Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Samenstelling applicatie PC/Server

Pagina: 1
Acties:

• VFRRider
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-10 12:16
Beste Tweakers,

Wat wil je met de onderdelen doen?
Voor een vriend van mij ben ik een systeem aan het samenstellen. Doel is om een applicatie PC in te zetten, waarmee een viertal pc's gebruik kunnen maken van de applicatie die daarop komt te draaien.
De applicatie is vrij onbekend, maar is gebaseerd op client-server principes. Hij gebruikt een database, die vanuit de client op basis van ODBC koppeling met de centrale database onderhoudt.

Het systeem wordt ook de centrale opslag van data. Voor de backup heb ik een extra schijf toegevoegd. Extern wordt er ook een backup gepland via de cloud.
Vanaf de SSD wil ik Win10 gebruiken en de applicatie.
Een extra netwerkkaart had ik bedacht vanwege de minder goede ervaringen die ik lees over de onboard Realtec.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De kosten moeten zo laag mogelijk blijven. Ik heb een alternatief in een tweedehands server. Ik zou voor hem graag onder de 500 euro totaal willen blijven.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Vanuit de leverancier is aangegeven dat het systeem een i5 of i7 moet hebben, met 8 GB geheugen. Verder is de netwerkkaart van enig belang, omdat er meerder systemen op deze pc zullen werken.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zou graag advies willen of de genoemde componenten goed samen passen. Mogelijk zie ik nog iets over het hoofd... O-)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 206,-€ 206,-
1MSI H110M PRO-VH€ 58,65€ 58,65
2WD Purple WD40PURX, 4TB€ 140,51€ 281,02
1Fractal Design CORE 2500€ 50,-€ 50,-
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 24,08€ 24,08
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 26,90€ 26,90
1Crucial Ballistix Tactical BLT4G4D26AFTA€ 19,-€ 19,-
1Patriot Memory Blast 120GB€ 46,50€ 46,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 712,15

Alvast heel erg bedankt,

VFRRider

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Hele build, schopje naar DAA.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gaat het om een software pakket met een server instance of enkel een database die op de server moet draaien? Welke load verwacht je?

Er valt vrij weinig over te zeggen zonder details te weten. Voor vier clients heb je niet perse een aparte netwerkkaart nodig als het verkeer niet heel intensief is. Heb je al die opslag wel nodig? En heeft de sever meer baad bij extra cores of juist snellere cores?

En wat is je recovery plan? Een backup is leuk maar kan je de server ook twee weken missen? Anders is een leverancier met betere service wellicht een idee.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• VFRRider
@br00ky: je hebt gelijk, verkeerde plaats :)

@Tsunany:
Het gaat eigenlijk enkel om de DB. Clients draaien client software met een ODBC koppeling naar de centrale DB.

Over de load: 4 werkstations die er gebruik van maken. Daarbij denk ik dat het niet om veel gaat: Lokaal staat de info in het geheugen en bij wijzigingen wordt de data weggeschreven naar de DB. Ik denk dat maar 2 clients intensiever met de DB om zullen gaan. Daarbij is er nog de mogelijkheid om de DB lokaal te zetten als er té intensief gebruik van gemaakt wordt.

Netwerkkaart is meer een optie. Kan later ook nog geplaatst worden. Zal ik er dus even buiten laten. :F

De 4TB schijf is misschien wat overkill, maar qua kosten niet zo veel meer dan dat ik er 2TB schijven in zet. Ik wil het systeem eigenlijk de komende 2 jaar niet hoeven upgraden. Maar misschien heb je een suggestie? :P

Ik weet eigenlijk niet of die applicatie meer cores of meer snelheid nodig heeft. Daarom ging ik maar voor de gulden middenweg. Leverancier gaf aan dat hij het op een i7 draaide, maar dat een i5 voldoende zou zijn. En 8 GB geheugen. Tenslotte een netwerk op 1Gbps, en dat ligt er.

Recovery is een goed punt. Ze willen kosten besparen in eerste instantie. Verwacht kan worden dat op termijn alles via de cloud zal gaan. Hier hebben ze al over nagedacht.. :)

Dank voor het meedenken! :*)

• VFRRider
Overweging om de HHD's goedkoper te maken neem ik toch even over vanTsunany:

Kom ik nu hierop uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 206,-€ 206,-
1MSI H110M PRO-VH€ 58,65€ 58,65
2WD Purple WD20PURX, 2TB€ 75,50€ 151,-
1Fractal Design CORE 2500€ 50,-€ 50,-
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 26,90€ 26,90
1Crucial Ballistix Tactical BLT4G4D26AFTA€ 19,-€ 19,-
1Patriot Memory Blast 120GB€ 46,50€ 46,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 558,05

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

En hoe groot zal de database zijn? Paar GB? Paar TB? En kan dat van disk gelezen worden of uit RAM?

Ik zou kijken naar Dell of HP, een server van hun krijgt next day on site service. Stel je hem zelf samen kan je hem dagen/weken kwijt zijn, als je hem zelf gebouwd hebt moet je zelfs nog het defecte onderdeel opspeuren.

Dus ga naar Dell of HP, kies een server met een goede processor, genoeg geheugen (ECC) en een tweetal SSD's in RAID1.

Belangrijkste is in kaart brengen wat de kosten zijn als de server niet beschikbaar is. Hoeveel kost dat per uur/dag en hoeveel kost het om garantie met een webwinkel af te handelen? En als je toch naar de cloud wilt, waarom niet direct de database daar neerzetten? Bij Amazon of Microsoft kan dat prima.

[ Voor 25% gewijzigd door Tsurany op 15-10-2016 20:01 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De keuze voor Purple harde schijven slaat de plank volledig mis. Een (goedkope frot) SSD voor je OS is ook een beetje onzinnig aangezien de prestaties van je database van groter belang zijn voor de gebruikers.

Ik sluit me aan bij Tsurany hierboven en adviseer je om professionele hulp te zoeken. Als er vier gebruikers van afhankelijk zijn lijkt een hobby oplossing me niet op z'n plek.

• BelJoost
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
VFRRider schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 13:11:
Vanuit de leverancier is aangegeven dat het systeem een i5 of i7 moet hebben
Welke? De ene i5 is de andere niet. Ik zou je leverancier iets specifieker laten zijn.

De Dell T20 heeft een Xeon 1225-v3 met een Passmark Single Thread score van 2018, terwijl bijvoorbeeld een Intel Core i5-4400E maar een score van 476 haalt.

• VFRRider
Allen,

Dank voor de hulp. _/-\o_
Een en ander is opgezet via een ISP met een VPS omgeving.
Support en dergelijke zijn inmiddels ook geregeld.

Op naar de volgende uitdaging ;)
Pagina: 1