Toon posts:

Focal Electra 907BE

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Ik heb een tijdje geleden een puntgaaf setje Focal Electra 907BE kunnen bemachtigen, erg fijne luidsprekers! Nu ben ik wel benieuwd naar hoe "speciaal" deze luidsprekers nou eigenlijk zijn? ...aangezien ze een 25 jarig jubileum versie zijn.
Heeft Focal vooral de nieuwe Beryllium tweeter toegevoegd, of zijn er meer upgrades t.o.z van z'n voorganger?

Met vriendelijke groet,
Niek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-10 15:47
Zoals hier te lezen: http://www.stereomag.cz/obr/hifi/repro/1electra907_news.pdf zijn dit de verwchillen tov de voorganger de 906:

The Electra 907 Be is a whole new construction drawing on the luxurious finishes of the Utopia be line and includes the new W cone optimised by the bass/medium 165mm and the new OPC crossover. Above all, it is essential to stress out that we have put the same pure Beryllium inverted dome tweeter as in the world reference loudspeaker, the Grande Utopia Be. Needless to say that the unmatched refinement and natural beauty are the expressions of high quality listening.
This loudspeaker is being produced in a limited series of only 1000 models, all of which are numbered. The Electra 907 Be is an exclusive product due to its rarity and such a technology in this price range of products is unprecedented.

Dat de beryllium tweeter altijd hetzelfde is, is nog maar de vraag. Zoals ik het begrepen heb, zijn er op details toch weer andere keuzes gemaakt. Met de nieuwe sopra serie is dit bijv. overduidelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 16-10-2016 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JAHRASTAFARI schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 17:44:
Zoals hier te lezen: http://www.stereomag.cz/obr/hifi/repro/1electra907_news.pdf zijn dit de verwchillen tov de voorganger de 906:

The Electra 907 Be is a whole new construction drawing on the luxurious finishes of the Utopia be line and includes the new W cone optimised by the bass/medium 165mm and the new OPC crossover. Above all, it is essential to stress out that we have put the same pure Beryllium inverted dome tweeter as in the world reference loudspeaker, the Grande Utopia Be. Needless to say that the unmatched refinement and natural beauty are the expressions of high quality listening.
This loudspeaker is being produced in a limited series of only 1000 models, all of which are numbered. The Electra 907 Be is an exclusive product due to its rarity and such a technology in this price range of products is unprecedented.

Dat de beryllium tweeter altijd hetzelfde is, is nog maar de vraag. Zoals ik het begrepen heb, zijn er op details toch weer andere keuzes gemaakt. Met de nieuwe sopra serie is dit bijv. overduidelijk.
Thanks voor je reactie!

Jou link/pagina had ik ook al gevonden ;)
De Sopra is natuurlijk weer een geheel nieuwe luidspreker met een o.a verbeterde demping in de tweeter. Die schijnt weer net ff vloeiender te klinken dan in de oudere Utopia's.
Het zal ook zo zijn dat ontwerpen net ff iets verder uitgewerkt zijn in duurdere modellen dan in bv mijn Electra's. Al moet ik zeggen dat deze tweeters echt super vloeiend en gedatallieerd klinken. Net als de rest v/d speaker by the way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Heb onlangs de Sopra 2 gehoord, bij een demo bij hifilimburg.nl:

Afbeeldingslocatie: http://hifilimburg.nl/images/sopra_1.jpg

Het hoog is nog "luchtiger" dan bij mijn electra 1028's, schitterend. Maar dit was wellicht ook omdat het hoog erg aanwezig was, misschien wel te. Grotere soundstage. Het laag vond ik wel niet zo bijzonder, weinig punch en druk. Al met al was ik niet weggeblazen door de Sopra 2.

Let wel, dit is bij een demo met 15 mensen in een ruimte die ik niet ken / gewend ben. Moeilijk vergelijken dus. Pas in een 1 op 1 vergelijk in je eigen ruimte met eigen apparatuur kun je conclusies trekken.

[ Voor 9% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 17-10-2016 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JAHRASTAFARI schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 20:59:

Let wel, dit is bij een demo met 15 mensen in een ruimte die ik niet ken / gewend ben. Moeilijk vergelijken dus. Pas in een 1 op 1 vergelijk in je eigen ruimte met eigen apparatuur kun je conclusies trekken.
Nee dan word het echt lastig vergelijken. Misschien zit je daar net op een ongunstige plek ivm staande golven. En is dat bij jou thuis net ff gunstiger? Neem ook aan dat die ruimte net even groter is dan uw woonkamer/luisterruimte? En dan heb je natuurlijk nog de overige apparatuur.

Overweeg je echt zulke speakers, dan is er vast een mogelijkheid uw woonkamer te simuleren of zelfs de speakers thuis te proberen.
Voor mij ligt zoiets ver boven mijn budget en ben ik erg tevreden met mijn Focal monitoren! ;) Die overigens erg subtiel en gepast ondersteuningen krijgen van een sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 18:22:
[...]

Nee dan word het echt lastig vergelijken. Misschien zit je daar net op een ongunstige plek ivm staande golven. En is dat bij jou thuis net ff gunstiger? Neem ook aan dat die ruimte net even groter is dan uw woonkamer/luisterruimte? En dan heb je natuurlijk nog de overige apparatuur.

Overweeg je echt zulke speakers, dan is er vast een mogelijkheid uw woonkamer te simuleren of zelfs de speakers thuis te proberen.
Voor mij ligt zoiets ver boven mijn budget en ben ik erg tevreden met mijn Focal monitoren! ;) Die overigens erg subtiel en gepast ondersteuningen krijgen van een sub.
Ook voor mij is dit boven budget, ik ben naar de demo gegaan uit algemene interesse. Heb er ook geleerd over het effect van een diffuser. De totale demoset met naim apparatuur zal zo rond de 25.000 euro hebben gelegen, alleen al de 272 streamer kost 5.000 euro.... dan heb ik het nog niet eens over de diffuser en absorber erbij.

Mijn totale setprijs (speakers, kabels, versterker, akoestische aanpassingen en streamer zit zo rond de 7.000 euro). De electra 1028 die ik sinds kort heb, is voor mij de max. Niet enkel vanwege het geld, maar op een bepaald moment houdt het voor mij op en is het goed genoeg. Met de 1028 is het echt genieten, ik ben er heel tevreden mee. O+ Een verdere echte upgrade zal het dubbele gaan kosten denk ik.

Verder mooi dat je een sub erbij hebt. Ideaal vaak, kleinere "monitor" achtige speakers met een sub. Hoe heb je dat geconfigureerd / aangestuurd?

[ Voor 8% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 18-10-2016 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 08:42:
[...]

Ook voor mij is dit boven budget, ik ben naar de demo gegaan uit algemene interesse. Heb er ook geleerd over het effect van een diffuser. De totale demoset met naim apparatuur zal zo rond de 25.000 euro hebben gelegen, alleen al de 272 streamer kost 5.000 euro.... dan heb ik het nog niet eens over de diffuser en absorber erbij.

Mijn totale setprijs (speakers, kabels, versterker, akoestische aanpassingen en streamer zit zo rond de 7.000 euro). De electra 1028 die ik sinds kort heb, is voor mij de max. Niet enkel vanwege het geld, maar op een bepaald moment houdt het voor mij op en is het goed genoeg. Met de 1028 is het echt genieten, ik ben er heel tevreden mee. O+ Een verdere echte upgrade zal het dubbele gaan kosten denk ik.
Goeie genade zeg wat een prijzen! Bij zulke speakers horen ook automatisch veel duurdere overige componenten. Maar of dat altijd 'beter' is?? De ene goeie versterker zou opzich niet (veel) anders moeten klinken dan de ander.
Focal werkt nu met Naim, het merk ken ik verder niet, maar McIntosch bouwt toch idioot goede versterkers. Ééntje zelfs ideaal voor de Sopra's 2. McIntosch beweerd dat die versterker áltijd de benodigde 300watt levert aan de Sopra's.
Geen idee of de Naim dat ook doet/deed?
McIntosch is ook een gecombineerde buizenversterker, wellicht had dat het "laag probleem" opgelost? Daar die vaak in het laag wat meer aanwezig zijn.

Dat heb jij al met al heel wat mooi's en duurs staan!;) Ik kom met versterker en speakers niet verder dan een €5500. Heb erg mooie single lead V/d Hul speakerkabels, verder een goede Heco sub. En ik stream via m'n Mac Mini. Ideaal!! Deze heeft een optisch-out. Alles bekabeld aangesloten, omdat dit net ff beter klinkt dan streamen van iPad naar AppleTv.
JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 08:42:
Verder mooi dat je een sub erbij hebt. Ideaal vaak, kleinere "monitor" achtige speakers met een sub. Hoe heb je dat geconfigureerd / aangestuurd?
Ja, moest 'm er ineens bijhebben. Daar waar ik met m'n voorgaande JM Lab 816 InAkustik 25 Jubilee geen laag-problemen had, heb ik ze wel met m'n Electra monitoren. Waarschijnlijk te weinig druk/conusopppervlak?
Ik had een dip bij ongeveer 90 en 60 Hz. (Bij 50Hz wél weer goed aanwezig)
Heb in m'n hangend dressoir een sub kast ingebouwd, zodat de conus naar onderen gericht is. En nu stuk minder last van staande golven.
Verder is de sub van het actieve soort, dus kan ik hem subtiel regelen zodat het geheel zogoed als 0 db is. Dus geen aangedikt laag.

Wat heb je gedaan om de boel thuis akoestisch te verbeteren dan? En hoe doe je dat? Daar heb ik mij nog niet zo in verdiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:30

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 12:59:
[...]
Ééntje zelfs ideaal voor de Sopra's 2. McIntosch beweerd dat die versterker áltijd de benodigde 300watt levert aan de Sopra's.
Dat is niet te hopen dat een versterker altijd 300 Watt levert. De Focal Sopra 2 heeft een gevoeligheid van 91 dB 2.83V / 1m. Met constant 300 Watt zit je over de 115 dB op 1 meter. Hoe duur een speaker ook is en hoe veel honderden of duizenden Watt een versterker ook levert, met een bovenstaand rendement en geen gekke dippen in de weerstand is een Watt (of minder) eigenlijk al aanzienlijk qua volume.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FeaR schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 13:23:
[...]

Dat is niet te hopen dat een versterker altijd 300 Watt levert. De Focal Sopra 2 heeft een gevoeligheid van 91 dB 2.83V / 1m. Met constant 300 Watt zit je over de 115 dB op 1 meter. Hoe duur een speaker ook is en hoe veel honderden of duizenden Watt een versterker ook levert, met een bovenstaand rendement en geen gekke dippen in de weerstand is een Watt (of minder) eigenlijk al aanzienlijk qua volume.
Herstel, ik bedoel dan "altijd het benodigde vermogen Kan leveren"
Laatst gelezen, kan het zogauw niet terug vinden hoe dit verder onderbouwt is.
Pagina: 1