Gezocht online document "server" voor klein bedrijf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• piethoogland
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-12-2025
Beste tweakers,

Ik ben voor een zorg instelling met zo’n 20 medewerkers op zoek naar een “online document server” Waarbij je via de browser kan inloggen en toegang krijgt tot de juiste mappen.
  • De data betreft maximaal 25GB en bestaat uit office documenten, PDF’s en foto’s.
  • De medewerkers moeten er vanuit huis of elke andere locatie met internet bij kunnen met een eigen inlog. Office is op de eigen machine beschikbaar.
  • De medewerkers zullen in 3 groepen geplaatst worden met hun eigen toegangsrechten
  • Wanneer een medewerker uit dienst gaat moet de account uit te schakelen zijn
Ik zoek eigenlijk een soort server of schijf in de cloud. Waarop de data geplaatst kan worden en gebruikers toegang krijgen adv hun groepsrechten. Een grote pre is dat ik hierbij niet hoef te betalen per gebruiker maar een soort server heb waarop ik zelf gebruikers kan aanmaken.

Het moet zo simpel mogelijk en er is niet heel veel budget.

Office365 is volgens mij te duur
En de gratis google drive biedt standaard te weinig ruimte en geen centrale plek om gebruikers aan te maken. Waarop kan ik het beste googlen denken jullie?

Voor een cloud oplossing is gekozen ivm de bereikbaarheid, hoge beschikbaarheid, en vaak automatisch een goede backup.

Heeft iemand van mij een dergelijke oplossing voor enkele tientjes per maand?
Eigenlijk een soort online server of online NAS die goed en simpel te beheren moet zijn.
Een andere oplossing die aan de eisen voldoet hoor ik ook graag!

...

Alle reacties

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:37

St@m

@ Your Service

Als O365 te duur is dan horen we denken ik graag het budget wat er wel is. Maar je zou kunnen denken aan een synology

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• piethoogland
Budget is in ieder geval minder dan 100 per maand eerder 50 ozo. Het zou dus fijn zijn als het niet afhangt van het aantal gebruikers maar meer dat je opslag/ server / NAS ruimte huurt. Of iets waar je dit zelf eenvoudig kan opzetten. Die goed te beheren is.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Voor een zorginstelling is het misschien ook van belang dat men voldoet aan de richtlijnen tbv omgang met gevoelige persoonsgegevens, gaat het om gegevens van dergelijke aard?

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-01 22:12
Als je enkel voor OneDrive for Business gaat ben je met 20 gebruikers €84 per maand kwijt.

Zie pricing. Dat is niet verkeerd denk ik zo en het vinkt ook alles af m.b.t. user en permission control.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Waarom is Office 365 te duur? Juist voor kleinere bedrijven is Office 365 zo'n beetje de goedkoopste oplossing die er bestaat. Als Office 365 al te duur is, dan zal de zorginstelling serieus moeten gaan overwegen of hun cashflow wel in orde is.

Office 365 voldoet echt exact aan de door jou genoemde vereisten.
  • De data betreft maximaal 25GB en bestaat uit office documenten, PDF’s en foto’s.
  • De medewerkers moeten er vanuit huis of elke andere locatie met internet bij kunnen met een eigen inlog. Office is op de eigen machine beschikbaar.
  • De medewerkers zullen in 3 groepen geplaatst worden met hun eigen toegangsrechten
Dit is dus precies waar SharePoint voor gemaakt is.
Wanneer een medewerker uit dienst gaat moet de account uit te schakelen zijn
Met Office 365 kun je ook toegangsrechten van documenten buiten SharePoint ontnemen, bijvoorbeeld van documenten op een USB stick. Stel dat een medewerker allerlei belangrijke informatie downloadt naar een USB stick, en je ontslaat die medewerker, dan kun je de documenten op de USB stick toch blokkeren. Zelfs als de USB stick offline in een kast ligt ergens in het buitenland. Voor een zorginstelling lijkt mij dat vrij cruciaal?

[ Voor 68% gewijzigd door Trommelrem op 15-10-2016 13:58 ]

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

20 medewerkers in dienst en office 365 is al te duur? Yikes, ik denk dat je dan het beste even met het bestuur kan praten met het oog op de reele kosten en veiligheid.

39

• gpk481
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01-01 10:51
Als de prijs een doorslaggevend argument is, kun je de community editions van een file hosting service à la ownCloud, nextCloud of Seafile overwegen. Dit kun je dan draaien op een virtuele server bij een provider naar keuze; je hoeft dan alleen deze server te betalen. Dat kan voor enkele tientjes per maand.

OwnCloud kun je ook wel 'hosted' vinden (via zogenaamde 'ownCloud providers'), maar daar heb ik geen ervaring mee, en is wellicht duurder. Van Seafile en nextCloud kan ik dit niet meteen vinden.

De 'prijs' die je met deze oplossingen betaalt is dat je meer zelf moet doen (denk aan configuratie, (high) availability, monitoring, backup, security).

• Kser
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-12-2025
piethoogland schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 13:30
zorg instelling met zo’n 20 medewerkers
Non-profit? Als het een non-profit organisatie is dan kun je in bepaalde gevallen Office en Google Apps vrijwel gratis krijgen.

Wat voor een oplossing gebruik je voor e-mail? Zowel Google and Microsoft hebben een platform die goed aansluiten bij wat jullie nodig hebben, waarbij ook e-mail zit.

Bedenk even of Office per se nodig is. dan is Office365 toch de beste keuze. Anders kun je ook eens goed kijken naar Google Apps.

Je kunt wel ergens een server of NAS huren/plaatsen, maar dan heb je alsnog extra kosten voor het zelf regelen van goede backupvoorzieningen. Daarnaast zul je iemand nodig hebben die dit goed kan beheren. Als er al iemand is met deze kennis, dan is dat mooi, maar als je dat nog niet hebt zal dat ook tot extra kosten leiden.

Je betaalt voor Google en Office wel voor elke user, maar je krijgt er wel een compleet pakket mee.
Gebruikers hebben hun eigen account en werken direct in de cloud. Alle bestanden worden automatisch gebackuped met versioning. Met een aparte fileserver zul je nog wel zien dat mensen bestanden downloaden naar hun lokale computer, lokaal bewerken en dan ook nog eens terug uploaden naar de server.

Kijk dus niet puur naar de prijs, maar kijk ook wat je ervoor terug krijgt en op welke andere vlakken je minder uitgaven hebt en minder potentiële problemen te maken hebt (en dus kosten om ze op te lossen),

[ Voor 80% gewijzigd door Kser op 15-10-2016 15:29 ]

• piethoogland
Allemaal bedankt voor het meedenken ik had gereageerd maar deze heb ik blijkbaar niet verzonden. De oplossingen komen denk ik zo rond de 100 per maand.

In de eerde situatie was er een plextor NAS éénmalig aanschaf van 400,- echter is dit niet veilig genoeg en was het een rot apparaat en niet van buitenaf te benaderen.

De financiën staan onder druk. Ik zal ze dus moeten overtuigen van de meerwaarde ten opzichte van de meerprijs.

Mocht het toe duur zijn dan alsnog met een NAS gaan werken. Die wel van buitenaf te benaderen is.Of kijken naar de suggesties van gpk481.
Een ding vroeg ik mij nog af over office 365. Zou je in theorie één account kunnen gebruiken voor meerdere gebruikers?

• Trommelrem
piethoogland schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 17:58:
De financiën staan onder druk. Ik zal ze dus moeten overtuigen van de meerwaarde ten opzichte van de meerprijs.
Neem eens contact op met Jazzy. Die kan je alles vertellen over Office 365 voor non-profits. Ik heb zelf ook een aantal tenants voor non-profits. Het is echt ongelooflijk hoe veel licenties je kunt krijgen als non-profit :)
Een ding vroeg ik mij nog af over office 365. Zou je in theorie één account kunnen gebruiken voor meerdere gebruikers?
Natuurlijk kan dat, maar het mag niet. Bovendien wil je dat niet i.v.m. security. En... als er een medewerker uit dienst gaat, dan is meteen de hele organisatie geblokkeerd. Bovendien kun je persoonlijk aansprakelijk worden gesteld als je zoiets doet :)

• piethoogland
@ trommelrem bedankt ga ik doen. T is een thuiszorgorganisatie dus of ze non profit zijn moet ik even navragen. In het geval van account delen zat ik te denken om het wachtwoord te veranderen wanneer iemand uit dienst gaat.

Maar controle op wie wat doet ben je dan wel helemaal kwijt natuurlijk!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-01 09:34
Ik zou overigens zeker controleren wat de eisen zijn aan de data die je opslaat. Zoals al eerder genoemd in dit topic mag je cliënt gegevens niet zomaar overal opslaan.

• piethoogland
ga ik doen, echter vind ik dat ook deels de verantwoordelijkheid van mijn klant

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:31

Croga

The Unreasonable Man

Trommelrem schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 13:49:
Met Office 365 kun je ook toegangsrechten van documenten buiten SharePoint ontnemen, bijvoorbeeld van documenten op een USB stick. Stel dat een medewerker allerlei belangrijke informatie downloadt naar een USB stick, en je ontslaat die medewerker, dan kun je de documenten op de USB stick toch blokkeren. Zelfs als de USB stick offline in een kast ligt ergens in het buitenland. Voor een zorginstelling lijkt mij dat vrij cruciaal?
Dat wil ik je zien doen..... Ik kopieer een document naar een USB stick, steek die stick in een computer die niet aan het internet hangt en jij gaat zorgen dat ik het document niet kan openen..... Knappe jongen die dat voor elkaar krijgt.

Ofwel: Niet adverteren met dingen die niet kunnen Trommelrem.....

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Croga schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 19:33:
[...]

Dat wil ik je zien doen..... Ik kopieer een document naar een USB stick, steek die stick in een computer die niet aan het internet hangt en jij gaat zorgen dat ik het document niet kan openen..... Knappe jongen die dat voor elkaar krijgt.

niet onmogelijk ;) dan zou je namelijk by default een document moeten blokkeren.. en pas na het ingeven van geldige inlog data die bij de "server" gecheckt moeten worden vrij geven.. alleen praktisch.. nee :P

404 Signature not found

• Trommelrem
[...]

Google.

Dat je het niet kent, betekent niet dat het niet kan.

[ Voor 4% gewijzigd door br00ky op 16-10-2016 10:11 . Reden: Dat kan ook zonder LMGTFY ]

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-12-2025
Lijkt mij een hele logische beveiliging !? data op USB automagisch versleutelen, en de decodering gebeurt lokaal ? zoiets ?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

[...]

Als die stick middels bijvoorbeeld "Bitlocker" encrypted is dan kom je sowieso al niet aan de data op die stick maar ook het document ansich is te encrypten zodat jij het er wél af kunt halen maar er vervolgens nóg niets mee kunt :>

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:53

DarkSide

theres no place like ::1

Je kan volgens mij Azure RMS implementeren.
Dan kan je aangeven hoelang een document geldig blijft etc.
Maar ook wie hem kan openen als het goed is.
Dus ook op een USB stick.
Je hebt wel een AD omgeving nodig. Maar Azure RMS kan je best veel mee.

Citrix kan hetzelfde met Sharefile (meen dat je geen platinum nodig had).

Ook kan je kijken naar Windows Information Protection. Waarbij je aankan geven welke locaties "veilig" zijn. En welke niet.
En waar je Copy en Paste wilt uitsluiten.

Allen zijn echter geen oplossing voor een organisatie die erg op de centjes let.
Je zult moeten investeren. En ook rekening houden met de wet datalek. Waarbij een bedrijf een boete kan krijgen tot 800.000 (meen ik) als ze hun veiligheid mbt datalekken niet op orde hebben.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Trommelrem schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 19:42:
Google.

Dat je het niet kent, betekent niet dat het niet kan.
Dat is nogsteeds niet wat je beschrijft.....
Wat Azure AD RMS doet is het document beperkt houdbaar maken, by default. Dat is heel wat anders dan "rechten afnemen ook al staat het op een USB stick".....

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-12-2025
Misschien kun je een server-tje inrichten met https://nextcloud.com de opvolger van OwnCloud.
Daar dan wel weer een goede back-up van laten maken, op een redundant systeem of offside locatie!
piethoogland schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 13:30:
Beste tweakers,

Ik ben voor een zorg instelling met zo’n 20 medewerkers op zoek naar een “online document server” Waarbij je via de browser kan inloggen en toegang krijgt tot de juiste mappen.
  • Wanneer een medewerker uit dienst gaat moet de account uit te schakelen zijn
Ik zoek eigenlijk een soort server of schijf in de cloud. Waarop de data geplaatst kan worden en gebruikers toegang krijgen adv hun groepsrechten. Een grote pre is dat ik hierbij niet hoef te betalen per gebruiker maar een soort server heb waarop ik zelf gebruikers kan aanmaken.

Het moet zo simpel mogelijk en er is niet heel veel budget.

Office365 is volgens mij te duur
En de gratis google drive biedt standaard te weinig ruimte en geen centrale plek om gebruikers aan te maken. Waarop kan ik het beste googlen denken jullie?

Voor een cloud oplossing is gekozen ivm de bereikbaarheid, hoge beschikbaarheid, en vaak automatisch een goede backup.

Heeft iemand van mij een dergelijke oplossing voor enkele tientjes per maand?
Eigenlijk een soort online server of online NAS die goed en simpel te beheren moet zijn.
Een andere oplossing die aan de eisen voldoet hoor ik ook graag!

...

• DarkSide

DarkSide

Ik meende dat je wel degelijk Rechten kon afnemen van een USB stick.
Als het goed is zit er IRM op de file. En ik dacht dat je die ook kont ontnemen.

Een zou je alleen het document kunnen openen als je gemachtigd bent.
Dus ik kan hem niet openen. En als ik jouw account bezit kan ik jouw de rechten ontnemen.
(Wel toegang tot internet voor nodig).

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• piethoogland
Nextcloud achtig lijkt mij wel interessant qua budget. Echter hoort client data van de zorg daar (schijnbaar) niet. Ik ben wel benieuwd hoe het dan wettelijk zit.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

piethoogland schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 20:14:
Nextcloud achtig lijkt mij wel interessant qua budget. Echter hoort client data van de zorg daar (schijnbaar) niet. Ik ben wel benieuwd hoe het dan wettelijk zit.
Ik denk (persoonlijk) dat je beter éérst eens uit gaat zoeken met wát voor een data je te maken hebt voordat je ook maar érgens iets in willekeurige welke Cloud-Based oplossing gaat zetten.

Zoals ik 't hier lees gaat 't om de data van een huisartsenpraktijk met ±20 medewerkers?

Al zouden die medewerkers onderling alleen maar MAIL gebruiken om bepaalde documenten te delen (wat helaas érg vaak gebeurd) dan nog, of juist dan, zou ik daar als "klant" zijnde niet vrolijk van worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Will_M op 15-10-2016 20:24 ]

• piethoogland
gaat om een thuiszorgorganisatie

• Crossfire1987
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-12-2025
Office 365 voldoet ook aan onderstaande voor de zorg sector

A Health Insurance Portability and Accountability Act (HIPAA) business associate agreement with all customers.

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Open365 is ook nog wel een idee qua budget.

Alleen staat het idee waarbij informatie over / van patiënten in een budget houtje-touwtje oplossing gezet wordt, mij helemaal niet aan.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Maakt ansich niets uit. Je bent met gegevens van klanten (patiënten) bezig en daar heb je gewoon uitermate zorgvuldig mee om te springen.

Stel ik zou een collega van me een simpel rapport mailen waarin wat gegevens aangaande jouw gezondheidstoestand staan, hoe positief dan ook, en een ander krijgt ongewenst inzicht in die gegevens....

Nou ga jij zoiets doen via een "Cloud Service" waarvan ook niemand weet wíe er wáár en hoe bij kan komen?

• DarkSide

DarkSide

Dat jij iets mailt, staat los van "cloud Services".
Volgens mij is O365 en One Drive for business goedgekeurd als Cloudplatform ook voor de Zorg.
Maar of daar ook patiënten informatie op mag komen weet ik niet.

Verder moeten bedrijven ook steeds meer rekening gaan houden met datalekken.
Dat staat los van het in zee gaan met gerenommeerde bedrijven als het gaat om opslag.
Maar meer om het (onbewust) lekken van informatie. En de mogelijkheden om dat te voorkomen. Of iig te loggen.

Neemt niet weg dat ik als je omgaat met persoonsgegevens dat ik dit niet op een eigen NASje oid zou willen plaatsen. Als patient zou ik idd verwachten dat mijn gegevens in goede handen zijn.

• Msjl
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-12-2025
Een thuiszorgorganisatie moet volgens mij ook voldoen aan de NEN 7510 norm: NEN 7510, (7512, 7513)

Volgens deze site werkt Office365 met mutlifactor authentication volgens NEN 7510, beste kun je ze dat zelf nog even navragen..

• Trommelrem
Croga schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 20:01:
[...]

Dat is nogsteeds niet wat je beschrijft.....
Wat Azure AD RMS doet is het document beperkt houdbaar maken, by default. Dat is heel wat anders dan "rechten afnemen ook al staat het op een USB stick".....
Azure AD RMS.

Lees punt 2 eens.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Daar staat exact wat ik zeg.....

• Trommelrem
Croga schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 11:05:
[...]

Daar staat exact wat ik zeg.....
When a file is saved to a location (protect in-place), the protection stays with the file, even if it is copied to storage that is not under the control of IT, such as a cloud storage service.
Such as a cloud storage service. Zoals een cloud storage service. Zoals... dus niet beperkt tot.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Trommelrem schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 11:07:
Such as a cloud storage service. Zoals een cloud storage service. Zoals... dus niet beperkt tot.
Okay, even complete recap:

Jij merkte op dat je hiermee de rechten van een bestand wat op USB staat aan kunt passen.
Ik merkte op dat het zo niet werkt maar dat de rechten op het bestand simpelweg beperkt zijn en die beperking mee gaat naar de USB stick.

Het stuk wat je hier aanwijst zegt exact dat: De rechten worden op het bestand beperkt en die rechten worden meegenomen wanneer je het bestand kopieert.

Ofwel: Nee, je kunt de rechten niet aanpassen. Je kunt wel de rechten beperken en die beperking wordt dan mee genomen.

• Trommelrem
Croga schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 11:10:
[...]

Okay, even complete recap:

Jij merkte op dat je hiermee de rechten van een bestand wat op USB staat aan kunt passen.
Ik merkte op dat het zo niet werkt maar dat de rechten op het bestand simpelweg beperkt zijn en die beperking mee gaat naar de USB stick.

Het stuk wat je hier aanwijst zegt exact dat: De rechten worden op het bestand beperkt en die rechten worden meegenomen wanneer je het bestand kopieert.

Ofwel: Nee, je kunt de rechten niet aanpassen. Je kunt wel de rechten beperken en die beperking wordt dan mee genomen.
Precies. Dus als ik de rechten van een medewerker beperk, dan kan diegene niet meer bij het document. Ook al kon diegene het document een paar uur eerder nog wel openen. Daarmee heb ik dus de rechten van het document aangepast, ook al is de USB stick offline.

Dus ik kan de rechten wel aanpassen, ook al de USB stick al buiten de organisatie is.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Trommelrem schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 11:23:
Precies. Dus als ik de rechten van een medewerker beperk, dan kan diegene niet meer bij het document. Ook al kon diegene het document een paar uur eerder nog wel openen. Daarmee heb ik dus de rechten van het document aangepast, ook al is de USB stick offline.

Dus ik kan de rechten wel aanpassen, ook al de USB stick al buiten de organisatie is.
Nu lees je dingen die er niet staan....

Even een simpele redenering:

Ik heb toegang tot een document. Ik kopieer dat document naar een USB stick. Ik steek die USB stick in een computer die niet aan een netwerk hangt. Ik kan nogsteeds bij dat document.

Jij ontneemt mij nu de rechten op dat document.

Ik heb nogsteeds die computer zonder netwerk verbinding. Deze computer, de USB stick en het document krijgen op geen enkel moment door dat de rechten ontnomen zijn. Ik blijf dus gewoon toegang houden tot het document. Daar kun jij helemaal niets aan veranderen.

• DarkSide

DarkSide

Is het niet zo dat er verificatie online plaatsvind?
Meen iig bij Sharefile dat dit wel gebeurd. Om te controleren of wat er in het bestand staat qua toegangsrechten nog van toepassing is.

En misschien dat je daarom het bestand offline niet kunt openen?

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:16

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Nieuws artikel op Tweakers.net:

Van onze verslaggever: thuiszorgorganisaties gaan op grote schaal onveilig om met vertrouwelijke informatie van clienten. In plaats van samen te werken met een IT Partner, gaan ze zelf goed bedoeld lopen hobbyen.

[ Voor 10% gewijzigd door Q op 17-10-2016 11:56 ]

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

DarkSide schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 11:35:
Is het niet zo dat er verificatie online plaatsvind?
Meen iig bij Sharefile dat dit wel gebeurd. Om te controleren of wat er in het bestand staat qua toegangsrechten nog van toepassing is.

En misschien dat je daarom het bestand offline niet kunt openen?
Dan kom je dus terug op mijn eerdere stelling: Default is dat je het bestand niet mag openen. Dan kun je het bestand dus nooit openen op een computer zonder internet aansluiting.

Ofwel: Je kunt nogsteeds de rechten op een bestand niet aanpassen. Je kunt alleen zorgen dat het bestand überhaupt niet geopend kan worden.

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
No offence...
Voor dat de je gaat lopen "hobbyen" lees dan eerst even>> https://ictrecht.nl/factsheets/gezondheidsrecht/
Vooral het stukje onder "Beveiligingsnormen in de zorg"

Daar moet je systeem dus aan voldoen, hobbymatige systemen mogen niet (en dit is maar goed ook!)

Is hier geen geld voor of kan dit niet vrijgemaakt worden? > tent sluiten.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:35
Q schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 11:55:
Nieuws artikel op Tweakers.net:

Van onze verslaggever: thuiszorgorganisaties gaan op grote schaal onveilig om met vertrouwelijke informatie van clienten. In plaats van samen te werken met een IT Partner, gaan ze zelf goed bedoeld lopen hobbyen.
Als ik het goed lees ís ts de partner en vind security het probleem van de klant.

Je moet ze laten inzien dat ze een goede oplossing moeten kiezen en dat het geld kost. Als je gaat lopen klooien met een matig beveiligde Nas ben je verkeerd bezig

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-01 17:50
Bizarre dat dit dus gevraagd wordt door de klant. Gegevens moeten belangrijker zijn dan die paar tientjes in de maand. Laat de klant voldoen aan de wet- en regelgeving en als ze dat niet willen geef het door aan de instanties.

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-12-2025
'client data hoort daar niet' is veel te kort door de bocht.

Als je niets regelt, dan mailen ze het gewoon. Dan kun jij je op de borst kloppen dat je de data nergens hebt staan, en achter je rug mailen je medewerkers via 20 verschillende privé-mailaccounts telkens verouderde data naar elkaar.

Je kunt ze beter iets aanbieden dat goed werkt, anders gaan mensen zelf data delen!

Nextcloud kun je proberen.
Tips:
- bepaal een paar scenario's en test uit of die ook werken zoals jij wilt.
Bijvoorbeeld: "Medewerker gaat uit dienst".
Of "Medewerker verwijdert een document"
En "Medewerker A mag wel bij een document dat hij krijgt van de directeur, maar B niet. Kan A het dan toch zelf verder delen met B?"
Geen aannames; proberen.

Tweede:
Je schrijft dat een backup zomaar spontaan goed geregeld is, zodra iets 'cloud' heet.
Dat is dus niet zo. Je kunt het inderdaad regelen. Ook met Nextcloud, bijvoorbeeld door een 2e server op een andere locatie neer te zetten. Maar het is niet zo dat je spontaan beschermd bent als iets 'cloud' heet.

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:32
Toch wel benieuwd hoe dit nu is afgelopen. Welke oplossing is er nu geimplmenteerd?

don't mind me

• piethoogland
Nog niks, wordt waarschijnlijk iets van zorgcloud of iets anders nen gecertificeerd. Op termijn
Pagina: 1