Vreselijke WiFi, Storing?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantju
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-08-2024
Hoi Allen,

Mijn schoonouders zitten met de volgende situatie:

Nieuwbouwhuis uit 2010, vrij groot, vrijstaande villa.
Ziggo internet, Ziggo Router.
2x Sitecom budget AP, in garage en tuinhuis. Zo'n stekker die je in het stopcontact steekt (Bekabeld aangesloten)

Vanaf het begin hebben ze al slechte WiFi. Valt weg, bereik is slecht etc. Mijn vermoeden is dat dit komt door veel staal in het huis, wat kan storen.

Daarnaast zijn er veel WiFi apparaten, denk aan:

Standaard hoeveelheid laptops/tablets (4 personen thuis)
11 Sonos Play 1 en een Sonos Playbar
Printer
TV
etc..

Ik wil het gezeur nu voor eens en altijd oplossen, en zorgen dat ze overal in huis en in de tuin WiFi hebben.

Wat moet ik daarvoor aanschaffen? Ik heb nu deze router gekocht die beneden een vrij groot stuk moet coveren:
pricewatch: Sitecom WLR-8100 - Router - AC1750

Maar, wat voor de bovenverdieping én de tuin? Het liefst 1 apparaat wat alles dekt. (Schoonvader: Desnoods heeft het eind van de straat er profijt van, als t inmiddels maar eens werkt).

Groet,

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:08

St@m

@ Your Service

Kabels trekken en AP''s ophangen (aan de kabel)
Dat werkt. Wellicht dat er apparaten zijn die ook werken, denk het niet, maar die komen hieronder wel ;)

Edit: en sowieso in bridge modus die router van Ziggo

[ Voor 68% gewijzigd door St@m op 16-10-2016 17:35 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Begin eens met te kijken naar beschikbare goede kanalen en verander die in je router. Als dat niet werkt, koop net als ik een goede router (ik heb een Synology), zet die op een centrale plek en zet dat ding van Ziggo in bridge mode. Mijn router staat op de eerste verdieping en heb in hele huis volle mep wifi en tot 30 meter achter in de tuin met 1 apparaat.

Dat Ziggo ding is een prul. Buren heb ik geholpen, staat in de meterkast en komt niet verder dan woonkamer en 1 streepje 1e verdieping.

pricewatch: Synology RT1900ac Top ding!

Heb mijn buren al voorgesteld met mij internet te delen want zij hebben mij signaal ook vol binnen. >:)

[ Voor 17% gewijzigd door 445033 op 16-10-2016 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantju
Dank voor de reactie's.

@St@m: Overal zijn kabels getrokken en de huidige AP's zijn ook zo aangesloten. Dit werkt echter voor geen meter, vandaar mijn vraag naar een goede vervanger/AP.

@Musicmasters: Thanks! Ik heb inderdaad die Sitecom Router voor ze aangeschaft, moet denk ik veel helpen, maar niet voor buiten en boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:45
Koop geen budget AP's
En netwerk via de elektriciteitskabels is waardeloos. Je moet echt een ethernet kabel leggen.

Het einde van de straat zul je sowieso niet halen. Dat soort apparatuur is in Nederland verboden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

1 apparaat is haast niet te doen in nieuwbouwwoningen.
Scheelt dat een vrijstaande woning is, dus je waarschijnlijk niet al te veel interfentie zal hebben op de 2.4ghz.
Vooral bereik op meerdere verdiepingen gaat lastig worden. Binnenmuurtjes zijn nog niet heel 'killing' maar de dikke betonnen plafonds van tegenwoordig houden gigantisch veel tegen.
Mijn eerste insteek zou zijn om op elke verdieping een deftige Ubiquiti AP bedraad aan te sluiten.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Ubiquiti AP's op strategische locaties ophangen. Werkt beter en is goedkoper dan de consumentenrommel die iedereen aanprijst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-06 21:32

Felyrion

goodgoan!

Met Switchie.

In nieuwbouw zit zoveel beperking voor wifi signaal dat het erg lastig is om met enkele apparaten alles dekkend te krijgen. (we zitten ook met maximale zendvermogens).
Wat ik bij mezelf heb gemerkt is dat je tegenwoordig onder vloeren vaak van die folie's ziet. Daar komt ook bijzonder slecht wifi doorheen :'( Bovenverdieping is bijna afgesloten voor alles op de benedenverdieping.

Optimaal is naar mijn mening een stel ubiquiti AP's op te hangen om zo een homogeen netwerk te krijgen.

Spul zit tegen enterprise kwaliteit aan voor een toch nog geschikt bedrag.

[ Voor 3% gewijzigd door Felyrion op 16-10-2016 17:49 ]

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Sitecom is redelijke bagger kwaliteit en powerline adapters is Russisch roulette of het werkt en blijft werken.

Gooi die powerline en Sitecom bende weg, ga geen routers plaatsen achter de router van je ISP. Je router in bridge mode laten zetten heeft niets met Wi-Fi-dekking te maken.

Zet wifi uit op de ziggo router, koop een paar redelijke 2,4/5 GHz AP's met roaming mogelijkheid (ebiquity range bijvoorbeeld) en ga met degelijke WiFi analyzer software de gehele locatie door om te bepalen wat de juiste dekking moet worden. Een enkel apparaat kan je in de meeste gevallen vergeten, het is beter om een paar AP's te gebruiken die goed elkaar overlappen.

Edit: dus eigenlijk wat de 4 posters boven mij al ook aangeven

[ Voor 5% gewijzigd door Breezers op 16-10-2016 17:52 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Daantju schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 17:28:
...11 Sonos Play 1 en een Sonos Playbar
...
Die sonos apparaten zijn killing voor je wifi. Sonos heeft in 1998 al z'n engineers ontslagen en denkt dat wifi er alleen is voor sonos meuk

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Daantju schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 17:38:
Dank voor de reactie's.

@St@m: Overal zijn kabels getrokken en de huidige AP's zijn ook zo aangesloten. Dit werkt echter voor geen meter, vandaar mijn vraag naar een goede vervanger/AP.

@Musicmasters: Thanks! Ik heb inderdaad die Sitecom Router voor ze aangeschaft, moet denk ik veel helpen, maar niet voor buiten en boven.
Ik ken die router niet maar begin eens met een kabel te trekken naar een centraal punt in huis en zet daar die router neer. Niet in een of andere weggemoffelde meterkast op de begane vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Breezers schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 17:48:
Sitecom is redelijke bagger kwaliteit en powerline adapters is Russisch roulette of het werkt en blijft werken.

Gooi die powerline en Sitecom bende weg, ga geen routers plaatsen achter de router van je ISP. Je router in bridge mode laten zetten heeft niets met Wi-Fi-dekking te maken.

Zet wifi uit op de ziggo router, koop een paar redelijke 2,4/5 GHz AP's met roaming mogelijkheid (ebiquity range bijvoorbeeld) en ga met degelijke WiFi analyzer software de gehele locatie door om te bepalen wat de juiste dekking moet worden. Een enkel apparaat kan je in de meeste gevallen vergeten, het is beter om een paar AP's te gebruiken die goed elkaar overlappen.

Edit: dus eigenlijk wat de 4 posters boven mij al ook aangeven
Ik woon toch echt in betonnen bunker en red het makkelijk met 1 router. ;)

Eens met Sitecom....niet echt top of the bill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Daantju schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 17:28:
Hoi Allen,

Mijn schoonouders zitten met de volgende situatie:

Nieuwbouwhuis uit 2010, vrij groot, vrijstaande villa.
Ziggo internet, Ziggo Router.
2x Sitecom budget AP, in garage en tuinhuis. Zo'n stekker die je in het stopcontact steekt (Bekabeld aangesloten)
Geef eens exact aan wat je hebt:

- welke Ziggo router? (de nieuwste zijn alvast beter dan de Sitecom-geval die je hieronder noemt, ook op vlak van WiFi, de oudste met WiFi zijn ronduit crap)
- welke "Sitecom Budget AP"?
- welke "Zo'n stekker die je in het stopcontact steekt"?

Merk+modelnr van alles genoemen.
Vanaf het begin hebben ze al slechte WiFi. Valt weg, bereik is slecht etc. Mijn vermoeden is dat dit komt door veel staal in het huis, wat kan storen.
Storen? Allen als het stalen antennes zijn die signalen in de 2.4GHz/5GHz-banden uitzenden 8)7

Storing komt van andere radio's, jij hebt ws last van demping, dus domweg het uitdoven van je signalen door de bouwmaterialen.
Daarnaast zijn er veel WiFi apparaten, denk aan:

Standaard hoeveelheid laptops/tablets (4 personen thuis)
11 Sonos Play 1 en een Sonos Playbar
Printer
TV
etc..
Heb je serieus 12 Sonos apparaten draadloos draaien? :X

Zo ja: red alert, dat is mogelijk een van je grootste problemen.

Waarom? Omdat Sonos netwerktechnisch ongelofelijk ranzig werkt. De bandbreedte van muziek is klein, en de management data is nog kleiner, maar dat laatste is funest voor je WiFi. Alle Sonos management data wordt namelijk als broadcast op je netwerk verstuurd. Dat betekent dat het naar alle apparaten gestuurd wordt, ook apparaten die er niets mee doen. En aangezien je WiFi AP maar naar een apparaat tegelijk kan sturen wordt de data dus net zoveel keer over je WiFi netwerk gegooid als je draadloos apparaten hebt. Oh, en dat 12 keer want dat gespam doet elk van die dingen...

Gevolg is dat hoewel de hoeveelheid bandbreedte die het vreet minimaal is, het toch de radio van je AP nagenoeg continu bezet houdt, waardoor alle andere verkeer is de file moet.
Ik wil het gezeur nu voor eens en altijd oplossen, en zorgen dat ze overal in huis en in de tuin WiFi hebben.

Wat moet ik daarvoor aanschaffen? Ik heb nu deze router gekocht die beneden een vrij groot stuk moet coveren:

Maar, wat voor de bovenverdieping én de tuin? Het liefst 1 apparaat wat alles dekt. (Schoonvader: Desnoods heeft het eind van de straat er profijt van, als t inmiddels maar eens werkt).

Groet,
Hard zenden is onzin. WiFi is tweerichtingsverkeer en de spullen die je nu al hebt zenden geheid harder dan je smartphone. Goed de zwakke signalen van je clients kunnen ontvangen is veel belangrijker. En als je muren en vloeren die signalen blokkeren heb je gewoon meerdere AP's nodig. Twee eenvoudige compentente AP's op de juiste plek zijn altijd VEEL beter dan een enkele superdure AP op de verkeerde...

Dat gezegd, ik zie hier minimaal twee potentiele problemen:

- muren+vloeren in modern huis
- overdaad aan Sonos draadloos aangesloten

Met nog twijfel omdat we niets weten over je huidige apparatuur.

Dus:

1) zoals hierboven al gevraagd, geef exact aan wat je nu hebt staan. Dan weten we je uitgangssituatie
2) doe eens fatsoenlijk troubleshooten om te achterhalen waar het mis gaat.

Je hebt het over "valt weg" en "bereik is slecht". Bereik is een rare om te noemen. WiFi gaat prima >>100m over open veld. Is hun huis + tuin echt zo groot? Zo ja heb je mogelijk bereikprobleem. Zo niet is bereik je probleem niet. Waarschijnlijk bedoel je dekking, en dan vooral binnenhuis. Dat impliceert dat je WiFi AP(s) niet op de juiste plek staan cq dat je er meer nodig hebt (maar pas iets kopen als je weet dat je locatie optimaal hebt).
Verder, wegvallende verbinding kan van alles zijn (waaronder gedoe door al die Sonos-zooi). Heb je wegvallende verbinding op alle plekken? Of alleen waar je ook dekkingsproblemen hebt? Is maw de verbinding pal naast je AP stabiel of niet.

Zo ja: focus op dekking, ws komt het wel goed verder.
Zo nee: naast dekking heb je een ander probleem. Hoofdverdachte: Sonos.

In ieder geval is het voorbarig nu met boodschappenlijstjes te komen of wat dan ook. Eerst situatie helder, dan daadwerkelijke oorzaak van het probleem achterhalen. Dan pas kijken wat daar geschikte oplossingen voor zouden kunnen zijn. Doe je het niet zo gestructureerd, dan riskeer je best-case geld over de balk te smijten en worst-case ga je ook geen problemen oplossen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:32

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Kan de Sonos ook misschien roet in het eten gooien ivm de router en multicast?
Heb zelf wel eens gehad dat ik met een raspberry-pi bezig was en het netwerk heel traag werd. Bleek dat sommige kpn routers niet goed met multicast om kunnen gaan..

Edit :het kan met stp te maken hebben:
http://bsteiner.info/articles/disabling-sonos-wifi

[ Voor 16% gewijzigd door Mr_gadget op 16-10-2016 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Kijk eens naar wat 'sterkere' zenders.

Voor 5Ghz heb ik een Engenius ENH500
Voor 2.4Ghz heb ik een Engenius ECB300 300N
En de TC7210 Ziggo modem die ook 2.4en 5Ghz heeft. (Is gewoon router, geen problemen met Sonos).

Ik heb dan 'maar' 6 Sonos apparaten (wel 2 x Play5 die je Sonos netwerk zelf uitbreiden) Ook staat Sonos ingesteld dat het over het bestaande netwerk gaat.

Nou had mijn moeder eenzelfde probleem in haar nieuwe woning, na bij de lokale 'computer bagger shop' te zijn geweest die allemaal onzin advies hadden gegeven en ruk AP's aangeraden hadden kwamen ze toch maar eens bij mij vragen.

Bij het bouwen van het huis heb ik de netwerk kabels getrokken naar elke plek die mij handig leek om een eventuele aansluiting te hebben. Ook hebben ze daar 10+ Sonos speakers door het hele huis.

Daar hangen nu 4 MR900 AP's http://www.open-mesh.com/...d-cloud-access-point.html
Deze zijn niet meer te verkrijgen, de MR1750 is de opvolger.

Het voordeel is dat als je openmesh hebt (Cloudtrax) is dat je netzoals met Sonos later kan uitbreiden naar extra AP's zonder dat je ze hoeft in te stellen, je voegt het Mac adres toe op de website aan je netwerk en het nieuwe AP neemt automatisch de instellingen over van het bestaande netwerk dus je hoeft maar 1 keer je netwerk in te stellen en klaar.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mr_gadget schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 19:44:
Kan de Sonos ook misschien roet in het eten gooien ivm de router en multicast?
Heb zelf wel eens gehad dat ik met een raspberry-pi bezig was en het netwerk heel traag werd. Bleek dat sommige kpn routers node goed met multicast om kunnen gaan..
Dat zou er nog bij kunnen komen. Sonos audio streams zijn wel redelijk nette multicasts, maar als je router daar over z'n nek van gaat ben je nog verder van huis. Nog een reden om te willen weten exact welke apparatuur er staat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kolsters
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 29-05 11:10
Ik zou 1 goede router in het midden van het huis op de eerste verdieping plaatsen en nog 1 in het tuinhuis die wat minder mag zijn aangezien een tuinhuis veel minder goed is geisoleerd. Als dit niet voldoende is kun je er op een plek waar het nog slecht is een derde router bij zetten.

ook zou ik UTP kabels trekken naar de routers en niet gebruikmaken van het stroomnetwerk hier zit op langere afstanden 10m+ best wat verlies op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

kolsters schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 22:14:
Ik zou 1 goede router in het midden van het huis op de eerste verdieping plaatsen en nog 1 in het tuinhuis die wat minder mag zijn aangezien een tuinhuis veel minder goed is geisoleerd. Als dit niet voldoende is kun je er op een plek waar het nog slecht is een derde router bij zetten.

ook zou ik UTP kabels trekken naar de routers en niet gebruikmaken van het stroomnetwerk hier zit op langere afstanden 10m+ best wat verlies op.
Twee of drie routers in een huis?

Alsjeblieft niet :o

In een normaal huis wil je één router en niet meer. Daarnaast wil je alleen maar AP's. Dat kunnen routers zijn die als AP ingesteld zijn, maar wat ze (moeten) doen is AP zijn en niet meer.

Maar wederom: laten we stoppen met allerlei oplossingen te roepen voor we het probleem helder hebben.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 820997

Het grote probleem zit waarschijnlijk in de vele draadloze apparatuur in huis.
Als de meeste op 2,4 GHz zitten, zou je kunnen overwegen om AP's in de 5 GHz aan te schaffen.

Hier nog enkele tips die je eens kunt checken :
http://www.icttipsandtric...slecht-wifi-bereik-thuis/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-01 14:30
Ziggo Router. Das je probleem dat is duidelijk.

Persoonlijk ben ik erg te spreken over mijn netgear nighthawk 7000
Ook veel beter bereik als mijn oude sitecom en Ziggo router. Kon ook gelijk mijn oude repeater wegdoen.
pricewatch: Netgear Nighthawk R7000 - AC1900 Smart WiFi Router

En ik zie dat er ook een geupdate versie van is met meer bandbreedte en MU-MIMO ondersteuning:
pricewatch: Netgear R7800 Nighthawk X4S - AC2600 Router
Wel 6 tientjes duurder.

Maar bespaar niet teveel op je router, in deze catagorie is het haast wel zeker dat als je goedkoop gaat je ook goedkope performance krijgt.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-06 13:26
arbraxas schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 23:47:
Kan je dit onderbouwen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
TS geeft niet eens aan welke Ziggo router hij heeft en jij weet "duidelijk"dat dit het probleem is.... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ziggo Router. Das je probleem dat is duidelijk..
Je hebt niet verder gelezen dan de eerste vier regels van de TS, hè?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
@RobinF lezen is ook een kunst Maar fijn dat je ook constructief probeert mee te denken.
Ook veel beter bereik als mijn oude sitecom en Ziggo router. Kon ook gelijk mijn oude repeater wegdoen.
@Brahiewahiewa
Jij blijkbaar niet meer als die regel over Sonos.

@Breezers
Over het algemeen zijn die Ziggo modemrouters gewoon meuk. Zowel uit mijn eigen ervaring (En goed dat is natuurlijk maar 1 voorbeeld), maar er zijn legio klachten over de apparatuur van ziggo. Vooral op het gebied van stabiliteit en bereik.

[ Voor 5% gewijzigd door arbraxas op 17-10-2016 20:41 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:49
Zoals vaak weer erg kort door de bocht.

Sommige ziggo routers zijn slecht maar ze hebben ook prima routers.
Overigens routeren ze allemaal prima en zit de variatie in de wifi.

Dat alles als slecht aangemerkt wordt en zo snel mogelijk door een eingen router vervangen moet worden is ronduit kortzichtig.

De wifi problemen liggen voor 70 % aande paatsing en voor de rest voornamelijk aan de beperkte moelijkheden van de clients.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06-2024
Vermakelijk topic weer voor wat betreft de uiteenlopende reacties en de adviezen uit de eigenhuis en tuin branche..

Er zijn hier ook een aantal goede tips aangedragen met betrekking tot mogelijke oorzaken (Router, Sonos maar ook de powerlines niet te vergeten) en mogelijke oplossingen (nieuwe AP's en zelfstandige router).

Het lijkt me eerst verstandig dat TS met meer informatie komt en specifieke vervolgvragen.

Neem aub het advies van een nieuwe router icm wifi niet over, maar kijk naar bijvoorbeeld een ubiquity Edgerouter of iets in de trend van mikrotik/draytek. Kijk ook naar fatsoenlijke AP's zoals ubiquity unifi.. Een oplossing met unifi ap's is met name een voordeel bij het plaatsen van meerdere ap's ivm de onderlinge samenwerking. (voor meer info over unifi AP + Edgerouter zie het volgende topic op tweakers maarud in "\[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur" )

Er zijn dus genoeg aanknopingspunten maar kom aub eerst even met wat meer informatie.
Hoe zijn je SONOS apparaten bijv aangesloten en hebben ze een eigen wifi (via een play5 of playbar?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Dan heb je de eis van TS een beetje gemist.
Het liefst 1 apparaat wat alles dekt
Niet dat je verhaal niet klopt, maar dat is iets wat TS dus liever niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantju
Bedankt voor alle reactie's!

Goed, het begint dus met fatsoenlijke hardware. Het merk/type van de AP op dit moment:
http://www.routercenter.n...-2005.html?imageId=514256

Hier zijn er 2 van aanwezig.

De Ziggo Router is van het type:
https://www.ziggo.nl/klan...modem/technicolor-tc7210/

Deze staat in de meterkast. In de meterkast ligt ook een 16poort switch van Cisco (Standaard, unmanaged, 10/100/1000)

Op deze switch zijn alle internetkabels aangesloten, en de zonnepanelen. (Die ook een Beheer Wifi netwerk hebben).

Mijn plan is om de router te verplaatsen naar de eetkamer (bedraad) en boven een ubiquiti te plaatsen. Eventueel ook nog 1 onder het afdak voor buiten..

https://azerty.nl/0-6073-...z-300mbps-long-range.html

Is deze dan geschikt? Ivm de 'long range' optie. Of moet ik juist voor de Lite versie gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
Daantju schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 11:46:

Is deze dan geschikt? Ivm de 'long range' optie. Of moet ik juist voor de Lite versie gaan?
Waarom zou je die versie met alleen 2.4 ghz kiezen ? koop gewoon de pro versie....

https://azerty.nl/11-6073...uiti-unifi-ap-ac-pro.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bedankt voor alle reactie's!

Goed, het begint dus met fatsoenlijke hardware. Het merk/type van de AP op dit moment:
http://www.routercenter.n...-2005.html?imageId=514256

Hier zijn er 2 van aanwezig.
WLX-2005 dus...

- klein, dus antennes bij voorbaat al niet veel soeps
- zitten vast aan stopcontact, dus plaatsing per definitie slecht (tegen de muur aan, ws laag bij de grond en vlakbij stroomdraden die de WiFisignalen vervormen)
- 2.4GHz-only. Geen mogelijkheid om ander (5GHz-band) te kiezen om interferentie te vermijden.
Betrekkelijk modern apparaat, simultaneous dualband, 2x2 MiMo 2.4GHz en 3x3 MiMo 5GHz, met zelfde Broadcom chip als in o.a. de Asus AC66U/AC68U of Netgear R7000.

Er loopt een topic over issues met de routerfirmware, maar qua WiFi staat dit ding in ieder geval kop en schouders boven dat Sitecom-prul.
Deze staat in de meterkast. In de meterkast ligt ook een 16poort switch van Cisco (Standaard, unmanaged, 10/100/1000)

Op deze switch zijn alle internetkabels aangesloten, en de zonnepanelen. (Die ook een Beheer Wifi netwerk hebben).
Zonnepanelen hebben een eigen WiFi beheernetwerk? Staat dat ingesteld op een ander kanaal dan de 2.4GHz-only AP's? Zo nee heb je daar mogelijk alvast storingsbron te pakken.
Mijn plan is om de router te verplaatsen naar de eetkamer (bedraad)
Eh, dat ding is ook kabelmodem en moet bij eerste aansluitpunt blijven. Als eerste aansluitpunt in de meterkast zit, hoort hij daar en nergens anders.
en boven een ubiquiti te plaatsen. Eventueel ook nog 1 onder het afdak voor buiten..

1) 2.4GHz-only is anno 2016 ongelofelijk kortzichtig. Zeker als je storing vermoedt.
2) Is jouw huis groter dan 122m? Maar kleinder dan 183m? Dan heeft LR zin. Zo niet, niet.

Je moet niet een krachtige zender hebben, je moet goed kunnen ontvangen en zorgen dat AP's op de juiste plekken staan om je zwakke clientjes te kunnen ontvangen.

Maar...

Het is nog steeds VEEL te vroeg om met oplossingen te schermen aangezien we je probleem nog niet helder hebben :o

Je geeft o.a. hier geen antwoord op:
Je hebt het over "valt weg" en "bereik is slecht". Bereik is een rare om te noemen. WiFi gaat prima >>100m over open veld. Is hun huis + tuin echt zo groot? Zo ja heb je mogelijk bereikprobleem. Zo niet is bereik je probleem niet. Waarschijnlijk bedoel je dekking, en dan vooral binnenhuis. Dat impliceert dat je WiFi AP(s) niet op de juiste plek staan cq dat je er meer nodig hebt (maar pas iets kopen als je weet dat je locatie optimaal hebt).
Doen eens je huis beschrijven cq tekenen.
Verder, wegvallende verbinding kan van alles zijn (waaronder gedoe door al die Sonos-zooi). Heb je wegvallende verbinding op alle plekken? Of alleen waar je ook dekkingsproblemen hebt? Is maw de verbinding pal naast je AP stabiel of niet.
Dit is cruciaal om te weten wat er nou aan de hand is :o

Komt bij: de TC7210 ondersteunt 5GHz (en doet dat best goed). Verbind eens met een apparaat dat 5GHz aankan daarmee. Hoe is dan de verbinding?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:33

Dit is de oude 1ste generatie (4 jaar oud) en ik snap niet dat ze die nog verkopen. Ga voor een UAP-AC-LR https://azerty.nl/0-6073-...ng-range-passive-poe.html of een UAP-AC-Lite https://azerty.nl/0-6073-...-867-mbps-passive-poe.htm

[...]
Waarom zou je die versie met alleen 2.4 ghz kiezen ? koop gewoon de pro versie....

https://azerty.nl/11-6073...uiti-unifi-ap-ac-pro.html
Alle access points van de nieuwe reeks zijn dual band. Verschil met de pro is een nette poe standaard. Iets meer bandbreedte en een extra poort.

[ Voor 18% gewijzigd door m3gA op 18-10-2016 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

m3gA schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 13:26:
[...]

Alle access points van de nieuwe reeks zijn dual band. Verschil met de pro is een nette poe standaard. Iets meer bandbreedte en een extra poort.
En de Lite doet maar 2x2 MiMo waar de Pro 3x3 doet. Dat geeft niet alleen extra bandbreedte maar vooral ook iets meer ontvangstgevoeligheid.

Maar goed, aangezien we nog steeds niet weten wat het probleem is voorbarig om iets te roepen. Kan op basis van wat al geroepen is nog steeds drie dingen zijn:

1) Demping (door vloeren en muren, in dat geval meer/betere AP's nodig)
2) Storing (door ander WiFi of non-WiFi bronnen, in dat geval migratie naar 5GHz nodig, of betere afstemming apparaten)
3) Layer 2/3 overlast (bijv door Sonos-spullen, in dat geval meer segmentatie in netwerk (evt VLANs) nodig).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
dion_b schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 13:36:
[...]

Maar goed, aangezien we nog steeds niet weten wat het probleem is voorbarig om iets te roepen. Kan op basis van wat al geroepen is nog steeds drie dingen zijn:

1) Demping (door vloeren en muren, in dat geval meer/betere AP's nodig)
2) Storing (door ander WiFi of non-WiFi bronnen, in dat geval migratie naar 5GHz nodig, of betere afstemming apparaten)
3) Layer 2/3 overlast (bijv door Sonos-spullen, in dat geval meer segmentatie in netwerk (evt VLANs) nodig).
Er wordt inderdaad met bergen oplossingen gegooid voor er daadwerkelijk een probleem analyse is gemaakt.

Kun je eens een scan maken met netspot of vistumbler zo dat we kunnen zien wat de bezetting is van de kanalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantju
Wederom Dank. Ik ben niet in de gelegenheid om een scan te maken, naar ik zal nogmaals zoveel mogelijk informatie geven. De Pro versie van die Ubiquiti is echt boven budget, dat zit tussen de 85,- en 100,- per AP.
Hoe zijn je SONOS apparaten bijv aangesloten en hebben ze een eigen wifi (via een play5 of playbar?)
Alle Sonos apparatuur is aangesloten op een bridge. Die bridge is bekabeld aangesloten op de Switch en die op de Ziggo Router. Wel bereikbaar via het home netwerk dus en niet via een eigen sonos netwerk.
Het gaat inderdaad om de dekking. het is inderdaad een vrij groot huis+tuin, maar ik denk dat de bouwmaterialen hier het probleem vormen.
Doen eens je huis beschrijven cq tekenen.
Het is een Nederlands huis, maar gebouwd door duitse aannemer. Dus veel beton!
Zonnepanelen hebben een eigen WiFi beheernetwerk? Staat dat ingesteld op een ander kanaal dan de 2.4GHz-only AP's? Zo nee heb je daar mogelijk alvast storingsbron te pakken.
Ja hebben een eigen beheernetwerk, inderdaad op 2.4Ghz, maar niet op hetzelfde kanaal..
Eh, dat ding is ook kabelmodem en moet bij eerste aansluitpunt blijven. Als eerste aansluitpunt in de meterkast zit, hoort hij daar en nergens anders.
Klopt.

De huidige situatie is:
Modem/Router in Meterkast --> Accespoint in garage en 1e verdieping

En ik wil naar:
Modem in Meterkast --> Losse router in Woonkamer --> Accespoint 1e verdieping en zo nodig onder het afdak.

EDIT: Wellicht duidelijker:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/v7eayv.png

[ Voor 6% gewijzigd door Daantju op 18-10-2016 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:03
Er is helaas geen silver bullet om je wifi problemen op te lossen, analyse is noodzakelijk
Stap 1 is om uit te sluiten is of je wifi klappert, of je internet. Dit kan je testen door bv vanaf wifi een ping naar je NAS en google.com. Is de verbinding naar de nas stabiel maar naar internet niet? Dan moet je het in de router zoeken. Een andere manier is om internet bedraad en via wifi te testen. Gaat bedraad altijd goed dan zie ik geen reden om je router te vervangen.

Laten we er vanuit gaan dat het je wifi is. Dan kan het van alles zijn, probleem op de 2.4Ghz (bv babyfoon dis alles wegdrukt) of slechte apparaat, slechte clients etc... Van alles

Heb je geen zin in analyses en hou je van een gok? Ga dan voor het scenario wat naar mijn inziens de meeste kans van slagen heeft: Koop een aantal ubiquiti Unifi AC accesspoint (dus niet dat oude model waarmee je kwam, kan prima de Lite zijn om de kosten wat te drukken). Hang deze op en verbind deze onderling via utp met de router. Of je de router ook wilt vervangen (niet sitecom) zou ik even laten afhangen van de eerste test

Aan jou de keus of je de analyse goed gaat uitvoeren of toch de gok gaat nemen :)

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 18-10-2016 19:32 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantju
Bedankt voor de reactie. Wat maakt de Sitecom Router zo slecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
Daantju schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 12:34:

Ervaringen uit het verleden denk ik voor de meesten. Sitecom bracht vroeger enorm slecht en vooral onstabiel materiaal op de markt. Volgens mij valt het tegenwoordig wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Daantju schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 12:34:

- geen DFS support, dus slechts 4 van de 19 5GHz kanalen beschikbaar, wat bij meerdere AP's in huis een dealbreaker is.
- tenzij je wilt gaan solderen en via seriele console werken geen alternatieve firwmare beschikbaar zodat je vast zit aan wat Sitecom voor je doet.
- Sitecom haalt geregeld alle firmwares voor legacy devices van hun website waardoor je zodra dit ding niet nieuwste van het nieuwste is bij hun webcare moet bedelen om firmwares als er ooit reden toe is, en nieuwe firmwares voor oude devices kun je op je buik schrijven.

Nee dankje.

En dan de prijs: dit is hardwarematig identiek QCA9558 SoC + 2.4GHz, QCA9880 5GHz aan de TP-Link Archer C7 die EUR 25 minder kost, en via Ziggo (als hun "Extra Wifi-punt") beschikbaar is voor EUR 59, dus de helft van de prijs van deze Sitecom 8)7

Dat ding ondersteunt op dit moment trouwens ook geen DFS, maar er is volledige support voor verschillende WRT-varianten die dat prima doen en waar veel Tweakers (goede) ervaringen mee hebben. Betekent ook dat je niet van TP-Link, Sitecom of wie dan ook afhankelijk bent voor security updates. En wederom, helft van de prijs voor zelfde hardware :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantju
Dank!

Goed, de Modem/Router staat nu in de meterkast. Als ik de Routerfunctie op de Modem uitschakel, en de nieuwe router in de woonkamer zet voor het beste bereik moet dat toch kunnen? Is beter dan in de meterkast laten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
Daantju schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 13:22:
Dank!

Goed, de Modem/Router staat nu in de meterkast. Als ik de Routerfunctie op de Modem uitschakel, en de nieuwe router in de woonkamer zet voor het beste bereik moet dat toch kunnen? Is beter dan in de meterkast laten staan?
In de woonkamer is altijd beter. Een paar muren minder om door heen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Daantju schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 13:22:
Dank!

Routerfunctie lekker aan laten staan, en in de woonkamer vooral een goede AP neerzetten. Die zijn helaas niet voor 2 tientjes te koop, Die iedereen een lol en koop er een die 5GHz mét DFS aankan, anders kan je net zo goed je geld meteen verbranden of aan een nigeriaanse prins doneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:07
Je hebt vast wel een Android toestel liggen.
Installeer een app die spectrum van WIFI kan analyseren.
Kan zijn dat de range waarop je het hebt ingesteld enorm overlapt met de buren en andere apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:07
m3gA schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 13:27:
[...]

In de woonkamer is altijd beter. Een paar muren minder om door heen te gaan.
'altijd beter' nee zeer zeker niet.
Ook wel fijn als de WAN een sterk signaal is en niet nog eens over 10 a 20m aan matige coax kabels binnenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
osmosis schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 15:23:
Je hebt vast wel een Android toestel liggen.
Installeer een app die spectrum van WIFI kan analyseren.
Kan zijn dat de range waarop je het hebt ingesteld enorm overlapt met de buren en andere apparatuur.
Google Play: Wifi Analyzer

Deze werkt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TommyboyNL schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 15:18:
[...]

Routerfunctie lekker aan laten staan, en in de woonkamer vooral een goede AP neerzetten. Die zijn helaas niet voor 2 tientjes te koop, Die iedereen een lol en koop er een die 5GHz mét DFS aankan, anders kan je net zo goed je geld meteen verbranden of aan een nigeriaanse prins doneren.
Niet voor twee tientjes, wel voor vijf tientjes: KPN/Arcadyan "WiFi Versterker". Je kunt het ook als niet-KPN klant kopen en het ondersteunt out-of-the-box DFS.

Qua pure performance is het nipt minder dan de Ziggo Archer C7, maar daar moet je op antennes letten en custom firmware erop zetten voor DFS - en het is een tientje duurder.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantju
Zo, net de bestelling geplaatst en deze besteld:

https://www.paradigit.nl/...=pricecompare&modemrouter

Zaterdag maar is testen.

Even nog een laatste check:
1) Hoe bepaal ik de beste plek? Kan dat inderdaad met zo'n appje zoals hierboven genoemd

2) Ik bestel ook nog een fatsoenlijke router. Dan laat ik de router functie op de Ziggo box uitzetten, zet de nieuwe router in de woonkamer en stel die in als hoofd netwerk. is dat nog steeds de beste way2go?

Als dat allemaal werkt (in house) koop ik een 2e AP voor buiten, of in ieder geval, dekking buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantju
Je links werken niet.. wat bedoel je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Daantju schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 19:07:
Zo, net de bestelling geplaatst en deze besteld:

https://www.paradigit.nl/...=pricecompare&modemrouter

Zaterdag maar is testen.

Even nog een laatste check:
1) Hoe bepaal ik de beste plek? Kan dat inderdaad met zo'n appje zoals hierboven genoemd
Dat doe je best van tevoren met de apparatuur die je al hebt. Misschien is een betere plaatsing al genoeg om het probleem te verhelpen... beetje voorbarig om bestelling te plaatsen voor je weet of en zo ja hoeveel andere apparaten je hebt. Ik roep hier al tig keer dat het probleem echt helder moet zijn voor je achter oplossingen aan rent, vooral aangezien je aangeef het definitief in een keer goed te doen. Dat doe je niet door je portemonnaie te trekken en hopen dat wat je koopt de oplossing is voor het probleem waar je een stel aannames over doet.
2) Ik bestel ook nog een fatsoenlijke router. Dan laat ik de router functie op de Ziggo box uitzetten, zet de nieuwe router in de woonkamer en stel die in als hoofd netwerk. is dat nog steeds de beste way2go?
Nee. Allereerst komen je draden nu samen in je meterkast. Wil je alle draden vanaf boven opeens doortrekken naar de woonkamer? Erg onpractisch. Router hoort in de meterkast. En nergens lees ik ook maar iets dat impliceert dat de routerfunctie van je modem iets met je problemen te maken heeft - een paar vrolijke na-praters roepen gelijk zodra ze "router van de provider" horen dat het shit is en vervangen moet worden - terwijl ze op moment dat ze postten niet eens wisten welke modemrouter je had 8)7

De WiFi van de modemrouter is in de meterkast niet zo zinnig, maar dat heeft niets met het apparaat te maken. Gewoon dat ding als modem en router houden en je WiFi op strategische plekken in huis regelen met goede AP's.
Als dat allemaal werkt (in house) koop ik een 2e AP voor buiten, of in ieder geval, dekking buiten.
Begin nou eens te kijken of dat nodig is.

Je hebt al een Sitecom apparaat voor teveel geld gekocht dat geen oplossing bood en nu wil je alvast meer geld er tegenaan smijten? Echt, kijk eerst wat je met je huidige spullen kunt doen. De Sitecom apparaten heb ik stuk voor stuk kritiek op, maar als je probleem echt alleen maar dekking is, is het zeker niet uitgesloten dat je het daarmee al op kunt lossen - of in ieder geval scherp krijgen wat je nodig hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantju
Bedankt voor de reactie's. Er werd gevraagd om een plattegrond, Die heb ik bij deze:

Dit is de oppervlakte in m2. Gedetaileerde met kamers etc heb ik ook..

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2u6zok4.png
Pagina: 1