Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llpineapple
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-07 04:46
Onze nefit ketel geeft zeer regelmatig een 2L 266 storing. De monteur is al een aantal keer langs geweest en een aantal dingen vervangen (druksensor en expansievat). De storing blijft terugkomen.

Ik ben er inmiddels wel achter dat de storing alleen optreedt als boven de verwarmingen allemaal dicht gedraaid zijn. Als de ketel in storing staat draai ik de verwarmingen boven open en reset de ketel. Daarna draait weer als een zonnetje. druk is 1,8 bar

Herkend iemand deze storing en weet iemand de oplossing om de storing blijvend te verhelpen, ik kan dan de monteur een beetje opweghelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Google geeft dit als mogelijke oorzaak:
"Pomptest mislukt controleer waterdruk , pomp , druksensor , of het expansievat is defect"

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De pomp test controleert dmv de druksensor of de pomp daadwerkelijk gaat draaien. Zodra de pomp start moet de sensor een verandering van druk registreren, geen verandering betekent 2L 266 storing.

Zie je die drukschommeling zodra de pomp start, als de radiatoren boven dicht zijn?

Zit het expansievat vlakbij de ketel in de retour gemonteerd? Dit moet namelijk zo zijn.

Wat is de voordruk van het nieuwe expansievat? Dit zal / moet 0,5 bar zijn als je een normale installatie hebt.
Hangt je ketel op, ongeveer, het hoogste punt van de installatie, dan moet het sowieso 0,5 bar zijn.

Hangt de ketel op het laagste punt van de installatie en is het hoogste punt van de installatie hoger dan 6 a 7 meter.
Dan moet de voordruk van het expansievat 1,0 bar zijn.

Controleer dit eens....

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llpineapple
The-Source schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 18:44:
Google geeft dit als mogelijke oorzaak:
"Pomptest mislukt controleer waterdruk , pomp , druksensor , of het expansievat is defect"
Dit had ik inderdaad ook gevonden bij het zoeken naar de betekenis van de foutcode, had ik moeten aangeven in mijn post.
Oxellaar schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 20:11:
De pomp test controleert dmv de druksensor of de pomp daadwerkelijk gaat draaien. Zodra de pomp start moet de sensor een verandering van druk registreren, geen verandering betekent 2L 266 storing.

Zie je die drukschommeling zodra de pomp start, als de radiatoren boven dicht zijn?

Zit het expansievat vlakbij de ketel in de retour gemonteerd? Dit moet namelijk zo zijn.

Wat is de voordruk van het nieuwe expansievat? Dit zal / moet 0,5 bar zijn als je een normale installatie hebt.
Hangt je ketel op, ongeveer, het hoogste punt van de installatie, dan moet het sowieso 0,5 bar zijn.

Hangt de ketel op het laagste punt van de installatie en is het hoogste punt van de installatie hoger dan 6 a 7 meter.

Controleer dit eens....
Ga ik vanavond controleren, wat bedoel je overigens met het hoogste punt van de installatie. Ik neem aan het hele verwarmingssysteem? De ketel hangt op de middelverdieping, er zijn dus nog radiatoren op de tweede verdieping (deze staan altijd uit). Hoe kan je de voordruk van het expansievat meten, in de ketel zit een expansievat die volgens de monteur kapot was, hierop heeft hij buiten de ketel een nieuw vat geplaatst (en de gene in de ketel laten zitten). Volgens mij zit er op het nieuwe vat buiten de ketel geen drukopnemer

[ Voor 66% gewijzigd door llpineapple op 17-10-2016 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
llpineapple schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 08:06:
[...]

Ga ik vanavond controleren, wat bedoel je overigens met het hoogste punt van de installatie. Ik neem aan het hele verwarmingssysteem? De ketel hangt op de middelverdieping, er zijn dus nog radiatoren op de tweede verdieping (deze staan altijd uit). Hoe kan je de voordruk van het expansievat meten, in de ketel zit een expansievat die volgens de monteur kapot was, hierop heeft hij buiten de ketel een nieuw vat geplaatst (en de gene in de ketel laten zitten). Volgens mij zit er op het nieuwe vat buiten de ketel geen drukopnemer
Als de ketel in het midden van de installatie hangt qua hoogte, dan moet de voordruk 0,5 bar zijn. Dit staat ergens op het vat vermeld.
En let even op de aansluiting van het vat, moet in de retour zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Heb je vloerverwarming ? Of overgestapt op ander type (voornamelijk) convector radiatoren ?
Controleer of je een terugslag klep hebt en zo nee, of je die nodig hebt: http://nl.documents2.nefi...d/pdf/file/6720803737.pdf

[ Voor 101% gewijzigd door DukeBox op 17-10-2016 10:24 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
DukeBox schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 10:18:
Heb je vloerverwarming ? Of overgestapt op ander type (voornamelijk) convector radiatoren ?
Controleer of je een terugslag klep hebt en zo nee, of je die nodig hebt: http://nl.documents2.nefi...d/pdf/file/6720803737.pdf
Dat document verwijst naar een opstelling van ketel icm een ventilatiewarmtepomp. Dus 2 toestellen in 1 verwarming circuit.
Dat zal hier waarschijnlijk niet het geval zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Oxellaar schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 12:52:
Dat zal hier waarschijnlijk niet het geval zijn.
De oudere ecomline serie (zonder VU, de nieuwere heeft deze al ingebouwd) heeft deze i.c.m. VV wel nodig. Ook bij een kleine water inhoud/circulatie kan de storing optreden.
Intergas heeft ook hele series met vergelijkbare problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
DukeBox schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 14:29:
[...]

De oudere ecomline serie (zonder VU, de nieuwere heeft deze al ingebouwd) heeft deze i.c.m. VV wel nodig. Ook bij een kleine water inhoud/circulatie kan de storing optreden.
Intergas heeft ook hele series met vergelijkbare problemen.
Wat je nu verteld klopt niet. Ik loop al even mee in het vak en een Ecomline kan zonder keerklep worden aangesloten op vloerverwarming. Wat je met VU bedoeld weet ik, graag even toelichten.
Waterzijdig verschillen de oudere Classic modellen niet van de nieuwere Excellent modellen.

Sowieso mag een pomp van de vloerverwarming geen invloed hebben op de rest van het systeem. Hij mag alleen over de vloer zelf circuleren.

Bij intergas kunnen er wel problemen ontstaan icm vloerverwarming, maar dat komt omdat die ketel geen driewegklep heeft.
Er moet dan geen keerklep, maar een tweewegklep geplaatst worden die sluit zodra er tapvraag is.

Maar we gaan off topic... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Hangt van het type pomp af, met een ontluchtings stand welke de wilo dc pompen hebben kan je ook de 3weg beschadigen en de betreffende sensor triggeren.

[ Voor 13% gewijzigd door DukeBox op 17-10-2016 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llpineapple
Oxellaar schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 20:11:

Controleer dit eens....
Ik heb gisteren gekeken, de voordruk van het expansievat is 1 bar. Het expansievat hangt samen met de ketel op de eerste verdieping. Het expanisevat is gemonteerd op de aanvoerleiding. Ik begrijp uit jouw post dat in mijn situatie de voordruk 0,5 bar moet zijn en dat het vat op de retourleiding moet zitten. Het zal niet de oorzaak van het probleem zijn (ik had de storing ook al met het oude expansievat), kan herstel wel de oplossing bieden. Overigens valt me wel op dat de storing minder vaak optreedt nadat ik de ketel iets heb bijgevuld (van 1,5 naar 1,8 bar), is iets verder bijvullen naar bijvoorbeeld 2 bar mogelijk.

Bij starten van de ketel na een storing (zonder dat ik de radiatoren boven opendraai) gaat de druk niet ophoog, nadat de pomp stopt gaat de druk even 0,1 tot 0,2 bar, binnen 2 seconden staat de druk weer op 1,8 bar
DukeBox schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 10:18:
Situatie is niet veranderd, wel wordt beneden verwarmd met 2 convectorradiatoren en 1 plaatradiator, de rest staat bijna altijd uit

[ Voor 18% gewijzigd door llpineapple op 18-10-2016 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Druk van ~1.8 zou bij een stilstaande ketel moeten zijn met water op kamer temp. Als je net met koud water hebt bijgevuld moet je hem daarna weer opnieuw op druk brengen. 0.1/0.2 is wel wat laag en kan net de sensor triggeren die om de 8 sec. sampelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
llpineapple schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 07:30:
[...]

Ik heb gisteren gekeken, de voordruk van het expansievat is 1 bar. Het expansievat hangt samen met de ketel op de eerste verdieping. Het expanisevat is gemonteerd op de aanvoerleiding. Ik begrijp uit jouw post dat in mijn situatie de voordruk 0,5 bar moet zijn en dat het vat op de retourleiding moet zitten. Het zal niet de oorzaak van het probleem zijn (ik had de storing ook al met het oude expansievat), kan herstel wel de oplossing bieden. Overigens valt me wel op dat de storing minder vaak optreedt nadat ik de ketel iets heb bijgevuld (van 1,5 naar 1,8 bar), is iets verder bijvullen naar bijvoorbeeld 2 bar mogelijk.

Bij starten van de ketel na een storing (zonder dat ik de radiatoren boven opendraai) gaat de druk niet ophoog, nadat de pomp stopt gaat de druk even 0,1 tot 0,2 bar, binnen 2 seconden staat de druk weer op 1,8 bar
Haal de monteur maar terug, die heeft het vat op de verkeerde leiding gemonteerd.
En de voordruk is te hoog, maar dat is nog niet het grootste probleem.

De pomp test gebeurt bij de start van de pomp, dan moet er een schommeling worden waargenomen. En niet bij het stoppen van de pomp.
Doordat er nu geen onderdruk op de zuigzijde van de pomp kan komen, faalt de pomptest.
Normaal zuigt de pomp water uit het vat bij de start, dit geeft de schommeling in druk.
Het vat moet daarom in de retour.
Een kapot vat is vergelijkbaar met een vat in de aanvoerzijde, vandaar de eerdere storing.

De sensor sampelt niet, maar is sowieso tijdens pomptest continue actief.

Ik kan natuurlijk geen 100% garantie geven dat dit de storing verhelpt, maar juist voor de druksensor en pomptest is een juiste montage een must.
Dat blijkt ook uit de opmerkingen van Nefit over de storings oorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llpineapple
Ik ga morgen een afspraak maken, kan nu in ieder geval gericht vragen stellen. Monteur van de laatste keer (een jaar geleden) was trouwens ook actief op tweakers, we hadden het nog over cv-tuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
llpineapple schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 14:24:
Ik ga morgen een afspraak maken, kan nu in ieder geval gericht vragen stellen. Monteur van de laatste keer (een jaar geleden) was trouwens ook actief op tweakers, we hadden het nog over cv-tuning.
En....Hoe is het afgelopen?

Pagina: 1