Samsung SM951 variable sector size?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-12-2025
Weet iemand of de SM951 variable sector size ondersteund (of is dit uit te lezen op een of andere manier)?
Mijn performance is slecht vooral booten duurt van beide OS-en erg lang. (Window 10 1.5 min, Linux 3.5 min).

/home/remy/Downloads# cat /sys/block/nvme0n1/queue/physical_block_size
512

/home/remy/Downloads# cat /sys/block/nvme0n1/queue/logical_block_size
512

Nu vond ik deze link:
http://www.intel.com/content/www/us/en/support/solid-state-drives/data-center-ssds/000016238.html

Met de standaard linux nvme package kan dit ook:

nvme format --help

Usage: nvme format /dev/nvmeX [OPTIONS]

format: re-format a specified namespace on the given device. Can erase all
data in namespace (user data erase) or delete data encryption key if
specified. Can also be used to change LBAF such that device may disappear
from all lists since capacity superficially appears to be 0.

Options:
[ --namespace-id=NUM, -n NUM ] --- name of desired namespace
[ --timeout=NUM, -t NUM ] --- timeout value
[ --lbaf=NUM, -l NUM ] --- LBA format to apply (req'd)

Met lbaf=3 zou ik waarschijnlijk 4K sector size kunnen formatteren, maar ben benieuwd of iemand dit kan bevestigen dat dit een snelheidsverbetering oplevert?

[ Voor 6% gewijzigd door Vaevictis_ op 16-10-2016 14:14 ]

Beste antwoord (via Vaevictis_ op 17-10-2016 15:45)

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Een verkeerde sector size geeft met name performance-problemen met het schrijven van data, en niet bij het lezen. Daarnaast geeft de SM951 daadwerkelijk een 512B sector-size aan, dus je gaat geen winst krijgen door 4K te forceren.

Het lijkt er eerder op dat er iets anders tijdens het booten per ongeluk veel tijd kost. Je zou in Linux (welke?) de bootlogs kunnen nalopen en daarin op zoek gaan naar een time out voor iets of naar een onverklaarbaar gat tussen de timestamps.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Een verkeerde sector size geeft met name performance-problemen met het schrijven van data, en niet bij het lezen. Daarnaast geeft de SM951 daadwerkelijk een 512B sector-size aan, dus je gaat geen winst krijgen door 4K te forceren.

Het lijkt er eerder op dat er iets anders tijdens het booten per ongeluk veel tijd kost. Je zou in Linux (welke?) de bootlogs kunnen nalopen en daarin op zoek gaan naar een time out voor iets of naar een onverklaarbaar gat tussen de timestamps.

• Vaevictis_
dcm360 schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 14:32:

Dank voor het antwoord. De schrijf performance is inderdaad ook niet erg best. Maar je hebt wel gelijk dat er nog een andere vertraging bij het opstarten moet zijn.

De vraag is juist of de SM951 variable sector size ondersteund (512B, 4KB etc). Dan zou je deze low level kunnen zetten op 4K en vervolgens met 4K sectoren logisch te partitioneren.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik zou eerst maar eens uitvogelen waarom opstarten zo lang duurt. Je hebt dus een extra dure ssd, en deze is 10 keer langzamer dan een gewone ssd. Lijkt me dat je daar wat aan wil doen.

Is dat gebeurd, dan vraag ik me wel af waarom je naar 4K wil.
Voor harde schijven was de overgang van 512B naar 4KB logisch. Nu, met SSD's ,is dat niet meer helemaal zeker.

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Als de schrijf-performance ook niet best is gaat er sowieso wel wat mis. De kans is echter nihil dat dat opgelost gaat worden door de sector size te veranderen, terwijl ik uit jouw posts haal dat je verwacht dat dat wel het geval is?

Net als Reepje vraag ik me dus af wat jouw motivatie is om de sector size op 4K in te stellen, terwijl er andere problemen lijken te spelen.

• Vaevictis_
Het is inmiddels opgelost. Nu boottime van 7 sec.

Blijkbaar een bug met systemd onder Ubuntu 16.X met timeout. Deze nu op 10S gezet.

https://bugs.launchpad.ne.../+bug/1457400/comments/12

Met systemd-analyze plot > boot.svg

zag ik dat keyboard-setup service er ook 1255ms over deed. Deze uitgezet in de initramfs en opnieuw ge-rebuild.

Er stond ook nog een swap gedefinieerd op een andere hdd die er niet meer bestond.

Verwijderd

Voortaan een simpele test die je kunt doen: als de computer traag is maar je HDD-led brandt niet, dan ligt het niet aan je SSD. Het is vrij normaal dat dingen traag kunnen worden als je er een rommeltje van maakt. Iets zegt me dat jouw Ubuntu 16.x niet vers is geïnstalleerd, maar dat het een upgrade betreft. Klopt dit? Zo ja, vind ik dat een goede verklaring van je problemen. Handmatig kun je vast een boel rechtzetten, maar een verse installatie is zo nu en dan ook geen slecht idee.
Pagina: 1