Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-09 16:11
Stel, je werkt voor A en hebt hier zelf een leaseauto mogen uitzoeken met een looptijd van 4 jaar.

Na een jaar komt er een kans op je pad waar ook een leaseauto bij hoort bij B.

Zit je dan aan A vast voor de komende drie jaar of kan B een contract overnemen?

In deze situatie kun je moeilijk bij A neerleggen dat er potentieel iets speelt mbt een overstap naar B tenslotte..

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:11

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Bespreek dit met B. Vaak is een nieuwe werkgever wel bereid om een lopend leasecontract over te nemen tot einde looptijd. Heb ik zelf ook recent gedaan. En na de looptijd neem je een nieuwe leaseauto van B af.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 18:50
Kijk gewoon naar de leasevoorwaarden van je huidige bedrijf. Bij sommige organisaties staan boetes bij het te vroeg inleveren, terwijl je bij de ander de auto eerder kan inleveren zonder enige consequenties. Dat scheelt je ook onnodige vragen aan het adres aan bedrijf B. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-09 22:13
Je bent verplicht om tot het einde van je leasecontract bij A te blijven werken 😂

Met _vision. Het lijkt wel of hier steeds meer topics komen van mensen die nog nul eigen moeite gedaan hebben. In je leasevoorwaarden staat altijd beschreven wat de gang van zaken bij uitdiensttreding voor einde contract is. Begin dus ook met wat je zelf hebt doornemen in plaats van een vraag op een forum stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Papa Roach
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Papa Roach op 23-07-2017 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuzenJaap
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:55
Je hebt een lease contract getekend of het staat in je arbeidsvoorwaarden. De vraag is dus simpel te beantwoorden : lees de contarcten.
Bij ons is het bv zo dat als je een lease auto hebt met een maandelijks bedrag hoger dan je vergoeding je bij vroegtijdige beeindiging een boete moet betalen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Zo'n algemene vraag kun je niets mee. Heb je uberhaupt een noodzaak om de auto mee te nemen? Hangt van je afspraken met je huidige werkgever af.

Wil je je auto meenemen naar je nieuwe baas? Dat hangt vooral van hun leaseregeling af. Heb je daar een leaseauto? Welke maatschappij(en) werken ze mee samen? Past jouw auto in hun modellenbeleid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-09 16:11
In mn leasecontract met werkgever staat dat bij vrijwillig uit dienst treden de auto overgenomen dient te worden of meegenomen ri nieuwe werkgever.

Maargoed, tis een gangbare 14% bijteller die je zo weer doorschuift naar een andere medewerker dus hoe groot die kans is weet je pas in de praktijk.

Eerst uitvissen of 'B' de auto wil en kan overnemen mocht het zo ver komen. Ik weet iig dat ze daar in het wagenpark dezelfde auto's hebben als die ik nu heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t_captain schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 17:59:
Zo'n algemene vraag kun je niets mee. Heb je uberhaupt een noodzaak om de auto mee te nemen? Hangt van je afspraken met je huidige werkgever af.

Wil je je auto meenemen naar je nieuwe baas? Dat hangt vooral van hun leaseregeling af. Heb je daar een leaseauto? Welke maatschappij(en) werken ze mee samen? Past jouw auto in hun modellenbeleid?
Eigenlijk is er wel degelijk een antwoord op de werkelijke, maar niet gestelde vraag. Namelijk zit ik door een leasecontract vast aan mijn werkgever? Het antwoord daarop is 'ja'.

Sterker nog de leaseauto is één van de effectiefste methodes om personeel binnen te houden en daarom ook een geliefde arbeidsvoorwaarde voor werkgevers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Onderdeel van een systeem, waar met name detacheringsbedrijven zich van bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Verwijderd schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 20:53:
Eigenlijk is er wel degelijk een antwoord op de werkelijke, maar niet gestelde vraag. Namelijk zit ik door een leasecontract vast aan mijn werkgever? Het antwoord daarop is 'ja'.
Ik zou eerder zeggen "financieel vast", een lease contract is namelijk altijd wel opzegbaar (tegen een boete) dat in tegenstelling tot een arbeidscontract voor een bepaalde tijd, waarbij je gewoon aan die tijd gehouden kan worden, wat ik dan wel "vast" zou willen noemen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:18
Lensent schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 20:00:
In mn leasecontract met werkgever staat dat bij vrijwillig uit dienst treden de auto overgenomen dient te worden of meegenomen ri nieuwe werkgever.

Maargoed, tis een gangbare 14% bijteller die je zo weer doorschuift naar een andere medewerker dus hoe groot die kans is weet je pas in de praktijk.

Eerst uitvissen of 'B' de auto wil en kan overnemen mocht het zo ver komen. Ik weet iig dat ze daar in het wagenpark dezelfde auto's hebben als die ik nu heb.
Ik heb t contract moeten afkopen daar word je ook niet blij van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Je kan je vaak laten verzekeren via de lease maatschappij voor het vroegtijdige beeindigen van een contract? Dit was bij mijn vorige werkgever in ieder geval een veel gebruikte optie. Koste een 10tje p/m ofzo.
Lensent schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 20:00:

Dit is vaak de makkelijkste optie met het minste gezeik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yodah
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-09 15:08
Dit verschilt enorm per werkgever. Ik heb verschillende regelingen gezien. Van het contract volledig overnemen, tot een boete van 1 maandbedrag per jaar lease dat je 'mist'. Zelfs werkgevers die zeggen 'de lease auto is ons probleem'. Bij grote organisaties zijn er vaak ook wel nieuwe werknemers die het restant van de looptijd graag overnemen (zeker bij populaire autos in lage bijtelling). Ook is het niet ongebruikelijk om het probleem bij je nieuwe werkgever neer te leggen, die hebben vaak potjes om dit soort boetes over te nemen of de auto over te nemen (als ze je graag willen hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Overstappen met auto zou ik 100% niet adviseren, stel je voor je komt je proeftijd niet door.
wie blijft er met de auto + leasecontract zitten ??? de TS in dit geval .. :( als je nieuwe werkgever de auto over wilt nemen zonder jou te "strikken" is dat geen probleem.

Laat je niet door een "verplichte" overname van het leasecontract afschrikken, dit valt onder ondernemers risico --> en dus voor de rekening van de werkgever..
Vraag dit natuurlijk juridisch even na of dit in jou geval ook geld.
Qwerty-273 schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 08:52:
[...]

Ik zou eerder zeggen "financieel vast", een lease contract is namelijk altijd wel opzegbaar (tegen een boete) dat in tegenstelling tot een arbeidscontract voor een bepaalde tijd, waarbij je gewoon aan die tijd gehouden kan worden, wat ik dan wel "vast" zou willen noemen.
Niet helemaal waar, een werkgever mag niet beperken in de carriere van zijn werknemers, of bij verlaten de financiele afwikkeling te bepalen.

Er zit natuurlijk wel verschil in de kosten en baten van beide partij-en .. in alle redelijkheid enzo in de praktijk is dit als volgt: (ongeacht de afspraken die gemaakt zijn)
- de restant leasetermijn is voor de werkgever
- extra kosten boven op het lease budget zijn voor werknemer.

kijk als je een cabrio met leerpakket hebt terwijl je magazijn medewerker bent, tja .. dan kan je nog wel eens voor de gehele kosten (inclusief lease) op draaien, hoewel de werkgever ook een klein gedeelte kan krijgen.

Heb je gewoon een courante auto met geen extreme zaken, dan kan je best een klein bedrag af moeten staan (maand salaris of minder) ..
EJPostema schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 09:44:
Je kan je vaak laten verzekeren via de lease maatschappij voor het vroegtijdige beeindigen van een contract? Dit was bij mijn vorige werkgever in ieder geval een veel gebruikte optie. Koste een 10tje p/m ofzo.
[...]
Dit is vaak de makkelijkste optie met het minste gezeik
WAT ? pffff sorry ik teken dergelijke contracten niet, als ik gebonden word aan een auto dan mag die hem in zijn <censuur> steken. Dan koop ik zelf een auto, maar ik ben ik meteen minder flexibel.
maar ja ik wil een auto wat rijd, niet de duurste of luxe .. /care

De werkgever mag die 10p/m best afsluiten op zijn kosten. not me

[ Voor 17% gewijzigd door vso op 17-10-2016 10:01 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 18:52

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

vso schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 09:57:
Overstappen met auto zou ik 100% niet adviseren, stel je voor je komt je proeftijd niet door.
wie blijft er met de auto + leasecontract zitten ??? de TS in dit geval .. :
Waarom? Het is de nieuwe werkgever die het contract overneemt, niet de TS. Als TS ontslagen wordt in zijn proeftijd is TS gewoon van zijn auto af....

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik behandel de leaseauto hetzelfde als de studiekosten, wil het nieuwe bedrijf mij, nemen ze alles maar over.

Ik zit al goed, misschien zit je bij de nieuwe beter, maar als ze je willen, nemen ze dat ook maar mee, willen ze dat niet, dan niet toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Question Mark schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 10:25:
[...]

Waarom? Het is de nieuwe werkgever die het contract overneemt, niet de TS. Als TS ontslagen wordt in zijn proeftijd is TS gewoon van zijn auto af....
Daar moet je dan wel goed op letten, maar helaas gaat dit niet altijd zo gemakkelijk in de praktijk.

Overgens waarom zou je je auto meenemen ??? het is een tijdelijke object wat er voor je gehuurd word.

Aan het eind v.d dag zit je maar kort in de auto, je rijd net zo hard in de file als de auto naast je .. mijn noodzaak is beperkt tot:
1) cruisecontrol --> trajectcontrole
2) airco --> warme zomer
3) bluetooth radio voor muziek/gsm gesprek ..
4) nav zit toch op je gsm

Als je werkgever de KM niet aan banden heeft gelegd is het prettig(er) om juist veel KM te maken bv bodschappen in buitenland, of familie in uithoeken te bezoeken..

die gouden BMW staat leuk op de parkeerplaats/op de weg .. en ja zit wel wat beter maar in een ibiza/polo met reclame brengt je net zo snel daar, vervoert net zo makkelijk.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
vso schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 11:00:
[...]

Daar moet je dan wel goed op letten, maar helaas gaat dit niet altijd zo gemakkelijk in de praktijk.

Overgens waarom zou je je auto meenemen ??? het is een tijdelijke object wat er voor je gehuurd word.
Eens met je betoog, maar de TS heeft een auto met 14%, waardoor het wel iets aantrekkelijker is. Zeker als die relatief nieuw is en nog een aantal jaar mee kan/moet
vso schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 09:57:
[b]

WAT ? pffff sorry ik teken dergelijke contracten niet, als ik gebonden word aan een auto dan mag die hem in zijn <censuur> steken. Dan koop ik zelf een auto, maar ik ben ik meteen minder flexibel.
maar ja ik wil een auto wat rijd, niet de duurste of luxe .. /care

De werkgever mag die 10p/m best afsluiten op zijn kosten. not me
Prima, maar voor diegene die wel een magazijn medewerker zijn met de cabrio incl alle opties is dit best iets om over na te denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

EJPostema schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 11:23:
[...]

Eens met je betoog, maar de TS heeft een auto met 14%, waardoor het wel iets aantrekkelijker is. Zeker als die relatief nieuw is en nog een aantal jaar mee kan/moet

[...]

Prima, maar voor diegene die wel een magazijn medewerker zijn met de cabrio incl alle opties is dit best iets om over na te denken
* vso ziet geen 1 reden om gebonden te zijn aan een object/werkgever behalve plezier in werk

ff bot gezegt, ik vraag me serieus af of je de prioriteiten wel op een rijtje hebt moment dat je een overstap maakt en objecten een onderdeel moeten zijn. Vandaar dat de toekomstige-ex-werkgever dat object ergens mag duwen waar het licht niet zovaak schijnt.

Veel werkgevers weten dat een dergelijke clausule ongeldig is, net zoals concurentie beding ..
Hierom is een bond/rechtsbijstand zo handig, zelfs studieschulden worden soms als "ondernemers risico" van tafel geveegd.

14% zegt niks. als je een auto kan leasen die nog 3 van de 4 jaar moet bij de leasemaatschappij win je veel meer dan een nieuwe uitzoeken. kans dat daar een 14% of 0% is misschien aanwezig :)
en die 2"dehands .. met beetje gelukt zijn helemaal proffi gecleand.

Tja vanalles

Pagina: 1