het regent in Berlijn... en nou?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Volgende week na een beursbezoek wil ik doorsteken naar Berlijn, maar het weer wordt echt uien :|
Guur, nat en koud. Nu ben ik geen toerist van het type National Geographic, maar er zal vast meer dan genoeg aan overdekt tijdverdrijf zijn neem ik aan.
Berlin Bikini lijkt me bijv te gek, maar wat zijn verder nog zaken die zeker de moeite waard zijn zonder dat ik in een poncho moet lopen? :+

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Museuminsel :)

[ Voor 64% gewijzigd door anandus op 16-10-2016 10:58 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Niet online
Hoeveel dagen ben je van plan daar te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Luit schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 10:59:
Hoeveel dagen ben je van plan daar te zijn?
ik schat van woe-avond tot vrijdag-ergensopdedag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:52
http://www.sdtb.de/Englisch.55.0.html
Teknik museum Berlin is leuk als je ervan houd. Of berliner unterwelten.

Verder is er genoeg te doen in Berlijn. Het ligt er echt aan wat je leuk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-06 23:02
Het Joods museum is wel een aanrader

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Maar skip dan wel het Pergamom museum want alles waar je daar voor naartoe gaat staat in de steigers of is niet toegankelijk.

Doe een Escape Room, bezoek Bikini Berlin (wel ok maar niet echt super bijzonder, oh en ga dan ook meteen even naar de hoogste bar in het hotel ernaast met een mooi uitzicht over de stad), eet de lekkerste burger ooit bij The Bird, of geniet van heerlijke Pastrami bij Mogg & Melzer, duik in de Unterwelten en nog veel meer. Genoeg te doen.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-06 10:44
Vlieg naar Praag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-06 23:07

BasilFX

BasilFX

.Maarten schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 11:07:
Teknik museum Berlin is leuk als je ervan houd.
+1 voor Technikmuseum.

Toen ik daar met een vriend was, hadden we ons verkeken op de benodigde tijd. We kwamen er om 11:00 uur, maar om 17:00 uur hadden we nog niet alles gezien :9.

Verder ben ik fan van het Sony Center in Potsdamer Platz. Het is overdekt en je kunt er lekker zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door BasilFX op 16-10-2016 11:33 ]

http://www.basilfx.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-05 11:22
Berlijn..........prachtige stad. Ben er van de zomer ook ff een weekje geweest. Alle musea en botanische tuin bezocht en overal met de fiets en bus. Enige slechte is de luchtvervuiling door al die bussen op n warme dag in de stad. Als je daar achter zit met de fiets - niet overal fietspaden - dan moet je wel hoesten.

[ Voor 15% gewijzigd door bgttje op 16-10-2016 13:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gassie
  • Laatst online: 23-11-2023
Berliner Unterwelten

Tour 1 en 3 zijn met Nederlandse gids mogelijk. Met een Engelse gids kun je ook andere tours kiezen.

Let's get lost! I know the way

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
oe da's ook wel wat wellicht :)
Technik museum lijkt me ook vet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:24
Techniek museum is zeker een aanrader als je een beetje geïnteresseerd bent in techniek. Ze hebben er van alles, treinen boten vliegtuigen etc. Daarnaast vond ik de stasi gevangenis höhenschon hausen ook indrukwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
*noted... thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Goed om wat binnen dingen te zoeken, maar het regent bijna nooit de hele dag, en je kan ook zo'n mini-paraplu in je tas stoppen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Voor lekker eten overdag: http://www.rogacki.de/

Bekend van Anthony Bourdain.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Stukje van Berlijn vandaan en niet echt goedkoop, maar wel weer eens iets anders.
https://www.google.nl/map...2!3d52.038924!4d13.748617

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 16-10-2016 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:17
Berliner unterwelten, dit. Ik vond het zeer vermakelijk en interessant. Verder kan je ook de Berlijn blog van Marjolein doorlezen, daar had ik veel aan. En ik heb ook goede verhalen gehoord over Bikini (ben er zelf niet geweest).

Veel plezier!!

edit: wat betreft de rondleiding door luchthavengebouw Tempelhof, is het mij niet duidelijk of dit nog mogelijk is. Toen ik deze zomer daar was, was de toegang gesloten en wordt het gebouw gebruikt als AZC. Maar wellicht is er nog wel een rondleiding mogelijk, dat zou je van te voren moeten checken. Indien het droog is, is het sowieso geweldig om over de landingsbaan van Tempelhof te wandelen/fietsen/skaten.

[ Voor 41% gewijzigd door segil op 16-10-2016 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Ernemmer schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 17:10:
Stukje van Berlijn vandaan en niet echt goedkoop, maar wel weer eens iets anders.
https://www.google.nl/map...2!3d52.038924!4d13.748617
Paar keer naar gekeken al. Leuk voor het hele gezin een keer denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Laatst online: 08:50

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

als niet van cultuur houdt kun je ook nog naar dat immens grootse zwemparadijs in die zeppelin-hangar

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10-2021
Berlijn bikini vond ik niet veel aan, was destijds net open en wat mij betreft veel te hip en te duur ;).
Bij slecht weer is het Reichstag wellicht een aanrader, van tevoren reserveren verplicht.
http://berlijn-blog.nl/bezienswaardigheden/reichstag/

Verder barst Berlijn van de toffe dingen. Kijk gewoon eens een uurtje op berlijn-blog.nl, meer heb je niet nodig.
Veel plezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juke!
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-02-2021
Berlijn is groot en er is heel veel te doen en te zien, meer dan mogelijk in zo'n korte tijd.

Musea heb je er genoeg
Reichstag is ook altijd wel boeiend om te zien
Bij Hackische Markt krijg je de beste falafel:P
in de avond richting Ostkreuz gaan voor 1 van de vele bars.

KDW als je teveel geld hebt
Alex (Alexa/Alexanderplatz)voor als je minder geld hebt:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-05 11:19

Collaborator

You! Cake or Death?

Computerspielemuseum is ook een aanrader :) Heel veel te zien en eigenlijk alles is te spelen/bekijken!

This space is occupied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:17
Als je goedkoop toch leuke autos wilt zien (allen particulier eigendom, eigenlijk is het gewoon een openbare garage) http://remise.de/Classic-Remise-Berlin-english-summary.php . Hier zijn we per ongeluk tegenaan gelopen, was zeker leuk om te zien.

Wat wij er leuk vinden om te doen is bijvooebeeld het Game museum, ff paar uur oude consoles/kasten spelen :-) edit: #spuit11 Computerspielemuseum :+

Houdt er bij de unterwelten rekening mee dat je moet reserveren, de keren dat ik keek was het vrij snel vol geboekt. Het is zeker wel een aanrader!

Zoals hierboven genoemd http://berlijn-blog.nl/ en ook http://wattedoeninberlijn.nl/ geven verder heel veel info wat je kan doen, eigenlijk te veel om op te noemen!

[ Voor 2% gewijzigd door N3oC op 17-10-2016 10:46 . Reden: #spuit11 Computerspielemuseum ]

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-06 16:24
N3oC schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 10:46:
Als je goedkoop toch leuke autos wilt zien (allen particulier eigendom, eigenlijk is het gewoon een openbare garage) http://remise.de/Classic-Remise-Berlin-english-summary.php . Hier zijn we per ongeluk tegenaan gelopen, was zeker leuk om te zien.

Wat wij er leuk vinden om te doen is bijvooebeeld het Game museum, ff paar uur oude consoles/kasten spelen :-) edit: #spuit11 Computerspielemuseum :+

Houdt er bij de unterwelten rekening mee dat je moet reserveren, de keren dat ik keek was het vrij snel vol geboekt. Het is zeker wel een aanrader!

Zoals hierboven genoemd http://berlijn-blog.nl/ en ook http://wattedoeninberlijn.nl/ geven verder heel veel info wat je kan doen, eigenlijk te veel om op te noemen!
Grote kans dat parkeren lastig wordt bij de remise, althans dat was mijn ervaring enkele weken geleden. Op het terrein zelf niets beschikbaar en ook in de straten rondom niets beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:17
la_fusion schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 11:42:
[...]

Grote kans dat parkeren lastig wordt bij de remise, althans dat was mijn ervaring enkele weken geleden. Op het terrein zelf niets beschikbaar en ook in de straten rondom niets beschikbaar.
Binnen Berlijn doe ik altijd alles met het OV, is op redelijke afstand volgens mij wel een halte te vinden ;) Alle parkeer plaatsen waren van de zomer idd bezet overdag!

Mocht je trouwens craft beer lekker vinden, http://www.bierlieb.com/ is wel leuk om even langs te gaan (de tram stopt bijna voor de deur)

[ Voor 4% gewijzigd door N3oC op 17-10-2016 12:21 ]

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:29
Ben je alleen of met collega's? Kwa eten:

- Bar Raval: Spaans. Heerlijk sfeertje, altijd druk en gezellig, wel een kutwijk.
- Bar Tausend: Prijzig, maar heerlijk eten. (Ja het is die stalen deur)

[ Voor 11% gewijzigd door KillaZ op 17-10-2016 12:36 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

N3oC schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 12:17:
[...]

Binnen Berlijn doe ik altijd alles met het OV, is op redelijke afstand volgens mij wel een halte te vinden ;) Alle parkeer plaatsen waren van de zomer idd bezet overdag!

Mocht je trouwens craft beer lekker vinden, http://www.bierlieb.com/ is wel leuk om even langs te gaan (de tram stopt bijna voor de deur)
Hmm volgens mij denkt iedereen dat want afgelopen zomer kon ik gewoon parkeren om de hoek bij Checkpoint Charlie :+ Waren plekken zat vrij. Elders in de stad ook :P

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Glashelder schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 12:39:
[...]

Hmm volgens mij denkt iedereen dat want afgelopen zomer kon ik gewoon parkeren om de hoek bij Checkpoint Charlie :+ Waren plekken zat vrij. Elders in de stad ook :P
Voor z'n formaat is Berlin uitermate goed te doen met de auto, het stroomt veel beter door dan pakweg London of Paris (of Amsterdam trouwens).

Maar goed, dan moet je alsnog iedere keer prutsen met parkeerplaatsen en -kosten en ben je qua biertjes ook beperkt. Ook als ik met auto naar Berlin ga, doe ik alles binnen de stad met OV - dat echt uitstekend is.

* dion_b komt er zaterdagochtend weer aan :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Laatst online: 29-05 09:01

Basszje

Reisvaap!]

upclocker schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 14:47:
Daarnaast vond ik de stasi gevangenis höhenschon hausen ook indrukwekkend.
Dat zou ook mijn aanrader zijn. Is wel even zoeken maar de moeite waard. Even verderop is trouwens ook het Stasi-museum ( Lichtenberg ) , dat is ook een aanrader.

Verder zou ik een blik werpen op de evenementenagenda, er is altijd wel wat gaande. Anders dan concerten ook veel gratis kunstopeningen / -projecten en dergelijke. En er zijn ook een miljoen coole plekken voor een biertje.

Als je trouwens veel gaat OV-en moet je even kijken naar de kortingskaarten, die zijn heel snel goedkoper ( weekkaart oid ), want een enkele reis is vrij prijzig.

[ Voor 12% gewijzigd door Basszje op 17-10-2016 15:03 ]

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juke!
dion_b schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 12:57:
[...]

Voor z'n formaat is Berlin uitermate goed te doen met de auto, het stroomt veel beter door dan pakweg London of Paris (of Amsterdam trouwens).

Maar goed, dan moet je alsnog iedere keer prutsen met parkeerplaatsen en -kosten en ben je qua biertjes ook beperkt. Ook als ik met auto naar Berlin ga, doe ik alles binnen de stad met OV - dat echt uitstekend is.

* dion_b komt er zaterdagochtend weer aan :)
Helemaal mee eens!

Hier funktioniert het OV namelijk wel in tegenstelling tot NL en is ook nog eens zeer goed betaalbaar.
Je pakt gewoon de s-bahn of u-bahn of regio of tram of bustram of bus(ben ik er 1 vergeten:P?)

Haal een Tageskart AB (neem aan dat TS niet in C bereik moet zijn) en je bent klaar.

Vergis je alleen niet, je kan binnen berlijn makelijk een uur onderweg zijn emt een trein;p Dan merk je hoe krankzinnig groot die stad eigenlijk is vergeleken bij Amsterdam/Rotterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
KillaZ schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 12:36:
Ben je alleen of met collega's?
met de misses...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-06 21:08
Ondanks dat je niet het tourist type National Geographic bent kan ik je zeker de reichstag aanbevelen, vanuit de koepel krijg je een audio guide mee en loop je omhoog naar de top. Afhankelijk van je uitzicht word vanalles verteld over de gebouwen die je ziet.

Dit was voor mij een van de hoogtepunten van onze trip deze zomer.

Het is vanaf de metro nog wel een beetje stappen, dus een plu zou ik dan wel meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Reichstag moet je wel voor reserveren en dan sta je alsnog in de rij dus neem dan idd je paraplu mee. Parkeren kan op 2 haltes van Alexanderplatz im de omgeving van U-halte Heinrich Heinestrasse, daar is het gratis op straat. Ik heb me zelf goed vermaakt bij het Museuminsel en ook de warenhuizen zijn top als het regent. Haeckesche Markt is ook leuk om te struinen maar niet overdekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:29
Dan zijn beide restaurants een aanrader!

Spaanse tent wordt door een fanatieke Nederduitser gerund met alleen maar Spaanse collega's en bar tausend is gewoon hip :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Eerst en vooral: ik woon in Berlijn. Dat geeft mij hopelijk een beetje geloofwaardigheid ;)

Zoals al gezegd: Berliner Unterwelten, de verschillende musea op Museuminsel en het Deutsches Technikmuseum. Voor de klassieke toeristische trekplijsters zijn er natuurlijk Alexanderplatz met Fernsehturm, East Side Gallery met wat er overschiet van de Muur, Brandenburger Tor en de Reichstag, evenals Schloss Charlottenburg.

Voor groen tussendoor: Garten der Welt, Britzer Garten of, mijn aanrader, een wandeling over de oude luchthaven Tempelhof.

Om eerlijk te zijn: Berlijn is een leuke stad om te wonen, maar toeristisch stelt het niet veel voor in vergelijking met Rome of Parijs. Pakweg Amsterdam heeft meer te bieden. De stad is platgebombardeerd tijdens de Tweede Wereldoorlog en er is niet veel erfgoed over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juke!
Berlijn heeft toch echt wel meer te zien als amsterdam hoor.
En ja, ik woon ook in berlin😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:24
YellowOnline schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 17:51:
Eerst en vooral: ik woon in Berlijn. Dat geeft mij hopelijk een beetje geloofwaardigheid ;)

Zoals al gezegd: Berliner Unterwelten, de verschillende musea op Museuminsel en het Deutsches Technikmuseum. Voor de klassieke toeristische trekplijsters zijn er natuurlijk Alexanderplatz met Fernsehturm, East Side Gallery met wat er overschiet van de Muur, Brandenburger Tor en de Reichstag, evenals Schloss Charlottenburg.

Voor groen tussendoor: Garten der Welt, Britzer Garten of, mijn aanrader, een wandeling over de oude luchthaven Tempelhof.

Om eerlijk te zijn: Berlijn is een leuke stad om te wonen, maar toeristisch stelt het niet veel voor in vergelijking met Rome of Parijs. Pakweg Amsterdam heeft meer te bieden. De stad is platgebombardeerd tijdens de Tweede Wereldoorlog en er is niet veel erfgoed over.
Daar ben ik het toch niet helemaal met je eens. Berlijn heeft wat mij betreft toch wel een wat rijkere historie, waar nog genoeg van te zien is. Er zijn talloze monumenten en musea, en redelijke verschillen tussen de buurten. Daarnaast kan je er goed uitgaan en heerst er een erg relaxte sfeer vind ik, beetje vrijheid blijheid. En het zit niet vol met blowende toeristen zoals in Amsterdam. Maar goed dat is offtopic.

Als je van voetbal houdt is het olympisch stadion ook nog wel geinig om een rondleiding te nemen. En als autoliefhebber zou ik de classic remise niet overslaan. Allerlei dikke auto's zijn er te zien bijv zelfs de La Ferrari, en het is gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

upclocker schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 20:42:
[...] Berlijn heeft wat mij betreft toch wel een wat rijkere historie,[...]
Over het algemeen, gustibus et coloribus non est disputandum, maar wat geschiedenis betreft: deze bewering is de 20e eeuw buiten beschouwing gelaten toch wel ver van de waarheid. En ik ben Belg, geen chauvinistische Amsterdammer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

YellowOnline schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 21:06:
[...]

Over het algemeen, gustibus et coloribus non est disputandum, maar wat geschiedenis betreft: deze bewering is de 20e eeuw buiten beschouwing gelaten toch wel ver van de waarheid. En ik ben Belg, geen chauvinistische Amsterdammer. ;)
"de 20e eeuw buiten beschouwinge gelaten" 8)7

Je hebt het over een stad dat grootste deel van dat eeuw zowat centraal stond in de wereld, dan laat je inderdaad 90% van Berlin buiten beschouwing al doet dat enkele musea en Schlösser uit Pruisische tijd weinig recht. Dat is zowat alsof je van Brugge gezegd zou hebben dat er de 14e eeuw buiten beschouwing gelaten alleen maar een station staat en je niet snapt waarom toeristen erheen gaan :+

Berlin is inderdaad geen eeuwenoude stad, maar wat het in de afgelopen 150 jaar als hoofdstad van Duitse Rijk, Weimarrepubliek, 3e Rijk, DDR (met eervolle vermelding voor Westberlin al was dat geen hoofdstad) en sindskort verenigde Bondsrepubliek heeft in elk hoekje sporen achtergelaten - en bovendien leeft het nu als weinig andere steden. Voor oudheid en middeleeuwen moet je er inderdaad niet heen gaan, maar dat wil allerminst zeggen dat het oninteressant is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Zojuist hotel geboekt vlakbij de Hackescher Markt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juke!
paQ schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 00:22:
Zojuist hotel geboekt vlakbij de Hackescher Markt :)
Vandaar kom je overal, zit je redelijk in centrum van Berlijn:)

Wens je veel plezier, het is hier op het moment best koud, houd daar rekening mee;p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botech
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:52
ik ga begin november voor 4 dagen naar Berlijn, heb gisteren al de Reichstag gereserveerd en de Tour voor het Olympiastadion geboekt. Nu zou ik ook iets van het Stasi-verleden willen zien maar wat is er interessanter: het stasi-museum of de gevangenis Hohenschönhausen? Of moet je ze alle twee aanraders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Laatst online: 29-05 09:01

Basszje

Reisvaap!]

botech schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 09:50:
Nu zou ik ook iets van het Stasi-verleden willen zien maar wat is er interessanter: het stasi-museum of de gevangenis Hohenschönhausen? Of moet je ze alle twee aanraders?
Het stasi-museum heeft meer in de zin van informatie over het onderwerp. De gevangenis is meer eh gevangenis. Imo zijn ze beiden interessant en ze zitten een beetje in dezelfde hoek dus op zich kan je makkelijk bij beiden langs.

Nog een gratis regentip trouwens, je kan bij de Nederlandse ambassade ook een rondleiding boeken. Is best een interessant gebouw ( Koolhaas enzo ) op een vrij unieke plek ook . Ies gratis, maar je moet wel reserveren want het is niet elke dag.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Juke! schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 09:19:
[...]

Vandaar kom je overal, zit je redelijk in centrum van Berlijn:)

Wens je veel plezier, het is hier op het moment best koud, houd daar rekening mee;p
*noted thx

We gaan er helemaal blanco hee, dus we zien wel. Google maps is my friend iig *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

dion_b schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 23:21:
[...]

"de 20e eeuw buiten beschouwinge gelaten" 8)7

Je hebt het over een stad dat grootste deel van dat eeuw zowat centraal stond in de wereld, dan laat je inderdaad 90% van Berlin buiten beschouwing al doet dat enkele musea en Schlösser uit Pruisische tijd weinig recht. Dat is zowat alsof je van Brugge gezegd zou hebben dat er de 14e eeuw buiten beschouwing gelaten alleen maar een station staat en je niet snapt waarom toeristen erheen gaan :+

Berlin is inderdaad geen eeuwenoude stad, maar wat het in de afgelopen 150 jaar als hoofdstad van Duitse Rijk, Weimarrepubliek, 3e Rijk, DDR (met eervolle vermelding voor Westberlin al was dat geen hoofdstad) en sindskort verenigde Bondsrepubliek heeft in elk hoekje sporen achtergelaten - en bovendien leeft het nu als weinig andere steden. Voor oudheid en middeleeuwen moet je er inderdaad niet heen gaan, maar dat wil allerminst zeggen dat het oninteressant is.
Als oorspronkelijk politiek wetenschapper heb ik zoveel moderne geschiedenis achter de kiezen dat de 19e en 20e eeuw te recent zijn voor mij :p Mij maak je blijer met Fachwerkhäuser, trapgevels en kerken dan met Bauhaus, modernisme en brutale architectuur (al heb ik een zwak voor industrieel erfgoed, dwz. oude fabrieken en zo).
botech schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 09:50:
ik ga begin november voor 4 dagen naar Berlijn, heb gisteren al de Reichstag gereserveerd en de Tour voor het Olympiastadion geboekt. Nu zou ik ook iets van het Stasi-verleden willen zien maar wat is er interessanter: het stasi-museum of de gevangenis Hohenschönhausen? Of moet je ze alle twee aanraders?
Het Stasi-Museum. In Hohenschönhausen is, zoals in de meeste Duitse KZs, niet veel meer te zien wegens grotendeels afgebroken na WO2.

[ Voor 55% gewijzigd door YellowOnline op 18-10-2016 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

YellowOnline schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 10:53:
[...]

Als oorspronkelijk politiek wetenschapper heb ik zoveel moderne geschiedenis achter de kiezen dat de 19e en 20e eeuw te recent zijn voor mij :p Mij maak je blijer met Fachwerkhäuser, trapgevels en kerken dan met Bauhaus, modernisme en brutale architectuur (al heb ik een zwak voor industrieel erfgoed, dwz. oude fabrieken en zo).
Ja, dan zit je duidelijk in de verkeerde stad :+
[...]

Het Stasi-Museum. In Hohenschönhausen is, zoals in de meeste Duitse KZs, niet veel meer te zien wegens grotendeels afgebroken na WO2.
+1

Stasimuseum is indrukwekkend, vooral omdat het de materie vanuit zoveel verschillende richtingen benadert - je ziet er de afluisterapparatuur, arrestatiewagens en cellen, maar je ziet ook de oeverloze bureaucratie en de interne heldenverering binnen de Stasi, de pogingen die ze deden om hun werk als nobel en noodzakelijk weg te zetten. En misschien nog belangrijker, je ziet verslag van de strijd na de Wende, toen (Westduitse) overheden de dossiers geheim wilden houden maar de lokale Oostduitse bevolking dat verhinderd heeft.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

dion_b schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 11:22:
[...]

Ja, dan zit je duidelijk in de verkeerde stad :+

[...]
We overwegen te verhuizen naar Duderstadt, haar geboortestadje in Nedersaksen en dat ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.tdn-duderstadt.de/uploads/media/header2_neu.jpg

<3

Als daar nu ook nog werkgelegenheid was...
dion_b schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 11:22:

[...]

+1

Stasimuseum is indrukwekkend, vooral omdat het de materie vanuit zoveel verschillende richtingen benadert - je ziet er de afluisterapparatuur, arrestatiewagens en cellen, maar je ziet ook de oeverloze bureaucratie en de interne heldenverering binnen de Stasi, de pogingen die ze deden om hun werk als nobel en noodzakelijk weg te zetten. En misschien nog belangrijker, je ziet verslag van de strijd na de Wende, toen (Westduitse) overheden de dossiers geheim wilden houden maar de lokale Oostduitse bevolking dat verhinderd heeft.
Moet je doen met gids (weet niet of het anders kan eigenlijk) en in het Duits - dan is het altijd iemand die er nog gevangen gezeten heeft. Als je geen Duits kent is dat natuurlijk geen optie. Maar ik heb de tour al in het Duits en het Engels gedaan en het verschil is toch groot.

[ Voor 53% gewijzigd door YellowOnline op 18-10-2016 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juke!
Ach als je vroeger beetje hebt opgelet versta je de Duitsers prima, zodra je over saksen praat is het natuurlijk ander verhaal:P

Vergeet niet te stempelen als je met het OV gaat, dat gebied waar je zit wordt juist extra gecontroleerd(easy money van toeristen die wel kaartje kopen maar niet stempelen).

Oh en het allerbelangrijkste: 99% wordt hier contant gedaan en niet met pinpas(ja in winkels geen probleem maar al het andere is meh.
Daarom zie je eind van de maand altijd van die lange rijen bij de bank....:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

YellowOnline schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 11:33:
[...]

We overwegen te verhuizen naar Duderstadt, haar geboortestadje in Nedersaksen en dat ziet er zo uit:

[afbeelding]

<3
Oh help, ik voel de kleinburgerlijkheid nu al beklemmen. Nope, niet aan mij besteed, geef mij maar een penthouse langs de Karl-Marx-Allee :9
Als daar nu ook nog werkgelegenheid was...
Bekend probleem in veel plekken waar je zou willen wonen :'(

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
De zon schijnt! Althans nu net dan... (vooruitzichten morgen zijn prut)

Super uitzicht (tv toren ook) bovenste verdieping hoekkamer *D, pal naast hackescher markt station, en 5 min lopen van DDR Museum. Dus zojuist nog snel online kaartjes gekocht voor 18:00.
Bikini is ca 25 rijden dus dat komt morgen wel.
En straks die markt maar eens oplopen... moet zat te eten zijn lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Laatst online: 27-05 16:23

TommyGun

Stik er maar in!

NeFoRcE schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 09:06:
als niet van cultuur houdt kun je ook nog naar dat immens grootse zwemparadijs in die zeppelin-hangar
Daar vond ik dus echt geen zak aan... duur, druk en relatief klein. Lijkt heel wat op de foto's...

---

Dat niemand Sachsenhausen benoemt trouwens! Behoorlijk indrukwekkend.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Sachsenhausen paste net niet meer in das Program.

Perfect hotel gehad (Adina) en 15 stappen lopen naar hackescher markt. Leuke plek!
Bikini viel erg tegen eigenlijk, wel goeie elektronica zaak en een Teuffel winkel.
Daarna naar Alexa... :/ typische winkelstraat anywhere. Echt niet de moeite.
Goed. Mall of Berlin dan *O* echt heel gaaf. Mooie winkels, mooi gebouw, makkelijk parkeren.
Ook hackescher höffe zijn erg leuk en lekker gegeten bij Royals&Rice. Vietnamees / sushi. Aanrader!

Verder alles met de auto en te voet gedaan. Verkeer is erg goed te doen. Hooofdwegen zijn zomaar 3 baans. Alles ligt naar mijn idee kris kras verspreid over de stad, maar daardoor volgens mij ook niet van die grote concentraties mensen opeen (a la Kalverstraat)
Het is hip, oud, modern, lelijk, cool, groot. Eigenlijk is het alles door elkaar.

[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 21-10-2016 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

En het weer valt alleszins mee. Morgen gaan wij dus toch naar het Tierpark :)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1