Desktop blijft opstarten in bios.

Pagina: 1
Acties:

• RAMEDI
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23-05-2024
Goedenavond allemaal,

Ik heb een probleem met mijn desktop. Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Gisteravond heeft Windows updates uitgevoerd. Vandaag bij het opstarten, starte mijn desktop normaal op. Windows moest zoals altijd nog een aantal updates installeren. Na de installatie herstartte Windows uit zich zelf weer op en toen begonnen de problemen:

Ik kreeg een zwart scherm met een blauwe vak met de melding of ik mijn wachtwoord kon invoeren voor de bios. Ik kon mij niet meer heugen dat ik een wachtwoord had ingesteld. Daarna via Google gelezen dat ik mijn cmos moest: 'to short the two pins'. In mijn moederbord handleiding heb ik gelezen hoe dat moest. Deze stappen heb ik uitgevoerd. Mijn moederbord is de Asus B150 pro gaming aura.
Daarna startte ik mijn pc weer op en kwam ik in mijn bios. Dat leek mij allemaal logisch totdat ik zag dat mijn computer constant naar mijn bios opstart. Elke keer als ik de bios afsluit, herstart de computer en krijg ik eerst een zwart scherm met een _ in de linkerhoek die knippert. Daarna kom ik weer in de bios terecht. Dit is een constante looping waar ik niet uit kom.
Ik heb al een aantal stappen geprobeerd:

- Alle kabels op moederbord eruit gehaald en weer erin geplugged.
- Alle USB ontkoppeld (ook het toetsenbord, om te checken of de del knop niet vast zat.)
- Bios opstartvolgorde gechecked. Eerste wat bovenaan staat is mijn Windows boot manager. Hij herkent al mijn ssd en hd.
- Ergens gelezen dat ik boot \ secure boot \ os type moet wijzigen naar other os. En dan opslaan en opnieuw opstarten. Maar werkt ook niet.
- Bios batterij vervangen.

Ik heb mijn desktop niet overclocked en alle onderdelen zijn een paar maanden oud.
Aantal details van mijn desktop:
Besturingsysteem: win 7
Moederbord: Asus B150 pro gaming aura
Processor: Intel Core i7-6700
Voeding: Cooler master V serie V550
Geheugen: 2x Kingston HyperX Fury 16gb

Heeft iemand een idee wat ik nog kan doen?
Alvast bedankt.

Groeten,
Rafael

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik ken de bios van dat bord niet, maar het zou kunnen dat de ssd in AHCI mode staat maar de controller op IDE (of omgekeerd). En dan kan niet van de SSD gelezen worden.

Omdat je niet meer kon booten na een update, is er daar ook wat fout gegaan. Als je eenmaal zeker weet dat je controller op AHCI staat en het werkt niet, zal je een herinstal moeten doen. Nu snap je meteen waarom je beter niet bij windows7 had kunnen blijven hangen, want om dat te doen plus alle updates, ben je wel een tijdje zoet. Mocht je daarvoor gaan, maak dan een systeembackup op een extern medium nadat je alle updates binnen hebt en het systeem goed draait.

Bedenk, win7 is stokoud, de computer die je hebt het snelste en modernste wat er is. Daar kunnen ook problemen uit voorkomen. Ga beter maar gelijk over naar win10.

• RAMEDI
Bedankt voor je reactie reepje.

Ik heb gekeken in de bios maar kon nergens zien of de ssd de ahci mode of ide mode is ingesteld. Maar het rare is dat het maanden lang gewoon heeft gewerkt. Dus denk dat die instellingen wel goed moeten staan.

En je heb inderdaad gelijk over de Windows versie, denk dat ik nu ook over ga naar win10 bij een clean install.

Verwijderd

Heb je eigenlijk geprobeerd vanaf een ander medium op te starten? usb stick of dvd?

• RAMEDI
Ja heb alles geprobeerd. Ik denk dat mijn Windows corrupt is geraakt. Heb al mijn hardware getest en alles is in orde. Dus moet het wel een software probleem zijn. Dat wordt een clean install.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Nou ja, een clean install (van win10 op een ssd) neemt ongeveer 10 minuten, ook geen echte ramp.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:13
Ik had toevallig iets soortgelijks het afgelopen weekend. Bij mij zat de power kabel niet goed meer in de harde schijf en vond hij de boot schijf dus niet bij het opstarten.

Dat kun je nog even controleren.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07-2025

0scar

MacIJver

Ja heb alles geprobeerd. Ik denk dat mijn Windows corrupt is geraakt. Heb al mijn hardware getest en alles is in orde. Dus moet het wel een software probleem zijn. Dat wordt een clean install.
Windows heeft niets met het booten van USB of DVD te maken (het staat op een HDD of SSD) met het testen van een Linux distro op een USB stick of van een DVD zoals E65 voorstelt (mits je natuurlijk wel even de bootvolgorde aanpast naar booten van USB of DVD eerst).

Dus probeer eerst eens de tip van [Verwijderde gebruiker]!

Manusjes van alles kunnen multitasken

Verwijderd

RAMEDI schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 18:36:
Zou je niet eerst even een herstelpoging wagen met de installatie-dvd of usb-stick?

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-01 15:03

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 06:51:
Heb je eigenlijk geprobeerd vanaf een ander medium op te starten? usb stick of dvd?
RAMEDI schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 18:36:
Als dat ook niet werkt zal windows installeren lastig worden, :|

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

Pagina: 1