Daantju schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 17:28:
Hoi Allen,
Mijn schoonouders zitten met de volgende situatie:
Nieuwbouwhuis uit 2010, vrij groot, vrijstaande villa.
Ziggo internet, Ziggo Router.
2x Sitecom budget AP, in garage en tuinhuis. Zo'n stekker die je in het stopcontact steekt (Bekabeld aangesloten)
Geef eens exact aan wat je hebt:
- welke Ziggo router? (de nieuwste zijn alvast beter dan de Sitecom-geval die je hieronder noemt, ook op vlak van WiFi, de oudste met WiFi zijn ronduit crap)
- welke "Sitecom Budget AP"?
- welke "Zo'n stekker die je in het stopcontact steekt"?
Merk+modelnr van alles genoemen.
Vanaf het begin hebben ze al slechte WiFi. Valt weg, bereik is slecht etc. Mijn vermoeden is dat dit komt door veel staal in het huis, wat kan storen.
Storen? Allen als het stalen antennes zijn die signalen in de 2.4GHz/5GHz-banden uitzenden
Storing komt van andere radio's, jij hebt ws last van demping, dus domweg het uitdoven van je signalen door de bouwmaterialen.
Daarnaast zijn er veel WiFi apparaten, denk aan:
Standaard hoeveelheid laptops/tablets (4 personen thuis)
11 Sonos Play 1 en een Sonos Playbar
Printer
TV
etc..
Heb je serieus 12 Sonos apparaten draadloos draaien?
Zo ja: red alert, dat is mogelijk een van je grootste problemen.
Waarom? Omdat Sonos netwerktechnisch ongelofelijk ranzig werkt. De bandbreedte van muziek is klein, en de management data is nog kleiner, maar dat laatste is funest voor je WiFi. Alle Sonos management data wordt namelijk als broadcast op je netwerk verstuurd. Dat betekent dat het naar alle apparaten gestuurd wordt, ook apparaten die er niets mee doen. En aangezien je WiFi AP maar naar een apparaat tegelijk kan sturen wordt de data dus net zoveel keer over je WiFi netwerk gegooid als je draadloos apparaten hebt. Oh, en dat 12 keer want dat gespam doet elk van die dingen...
Gevolg is dat hoewel de hoeveelheid bandbreedte die het vreet minimaal is, het toch de radio van je AP nagenoeg continu bezet houdt, waardoor alle andere verkeer is de file moet.
Ik wil het gezeur nu voor eens en altijd oplossen, en zorgen dat ze overal in huis en in de tuin WiFi hebben.
Wat moet ik daarvoor aanschaffen? Ik heb nu deze router gekocht die beneden een vrij groot stuk moet coveren:
pricewatch: Sitecom WLR-8100 - Router - AC1750
Maar, wat voor de bovenverdieping én de tuin?
Het liefst 1 apparaat wat alles dekt. (Schoonvader: Desnoods heeft het eind van de straat er profijt van, als t inmiddels maar eens werkt).
Groet,
Hard zenden is onzin. WiFi is tweerichtingsverkeer en de spullen die je nu al hebt zenden geheid harder dan je smartphone. Goed de zwakke signalen van je clients kunnen ontvangen is veel belangrijker. En als je muren en vloeren die signalen blokkeren heb je gewoon meerdere AP's nodig. Twee eenvoudige compentente AP's op de juiste plek zijn altijd VEEL beter dan een enkele superdure AP op de verkeerde...
Dat gezegd, ik zie hier minimaal twee potentiele problemen:
- muren+vloeren in modern huis
- overdaad aan Sonos draadloos aangesloten
Met nog twijfel omdat we niets weten over je huidige apparatuur.
Dus:
1) zoals hierboven al gevraagd, geef exact aan wat je nu hebt staan. Dan weten we je uitgangssituatie
2) doe eens fatsoenlijk troubleshooten om te achterhalen waar het mis gaat.
Je hebt het over "valt weg" en "bereik is slecht". Bereik is een rare om te noemen. WiFi gaat prima >>100m over open veld. Is hun huis + tuin echt zo groot? Zo ja heb je mogelijk bereikprobleem. Zo niet is bereik je probleem niet. Waarschijnlijk bedoel je dekking, en dan vooral binnenhuis. Dat impliceert dat je WiFi AP(s) niet op de juiste plek staan cq dat je er meer nodig hebt (maar pas iets kopen als je weet dat je locatie optimaal hebt).
Verder, wegvallende verbinding kan van alles zijn (waaronder gedoe door al die Sonos-zooi). Heb je wegvallende verbinding op alle plekken? Of alleen waar je ook dekkingsproblemen hebt? Is maw de verbinding pal naast je AP stabiel of niet.
Zo ja: focus op dekking, ws komt het wel goed verder.
Zo nee: naast dekking heb je een ander probleem. Hoofdverdachte: Sonos.
In ieder geval is het voorbarig nu met boodschappenlijstjes te komen of wat dan ook. Eerst situatie helder, dan daadwerkelijke oorzaak van het probleem achterhalen. Dan pas kijken wat daar geschikte oplossingen voor zouden kunnen zijn. Doe je het niet zo gestructureerd, dan riskeer je best-case geld over de balk te smijten en worst-case ga je ook geen problemen oplossen.