden. En dan zijn die krachtgroepen helemaal niet ongewoon. Denk aan machines tijdens de bouw. Bedenk dat het om een tijdelijke stroomvoorziening gaat, de definitieve kan er heel anders uit zien.

[ Voor 11% gewijzigd door Techneut op 17-10-2016 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
meeste bouwkasten die ik gezien heb (hobbymatig*) hadden zover ze 3 fasen hadden overal gewoon 3Fasen + Nul + aarde in de krachtstroom aansluitingen.
en een 3 of veelvoud daarvan aan gewone 16A aansluiting..

vaak genoeg ook gezien dat er meteen een verloopstekker van 3P+N+PE naar 3P+PE ingedrukt werd..
en verder ook eens 1x een kast in rook zien opgaan.. in de aanvoerleiding naar de kast de nul leider gebroken..

*hobbymatig omdat ik het gewoon leuk vind en er zoveel modellen zijn.. van de wel bekende paddestoel tot een terplekke gebouwd houten kastje

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Bij de (hobbymatige) bouwkasten die jij noemt mag dat zo zijn als je dat zeker weet. Maar dat is in dit geval helemaal niet relevant, Want het komt gewoon niet overeen met wat TS over zijn situatie vertelt. Ik neem aan dat hij er niet zomaar wat op los fantaseert. Misschien heeft hij wel een meer professioneel exemplaar? Hoe dan ook bij hem zijn het 3 fasen plus aarde, zonder nul. En waarom zou dat niet waar kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieutenant C.
Probleem opgelost, het zat inderdaad in de nulleidingen die na de aardlekschakelaars allemaal doorverbonden waren! Nieuwe strip erbij gezet, de nulleidingen van de krachtgroepen en de aardlekschakelaar daar bij elkaar gezet, et voila!!!

Techneut, je hebt helemaal gelijk met je posts, de BSK heb ik uit de boedel van een failliet bouwbedrijf gekocht, ik denk dat je daarmee wel kunt spreken van een professionele kast. Het is er ook een die aan de normen voldoet zoals enexis die stelt, met een gescheiden compartiment voor de meter en zo nog flink wat eisen. Ik blijf me alleen wel afvragen waarom dit probleem niet eerder is voorgekomen, en het enige dat ik inderdaad kan bedenken is dat die vijfpolige aansluiting gewoon nooit gebruikt is, voor over er überhaupt ooit gebruik is gemaakt van de krachtgroepen.

Anyway, dank allen voor het meedenken, ik ben een tevreden man, want ik heb licht in mijn woonunit!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Mooi dat je d'r helemaal uit bent, Ik wil echter niet alleen de eer aan mezelf toekennen, er zijn meerderen die al in deze richting wezen. Zelfs in de allereerste reactie werd al in die richting gedacht. Van een echte aardsluiting was duidelijk geen sprake, dus was ik er heel snel uit dat er ook geen andere oorzaak mogelijk was.

Edit:
LET OP!!!
Ik las je bericht maar voor de helft in de veronderstelling dat je het wel begreep. Daardoor toch onzorgvuldig gelezen, want je maakt nog steeds de zelfde fout, je hebt alleen maar het verstoorde evenwicht kleiner gemaakt, maar het is er nog steeds. Althans zo meen ik het te lezen, nl. dat je nog steeds nullen samenvoegt. Al eerder betoogd, de nulleider splitst zich door de aardlekschakelaars en de installatieautomaten, Als je die daarna weer samenvoegt op een stripje, dan zal bij een aardfout de stroom over al die automaten zich weer gaan verdelen, maar gegarandeerd niet in de beoogde verhouding. Met als gevolg dat meerdere automaten onbedoeld uitknallen, mogelijk allemaal.
Zo'n stripje is hier helemaal niet voor bestemd, het is alleen maar bestemd voor aarddraden.

Oh ja, ook bij een fikse belasting loop je kans op dit effect. En de wet van Murphy zegt dat dit altijd op een zeer ongelegen moment gebeurt.

Of lees ik het niet goed, en bedoel je dat voor alle "onderkanten" van de automaten de nullen zijn samengevoegd? Dus vóór dat ze naar enige aardlekschakelaar en installatieautomaat gaan? In dat geval is het natuurlijk helemaal in orde.

[ Voor 70% gewijzigd door Techneut op 19-10-2016 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieutenant C.
Dat laatste dus. De aardlekschakelaar aan de enkelfasige kant is een 4 polige aardlekschakelaar waarop aan de onderkant 3 keer een fase en 1 keer een nul aangesloten is vanaf de hoofdleiding. De bovenkant gaat qua fase naar 3 keer een schakelautomaat en vanaf daar naar per schakelautomaat 2 x een stekkerdoos. De nullen aan die kant zijn na de aardlekschakelaar allemaal met elkaar verbonden, ik bedenk me nu dat dit waarschijnlijk is omdat de schakelautomaten enkelpolig zijn, maar dat kijk ik nog na.

de aardlekschakelaar aan de krachtkant gaat nu met de 3 fases parallel naar 4 krachtautomaten, waarbij er nu 2 x een nulleiding parallel loopt, 1 x naar de 5 polige stekkerdoos, 1 x naar 1 van de vier polen van de schakelautomaat waarop de leiding is aangesloten die naar de woonunit gaat. De overige krachtautomaten zijn aangesloten op de 4 polige stekkerdozen waarbij er dus geen nulleiding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Lieutenant C. schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 18:07:
De nullen aan die kant zijn na de aardlekschakelaar allemaal met elkaar verbonden, ik bedenk me nu dat dit waarschijnlijk is omdat de schakelautomaten enkelpolig zijn, maar dat kijk ik nog na.
Ik dacht even dat het nog steeds fout zat in de veronderstelling dat die laatste samenvoeging van nuldraden toch nog achter een stel aardsluitschakelaars zat, maar dat is als ik het zo bezie niet het geval.
Vandaar deze totale correctie. Hier mee dit ook even als antwoord op Xander hieronder, die was me net even voor bij het herschrijven van dit bericht.

[ Voor 64% gewijzigd door Techneut op 19-10-2016 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
:?

Nu volg ik je even niet, Techneut. Volgens mij is het op deze manier prima. De nuldraden gaan netjes door de juiste aardlekschakelaar heen, en zitten daarna pas op een railtje. Ik zou niet weten hoe je dat anders zou willen doen bij enkelpolige automaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Prima Xander, even ten overvloede, als je opnieuw even kijkt zie je dat ik m'n bericht inmiddels heb gecorrigeerd. Je hebt helemaal gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieutenant C.
Thx all!!!

Pagina: 1