Beide SSDs die je post zitten op 99%, de Samsung heeft 6,7 TB geschreven en de Crucial ongeveer de helft: 3,7 TB. Je zult meer writes moeten hebben voordat je het percentage goed zou kunnen vergelijken.
Daarnaast gaat het niet alleen om de hoeveelheid writes, het gaat ook over write amplification. Als je veel schrijft naar een SSD met weinig spare space / overprovisioning, dan zullen die writes veel harder aantikken. Sommige SSDs kun je aan de hand van host writes en physical writes uitrekenen wat de write amplification is.
Maargoed, jouw impliciete conclusie dat Crucial sneller slijt, is door de cijfers die jij aanlevert zeker niet aangetoond.
Wim-Bart schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 02:08:
Dus de reden dat ik een MX300 heb gekozen boven een Samsung sloeg nergens op. Waar ik tegen beschermd wilde zijn wordt dus uiteindelijk niet geboden. Luister ik een keer naar CIPHER voor de keuze van een SSD (de CAP's) in een Server had ik beter kunnen kiezen voor een Samsung met een langere levensduur.
Fuck Crucial!!!
Ik merk dat je er emotioneel door wordt. Maar is dat wel terecht?
Je wilde tegen iets beschermd zijn - waartegen precies? En die bescherming zou je uiteindelijk niet hebben gehad. Ik ben benieuwd! Vertel! Het komt op mij over dat je een aantal dingen gewoon nog niet optimaal begrijpt en dat dit leidt tot bepaalde voorbarige conclusies.
Je zegt dat Samsung een langere levensduur heeft; die claim heb ik nooit gestaafd zien worden. Er zijn wel write endurance tests die Samsung SSDs ver boven hun MWI writes hebben getest, maar daarbij is retentie niet of nauwelijks getest waardoor onduidelijk is of een dergelijke SSD nog een bruikbaar opslagapparaat oplevert. Een goed vergelijkende test met Crucial ken ik niet.
Zelfs als het klopt dat Samsung een langere levensduur zou hebben, is dit niet waarom je de SSD hebt aangeschafd. Je zegt zelf dat je dat deed vanwege PLP. Nu ben je kennelijk in de veronderstelling dat Crucial dat toch niet heeft ("wordt dus uiteindelijk niet geboden"). Maar is dat geen foute conclusie?
En waarom wilde je dat? Gebruik je nog Windows 95 met FAT-filesystem, of heb je bijzondere wensen?
Maar daar is het hele capacitor verhaal dus niet voor met consumenten disks. Dat was mijn motief om Crucial boven Samsung voor mijn server te verkiezen wanneer net die "ene" write komt die belangrijk is en mijn UPS net die storing heeft die hij niet zou moeten hebben.
Dan verlies je die write toch gewoon? Daar zijn toch alle filesystems voor ontworpen? Dat is toch hoe het werkt met vrijwel ALLE opslag inclusief alle hardeschijven, voor de afgelopen 30 jaar?
Als net die 'ene write die belangrijk is' bezig is, dan zal het filesystem daarna een FLUSH CACHE commando sturen, want belangrijke metadata writes worden gescheiden van user data. Door het FLUSH commando mag de SSD pas de overige data verwerken als de FLUSH is voltooid, inclusief het wegschrijven van de DRAM buffer.
Als, gedurende deze tijd, een stroomstoring voordoet, dan heeft het filesystem zichzelf beschermd tegen corruptie, want een journalling filesystem kan zich weren tegen verloren dirty buffers door een oudere versie van de metadata van het filesystem te gebruiken. Je filesystem gaat dus enkele seconden terug in de tijd.
Dit mechanisme wat vrijwel elk filesystem heeft, inclusief NTFS, wordt ook door SSDs zoals Samsung toegepast. Het probleem is dat Samsung SSDs kunnen liegen als het om FLUSH commando's gaat; de SSD zegt dat voorgaande writes veilig staan opgeslagen, maar een stroomonderbreking kan zorgen dat die data volgende keer niet meer op de disk zijn terug te lezen. Juist dat is iets wat corruptie kan opleveren indien Samsung SSDs in bijvoorbeeld RAID geplaatst worden. Je kritiek is dus meer van toepassing op Samsung dan op Crucial. Immers, jij wilde je waardevolle writes beschermen. Dat doet Crucial beter dan Samsung, omdat Crucial door de geboden PLP geen journalling hoeft toe te passen en zich netjes aan FLUSH commando's kan houden.
Dus ik zit met een disk waarvan de lifetime de helft is van een Samsung EVO
Waar en hoe maake je deze conclusie? Toch niet op basis van de 99% MWI die je hierboven post? Hoe kun je daaruit concluderen dat Crucial minder levensduur zou hebben?
zonder de geadverteerde en aangeraden bescherming.
Wat is geadverteerd dat je niet krijgt?
Een kut product dus. Ga morgen eens kijken of ik hem kan ruilen tegen een EVO wegens misleiding.
Of rechtzaken beginnen!

Maar ik geef je weinig kans omdat je bezwaren tot dusver weinig hout snijden.