HP 8200 CMT met tweede PSU erin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-10 10:09
Ik heb via mijn vriendin haar werk een HP 8200 CMT kunnen overnemen, leuke pc als vervanging van mijn 8 jaar oude pc.

Specs:
CPU: Intel Core i5 2400 @ 3.10 GHz
RAM: 4 GB DDR3
MOBO: HP 1494? (zie afbeelding)
GPU: Nvidia Quadro FX 580
PSU: Onbekend 320 W

Gewenste GPU: Nvidia Geforce 250GTS
Gewenste extra PSU: OCZ 500 W

Nu wil ik graag de 250GTS in de "nieuwe" pc plaatsen maar de voeding biedt geen voedingskabel voor de GPU, het vervangen van de voeding met die uit mijn oude PC gaat niet want de huidige is geen atx-standaard. Er hangen een aantal kabels aan voor het moederbord (zie link) Daarnaast komt de sata voeding niet vanuit de PSU maar via twee 4 pins aansluitingen op het moederbord.

Na wat zoekwerk kwam ik op het gebruik van een tweede voeding speciaal voor de grafische kaart. Dit heb ik zo in de kast gestopt.

Situatie nu:

PSU HP aangesloten zoals normaal.
PSU OCZ enkel aangesloten op de 250 GTS, en doormiddel van een paperclip heb ik op de 24 pins de groene en een zwarte draad kortgesloten zodat de voeding ook aanspringt. De paperclip wordt vervangen voor een add2psu zodat deze ook weer uitgezet wordt zodra de PC uitgaat.

Dit werkt goed, zodra ik mijn stekkerdoos aanzet gaat de OCZ voeding netjes aan (heb ook 1 casefan hierop aangesloten). Zodra ik de pc aanzet gaat de CPU-fan heel kort draaien en hoor/zie ik daarna 4 piepjes/ledjes branden. Wat volgens de handleiding betekent:
" Blinks red 4 times @ 1 Hz [1] Power failure (power supply is overloaded). Check storage devices,
expansion cards and/or system board (CPU power connector P3). "

Ik begrijp enkel niet zo heel goed waarom dit nu gebeurt, 1 moment is het wel gelukt om de pc met de 250GTS door te starten, maar vervolgens na het afsluiten van de pc lukt het niet meer. Ik krijg nu enkel nog maar de geluidssignalen dat de PSU overbelast zou zijn.

Heeft iemand ervaring in een set-up met dubbele voeding en ook enig idee wat de fout hier zou kunnen zijn?

Beste antwoord (via S-te-fan op 16-10-2016 21:37)

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Als je de OCZ voeding nu eens later aanzet dan de pc zelf? Normaal hoort het andersom te moeten (juist vanwege stroomdip met extra kaart erin), maar probeer het eens.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:08

Detmer

Professioneel prutser

Is het slot op het moederbord wel in staat voldoende vermogen te leveren?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Dat is wel vreemd, ergens veroorzaak je nu kortsluiting. Haal alle kabels eens los en plug ze opnieuw in. Geen beschadigde kabels die elkaar aanraken toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Detmer schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 21:09:
Is het slot op het moederbord wel in staat voldoende vermogen te leveren?
Daar heb ik eigenlijk geen idee van, hoe kom ik hierachter? En als het moederbord niet voldoende vermogen kan leveren dan zou het wel gek zijn dat die wel eenmaal op deze manier is opgestart, heb op deze manier ruim een uur de pc gebruikt om windows weer een beetje gebruiksklaar te installeren.
ToFast schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 21:10:
Dat is wel vreemd, ergens veroorzaak je nu kortsluiting. Haal alle kabels eens los en plug ze opnieuw in. Geen beschadigde kabels die elkaar aanraken toevallig?
Kan het probleem niet hierin vinden, met de oude videokaart kan ik de pc wel gewoon starten, en ook dan draait die enkele casefan op de andere voeding ook gewoon.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Als je de OCZ voeding nu eens later aanzet dan de pc zelf? Normaal hoort het andersom te moeten (juist vanwege stroomdip met extra kaart erin), maar probeer het eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Met een andere videokaart zou je hetzelfde probleem overigens kunnen krijgen. Wat je misschien kan doen is de stekkers op de juiste draden van je OCZ voeding solderen en zodoende alleen met die voeding draaien. Of dat echt gaat helpen weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
ToFast schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 21:18:
Dit is wel de oplossing, als ik de paperclip eruit haal, de pc aanzet, vervolgens de paperclip van de OCZ voeding er weer instoppen dan gaat de pc op de normale manier aan.

Logischerwijs begrijp ik niet waarom het in deze volgorde moet, maar het werkt wel. Vanuit deze oplossing zou het bordje van add2psu de oplossing moeten zijn ook. Deze sluit namelijk de 24 pins stekker kort op het moment dat de molex (aangesloten op de originele voeding) een signaal krijgt.

[ Voor 7% gewijzigd door S-te-fan op 16-10-2016 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
S-te-fan schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 21:31:
[...]

Dit is wel de oplossing, als ik de paperclip eruit haal, de pc aanzet, vervolgens de paperclip van de OCZ voeding er weer instoppen dan gaat de pc op de normale manier aan.

Logischerwijs begrijp ik niet waarom het in deze volgorde moet, maar het werkt wel. Vanuit deze oplossing zou het bordje van add2psu de oplossing moeten zijn ook. Deze sluit namelijk de 24 pins stekker kort op het moment dat de molex (aangesloten op de originele voeding) een signaal krijgt.
Nice! Laat nog even weten of het met die add2psu ook goed werkt want de inschakelvertraging zal minder zijn dan dat je nu met de hand doet verwacht ik (voor de latere lezers of mensen die met een soortgelijk probleem zitten) en succes!

[ Voor 5% gewijzigd door ToFast op 16-10-2016 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zitten er Molex stekkers aan de HP voeding? Zo ja dan kan je een 2x Molex naar 6 pin PCI-e gebruiken
http://www.allekabels.nl/...N_ciYCJ4M8CFcUp0wodrKsOog
http://www.miniinthebox.c...NCJ5emJ4M8CFWEo0wodaYQL3g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Nee, die zitten er helaas niet aan. Er zijn enkel sata power connectors, en deze komen ook nog eens vanuit het moederbord in plaats van de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SATA kan slechts 1,5A (18w) leveren wat te weinig is voor de voeding van een videokaart. Molex levert 5A (60w) waarbij 2 molex connectoren incl PCI-e slot genoeg zouden kunnen leveren voor een GTS 250 (150w). Maar helaas, geen molex aanwezig. Aangewezen dus op een 2e psu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Even een update!

Inmiddels is mijn china pakketje aangekomen met een add2psu module, stelt niks voor. Klein printje met een molex aansluiting en een aansluiting voor de 24pins stekker.

Omdat de voeding van de HP CMT geen molex heeft maar wel een vrije sata stekker heb ik ook daar een verloop voor gehaald. Al met al aangesloten en het werkt, de tweede PSU wordt nu op exact hetzelfde moment ingeschakeld als de rest van de pc. Dus de GPU krijgt op het juiste moment zijn spanning.

De reden dat het in eerste instantie soms wel of soms niet werkte is denk ik de slechte kwaliteit van de HP voeding. Wanneer ik ook bijvoorbeeld de knop van mijn stekkerdoos aanzet duurt het minstens 15 seconden voordat ik de pc aan kan zetten terwijl dit met de vorige pc direct kon. In de opstartsequentie moet de videokaart op het juiste moment zijn spanning krijgen anders schakelt de pc direct over op de onboard GPU.
Pagina: 1