Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimSanders97
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 17-04 17:49
Hoi,

Ik heb een vraagje namelijk: Mijn CPU (Intel core 2 quad Q9450) temperatuur loopt nogal op als ik hem stress met Prime95. Idle zit ie rond de 55c en stressed rond de 75c. Maar als ik hem vervolgens afsluit en daarna meteen naar de bios geeft die aan dat hij netjes 38gr. is. Dit lijkt mij een beetje vreemd. De CPU word gekoelt door een Scythe mugen.

Groeten Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
75 max onder full load is vrij normaal te noemen. Verder daalt de temp binnen 2 seconden van 70 naar 40 als de load er niet meer is. Er is dus niets vreemds aan de hand hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimSanders97
Ook al is hij 55 idle in windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aetios
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-07 17:09
Probeer je koelpasta eens te verversen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
55 idle is inderdaad wel hoog. Check inderdaad de koelpasta. Aangezien deze PC waarschijnlijk al een tijd draait kan die uitgedroogt zijn wat hogere temps geeft. Verder natuurlijk stof verwijderen uit de koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Wanneer heb je de koelpasta voor het laatst vervangen? De C2Q serie bestond uit een paar flinke heethoofden, maar 55c idle vind ik vrij overdreven.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimSanders97
De koelpasta heb ik gister vervangen voor artic silver 5, dit gaf een verlaging van 5 graden. Het vreemde vind ik nog dat het moederbord een lagere temperatuur aangeeft dan Speedfan. Het verschil is namelijk +- 15gr. De bios heeft een optie om te waarschuwen als hij boven de bijv. 60 graden komt. Die melding krijg ik nooit.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
TimSanders97 schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 14:30:
De koelpasta heb ik gister vervangen voor artic silver 5, dit gaf een verlaging van 5 graden. Het vreemde vind ik nog dat het moederbord een lagere temperatuur aangeeft dan Speedfan. Het verschil is namelijk +- 15gr. De bios heeft een optie om te waarschuwen als hij boven de bijv. 60 graden komt. Die melding krijg ik nooit.....
Het moederbord pakt een andere sensor dan Speedfan. Sowieso moet je geen Speedfan gebruiken, dat programma heeft het vaker fout dan goed. Kijk eens wat CoreTemp of HWMonitor aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aetios
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-07 17:09
Heb je je CPU + koeler goed schoongemaakt toen je nieuwe koelpasta erop hebt gezet? :)

(ga ervan uit van wel, maar goed, better be sure)

[ Voor 31% gewijzigd door aetios op 15-10-2016 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimSanders97
Afbeeldingslocatie: https://s13.postimg.org/v6c4kt4w7/shot.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Idle zijn de temps inderdaad wel wat hoog. Als de koelpasta goed is en er zit niet veel stof in de koeler boeit het opzich niet zoveel. Je kan nog kijken of de koeler wel met voldoende druk op de CPU zit. Aan de andere kant als de stressed temps onder de 80 liggen is dan opzich prima. Tijdens gamen kom je dan nooit aan die temps van Prime95 of LinX. Mijn eigen CPU word ook 75 met LinX maar tijdens gamen is het rond de 60.
Pagina: 1