Goede 5.1 (budget) speaker set (/- €500)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flight777
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-10 13:18
Goedemorgen allemaal,

Ik ben een filmliefhebber en was ook blij toen ik vorig jaar verhuisde dat in het nieuwe huis alles al aanwezig was voor een goede film beleving (beamer, receiver, speakers) :) Echter vallen de speakers mij een beetje tegen, mijn referentie is dan voornamelijk een Logitech Z906 die ik al die jaren daarvoor gebruikte. Deze klinkt een stuk helderder, de bas is een stuk beter gedefinieerd en "schoner" en overal gewoon een betere ervaring dan de Harman Kardon HKTS9b (2010) 5.1 die nu in de woonkamer hangen.

Ik ben dus opzoek naar een nieuwe 5.1 set, echter zie ik door de bomen het bos niet meer. Daar moet wel bij gezegd worden dat ik totaal geen audiofiel ben, dus hele subtiele aspecten in geluid zullen mij niet direct opvallen.

Wat ik nu heb staan:

- Receiver: Denon AVR-X2200W
- Speakers (5.1): Harman Kardon HKTS9b (2010)
- Voornaamste source: Nvidia Shield TV met PLEX of PS4 als Bluray speler

Ik zoek een?
Mooie 5.1 speaker set

Wat is je budget?
Ongeveer €500, nieuw of tweedehands maakt mij niet zoveel uit

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Het zal voornamelijk zijn om films te kijken waarvan de meeste wel een DTS-HD of equivalent aan audio track hebben, maar ook af en toe muziek natuurlijk

Wat heb je zelf al gevonden?
Veel te veel 8)7

Tot zover, al een mooie tweedehands kef kht 2005 zien staan, is dat wat?

Heel graag zou ik wat advies krijgen van de experts hier. Ik weet dat €500 niet heel veel is voor een compleet speaker systeem, maar men moet ergens beginnen, upgraden in de toekomst kan altijd nog.

Alvast bedankt!

[ Voor 78% gewijzigd door Flight777 op 16-10-2016 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flight777
Zit op de laptop van mijn vriendin en mijn lompe handen raakte de enter toets al... excuus!! :P Nu de post netjes ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-10 21:11
Nieuw ga je bij teufel de meeste waar voor je geld krijgen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goofy1978 schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 13:01:
Nieuw ga je bij teufel de meeste waar voor je geld krijgen denk ik.
Had je een plusje gegeven per abuis. Ben het er alleen helemaal niet mee eens. Tweedehands kan je voor dit geld genoeg moois vinden uit een hogere klasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Voor dat geld kan je een leuke set boekenplank speakers kopen of zelfs 2 zuiltjes met 2 boekenplank speakers achter (nieuw en al helemaal 2e hands) en dan een actieve sub 2e hands. Veel beter dan al die kant en klare kleine 5.1 setjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-10 21:11
Verwijderd schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 13:07:
[...]

Had je een plusje gegeven per abuis. Ben het er alleen helemaal niet mee eens. Tweedehands kan je voor dit geld genoeg moois vinden uit een hogere klasse.
Ja dat denk ik ook, maar ik zei er duidelijk als je nieuw koopt bij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chic de Friemel
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-09 09:09
4 x pricewatch: Boston Acoustics A 25 set (Zwart)
1 x pricewatch: Boston Acoustics A 225C (Zwart)

Totaal €569, een subwoofer kun je indien gewenst altijd nog aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ligt eraan wat je zoekt? Ik zelf heb bijvoorbeeld een 5.0 systeem zonder sub. 2 Mooie vloerstaanders, center en 2 boekenplank op staanders als surrounds. Klinkt altijd mooier dan van die satelietjes met een sub.

Voorbeeden: http://www.marktplaats.nl...pet=horizontalRichSnippet

http://www.marktplaats.nl...c1b&previousPage=lr&pos=9

Beetje zoeken en onderhandelen en je kan een mooie set samenstellen. Leuk om te doen ook nog eens en genieten maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Dan heb je inderdaad en nieuw en een hele goede prijs-kwaliteits set te pakken! Wel boven budget, maar dan hoef en wil je misschien de komende 8-10 jaar ook helemaal niet upgraden (behalve een active sub waarschijnlijk). Je kan ook 2e hands hiernaar eens kijken (de Boston acoustics, a25/a26, a23 voor achter eventueel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goofy1978 schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 13:15:
[...]

Ja dat denk ik ook, maar ik zei er duidelijk als je nieuw koopt bij. :)
Dat is waar. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:45
Misschien ook even bij Jamo kijken.

Een setje als dit is erg leuk namelijk : https://tweakers.net/product/355420/jamo-s-626-hcs/

Voor een goeie filmbeleving zou ik dan wel (in de toekomst) nog een actieve subwoofer erbij halen. Vooral in films heeft dat voor mij een toegevoegde waarde.

[ Voor 10% gewijzigd door Pindakaas op 16-10-2016 13:44 ]

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenF schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 13:43:
Misschien ook even bij Jamo kijken.

Een setje als dit is erg leuk namelijk : https://tweakers.net/product/355420/jamo-s-626-hcs/

Voor een goeie filmbeleving zou ik dan wel (in de toekomst) nog een actieve subwoofer erbij halen. Vooral in films heeft dat voor mij een toegevoegde waarde.
Als je twee goede vloerstaanders koopt heb je helemaal geen sub nodig. Ik heb ruim voldoende laag met mijn B&W's. Heb ze zelfs behoorlijk ver van de muur staan omdat ze anders, vind ik, teveel laag produceren.

Er gaat niets boven twee vloerstaanders met een center, en boekenplank speakers als surrounds. Sub is dan een eigen keuze maar niet perse noodzakelijk.

Begin anders eerst met 2 vloerstaanders en een center en breidt later als budget toelaat uit naar surround.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel9970
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-02 10:28
Kijk eens naar Indiana Line en dan de compacte Nota serie.

Voor het geld erg fraai afgewerkt en goed klinkend.
Echt stappen beter dan wat je nu hebt en ik vind ze ook beter klinken dan de ook al goed klinkende Bostons A25 die hierboven vermeld worden.

Voor je budget zit een sub erbij er dan niet direct in.

[ Voor 5% gewijzigd door Marcel9970 op 16-10-2016 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flight777
Dank jullie wel voor alle aanbevelingen so far!

Wat is het grote voordeel van vloerstaanders t.o.v. bijvoorbeeld de Boston Acoustics die gelinkt zijn (dit setje ziet er overigens veelbelovend uit :P)?

Ga ik in beide gevallen een sub erg missen t.o.v. wat ik nu heb (of de Z906)? Of voldoen deze al ruim zonder sub en is een sub een mooie upgrade om het geluid straks nog een niveautje hoger te tillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flight777
Verwijderd schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 13:51:
[...]

Als je twee goede vloerstaanders koopt heb je helemaal geen sub nodig. Ik heb ruim voldoende laag met mijn B&W's. Heb ze zelfs behoorlijk ver van de muur staan omdat ze anders, vind ik, teveel laag produceren.

Er gaat niets boven twee vloerstaanders met een center, en boekenplank speakers als surrounds. Sub is dan een eigen keuze maar niet perse noodzakelijk.

Begin anders eerst met 2 vloerstaanders en een center en breidt later als budget toelaat uit naar surround.
Surround is voor mij wel echt een must :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:08
Verwijderd schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 13:51:
[...]

Voor muziek heb je helemaal gelijk, maar voor film geeft een goede subwoofer weldegelijk een betere filmbeleving. Het probleem is alleen dat het afhangt van de plaatsingsmogelijkheden en de kwaliteit van de subwoofer. Een 8" subwoofer van 3kg gaat niet veel toevoegen in een gemiddelde woonkamer, maar een 10" of 12" beest van het formaat nachtkastje doet dat wel.

Betekent niet dat je niet zonder kunt, maar zeggen dat het bij vloerstaanders helemaal niet nodig is, gaat me ook weer te ver. Het zou ook in jouw geval wellicht een beter geluidsbeeld kunnen geven. Door de sub, kap je de frontspeakers wat in het laag af (bij muziek beter niet), zodat ze ook niet zo storend aanwezig zijn (zoals je zelf zegt heb je ze naar voren moeten plaatsen om minder aangedikte bass te krijgen). De subwoofer neemt deze frequenties dan weer over, maar doordat die op een andere plaats staat, geeft het weer een ander geluidsbeeld. Het kan zomaar zijn dat die lagere frequenties ineens niet meer storend zijn.

De rest is al gezegd. Voor het muziekdeel neem je beter vloerstaanders als fronts. Deze zijn niet per definitie beter dan boekenplank speakers. Maar bij dezelfde prestaties veelal goedkoper, omdat ze een grotere klankkast hebben. Bij voornamelijk film kun je rondom boekenplank speakers plaatsen. Let wel op dat de center speaker en de subwoofer bij een 5.1 opstelling de meest belangrijke speakers zijn. 4 kwalitatief hoogwaardige boekenplankspeakers en bezuinigen op center en sub is zowat de slechtste keuze die je voor film kunt maken.

Dat gezegd hebbende, is €500,- een vrij karig budget voor alles. Wil je echt wat beters dan satellietspeakers krijgen, zul je sowieso tweedehands moeten kijken. En dat maakt het weer lastig, omdat het aanbod beperkt is en je kunt niet even verschillende speakers vergelijken. Je moet dus eigenlijk al een beetje weten wat je wilt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Flight777 schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 15:45:
[...]

Surround is voor mij wel echt een must :)
Als je van films houdt, ja.

Maar serieus. Shop en kijk eens op Marktplaats. Een mooie set B&W's kan je denk ik voor dat geld echt wel voor elkaar krijgen. Misschien met een honderdje meer, maar dan heb je wel iets moois staan.

Ik heb hier een set B&W's, nu denk ik 12 jaar (nieuw gekocht destijds) en denk er geen dag over die eruit te gooien en ze klikken nog als een klok. Die dingen hebben bij mij echt al duizenden uren gespeeld. Staat hier iedere dag aan vanaf 7.00 uur tot zeker 23.00 uur. En hebben al heel wat volume moeten wegpompen met zowel muziek als film.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LA-384 schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 15:49:
[...]

Voor muziek heb je helemaal gelijk, maar voor film geeft een goede subwoofer weldegelijk een betere filmbeleving. Het probleem is alleen dat het afhangt van de plaatsingsmogelijkheden en de kwaliteit van de subwoofer. Een 8" subwoofer van 3kg gaat niet veel toevoegen in een gemiddelde woonkamer, maar een 10" of 12" beest van het formaat nachtkastje doet dat wel.

Betekent niet dat je niet zonder kunt, maar zeggen dat het bij vloerstaanders helemaal niet nodig is, gaat me ook weer te ver. Het zou ook in jouw geval wellicht een beter geluidsbeeld kunnen geven. Door de sub, kap je de frontspeakers wat in het laag af (bij muziek beter niet), zodat ze ook niet zo storend aanwezig zijn (zoals je zelf zegt heb je ze naar voren moeten plaatsen om minder aangedikte bass te krijgen). De subwoofer neemt deze frequenties dan weer over, maar doordat die op een andere plaats staat, geeft het weer een ander geluidsbeeld. Het kan zomaar zijn dat die lagere frequenties ineens niet meer storend zijn.

De rest is al gezegd. Voor het muziekdeel neem je beter vloerstaanders als fronts. Deze zijn niet per definitie beter dan boekenplank speakers. Maar bij dezelfde prestaties veelal goedkoper, omdat ze een grotere klankkast hebben. Bij voornamelijk film kun je rondom boekenplank speakers plaatsen. Let wel op dat de center speaker en de subwoofer bij een 5.1 opstelling de meest belangrijke speakers zijn. 4 kwalitatief hoogwaardige boekenplankspeakers en bezuinigen op center en sub is zowat de slechtste keuze die je voor film kunt maken.

Dat gezegd hebbende, is €500,- een vrij karig budget voor alles. Wil je echt wat beters dan satellietspeakers krijgen, zul je sowieso tweedehands moeten kijken. En dat maakt het weer lastig, omdat het aanbod beperkt is en je kunt niet even verschillende speakers vergelijken. Je moet dus eigenlijk al een beetje weten wat je wilt kopen.
Blijft gewoon persoonlijk. Heb hier ooit een dure sub mogen proberen van hifiwinkel en ik vind het gewoon niks. Geluid blijft een kwestie van smaak. Ik word met met set voldoende weggeblazen en houd ook mijn buren te vriend.

NB: meeste subs staan ook nog eens verkeerd afgesteld en dan is het helemaal niet om aan te horen maar dat is weer een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:45
Ik vind juist dat een sub een hele goeie toevoeging is tijdens films. Geeft net even wat meer body aan dat laag. Maargoed, iedereen zijn eigen mening natuurlijk.

Bosten setje met subwoofer of Jamo setje met subwoofer zijn goede beginpunten denk ik. Nu gewoon kwestie van goed zoeken (tweedehands) en goed luisteren natuurlijk.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Je hebt een prima receiver. Zuilspeakers geven echt een meerwaarde aan de beleving. Je kunt dan ook veel laag naar de fronts sturen waardoor het laag beter verspreid wordt door de kamer waar je kijkt.
De HK-set die je nu hebt staan zal niet slecht zijn, maar met upgraden zal ik kiezen voor goede zuiltjes.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-10 16:50
Mocht je toch willen kijken naar zuil speakers en perse nieuw willen kun je nog is kijken naar de Teufel 40 mk2. Deze zijn (vaak) in de aanbieding voor € 399,00 per set en hebben een zeer goede prijs/prestatie verhouding.

Vervolgens kun je hem langzaam uitbreiden naar 5.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flight777
Dank voor al jullie input!! :)

Stap 1 wordt nog verder inlezen, zeker na de dingen die hier en daar genoemd zijn moet ik mij nog eens goed verdiepen. Heb ook al wat goede adviezen gehad via de PM, ook die mensen erg bedankt.

Tips blijven welkom though!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:39

FeaR

In GoT we trust

Flight777 schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 14:35:
Heb ook al wat goede adviezen gehad via de PM, ook die mensen erg bedankt.
offtopic:
Waarom zou je adviezen per DM gaan sturen? Dat haalt het hele idee van GoT als discussieforum wel onderuit.

Of zijn het aanbiedingen van users die hun 5.1 set willen verkopen? Dan snap ik dat het via DM loopt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flight777
Op dit moment heb ik al twee tweedehands setjes op het oog en ik ga deze waarschijnlijk allebei beluisteren.

De ene set is volledig Tannoy Mercury:

Front speakers: mX3-M
Center: mXC-M
Rear: mX1-M
Subwoofer: mX-Sub10

De andere is van Klipsch en wel iets over budget:

Front speakers: RF25
Center: RC25
Rear: SS1
Subwoofer: RW8

Zoals ik al zei, zullen ze waarschijnlijk beide ten gehoren komen (of ik moet op slag verliefd zijn op een set). Maar ik win graag al wat meningen hier winnen (de voorpret :P), wat men hier over deze sets denkt en of bijvoorbeeld het eventueel betere geluid van de Klipsch de meerprijs (€200-€300) rechtvaardigt. Ook kijkend dat ik toch wel een tijdje wil doen met de speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Flight777 schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 15:34:
Op dit moment heb ik al twee tweedehands setjes op het oog en ik ga deze waarschijnlijk allebei beluisteren.

De ene set is volledig Tannoy Mercury:

Front speakers: mX3-M
Center: mXC-M
Rear: mX1-M
Subwoofer: mX-Sub10

De andere is van Klipsch en wel iets over budget:

Front speakers: RF25
Center: RC25
Rear: SS1
Subwoofer: RW8

Zoals ik al zei, zullen ze waarschijnlijk beide ten gehoren komen (of ik moet op slag verliefd zijn op een set). Maar ik win graag al wat meningen hier winnen (de voorpret :P), wat men hier over deze sets denkt en of bijvoorbeeld het eventueel betere geluid van de Klipsch de meerprijs (€200-€300) rechtvaardigt. Ook kijkend dat ik toch wel een tijdje wil doen met de speakers.
Jij bepaalt of het geluid goed is en of het de meerprijs waard is. Zoals ik al eerder zei, geluid is iets persoonlijks en afhankelijk van je smaak en soort muziek die je ermee wil luisteren. Iemand die veel jazz/klassiek luistert zal andere eisen stellen dan iemand die rock/house/pop luistert. Succes en veel plezier met luisteren.
Pagina: 1