Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus92
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 31-07 16:57
Kort geleden heb ik een TV aangeschaft, namelijk de LG 49LF510V. Er van uitgaande dat hier wel een audio output op zat. Nu eenmaal de TV binnen is, blijkt dit helaas niet zo te zijn. Ik heb zelf wat speakers staan (Logitech X540) die aangesloten kunnen worden middels 3 x 3.5 mm jacks (front, rear en center) en nu wil ik graag geluid over die boxen krijgen als ik naar een film kijk. Een film kijken doe ik via een Chromecast, dus beeld en geluid komt binnen via HDMI.

Mijn vraag
Is er een kwalitatieve/goedkope optie om HDMI te splitsen naar HDMI en 3x 3.5 jacks, zodat ik mijn films met 5.1 geluid over mijn boxen kan horen? Ik heb nu een tijd op het internet zitten rondstruinen, maar kan nog niet echt een goede oplossing vinden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Vanuit mijn Google Chromecast komt het beeld (HDMI dus).
Naar de TV (LG 49LF510V).
Speakerset waarover ik het geluid wil hebben is Logitech X540 (3x 3.5mm jack)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb gezocht op HDMI extractors, maar ik kom ze alleen maar tegen die extracten naar 1x 3.5 mm jack, of naar een optical/spdif output.
Een apparaat als dit lijkt me ideaal, als ik die ook naar 3x jack kan krijgen, ook zitten hier meerdere HDMI inputs op, wat ik misschien nog nodig ga hebben, maar is nu niet belangrijkst. Ik heb dan wel weer gezocht om spdif naar 3.5 mm te krijgen (bijvoorbeeld deze), maar vraag me ook af of ik dan niet veel ga inleveren op kwaliteit als ik steeds maar dingen aan elkaar blijf koppelen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:10

FeaR

In GoT we trust

Guus92 schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 13:41:
Is er een kwalitatieve/goedkope optie om HDMI te splitsen naar HDMI en 3x 3.5 jacks, zodat ik mijn films met 5.1 geluid over mijn boxen kan horen? Ik heb nu een tijd op het internet zitten rondstruinen, maar kan nog niet echt een goede oplossing vinden.
Er zijn wel wat HDMI to 3 x 3,5mm jack extractors te vinden. Als je zoekt naar Optical tot jack dan krijg je veelal de gewone stereo (2 kanalen) DAC's. Voeg iets als "jack surround" toe in je zoekterm en je vind de apparaten die je zoekt. Het kan ook in één apparaat. Veelal zie je dat er niet met jack wordt gewerkt maar met RCA. Aangezien RCA als jack beide analoog zijn is dat met simpele kabels op te lossen.
Ik heb dan wel weer gezocht om spdif naar 3.5 mm te krijgen (bijvoorbeeld deze)..
Volgens mij doet dat apparaat niet wat je wilt Merken als Sweex hadden deze kaart ook in het assortiment en het is een zeer leuke USB-geluidskaart, maar het is geen DAC als in de vorm van Optical In naar 3 x 3,5mm jack out.
,...maar vraag me ook af of ik dan niet veel ga inleveren op kwaliteit als ik steeds maar dingen aan elkaar blijf koppelen.
In principe extract je met een HDMI extractor het digitale geluidssignaal uit het digitale video + geluidssignaal. Als dat goed wordt gedaan zal er geen verlies optreden. Het punt waar je kwaliteitsverlies kan hebben is bij de DAC die het digitale deel om zet naar analoog. Als je al in zou leveren zou ik me daar met een - NOFI - Logitech X-540 niet al te veel zorgen over maken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
Bedoel je zoiets?
Afbeeldingslocatie: http://site.ambery.com/webgraph/AU-HDMICP-Front2.gif
Link ...maar goedkoop is die niet...
Google: hdmi to 5.1 audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus92
Bedankt voor de reacties!
FeaR schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 14:37:
[...]
Er zijn wel wat HDMI to 3 x 3,5mm jack extractors te vinden. Als je zoekt naar Optical tot jack dan krijg je veelal de gewone stereo (2 kanalen) DAC's. Voeg iets als "jack surround" toe in je zoekterm en je vind de apparaten die je zoekt. Het kan ook in één apparaat. Veelal zie je dat er niet met jack wordt gewerkt maar met RCA. Aangezien RCA als jack beide analoog zijn is dat met simpele kabels op te lossen.
Ik heb mijn best gedaan om er wat te vinden, maar met uitzondering van wat PE4000 post, kan ik er niet veel vinden. En die vind ik toch wat te duur. Heb geen zin om nog eens 100+ euro uit te geven voor alleen 5.1 audio, dan vind ik 2.1 ook nog goed. Maar als ik je goed begrijp, moet HDMI naar 5.1 RCA dus ook voldoen. En dan met tulp naar jack kabels op de speakers aansluiten?

En HDMI naar 2 RCA uitgangen werkt niet toch? Althans, dan krijg je gewoon stereo geluid en is surround er uit? Er staat namelijk wel 5.1 geluid bij, maar ik neem aan dat ze daar die spdif uitgang mee bedoelen.
FeaR schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 14:37:
[...]
In principe extract je met een HDMI extractor het digitale geluidssignaal uit het digitale video + geluidssignaal. Als dat goed wordt gedaan zal er geen verlies optreden. Het punt waar je kwaliteitsverlies kan hebben is bij de DAC die het digitale deel om zet naar analoog. Als je al in zou leveren zou ik me daar met een - NOFI - Logitech X-540 niet al te veel zorgen over maken.
Non taken. Ik was meer bezorgd over het kwaliteitsverlies van video, ik weet dat mijn speakers niet van de hoogste kwaliteit zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Conrad heeft er één met een nog enigszins redelijke prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus92
Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 11:30:
Conrad heeft er één met een nog enigszins redelijke prijs
Blijkbaar ben ik toch niet zo goed in wat fatsoenlijk opzoeken.
Maar denk dat ik dan voor deze HDMI naar RCA ga, ben deze nou meerdere keren tegen gekomen, maar telkens voor rond de 30/40 euro. Maar wil de gok wel wagen voor 9 euro.

-Edit- Deze bleek helaas niet voor die prijs te koop

[ Voor 3% gewijzigd door Guus92 op 17-10-2016 20:56 ]

Pagina: 1