beste manier om te upgraden?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb sinds kort een bijbaantje waarmee ik zo'n 250 euro per maand verdien en ik wil dit geld graag in mijn iets wat verouderde PC investeren, ik ben aan het kijken naar een gtx 1060 6gb en ik wilde weten met welke onderdelen en in welke volgorde ik mijn oude pc het best kan upgraden.Mijn doel is om Battlefield 1 op ultra 60 fps en 1080p te spelen, 4k vind ik niet perse nodig en ik wil niet overclocken, ik gebruik hem alleen om te gamen.

Dit is mijn huidige systeem:

Grafische kaart: Sapphire HD 7870XT 2gb gddr5
Moederbord: Asus M5A97 LE R2.0
Processor: AMD phenom II Black Edition X4 965
Voeding: 650 W truepower trio (pricewatch: Antec TruePower Trio 650
Case: Fractal R3
Ram: 8gb

Ik heb al wat gegoogled en horen zeggen dat het mogelijk is om eerst de gpu te upgraden naar in mijn geval de gtx 1060 en dat de oudere cpu niet enorm veel kwaad kan (geen enorm mindere performance tegenover een 1060 + een nieuwe i5).

Ik wil zo veel mogelijk van het oude systeem houden (Case,voeding en zo mogelijk RAM en moederbord)

Dus lang verhaal kort:

Ik wil eerst ongeveer 400 euro uitgeven aan een gpu (ik zat naar deze:https://www.bol.com/nl/p/asus-videokaarten-dual-gtx1060-o6g/9200000062955393/?suggestionType=typedsearch te kijken).

En de maand daarop een nieuwe processor (deze misschien: https://www.bol.com/nl/p/...uggestionType=typedsearch)

Sorry voor de Bol links maar ik ben zelf niet een mega computer expert.
Als jullie betere, goedkopere spullen weten voor mij hoor ik het graag.
En is het beter om het zelf te installeren of bij een computerzaak te laten doen?

Als jullie meer info nodig hebben hoor ik het graag, alvast bedankt!
Groetjes Jonah

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2016 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Welke voeding heb je exact? Voor shops en prijzen is er de Pricewatch. Zie boven in beeld, links van de gele tekst bij Forum. ;) https://tweakers.net/pricewatch/

CPU vervangen betekent echter ook je moederbord vervangen, als je de i5 neemt (zou ik wel doen overigens). Maar afhankelijk van de voeding die je hebt, anders zou ik eerst de voeding vervangen.

Videokaart in de pc zetten is minuten werk, dat kan iedereen. Echter omdat je overstapt van AMD/ATI naar nVidia moet je eerst de stuurprogramma's van amd verwijderen, daarna pas videokaart vervangen, omdat anders Windows wellicht crashed.

[ Voor 149% gewijzigd door CH4OS op 16-10-2016 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:27

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Waar je eigenlijk naar zit te kijken, is een nieuw systeem.
Niets op tegen om eerst de grafische kaart te vervangen. Het kan zelfs zijn dat je dan al tevreden bent.

Maar ik vrees dat je CPU toch echt wel tekort komt. Omdat we verder niet weten of je een pruts voeding hebt (slecht plan om dure onderdelen als een cpu van 250 euro en een graka van 250 euro aan een pruts voeding te hangen), heb je een compleet nieuw systeem nodig.

Je kan je oude kast meenemen, maar eigenlijk is een nieuwe kast bij nieuwe hardware wel net zo leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CH40S schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 12:00:
Welke voeding heb je exact? Voor shops en prijzen is er de Pricewatch. Zie boven in beeld, links van de gele tekst bij Forum. ;) https://tweakers.net/pricewatch/

CPU vervangen betekent echter ook je moederbord vervangen, als je de i5 neemt (zou ik wel doen overigens). Maar afhankelijk van de voeding die je hebt, anders zou ik eerst de voeding vervangen.

Videokaart in de pc zetten is minuten werk, dat kan iedereen. Echter omdat je overstapt van AMD/ATI naar nVidia moet je eerst de stuurprogramma's van amd verwijderen, daarna pas videokaart vervangen, omdat anders Windows wellicht crashed.
Ik heb een Antec truepower trio pricewatch: Antec TruePower Trio 650
dankje voor je reactie. Ik ga zeker even kijken bij het aankoopadvies deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KamriAvine
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13-09 09:53
Beste JonahNieuwe,

Allereerst welkom, en gefeliciteerd met je baan!

Ik had een redelijke tijd een gelijkwaardig systeem als dat van u.
Zijnde zelfde GPU, zelfde ramwaarde. (enkel een i5 is het verschil)

Het upgraden is over het algemeen een makkelijke taak, echter is de vraag of de doelstellingen te bereiken zijn.
Wat ik hiermee bedoel is dat Battlefield 1 een redelijk zwaar spel is uit mijn ervaring. en dat deze op een GTX-10 serie soms nog wel onder de 45 frames wou vallen. (ik vermoed dat dit bugs waren in de beta, want voor de rest van de gameplay was deze ruim voldoende.
Verder kan Battlefield 1 nog veranderen voor de retail versie. waardoor huidige specificatie-eisen kunnen veranderen.

Echter, moet je waakzaam zijn met upgraden. zeker in verband met een CPU/Moederbord wijziging. Omdat Windows hier nog wel eens wat roet op wil gooien, en je "genuine" status wijzigt. een GPU upgrade maakt ze nooit erg uit is mijn ervaring.

Oké, nu naar t leuke stukje :P

650 Watt voeding zou /meer/ dan genoeg moeten zijn voor een GTX-1060+AMD Phenom II Black X4.
De RAM is altijd goed, en is altijd nog makkelijk te upgraden naar bijvoorbeeld 16GB mochten spellen dit in de toekomst nodig hebben.
Cases: "Whatever floats the boat will make it float"
In verband met de GTX-1060 waar je over twijfeld. "Informatique.nl" verkoopt deze voor ongeveer €330-340.(kijk bij de pricewatch of het nog beter kan in termen van prijs. dit was gewoon een korte google)
Verder, zoals Chaos al aantoont. voor de zekerheid de drivers verwijderen voor de GPU change. Windows wil soms echt moeilijk doen :P

Installaties van een nieuwe GPU zijn nooit moeilijk, genoeg guides op YT om dat goed uit te leggen.

Reepje heeft ook een punt. Oude CPU's willen....oud worden. Echter zit aan een CPU/Mobo swap waarschijnlijk een nieuwe windows lincentie aan vast. dus dit is iets om in je achterhoofd te houden.

Ik hoop dat ik je hiermee een beetje geholpen heb, en dat je veel plezier mag hebben van je systeem als je het upgrade.

Met vriendelijke groeten.

Kamri.

(PS. sorry voor de halve Clustertypkunsten)

A3 E-tron | Segway E100SE+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Die CPU gaat elke recente videokaart (ook rx470, gtx1060) wel tegenhouden in games hoor. Een recente, maar ook van 2 generaties terug, i5 is echt een stuk sneller. Zeker op lage resoluties ! Dat maakt niet dat de upgrade geen zin heeft, gewoon een 1060 erin zetten en dan doorsparen voor een i5, mobo en ram. Waarschijnlijk is het dan ook verstandig een goede (kwaliteits- budget) voeding te nemen. Die voeding stamt alweer uit 2006, heeft geen ondersteuning voor c6/c7 states (vanaf hashwell generatie) en slijten ook bij niet in gebruik. De corsair cx450m is dan een aanrader, meer watt heb je ook niet nodig dan.

Een SSD is trouwens ook een hele aanwinst: de pc voelt en reageert 3x zo snel en die kan je altijd meenemen naar een nieuw systeem.

[ Voor 16% gewijzigd door ToFast op 16-10-2016 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
KamriAvine schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 12:44:
Beste JonahNieuwe,

Allereerst welkom, en gefeliciteerd met je baan!

Ik had een redelijke tijd een gelijkwaardig systeem als dat van u.
Zijnde zelfde GPU, zelfde ramwaarde. (enkel een i5 is het verschil)

Het upgraden is over het algemeen een makkelijke taak, echter is de vraag of de doelstellingen te bereiken zijn.
Wat ik hiermee bedoel is dat Battlefield 1 een redelijk zwaar spel is uit mijn ervaring. en dat deze op een GTX-10 serie soms nog wel onder de 45 frames wou vallen. (ik vermoed dat dit bugs waren in de beta, want voor de rest van de gameplay was deze ruim voldoende.
Verder kan Battlefield 1 nog veranderen voor de retail versie. waardoor huidige specificatie-eisen kunnen veranderen.

Echter, moet je waakzaam zijn met upgraden. zeker in verband met een CPU/Moederbord wijziging. Omdat Windows hier nog wel eens wat roet op wil gooien, en je "genuine" status wijzigt. een GPU upgrade maakt ze nooit erg uit is mijn ervaring.

Oké, nu naar t leuke stukje :P

650 Watt voeding zou /meer/ dan genoeg moeten zijn voor een GTX-1060+AMD Phenom II Black X4.
De RAM is altijd goed, en is altijd nog makkelijk te upgraden naar bijvoorbeeld 16GB mochten spellen dit in de toekomst nodig hebben.
Cases: "Whatever floats the boat will make it float"
In verband met de GTX-1060 waar je over twijfeld. "Informatique.nl" verkoopt deze voor ongeveer €330-340.(kijk bij de pricewatch of het nog beter kan in termen van prijs. dit was gewoon een korte google)
Verder, zoals Chaos al aantoont. voor de zekerheid de drivers verwijderen voor de GPU change. Windows wil soms echt moeilijk doen :P

Installaties van een nieuwe GPU zijn nooit moeilijk, genoeg guides op YT om dat goed uit te leggen.

Reepje heeft ook een punt. Oude CPU's willen....oud worden. Echter zit aan een CPU/Mobo swap waarschijnlijk een nieuwe windows lincentie aan vast. dus dit is iets om in je achterhoofd te houden.

Ik hoop dat ik je hiermee een beetje geholpen heb, en dat je veel plezier mag hebben van je systeem als je het upgrade.

Met vriendelijke groeten.

Kamri.

(PS. sorry voor de halve Clustertypkunsten)
Dankje wel voor je reactie,

Zoals ik al zij ben ik geen enorm computer genie en vandaar dat ik het hier even vraag.
Denk je dat ik een mogelijke wijziging van het moederbord + cpu het beste door een computer shop kan laten doen (er zit er hier een in het dorp), ik vind dit zelf vrij spannend om te doen (geen garantie op een goed werkend eindproduct).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KamriAvine
Beste JonahNieuwe

Het is altijd een optie om het uit te besteden. en als je jezelf er niet mee vertrouwd, zou ik zeggen dat het misschien wel een wijze keuze is om dit dan ook te doen.

Zoals in mijn vorige post al gezegd, het kan mogelijk zijn dat Windows het er niet helemaal mee eens is, en dat je een nieuwe licentie van Windows aan moet schaffen. dit is ongeveer €120. (altijd verstandig om dit in je achterhoofd te houden, zodat je niet wordt verrast door de extra kosten)

Met vriendelijke groet,

Kamri.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:10
Ik denk dat voor specifiek Battlefield1 AMD kaarten iets beter zijn, de 470 presteert al gelijk aan de 1060 voor 50-100 euro minder (bij DX12).
Als je meer (en oudere) games speelt is de 1060 wel een goede keus.

http://gamegpu.com/action-/-fps-/-tps/battlefield-1-test-gpu

Als je kijkt naar max settings zal een 7870XT ongeveer 30 fps doen (maar je kunt natuurlijk altijd wat met settings knoeien).
Een phenom 965 zal rond de 50fps zitten in singleplayer, maar multiplayer kan een stuk zwaarder zijn (heb er geen benchmark van gezien).

Je kunt de processor ook nog (een beetje) overklokken zodat je nog een paar maanden vooruit kunt met je nieuwe videokaart.

Afbeeldingslocatie: http://gamegpu.com/images/stories/Test_GPU/Action/Battlefield_1/new/b1_1920_12.png

Afbeeldingslocatie: http://gamegpu.com/images/stories/Test_GPU/Action/Battlefield_1/b1_proz_12.png

[ Voor 13% gewijzigd door mitsumark op 16-10-2016 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Bedenk me net, als je overstapt naar een i5, dat je dan naast (zoals eerder aangegeven) een ander mobo, ook nieuw ram moet hebben, Skylake werkt met ddr4 of ddr3l, maar dat laatste wordt niet echt meer gebruikt, plus ddr4 is goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat word dus een nieuwe pc :P, in welke volgorde kan ik het best elk onderdeel vervangen? Of maakt dit niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KamriAvine
Waarschijnlijk GPU -> CPU/Moederbord/RAM/(mogelijk Windows/SSD.(is wat ik zou doen in ieder geval)
De power supply zou in ieder geval voldoende moeten zijn.dus die eventueel als laatste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Ik vind zelf de RX480 eruit zien als de ideale BF1 prijs/prestatie videokaart. Nederlandse review, 1080p ultra = 90+ fps. In dit draadje post iemand die een 480 heeft gecombineerd met een AMD Phenom II Black Edition, het gaat blijkbaar. Ik zou toch even googlen als ik de originele poster was. Ook de huidige voeding is groot genoeg voor de combinatie volgens psu calculator.

[ Voor 8% gewijzigd door govie op 16-10-2016 18:33 ]

Pagina: 1