Hulp nodig met de airflow i.s.m. nieuwe waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PepperNutz
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Beste Tweakers,

Ik ga binnen paar dagen mijn systeem upgraden met een nieuw processor namelijk de i5-6600k, welke overgeclocked gaat worden.
Hierbij ga ik de Fractal Design Kelvin S36, zie de link https://tweakers.net/prod...al-design-kelvin-s36.html gebruiken als koeling.

Nou vraag ik me alleen het volgende af:
Deze waterkoeling heeft drie radiatoren en zal ik dus boven of voorin moeten plaatsen. Voorin betekent geen front intake meer en dus gaan verse lucht in de case. Bovenin heb ik momenteel mijn fury-x radiator, deze zou eventueel naar achteren geplaatst kunnen worden, maar het probleem met airflow (met name verse lucht) blijft.

Kunnen jullie mij advies geven over de plaatsing van de onderdelen en of er eventueel een consensus naar een andere waterkoeling gemaakt moet worden of eventueel luchtkoeling. Luchtkoeling wil ik liever niet omdat ik geen zin heb in een gigantische luchtkoeler in het midden van de case, tenzij er geen andere oplossing is.

Eventuele randinformatie:
Budget is maximaal 110 á 115 euro voor processor koeler, preferably een waterkoelset.

Mijn huidige systeem inclusief nieuwe processor:

* i5-6600k (word overgeclocked)
* Fury X inclusief waterblok
* NZXT H440
* Asus maximus V8 hero
* Coolermaster GM550

Alvast hartstikke bedankt voor jullie hulp en advies.

Beste antwoord (via PepperNutz op 15-10-2016 19:58)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
3x120mm rad boven in de kast waarbij de fans de lucht naar buiten blazen. De 120mm rad achter in de kast waarbij de lucht ook naar buiten word geblazen. Dat lijkt mij de beste opstelling.

Alle reacties

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:21
Welke kast heb je? En hij heeft gewoon 1 360 radiator. En niet 3:). Zover ik weet heeft de fury X een 120mm kan deze niet achter en je CPU koeler boven in. Dan 3 fans als intake voorin?

Acties:
  • Beste antwoord

• PilatuS
  • Niet online
3x120mm rad boven in de kast waarbij de fans de lucht naar buiten blazen. De 120mm rad achter in de kast waarbij de lucht ook naar buiten word geblazen. Dat lijkt mij de beste opstelling.

• PepperNutz
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties,

Ik ga die opstelling proberen. Bieden de drie case fans bij front intake genoeg airflow om beide radiatoren te voorzien van koele lucht? Het gaat om de standaard NZXT H440 fans.

• PepperNutz
  • Niet online
loki504 schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 14:54:
Welke kast heb je? En hij heeft gewoon 1 360 radiator. En niet 3:). Zover ik weet heeft de fury X een 120mm kan deze niet achter en je CPU koeler boven in. Dan 3 fans als intake voorin?
Het gaat om NZXT H440 case, zie de OP d:)b

Ik bedoelde een radiator die drie 120mm fan space bezetten haha.

[ Voor 8% gewijzigd door PepperNutz op 15-10-2016 15:18 ]

• PilatuS
  • Niet online
PepperNutz schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 15:15:
Ik ga die opstelling proberen. Bieden de drie case fans bij front intake genoeg airflow om beide radiatoren te voorzien van koele lucht? Het gaat om de standaard NZXT H440 fans.
Meer dan zat. Ik heb zelf maar 2 120mm fans als intake op 50% vermogen en heb een 4x120mm rad boven in zitten.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
De intake fans zorgen er enkel voor dat de airflow -min of meer- gecontroleerd loopt tussen de intake en de outtake fans.
Als je geen intake fan hebt, de kast verder vrij dicht is op het gat van de intake fan na, of een open bodem, zal je bijna hetzelfde effect hebben. Als de fans boven namelijk 100 liter lucht eruitblazen, zal er ook 100 liter lucht de kast instromen, of je nu intake fans hebt of niet.
Kwestie van wat experimenteren.
Een ander voordeel van dezelfde hoeveelheid intake als outake fans is wel, dat de lucht dan vooral via de stoffilters van de intake fan gaat.

• PepperNutz
  • Niet online
Reepje schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 15:57:
De intake fans zorgen er enkel voor dat de airflow -min of meer- gecontroleerd loopt tussen de intake en de outtake fans.
Als je geen intake fan hebt, de kast verder vrij dicht is op het gat van de intake fan na, of een open bodem, zal je bijna hetzelfde effect hebben. Als de fans boven namelijk 100 liter lucht eruitblazen, zal er ook 100 liter lucht de kast instromen, of je nu intake fans hebt of niet.
Kwestie van wat experimenteren.
Een ander voordeel van dezelfde hoeveelheid intake als outake fans is wel, dat de lucht dan vooral via de stoffilters van de intake fan gaat.
Bedankt voor de duidelijke uitleg _/-\o_ Weer wat geleerd.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:21
PepperNutz schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 20:00:
[...]

Bedankt voor de duidelijke uitleg _/-\o_ Weer wat geleerd.
En om dat te testen kan je simpel even langs de winkel om wier rook te kopen. En dan kijken of de rook de kiertjes in gaat.
Pagina: 1