Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLTN
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-08 09:17
Nadat het installeren van een Windows 8.1 ISO op mijn SSD was mislukt, besloot ik om hem te formatteren. In eerste instantie verscheen hij gewoon bij Deze PC, maar vervolgens veranderde dat. Ik keek bij schijfbeheer om te kijken of hij daar wel te zien was, en dat klopte. Toen ik de SSD probeerde te initialiseren kreeg ik bij MBR een ''Het apparaat is niet klaar'' error, en bij GPT een ''De opgegeven schijf kan niet worden geconverteerd omdat de grootte kleiner is dan de vereiste minimumgrootte voor GPT-schijven'' error.

Vervolgens heb ik na het zoeken van vergelijkbare problemen, de MiniTool Partition Wizard, TestDrive en DiskPart uitgeprobeerd, maar helaas geen resultaat. De Partition Wizard geeft aan dat de schijf geen volume heeft, dus als ik hem scan, vind hij niks.

Ik weet verder eigenlijk niet echt wat ik moet doen. Ik probeer momenteel soortgelijke problemen te Google'n, maar ik vind weinig dingen die me helpen. Hebben jullie enig idee wat mij kan helpen?

Voor de duidelijkheid: het gaat hier om een Toshiba Q Series Pro 256GB SSD, en hij is aangesloten via een SSD naar USB 3.0 verbinding. Het aansluiten van de SSD via de ultra bay zorgt ervoor dat de schijf helemaal niet meer te zien is, ook niet bij schijfbeheer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 00:23
Kijk of de ssd zichtbaar is tijdens booten, dus in de bios.
Dan formatteer de ssd via de usb, dan zou het moeten werken.

Anders probeer een livecd van gparted, boot van de cd, start gparted, wis/vernieuw de MBR, en formatteer, dan zou de ssd moeten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:22
Of als je vanuit Windows wilt blijven werken kan je dmv CMD alle partitie resten e.d. Wissen om hem opnieuw in te kunnen delen. Let wel alle data gaat hierbij verloren mocht er nog wat op staan.

http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/005929en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLTN
jan99999 schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 01:40:
Kijk of de ssd zichtbaar is tijdens booten, dus in de bios.
Dan formatteer de ssd via de usb, dan zou het moeten werken.

Anders probeer een livecd van gparted, boot van de cd, start gparted, wis/vernieuw de MBR, en formatteer, dan zou de ssd moeten werken.
Ik zal even kijken of het me lukt, via de BIOS en de bootable USB. Zo niet, dan ga ik kijken of het me lukt met GParted. Bedankt voor de suggesties Jan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLTN
analogworm schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 02:17:
Of als je vanuit Windows wilt blijven werken kan je dmv CMD alle partitie resten e.d. Wissen om hem opnieuw in te kunnen delen. Let wel alle data gaat hierbij verloren mocht er nog wat op staan.

http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/005929en
Dit heb ik al geprobeerd met DiskPart, zonder resultaat helaas. DiskPart geeft aan dat mijn SSD geen volume (0.00 GB) heeft en dus is er ook niks om te formatteren. Enig idee waarom mijn SSD staat aangegeven zonder volume?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 18:44

r44

Dus diskpart ziet de ssd wel?
Heb je met diskpart Create volume geprobeerd ?

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLTN
r44 schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 15:27:
Dus diskpart ziet de ssd wel?
Heb je met diskpart Create volume geprobeerd ?
Zodra ik ''create volume'' invoer, vraagt hij om RAID, SIMPLE, STRIDE of MIRROR. Ik koos SIMPLE, kreeg vervolgens de opties PARTITION, VOLUME en VDISK. Als ik voor VOLUME kies, krijg vervolgens de eerste 4 opties weer te zien. Als ik PARTITION kies, krijg ik de opties EFI, EXTENDED, LOGICAL, MSR en PRIMARY. Daar wilde ik verder geen keuze in maken, omdat ik niet wist wat ik verder moest doen. Wat kunt u aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 18:44

r44

Primary

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLTN
Als ik ''create primary partition'' invoer, kom ik weer terug bij de opties PARTITION, VOLUME of VDISK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:43

BCC

Is hij niet gewoon defect? Kun je de smart status uitlezen?

[ Voor 38% gewijzigd door BCC op 16-10-2016 16:29 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLTN
BCC schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 16:28:
Is hij niet gewoon defect? Kun je de smart status uitlezen?
Dat zou zomaar kunnen, maar ik hoop het niet. Kreeg hem namelijk cadeau, en kan momenteel geen nieuwe kopen.

En als je het over SMART status uitlezen hebt, dan bedoel je CrystalDiskInfo, toch? Heb 'm even gedownload, maar krijg helaas alleen mijn HDD te zien. Verbaast me overigens niets, want de andere apps kunnen hem ook niet lezen.

Ik ga zo eerst even proberen wat Jan had voorgesteld, als dat niet werkt kom ik terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Heb je eigenlijk al eens geprobeerd de ssd gewoon direct aan een sata te hangen?

Maar het zou me inderdaad ook niet verbazen dat de SSD het loodje heeft gelegd na al dat geploeter.

Een eerste vereiste is overigens dat de SSD in de bios gezien wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:22
BLTN schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 15:14:
[...]

Dit heb ik al geprobeerd met DiskPart, zonder resultaat helaas. DiskPart geeft aan dat mijn SSD geen volume (0.00 GB) heeft en dus is er ook niks om te formatteren. Enig idee waarom mijn SSD staat aangegeven zonder volume?
Heb je wel het 'clean' commando gegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLTN
Reepje schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 16:42:
Heb je eigenlijk al eens geprobeerd de ssd gewoon direct aan een sata te hangen?

Maar het zou me inderdaad ook niet verbazen dat de SSD het loodje heeft gelegd na al dat geploeter.

Een eerste vereiste is overigens dat de SSD in de bios gezien wordt.
De SSD via ultra bay aansluiten is volgens mij een SATA I of II aansluiting, dus in dat geval: ja. Bovendien heb ik mijn squeeky clean versie van W8.1 daarop afgedraait, heb toen geprobeerd te upgraden naar W10, en toen ging het mis.

Ik heb nu de SSD aangesloten via SATA kabel naar USB 3.0, ga even kijken of de BIOS hem kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLTN
analogworm schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 19:25:
[...]

Heb je wel het 'clean' commando gegeven?
Yes, net nogmaals geprobeerd, maar geen verandering. DiskPart zegt dat de SSD wel een online status heeft, maar gewoon geen volume, en dat is er verder ook niks om te cleanen/formatteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
Probeer de SMART waardes eens uit te lezen met Hard Disk Sentinel Professional? Ik pak zelf altijd de portable versie.

Overigens denk ik dat hij inderdaad stuk is en dat je alleen de USB > SATA controller nog ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLTN
spNk schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 20:31:
Probeer de SMART waardes eens uit te lezen met Hard Disk Sentinel Professional? Ik pak zelf altijd de portable versie.

Overigens denk ik dat hij inderdaad stuk is en dat je alleen de USB > SATA controller nog ziet.
Thanks voor de suggestie. Heb 'm gedownload, en hij detecteert de SSD wel, maar kan verder geen informatie over de drive uitlezen. Geen conditie, geen temperatuur, helemaal niets. Betekend dit dat de SSD finito is?

;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Gelukkig bestaat er ook nog zoiets als garantie.
Bonnetje is niet altijd nodig, dus ik zou toshiba maar eens aanschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLTN
Reepje schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 20:42:
Gelukkig bestaat er ook nog zoiets als garantie.
Bonnetje is niet altijd nodig, dus ik zou toshiba maar eens aanschrijven.
Helaas gaat dat me vrij weinig opleveren, denk ik...

Heb deze SSD namelijk cadeau gekregen van een vriend, die hem al een tijdje in bezit had. Wellicht dat het nog mogelijk is, maar ik vrees het ergste.

In ieder geval bedankt voor je hulp, ik ga nog even kijken of ik via de BIOS en bootable USB iets kan uitvogelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Wat jij hebt lijkt een beetje op wat vroeger wel voorkwam, de zgn "panic state". Dan doet de ssd niets meer, maar de producent kan resetten.

Niet geschoten is altijd mis. Ik zou die ssd nu even met rust laten en een rma claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:29
Ja, gewoon even hier het serie- en modelnr invullen: http://support.toshiba.com/warranty

edit: Toch http://support.toshiba.com/sscontent?docId=4001732 blijkbaar en "x jaar na aankoop". Kan lastig worden zonder bon inderdaad, maar contact opnemen kan altijd.

[ Voor 49% gewijzigd door Atomsk op 16-10-2016 21:13 ]

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLTN
Reepje schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 20:50:
Wat jij hebt lijkt een beetje op wat vroeger wel voorkwam, de zgn "panic state". Dan doet de ssd niets meer, maar de producent kan resetten.

Niet geschoten is altijd mis. Ik zou die ssd nu even met rust laten en een rma claimen.
Nou ja, op zich ben ik niet in paniek, maar ik baal wel haha. Ik ga in ieder geval even kijken wat ik kan doen.
Thanks! Ben benieuwd of het me gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLTN
Reepje schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 20:50:

Atomsk schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 21:08:
Ja, gewoon even hier het serie- en modelnr invullen: http://support.toshiba.com/warranty

edit: Toch http://support.toshiba.com/sscontent?docId=4001732 blijkbaar en "x jaar na aankoop". Kan lastig worden zonder bon inderdaad, maar contact opnemen kan altijd.
Ik zie net, via de link die Atomsk suggereerde, dat de garantie in maart van dit jaar is verlopen... :/

Denken jullie dat het dan überhaupt nog zin heeft om contact met Toshiba op te nemen? Kan het natuurlijk altijd proberen, maar aangezien de garantie is verlopen lijkt het me onwaarschijnlijk dat ze me hiermee gaan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Ja, je kan het altijd proberen.

Maar inderdaad. Je krijgt een dure ssd van iemand die hem zelf ongebruikt twee en een half jaar op de plank heeft liggen, en dan blijkt die het niet te doen. Als ik achter de service balie zou staan, zou ik dat ook niet geloven.
Was de ssd echt nog helemaal gesealed in de verpakking (nu ben ik stiekem toch wel benieuwd :X )
Pagina: 1