Radeon HD 7950 1 fan draait alleen bij hoge RPM

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassonn
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-06-2024
Beste Tweakers, Ik dacht vandaag even in mijn kast te kijken en merkte op dat één van de GPU fans bij opstarten niet aan het draaien was. Ik heb overigens 2 weken geleden mijn hele PC eens goed stofvrij gemaakt en windows 10 geinstalleerd op mijn nieuwe SSD.
...
Mijn hardware:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 203,50€ 203,50
1Gigabyte H97 G1.Sniper H6€ 0,-€ 0,-
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master K380€ 44,95€ 44,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 38,99€ 38,99
1Steelseries 6Gv2 (Qwerty)€ 79,99€ 79,99
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 56,95€ 56,95
1Samsung 840 EVO 120GB€ 0,-€ 0,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 90,29€ 90,29
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 514,67

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb?

1) Ik heb via overdrive de fan speed omhoog gegooid, bij 65%+ gaat de 2e fan ook draaien. Het kan natuurlijk zo zijn dat de PC automatisch de fan aangooit als het nodig is, maar voor mijn gevoel was dit nooit eerder het geval.

2) Relevante onderwerpen gevonden, maar meningen verschillen vandaar dat ik mijn vraag hier stel. Ik lees op tomshardware.co.uk in een post dat dit een functie van AMD is en dus normaal. Maar ik lees ook dat dit niet zo is en dat beide fans moeten draaien.

Het kan natuurlijk al een heletijd zo zijn maar ik denk ik kijk weer eens in mijn kast of alles draait. Had ik maar niet gekeken dan was er nu geen paniek.
...

Alvast thx foor tips/trics

Beste antwoord (via bassonn op 17-10-2016 12:13)

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Beide fans horen te draaien, waarschijnlijk is die wat versleten (lager) en spint hij moeilijker op. Dat die nu pas later meedraait komt omdat die dan genoeg kracht (was het ampere of voltage :P) krijgt om op te spinnen. Waarschijnlijk draait hij ook wel langzamer, wanneer hij eenmaal gestart is. Hier op blijven letten. Eventueel een zetje geven met de vinger bij zodat hij draait, of kijken of je een andere fan erin kan zetten of een andere koeler kan krijgen.

Heel misschien kan je 3 drupjes naai-olie erin doen, moet je wel de fans demonteren (heatsink misschien geen eens) want de rand waarin je dat zou kunnen doen zit aan de onderzijde.

[ Voor 16% gewijzigd door ToFast op 16-10-2016 20:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:11
Over welke tempraturen praten we tijdens gamen(msi afterburner0. En ik lees in de review regelmatig dat er 1 fan mee stopt na 1 a 2 jaar. je kan proberen de fan te vervangen. Of je zet er een andere GPU koeler op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassonn
Tijdens gamen (speel dan voornamelijk WoW) is het max 70 graden. Temps zijn prima. Raar dat ie niet aangaat bij opstarten pas bijdraait wanneer de fan speed rond 50% is tijdens gamen. Maar is het geen AMD instelling of is dit een defect?

[ Voor 12% gewijzigd door bassonn op 16-10-2016 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:11
Dat is wel wat vreemd ja. maar als hij aan gaat wanneer het nodig is zou ik er niet al te veel waarde aan hechten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Beide fans horen te draaien, waarschijnlijk is die wat versleten (lager) en spint hij moeilijker op. Dat die nu pas later meedraait komt omdat die dan genoeg kracht (was het ampere of voltage :P) krijgt om op te spinnen. Waarschijnlijk draait hij ook wel langzamer, wanneer hij eenmaal gestart is. Hier op blijven letten. Eventueel een zetje geven met de vinger bij zodat hij draait, of kijken of je een andere fan erin kan zetten of een andere koeler kan krijgen.

Heel misschien kan je 3 drupjes naai-olie erin doen, moet je wel de fans demonteren (heatsink misschien geen eens) want de rand waarin je dat zou kunnen doen zit aan de onderzijde.

[ Voor 16% gewijzigd door ToFast op 16-10-2016 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassonn
ToFast schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 20:56:
Oke thx hiervoor had al zoeen idee dat het aan het voltage ligt. Kaartje is ook al aardig oud, heb bij sapphire een ticket gemaakt ik hoor wel of er nog iets geregeld kan worden. Zolang de kaart cool blijft tijdens gamen (onder 70 graden volgens aida64) dan ga ik me niet heel veel zorgen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
bassonn schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 20:59:
[...]

Oke thx hiervoor had al zoeen idee dat het aan het voltage ligt. Kaartje is ook al aardig oud, heb bij sapphire een ticket gemaakt ik hoor wel of er nog iets geregeld kan worden. Zolang de kaart cool blijft tijdens gamen (onder 70 graden volgens aida64) dan ga ik me niet heel veel zorgen maken.
Nee inderdaad. Geld uitgeven aan die kaart heeft ook weinig zin, dat kan je beter in een andere (nieuwe) steken anders. Geef hem gewoon een setje met je vinger dan draait hij wel (ook wel langzamer). Kijk anders even of je de fans vrij makkelijk los kunt halen (bracket bovenkant) en dan wd-40 (wie heeft het niet in de schuur liggen) of naai-olie (of gewoon hele dunne olie) paar druppies erin doen. Als ik het goed bekijk kan je de plasticen bovenkant waardoor de fans op hun plaats blijven wel loshalen zonder de GPU-heatsink (4 schroeven achterzijde) los te halen. Aan de binnenzijde bovenkant van het plastic zitten sowieso 2 schroeven hiervoor. Op zich ook niks mis mee om op zich ook de gpu te voorzien van nieuwe koelpasta.

[ Voor 16% gewijzigd door ToFast op 16-10-2016 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassonn
ToFast schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 21:02:
[...]

Nee inderdaad. Geld uitgeven aan die kaart heeft ook weinig zin, dat kan je beter in een andere (nieuwe) steken anders. Geef hem gewoon een setje met je vinger dan draait hij wel (ook wel langzamer). Kijk anders even of je de fans vrij makkelijk los kunt halen (bracket bovenkant) en dan wd-40 (wie heeft het niet in de schuur liggen) of naai-olie (of gewoon hele dunne olie) paar druppies erin doen. Als ik het goed bekijk kan je de plasticen bovenkant waardoor de fans op hun plaats blijven wel loshalen zonder de GPU-heatsink (4 schroeven achterzijde) los te halen. Aan de binnenzijde bovenkant van het plastic zitten sowieso 2 schroeven hiervoor. Op zich ook niks mis mee om op zich ook de gpu te voorzien van nieuwe koelpasta.
Jaaa precies, ik bekijk mijn temps en als het me niet aan gaat staan dan ga ik de fans wel even loshalen etc. En er moet idd binnekort een nieuw kaartje komen, dus teveel investeren in een kaart die je 2e hands voor €70 kan halen is onzin. Thanks voor de help! nu draaien ze allebij, denk wel idd dat de ene minder snel draait maar het kaartje word niet te warm, speel alleen maar WoW en Lol en CS:GO niet echt games die heel boeiend zijn

[ Voor 4% gewijzigd door bassonn op 16-10-2016 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik heb hetzelfde fenomeen met dezelfde kaart en heb als oplossing er gewoon een stille 8cm case fan tegenaan gezet met taillerips van de praxis (100 stuks voor 2 euro ofzo)
De fan van de kaart zelf kan nog steeds onder load opspinnen.

Dat zit al een jaar zo zonder enig probleem.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassonn
enchion schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 22:18:
Ik heb hetzelfde fenomeen met dezelfde kaart en heb als oplossing er gewoon een stille 8cm case fan tegenaan gezet met taillerips van de praxis (100 stuks voor 2 euro ofzo)
De fan van de kaart zelf kan nog steeds onder load opspinnen.

Dat zit al een jaar zo zonder enig probleem.
Dus een fan die de fan aandraait? Geniaal haha, thx voor de tip! hij spint nu lekker onder load dus ik ga me geen zorgen meer maken, pas als ie 70graden+ gaat er wat veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassonn
Ondanks dat ik er geen geld aan uit wilde geven en na contact met Sapphire (die aangeven dat dit een hardware fout is en de fan vervangen moet worden) heb ik toch maar het volgende aangeschaft:

pricewatch: Gelid Solutions ICY Vision-A (AMD Series)

Deze erop zetten en dan zou het weer moeten draaien als een zonnetje.
Pagina: 1