7.1 met 2 subwoofers mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erg
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-07 16:09
Hallo! Ik heb een 7.1 reveiver (vsx-lx 53) en ik heb 2 jbl subwoofers die ik hier graag op aan wil sluiten.

Wat zijn mijn opties? beide subs hebben een rood en witte male jack nodig.
Is er een splitter die dus van 1x male jack Achterkant receiver) naar 2x witte male jack en 2x rode male jack?

zijn er andere oplossingen?

alvast bedankt!

Mijn bakkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je weet dat het getal ná de punt iets zegt over het aantal subwoofers? :? Ik begrijp dus even niet wat je nu exact bereiken wil. Wil je een subwoofer inzetten als gewone speaker, of wil je een 7.2 setup maken door de kabel voor de subwoofer te splitsen naar twee, zodat je twee subwoofers kan aansluiten? Ook begrijp ik niet helemaal waarom je in een prive omgeving 2 subwoofers zou willen, maar goed.

Heb je zelf ook wat gezocht op internet, want kan me niet voorstellen dat je de enige, of de eerste bent, die een vraag als deze stelt.

[ Voor 76% gewijzigd door CH4OS op 15-10-2016 23:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:50
Nee kan niet. Dan heb je 7.2.

Sommige subs hebben een pre out er op zitten. Dus welke subs heb je? Weliswaar krijgt de 2e sub het signaal dan later binnen. Ik weet niet in hoeverre dit merkbaar is.

[ Voor 74% gewijzigd door Clifdon op 16-10-2016 00:07 ]

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Kaas
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-10 21:18
Zou dan inderdaad een 7.2 setup worden. Die splitters bestaan wel maar ligt er een beetje aan of je een actieve subwoofer of passieve subwoofer hebt. 2x actieve subs zou wel mogelijk zijn. Dan krijg je gewoon line output naar de subs die het dan zelf versterken.

Maar waarom 2 subwoofers..? Met die lage frequentie is het geluid omni directioneel en voegt het niet echt veel toe imo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Dat kan zeker, mits de subwoofers actief zijn, met behulp van dit soort adapters (en kabels):
http://www.bax-shop.nl/rc...MyQ1bXo3c8CFSwq0wodlk4BsA

2 subwoofers @de-rest, is geen probleem en kan zeker wat toevoegen. Kijk maar eens in het hifi topic, of subwoofer topic, genoeg mensen die juist spelen met 2 subs vanwege bepaalde zaken.

Passief kan natuurlijk wel, maar dan heb je voor elke sub een versterker nodig, of een 2-kanaals versterker.

[ Voor 12% gewijzigd door ToFast op 16-10-2016 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
Ik heb ook gewoon twee 15" subwoofers staan. Deze zijn passief (dus losse versterker) dan gaat het inregelen allemaal wat gemakkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erg
Het gaat om 2 active subwoofers.

Had zelf al wat gezocht op het internet maar kon zo gauw even niet vinden wat ik zocht.

als ik 3 van die splitters bestel en die alle 3 in elkaar doe dan ga ik van 1 naar 4 als ik het zo bekijk.

gaat dat dan ook nog werken?

bedankt voor de vele vlugge reacties!

Mijn bakkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
Wil je 4 subwoofers aan gaan sluiten dan? Ja ik denk dat het werkt. Maar het kan zijn dat de signaalsterkte te veel afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erg
nee maar iedere subwoofer heeft toch een witte en een rode jack nodig?

Mijn bakkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-10 21:11
Nee hoor een subwoofer is een mono kanaal, een kabel is genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:14
Je kunt het aansluiten door zo'n splitter, maar de genoemde voordelen uit het subwoofer topic ga je niet krijgen. Door de splitter krijgen beide subwoofers hetzelfde signaal. Correcties aan dat signaal gemaakt door audyssey of vergelijkbare technieken, worden dus ook naar beide subwoofers gestuurd.

De subwoofers kunnen echter niet op exact dezelfde plek staan, waardoor de nodige correcties voor de ene sub, nooit gelijk kunnen zijn aan de nodige correcties voor de andere sub. Je haalt dus nooit de maximale potentie uit een dubbele sub opstelling. Het beste resultaat haal je nog door de subs iig op gelijke afstand van de luisterpositie te zetten, maar dan zit je nog met het probleem dat de meeste woonkamers niet helemaal symmetrisch zijn en daardoor reflecties van beide subs anders verlopen. Ga je de subs ook nog op hele verschillende plaatsen zetten, dan zie ik geen enkele toevoeging in deze situatie.

Ik heb trouwens ook eens gelezen dat veel *.2 receivers het subwoofersignaal gewoon intern splitsen. In dat geval is het niets anders dan de genoemde splitter. Als je een *.2 receiver hebt die daadwerkelijk 2 afzonderlijk aan te passen signalen uitstuurt, alleen dan heb je echt iets aan 2 subs.

Je kunt wel nog iets als de mini-dsp 2x4 gebruiken, maar dat vereist wel enige kennis, tijd en meetapparatuur.

Het enige wat je op de huidige manier gaat bereiken, is dat het laag even iets harder klinkt. Maar niet de +6db waar vaak over gesproken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayporos
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-07 15:03
Als je 2 subs plaats plaats ze NOOIT zo dat je luister positie er precies tussenin zit. Zorg altijd dat BEIDEN subs grotendeels voor, achter, links of rechts van je geplaatst zijn.

Wanneer je precies tussen 2 subs zit die beiden zijn aangesloten op hetzelfde kanaal en dus hetzelfde geluid produceren krijg je ALTIJD interferentie omdat enkel de loodrechte lijn precies tussen de subs daadwerkelijk alle tonen in de bedoelde volumes ontvangt (weerkaatsingen van muren en meubilair ter zijde), dit is uitgaande van subs die precies in sync zijn (wat überhaupt al heel moeilijk is (pro-tip: gebruik precies even lange kabels voor beiden!)).
Zodra je je niet op die loodrechte lijn tussen de subs bevind (wat sowieso het geval is omdat je 2 oren hebt) krijg je dat de downgolven van sub1 clashen met de upgolven van sub2 op bepaalde frequenties waardoor die opgeheven worden en bepaalde frequenties dus te zacht doorkomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nofi, maar van iemand die als pro-tip aangeeft even lange kabels te gebruiken voor twee subs zou ik niet te veel aannemen :X
Geluidssnelheid vs electronicasnelheid. Die laatste is een factor 1500 sneller. De rest mag je zelf bedenken ;)

Interferentie kan idd optreden, maar in dit geval is dat denk ik meer theoretisch dan praktisch.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-10 13:18
CH40S schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 23:57:
Je weet dat het getal ná de punt iets zegt over het aantal subwoofers? :? Ik begrijp dus even niet wat je nu exact bereiken wil. Wil je een subwoofer inzetten als gewone speaker, of wil je een 7.2 setup maken door de kabel voor de subwoofer te splitsen naar twee, zodat je twee subwoofers kan aansluiten? Ook begrijp ik niet helemaal waarom je in een prive omgeving 2 subwoofers zou willen, maar goed.

Heb je zelf ook wat gezocht op internet, want kan me niet voorstellen dat je de enige, of de eerste bent, die een vraag als deze stelt.
7.1 zegt wat over het aantal kanalen, dus verschillende geluidssporen. Maar niet over het aantal speakers per kanaal. In dit geval blijft het gewoon 7.1 met 2 subs. Voordeel van meerdere subs is dat de bassweergave egaler wordt. Je kunt de pieken en dalen door de akoestiek wat beter uitvlakken.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:47

Jag

Idd :). Goede samenvatting. En meerdere subwoofers hebben ook met hetzelfde signaal voordeel tov een enkele. Alhoewel je waarschijnlijk wel zal moeten experimenteren met de plaatsing. Ze hoeven zeker niet op dezelfde plek te staan, dan maak je er in feite een enkele sub van :). Voor meer info, zie startpost van het grote subwoofer topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PKN
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-10 07:06

PKN