Ubuntu 16.10 non raid to RAID1 -- UEFI

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
Ik heb momenteel 1 (kleine) SSD als NON-RAID draaien, had nog een 2e maad had issue's met de MD raid te booten via de (uefi) bios.

Heb een stappen plan gevonden om op etch van non-raid mdadm, naar raid1 te kunnen gaan op je system disk...

Nu heb ik alleen de issue dat etch natuurlijk "wat" ouder is dan ubuntu 16.10

efin, de eerste 6 stappen ofzo kloppen nog, maar dan begint 't tricky gedeelte, vandaar deze post..

Ik moet de 3 partions wijzigen, naar Linux Raid auto detect volgens de manual van de howtoforge...

https://www.howtoforge.co...id1-grub-boot-debian-etch

Op de website staat --> fd Linux raid auto

Opties op ubuntu 16.10 --> 29 Linux RAID A19D880F-05FC-4D3B-A006-743F0F84911E

Nu wil ik niet alle stappen volgen, rebooten en dan poof, no longer bootable... Jullie hier ervaring mee?

Ik lees dat je ook de EFI folder kan zetten naar de raid modus, of kan ik beter gewoon alleen partition 2+3 naar raid status moven? (en is optie 29 van ubuntu 't selfde als fd van etch!?

Heb een website gevonden dat je de EFI ook onderdeel kan maken van je md device, maar wil 't dr eigenlijk niet direct op wagen... O-)

Huidige layout
Disk /dev/sdh: 29.8 GiB, 32017047552 bytes, 62533296 sectors
Units: sectors of 1 * 512 = 512 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Disklabel type: gpt
Disk identifier: 4E850A83-0A6E-47E1-9C1D-62FFDBEB6E0B

Device Start End Sectors Size Type
/dev/sdh1 2048 1050623 1048576 512M EFI System
/dev/sdh2 1050624 29093887 28043264 13.4G Linux filesystem
/dev/sdh3 29093888 62531583 33437696 16G Linux swap
Disk /dev/sdf: 29.8 GiB, 32017047552 bytes, 62533296 sectors
Units: sectors of 1 * 512 = 512 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Disklabel type: gpt
Disk identifier: 4E850A83-0A6E-47E1-9C1D-62FFDBEB6E0B

Device Start End Sectors Size Type
/dev/sdf1 2048 1050623 1048576 512M EFI System
/dev/sdf2 1050624 29093887 28043264 13.4G Linux filesystem
/dev/sdf3 29093888 62531583 33437696 16G Linux swap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik weet dat Ubuntu afgeleid is van Debian, maar ik zou er niet blindelings een how to van volgen, zeker van HowToForge niet, waar zo'n beetje iedereen een how to kan submitten.

Zelf zou ik gewoon een herinstallatie uitvoeren, dan weet je namelijk 100% zeker dat je instellingen goed gaan. Wel eerst even een backup maken van de data die je al hebt, uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
CH40S schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 02:52:
Ik weet dat Ubuntu afgeleid is van Debian, maar ik zou er niet blindelings een how to van volgen, zeker van HowToForge niet, waar zo'n beetje iedereen een how to kan submitten.

Zelf zou ik gewoon een herinstallatie uitvoeren, dan weet je namelijk 100% zeker dat je instellingen goed gaan. Wel eerst even een backup maken van de data die je al hebt, uiteraard.
Done --> no bootloader found :( Beetje jammer dat het zo veel pruts werk gaat worden om linux op een raid1 gestart te krijgen, zelfs ZFS-ON-Root met effectief raid 5 (of 6) is 5 stappen ofzo zonder cli input om dat op FreeBSD 9 (en 10.x) werkende te krijgen...

Op 1 disk install --> UBUNTU als boot optie in de efi omgeving, met een MD0 - raid1 --> staat daar gewoon UEFI en resulteerd dit in een niet startend systeem schijnt al sinds 14.04 minstens een issue te zijn als ik dit topic mag/kan geloven... http://askubuntu.com/ques...id-1-partition-on-an-uefi |:( 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat gaat over een dual boot en werkt net iets anders omdat er aan beide OSen gedacht moet worden. Wat jij moet doen is de server installer pakken en zo gaan installeren. De gewone desktop installatie heeft geen uitgebreide raid opties tijdens het partitioneren van de schijf.

Je twijfelt ook of je de ESP wel in de raid set wilt opnemen en doet het daarom niet. Maar denk eens na, wat is nou de reden van het opzetten van raid1? Je wilt door kunnen werken als er een schijf uit valt. Wat als dat nou degene is waar de ESP op staat? Herstart je en kan je je OS niet meer in omdat de bootloader mist. Wat heb je dan aan je config?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
Hero of Time schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 11:04:
Dat gaat over een dual boot en werkt net iets anders omdat er aan beide OSen gedacht moet worden. Wat jij moet doen is de server installer pakken en zo gaan installeren. De gewone desktop installatie heeft geen uitgebreide raid opties tijdens het partitioneren van de schijf.

Je twijfelt ook of je de ESP wel in de raid set wilt opnemen en doet het daarom niet. Maar denk eens na, wat is nou de reden van het opzetten van raid1? Je wilt door kunnen werken als er een schijf uit valt. Wat als dat nou degene is waar de ESP op staat? Herstart je en kan je je OS niet meer in omdat de bootloader mist. Wat heb je dan aan je config?
Juist en met de server install gaat het tot het einde van de installatie goed, en na de herstart heb ik een niet startende server O-)

Start ik van 1 disk op --> (en dus een non-raid installatie) --> werkend systeem.

Wat ik wil is dat disk1 failt, hij van de volgende disk (disk2 opstart, ik de 1e disk vervang en weer "vrolijk" verder ga, m'n data ga ik op een RAID6 10-disk gedeelte zetten waar er 2 dus van mogen uitvallen...

't is gewoon vervelend dat als ik alles via de installer doe, hij leuk zegt, jup, ik doe het.... reboot systeem ---> geen startend systeem... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zonder verder te hebben gezocht naar de mogelijkheden met UEFI, denk ik dat het wellicht beter is om gewoon op Legacy boot te gaan zitten met MBR. Dat werkt dan wel gewoon.
Overigens heb ik wel bij iemand RAID1 met 2x SSD via UEFI boot laten werken. Dat ging dan via de SoftRAID oplossing van de chipset. In het BIOS werd een volume gemaakt die dan met mdadm gezien werd of op de schijven werd geschreven en zo kon er alsnog gestart worden van een RAID set via UEFI.

Wat er nu aan de hand is, van wat ik denk, is dat software RAID + UEFI niet lekker werkt omdat de hele schijf onderdeel is van de RAID set en zo niet duidelijk is hoe de UEFI loader aangeroepen moet worden. De registratie ervan linkt naar een apparaat die niet bekent is bij UEFI.

Een andere optie is dat het gewoon met Ubuntu niet mogelijk is om op deze manier te starten. Zou ietwat vreemd zijn, maar het zou ook niet de eerste keer zijn dat een wat meer exotische configuratie niet mogelijk is met Ubuntu, terwijl dat met Debian bijvoorbeeld wel weer kan en werkt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
Hero of Time schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 16:45:
Zonder verder te hebben gezocht naar de mogelijkheden met UEFI, denk ik dat het wellicht beter is om gewoon op Legacy boot te gaan zitten met MBR. Dat werkt dan wel gewoon.
Overigens heb ik wel bij iemand RAID1 met 2x SSD via UEFI boot laten werken. Dat ging dan via de SoftRAID oplossing van de chipset. In het BIOS werd een volume gemaakt die dan met mdadm gezien werd of op de schijven werd geschreven en zo kon er alsnog gestart worden van een RAID set via UEFI.

Wat er nu aan de hand is, van wat ik denk, is dat software RAID + UEFI niet lekker werkt omdat de hele schijf onderdeel is van de RAID set en zo niet duidelijk is hoe de UEFI loader aangeroepen moet worden. De registratie ervan linkt naar een apparaat die niet bekent is bij UEFI.

Een andere optie is dat het gewoon met Ubuntu niet mogelijk is om op deze manier te starten. Zou ietwat vreemd zijn, maar het zou ook niet de eerste keer zijn dat een wat meer exotische configuratie niet mogelijk is met Ubuntu, terwijl dat met Debian bijvoorbeeld wel weer kan en werkt.
Nog geprobeerd ding in MBR te starten, heb sandisk usb boot en UEFI sandisk usb boot (voor de installer)

Blijft steeds in UEFI starten :(

Dan maar 1 disk ubuntu, maybe die andere ssd voor caching gebruiken ofzo (ik zie wel..)

*case closed* :(

Moederbord is overigens een MSI H61M-E33 (B3) met laatste bios install (uit 2013)
Pagina: 1