Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gaming, foto en videobewerking

Pagina: 1
Acties:

• Artilux
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-11 20:56
Beste Tweakers,

Na het lezen van de best buy guide ploppen er wat vragen in mij op. Als werkende student gaat het om een hoop geld, maar ik wil er dan ook goed mee vooruit komen!
Zelf aan het samen stellen gegaan en nu dus de vraag of ik goed bezig ben geweest en/of waar de verbeter punten zitten!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil voornamelijk gaan gamen op dit systeem. Planet Coaster zit er aan te komen en ik wil hier mijn volle creativiteit in kwijt kunnen zonder prestatie verlies.
Games zoals Battlefield 1, GTA V met mods wil ik allen zonder problemen moeten kunnen draaien.
Daarnaast wil ik Pinnacle studio kunnen draaien om 4K video te bewerken, ik hoef het zelf niet als 4K te zien, maar de extra pixels geven de ruimte! Ik kan dit met m'n huidige kast ook al, maar dat is echt zo traag als dikke }:O door een trechter.
Ik wil met mijn nieuwe systeem ook Photoshop in duiken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb in m'n achterhoofd een budget van €1500 incl verzendkosten én monitor.
Ik kan hier van af wijken, een andere monitor zie ik ook als een goede investering, al zal het wel ervoor zorgen dat het gehele systeem nog even on hold wordt gezet.
10% boven budget voor veel betere eigenschappen is geen probleem.
10% onder budget is gewenst O-)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Op het moment heb ik niets behalve een headset, koptelefoon, speakers en wat oude zooi zoals een tobo en muis. Verderop post ik mijn oude systeem waar mogelijk wat uit kan, maar deze zou ik graag in working order houden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk een GTX 1070 zeker nodig te hebben. Wellicht niet gelijk nu, maar zeker in de toekomst.
Ik twijfel nog erg tussen een 1080p of 1440p monitor, daarover later meer.
16GB ram is een must om mee te starten, mogelijkheid om naar 32gb te stappen wil ik zeker open houden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel en Nvidia. Ik heb best een voorkeur voor Asus, maar ik klamp mij hier niet aan vast.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil graag een kast hebben waar ik aan de zijkant in kan kijken, al doe ik dit in te praktijk amper of nooit.
Graag zie ik een systeem wat erg stil kan draaien, tijdens het zware werk mogen de ventilatoren echt wel aanslaan, maar ook dan wil ik een systeem hebben dat ik eigenlijk niet hoor.
(Ik ben dit gewend met m'n laptop, waarbij de ventilator eigenlijk alleen aanslaat wanneer ik te veel open heb staan. De SSD helpt hier natuurlijk ook mee.)
Het energie verbruik is niet echt een probleem, al denk ik dat een lager verbruik wel fijner is voor de rekeningen. (Ik hoef niet persé een 10tje op jaarbasis uit te sparen.)

Ga je overklokken?
In mijn vorige systeem nooit aan begonnen (overigens toen verkeerde moederbord voor gekocht), ik gok dat ik hier nu ook niet mee aan de slag ga.

Samengestelde toekomstige build

Over deze build krijg ik graag feedback:
Ik heb gekozen om een goede oude optische drive toe te voegen, just in case.
Maar past deze wel in de case? Ik kan er weinig over vinden.
Het MoBo is gekozen omdat deze ook een usb C aansluiting heeft, dit leek mij fijn voor de toekomst (misschien i.c.m. m'n toekomstige telefoon). Als de andere versie beter is, heb ik daar vreden mee ;)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 227,-€ 227,-
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 84,-€ 84,-
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 494,95€ 494,95
1WD Red WD10EFRX, 1TB€ 59,95€ 59,95
1Fractal Design Define R5 Blackout Edition Window€ 109,51€ 109,51
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 26,90€ 26,90
1Arctic Freezer i32€ 27,95€ 27,95
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 84,91€ 84,91
1Samsung SH-224DB Zwart€ 17,50€ 17,50
1Corsair RM550x€ 89,95€ 89,95
1Samsung 750 EVO (retail) 500GB€ 126,60€ 126,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.349,22

Idee voor monitor
Hierbij dus de twijfel, 1080P of 1440P.
Ga ik het verschil merken tussen deze schermen?
Heb ik baat bij de 1440P of gaat hij tegen staan?
Werkt deze monitor "goed" met shooters als CSGO of BF1?

#ProductPrijsSubtotaal
1Acer Predator XB241H Rood, Zwart€ 419,-€ 419,-
1AOC G2460PG Zwart€ 481,-€ 481,-
1BenQ BL2420PT Zwart€ 249,-€ 249,-
1Iiyama G-Master GB2488HSU-B2 Zwart€ 272,-€ 272,-
1Iiyama Prolite B2783QSU-B1 Zwart€ 321,79€ 321,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.742,79

Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag tips krijgen over m'n build die ik heb samen gesteld.
Werkt dit allemaal optimaal met elkaar?
Zijn er punten waar ik duidelijk op kan bezuinigen?
Is deze build enigszins "future proof"?
Kan ik hiermee mijn genoemde bezigheden prima draaien?
Hebben jullie tips om het geluid te reduceren?

Hoe zit het met de monitoren? (Meer vragen hierbij boven bij de monitoren te vinden)

Ik heb nog gedacht aan een Raid setup voor m'n files, maar heb wegens de kosten en andere MoBo er voor gekozen dit achter wegen te laten.

Alvast bedankt voor de reacties _/-\o_

edit:

Wijziging in monitoren en oude kast weggehaald

[ Voor 21% gewijzigd door Artilux op 16-10-2016 19:15 ]

Antfarmer

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je kan ook gewoon alleen een grafische kaart kopen. Scheelt een hoop geld, en afhankelijk van de specifieke game zal de performance niet zo gek veel lager liggen.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-11 11:40
Ik ben het eens met Reepje. Je systeem is weliswaar oud, die 2500k kan nog aardig meekomen. Als je em weet te overklokken is er helemaal weinig reden om over te stappen.

Ik zou in jou geval mij eerst focussen op een goede monitor en videokaart. Daar valt de meeste winst en vooruit gang te vinden. 1440p ziet er een stuk beter uit dan 1080p en is het zeker waard. Maar staar je niet blind op resolutie's. Bij FPS games is het ook interessant om naar 120/144Hz monitoren te kijken.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Artilux
Hebben jullie tips over de monitor? Of moet ik dan toch elders vragen?

Thanks voor de reacties!

Final edit

Ik kies er toch voor om een compleet nieuw systeem te bouwen.
Zouden jullie zo lief willen zijn om toch eens te kijken? 8)7

[ Voor 136% gewijzigd door Artilux op 16-10-2016 19:16 ]

Antfarmer

• Artilux
Aangezien er 2 keer gereageerd is op mijn oude kast maar eigenlijk geen feedback is gegeven op mijn nieuwe systeem, wil ik nogmaals vragen of jullie hier naar kunnen kijken :)
Ik wil binnenkort spullen gaan bestellen, maar weet het nu dus nog even niet.

Ik heb een net andere moederbord gekozen dan uit de BBG, omdat deze Atx is en een usb-c heeft.
Stel dat ik de micro atx versie haal, ziet dit er dan niet heel gek uit in een Tower PC?

Antfarmer

• Reepje
  • Niet online
Voor een bedrag als dat, plus videobewerking, zou ik dan toch net even verder gaan en een i7 aanschaffen.

En dan die kast. Ruimte voor 12 ouderwetse harde schijven. Hartstikke handig, als je 12 schijven wil.

Edit, wat de kast betreft, die is goed hoor. Heb een soortgelijke fractal design, maar dan zonder venster. Alleen, als je naar een klein moederbord aan het kijken bent, en misschien twee of drie harde schijven plaatst, kan de kast ook een stuk kleiner.

[ Voor 37% gewijzigd door Reepje op 16-10-2016 20:04 ]

• Artilux
Reepje schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 19:45:
Voor een bedrag als dat, plus videobewerking, zou ik dan toch net even verder gaan en een i7 aanschaffen.

En dan die kast. Ruimte voor 12 ouderwetse harde schijven. Hartstikke handig, als je 12 schijven wil.

Edit, wat de kast betreft, die is goed hoor. Heb een soortgelijke fractal design, maar dan zonder venster. Alleen, als je naar een klein moederbord aan het kijken bent, en misschien twee of drie harde schijven plaatst, kan de kast ook een stuk kleiner.
Videobewerking is hobbymatig, ik ga dit niet wekelijks doen, vooral timelapses in elkaar knutselen met mooie transities, aldus mijn idee ;)

Wat betreft de HDD's. Ik verwacht 3 HDD's te plaatsen en 1 SSD. De 2 HDD's staan nog niet in de lijst omdat die later komen.

Wat raad je aan mbt de i7? ik heb hier naar gekeken maar m'n build wordt dan serieus weer veel duurder.
Of ik doe iets fout :F

Antfarmer

• Reepje
  • Niet online
Ja, met een i7 wordt die duurder.
Ieder zijn ding, en normaal gesproken is een i5 voor gaming genoeg. Alleen, nu heb je een grafische kaart van 500 euro. Dat is nogal wat. Dan 90 euro extra voor een i7 voor max performance is een kleine stap.
Neem dan bijv een goedkopere kast (evt de define R4, die heb ik zelf ook, of de kast uit de bbg) en je bent weer op je budget, maar dan wel met een i7.

• Artilux
Reepje schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 20:36:
Ja, met een i7 wordt die duurder.
Ieder zijn ding, en normaal gesproken is een i5 voor gaming genoeg. Alleen, nu heb je een grafische kaart van 500 euro. Dat is nogal wat. Dan 90 euro extra voor een i7 voor max performance is een kleine stap.
Neem dan bijv een goedkopere kast (evt de define R4, die heb ik zelf ook, of de kast uit de bbg) en je bent weer op je budget, maar dan wel met een i7.
Een "gewone" i7 6700?

Antfarmer

• Reepje
  • Niet online
Lijkt me van wel ja.
Je kan nog naar de overklok versie kijken, maar dat is het geld echt niet waard. Dan moet je ook weer een duurder moederbord, je koelingsopties worden duurder etc.

• Artilux
Reepje schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 20:46:
[...]

Lijkt me van wel ja.
Je kan nog naar de overklok versie kijken, maar dat is het geld echt niet waard. Dan moet je ook weer een duurder moederbord, je koelingsopties worden duurder etc.
Ja, dat dacht ik ook al.

Wat betreft de case, ik wil graag een window hebben, ik heb geprobeerd om alles een beetje te matchen met wat ik mooi vond, vandaar ook de duurdere kaart.
Als het een gesloten kast is, kan alles kaal en onfraai, maar voor dat geld wil ik stiekem wel iets waar ik ook in kan kijken en denken: "Goh, das toch mooi". Al doe je dat de eerste week alleen.
(Ik plan het eerste uur gewoon alleen te kijken hoe mooi en stofvrij alles is :+ )

Ik zal eens spelen met alles en post hier nog wel een ander lijstje met je tip.

edit
Ik kom er al snel achter dat ik die 90eu upgrade van de cpu niet uitgespaard krijg in de kast... :(

[ Voor 6% gewijzigd door Artilux op 16-10-2016 20:57 ]

Antfarmer

• Reepje
  • Niet online
Ach ja, die window.
1 keer heb ik een window in mijn kast gehad. Die kast moest toen dus wel rechts van mij op het bureau staan.
Keek je gelijk ook tegen die hele kabel janboel aan die erachter uit kwam. En leuk hoor, in je kast kijken. Na 1 week had ik twee dingen door: het is ongelooflijk saai om in je kast te kijken (er gebeurd namelijk helemaal niets) terwijl er op het scherm juist wel een hoop gebeurde, en de plek links onder het bureau was vrij.

Zo dat ruimde behoorlijk op, en mijn speakers konden nu ook veel beter geplaatst worden.

• Artilux
Reepje schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 21:03:
Ach ja, die window.
1 keer heb ik een window in mijn kast gehad. Die kast moest toen dus wel rechts van mij op het bureau staan.
Keek je gelijk ook tegen die hele kabel janboel aan die erachter uit kwam. En leuk hoor, in je kast kijken. Na 1 week had ik twee dingen door: het is ongelooflijk saai om in je kast te kijken (er gebeurd namelijk helemaal niets) terwijl er op het scherm juist wel een hoop gebeurde, en de plek links onder het bureau was vrij.

Zo dat ruimde behoorlijk op, en mijn speakers konden nu ook veel beter geplaatst worden.
Je hebt gelijk hoor, er zwemmen geen vissen rond. Al zou dat wellicht het coolste watergekoelde visvermalende systeem zijn ooit.

Om even serieus te blijven:
Heb je wellicht tips over een kast welke ook enigszins geluidsdempend is zoals de r5?
Ik ben nogal bang dat ik straks een kast koop waarbij ik niet genoeg ruimte heb voor m'n kaart óf de 3 HDD's + SSD en optische drive. Het voordeel aan de te grote tower is natuurlijk dat alles er zonder problemen in past en er lekker veel plaatst is voor upgrades en airflow.

Antfarmer

• Reepje
  • Niet online
Stille kasten...
weet je wat een hoop scheelt? Als je de kast niet naast je oor hebt, maar onder de tafel. Weg is alle herrie.
(sorry, ik kan het niet laten).
Ander voordeel van kast op de grond: daar is het meestal een stuk koeler, zodat de airflow beter zijn werk doet, en zelfs een vrij krappe kast nog leuk gekoeld kan worden met minder airflow.

• Psycorps
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-01-2024
ik sluit me bij die conclusie aan, al snap ik het idee van een "hippe kast" het is wat mij betreft overrated. als ik moest kiezen tussen een i7 of een kast met een raampje dan was dat voor mij een no-brainer eerlijk gezegd, niet zo zeer voor het game aspect alswel voor het video gedoetje en het belachelijke multitasking wat je normaal gesproken doet, juist dan komt die i7 goed tot zijn recht...

• Artilux
Psycorps schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 21:31:
ik sluit me bij die conclusie aan, al snap ik het idee van een "hippe kast" het is wat mij betreft overrated. als ik moest kiezen tussen een i7 of een kast met een raampje dan was dat voor mij een no-brainer eerlijk gezegd, niet zo zeer voor het game aspect alswel voor het video gedoetje en het belachelijke multitasking wat je normaal gesproken doet, juist dan komt die i7 goed tot zijn recht...
Dude, hoezo belachelijk? Je moet toch zonder problemen 15 dingen open hebben staan, waarvan zo'n 20 tabbladen op Chrome? :D Waarom denk je dat die 16GB ram een must is?

Antfarmer

• Psycorps
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-01-2024
dat zeg ik, i7....dan hoef je in ieder geval niet meer elke avond voor het slapen gaan een uur in je kussen te schreeuwen omdat de boel wat laggy was die avond :)

• Artilux
Ik heb m'n build opnieuw samen gesteld en de feedback verwerkt.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 315,-€ 315,-
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 497,95€ 497,95
1WD Red WD10EFRX, 1TB€ 59,95€ 59,95
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 89,90€ 89,90
1Samsung 850 EVO 500GB€ 154,90€ 154,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.429,11

Antfarmer

Verwijderd

2666 MHz geheugen werkt niet op een B150-HD3P. 2400 MHz wel maar ook dat is nutteloos omdat het wordt teruggeklokt naar 2133 en het bord is erg kritisch op 2400 MHz modules. Neem 2133 MHz, sneller dan dat gaat het op B150 toch nooit lopen.

In een behuizing met raam zou ik een bord doen die er wel goed uit ziet pricewatch: MSI B150 GAMING M3.

De ssd kan je nog een hoop op besparen. Snelheidsverschil is er in dagelijks gebruik niet. pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB De kleur boeit ook niet want de ssd hangt achter het moederbord.

• keihardekip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-11 20:21
Je kan ook nog bijna 100 euro besparen op een wat goedkopere 1070.

edit: Oh nee dat is niet waar. In NL zijn de prijzen nog best hoog.

[ Voor 34% gewijzigd door keihardekip op 19-10-2016 17:18 ]

• Drumstick3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-11 11:53
Als ik me niet vergis zijn de WD Red schijven speciaal voor de NAS. Je zou dus beter een Black of een Blue van WD kunnen nemen.

• Artilux
Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 08:29:
2666 MHz geheugen werkt niet op een B150-HD3P. 2400 MHz wel maar ook dat is nutteloos omdat het wordt teruggeklokt naar 2133 en het bord is erg kritisch op 2400 MHz modules. Neem 2133 MHz, sneller dan dat gaat het op B150 toch nooit lopen.

In een behuizing met raam zou ik een bord doen die er wel goed uit ziet pricewatch: MSI B150 GAMING M3.

De ssd kan je nog een hoop op besparen. Snelheidsverschil is er in dagelijks gebruik niet. pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB De kleur boeit ook niet want de ssd hangt achter het moederbord.
Bedankt voor de feedback op de ramkaarten.
Ik heb gelijk gebeld met de winkel en m'n order zo staan dat ik het met 2133 ga doen ;)
Erg fijn, nu sta ik niet voor verrassingen en heb ik het probleem voor de build getackeld. Fijn ACB2401

Aangezien ik al ervaring heb met de EVO 850 kies ik ervoor om toch bij m'n geteste variant te blijven. Overkill in prijs maar op papier en in realiteit gewoon net ietsje beter. Al is het zeker een legitiem punt.

Het enige waar ik nu nog naar moet kijken is een andere HDD en deze in m'n order laten veranderen.
Ik zoek iets wat aardig stil is, maar denk dat ik gewoon voor de goedkoopste snelle schijf moet schieten, dat ding draait toch alleen maar wanneer ik er iets van vraag en een 7.200 rpm is dan niet verkeerd. Ook hier weer lof aan de reminder, al doende leert men ;)

Antfarmer

Verwijderd

Met hdd's heb ik goede ervaringen met WD Blue en Toshiba E300/P300.

• Artilux
Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 10:09:
Met hdd's heb ik goede ervaringen met WD Blue en Toshiba E300/P300.
WD Blue WD10EZEX, 1TB bijvoorbeeld?
Ik vind de "Blacks" een beetje prijzig en lees er ook negatieve dingen over.

Antfarmer

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-11 17:04

MeltedForest

Lenny-t

De black is idd overbodig. En ga je een optische drive plaatsen of niet? Zo niet, wil ik toch even terug komen op de behuizing. Die is namelijk vrij groot, zwaar en duur voor ruimte die je allemaal niet nodig hebt.

Dus waarom niet een pricewatch: NZXT S340 Zwart ?

Of als je bij Fractal Design wil blijven (wat ik goed begrijp) kan je ook al gauw 30% besparen: pricewatch: Fractal Design Define S - Window

• Artilux
MeltedForest schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 10:22:
De black is idd overbodig. En ga je een optische drive plaatsen of niet? Zo niet, wil ik toch even terug komen op de behuizing. Die is namelijk vrij groot, zwaar en duur voor ruimte die je allemaal niet nodig hebt.

Dus waarom niet een pricewatch: NZXT S340 Zwart ?

Of als je bij Fractal Design wil blijven (wat ik goed begrijp) kan je ook al gauw 30% besparen: pricewatch: Fractal Design Define S - Window
Er komt een dvd drive in, maar deze hoef ik niet meer te kopen ;)
Aangezien er uiteindelijk meer drives in de kast komen voor opslag wil ik de ruimte wel alvast hebben. Er komen nog 2 wd blues in, welke ook al klaar liggen en niet gekocht moeten worden.
Het ding is dat ik even niet wist welke drive ik nodig had, aangezien de red dus een nas schijf is.

Ik moet nog even de knoop doorhakken of het MoBo niet anders wordt, al vind ik de door mij gekozen looks niet enorm verkeerd.

Bedankt voor de tips!

Antfarmer

• Artilux
Wat is het geworden?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 318,-€ 318,-
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 495,95€ 495,95
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 88,95€ 88,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 160,66€ 160,66
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.374,97

Ik heb bepaalde adviezen naast mij neergelegd, ookal zijn er wat adviezen geweest die zeker waar zijn.
De HDDs staan niet op de lijst maar er komen nog 3 stuks bij het bouwen in de kast te zitten.
De DVD drive staat ook niet op de lijst, maar deze wordt ook toegevoegd uit de oude stapel. (Met dank aan een vriend)
Gelukkig ben ik optijd geweest om mijn ram kaarten te veranderen zodat ik niet voor verrassingen kom te staan ;)

Volgens PCpartpicker kan ik zo'n 360 watt verwachten dus heb genoeg ruimte met de 550 watt PSU.

Iedereen bedankt en kan niet wachten tot ik m'n kast kan bouwen.

Antfarmer

Verwijderd

360w? Hou het maar op 250w.

• Artilux
Dat zou zijn onder MAX load.
In ieder geval een PSU die waarschijnlijk nog wat langer mee kan dan de huidige setup

Antfarmer

Pagina: 1