Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 329694

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik heb een vraag over de combinatie full-time werk en een hbo deeltijd studie.

Sindskort woon ik weer op mezelf, in een appartementen complex. De huur bedraagt 775 euro ( 575 kale huur, en 200 euro voor elektriciteit en water enz. ). Sinds enkele maanden ben ik weer met een HBO studie begonnen, en wel HBO-ICT ( System & Network Engineering ) dat circa 2.3k per jaar kost, naast de parkeer kosten enz.

Nu merk ik dat sinds ik op mezelf woon, de kosten wat opgelopen zijn.. En dat is natuurlijk logisch! Maar voorheen deelde ik alle kosten door 2, en nu moet ik alles zelf ophoesten. Alle kosten in totaal zorgt ervoor dat ik nog een klein bedrag per maand kan besparen, maar dat is geen bedrag waar ik gelukkig van word.

En nu ben ik benieuwd of ik in aanraking kom voor een huursubsidie. Ik heb al op de belastingdienst website gekeken, en volgens het standaard formulier kom ik daar niet voor in aanmerking. Omdat mijn bruto jaarsalaris boven de 21k komt. Maar hoe zit het dan met de studiekosten? Kan ik die ervan van trekken? :*)

Ik hoor graag wat de mogelijkheden zijn!

Bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Huurtoeslag krijg je niet meer als je als alleenstaande boven de 22.100,- bruto per jaar zit.

Studiekosten kan je een deel van terugkrijgen als je je belastingaangifte doet. Hoeveel dat is kan je zelf checken, want de studiekosten zie ik in je post niet staan.

Edit: Ok. 2,3k per jaar. Maar boven de 22k is dat makkelijk betaalbaar, en anders moet je snijden in je uitgaves. Wat je terugkrijgt is afhankelijk van je inkomen.

Edit2: Misschien heb je hier wat aan: U volgt een studie en u krijgt geen studiefinanciering

[ Voor 50% gewijzigd door RaZ op 15-10-2016 12:50 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 289295

Dus je kunt alles wat je wilt doen betalen maar nog steeds vind je dat je aanspraak moet kunnen maken op collectieve voorzieningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Anoniem: 289295 schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 12:51:
Dus je kunt alles wat je wilt doen betalen maar nog steeds vind je dat je aanspraak moet kunnen maken op collectieve voorzieningen?
Dat is wel heel erg kort door de bocht he.

Er zijn gewoon aftrekposten, en studie is daar 1 van. Maar ik ken bijvoorbeeld niemand persoonlijk met een koophuis die zegt: Yoh, ik hoef die 5k HRA per jaar niet terug te hebben. Of kosten voor als je ziek wordt. Of de inkomensbelasting terug vragen van de pensioen inleg.

Het hoeft allemaal niet, mag allemaal gewoon wel.

Ik buk wel als ik 10 euro op de grond zie liggen. Hoeft natuurlijk niet, dan raapt een ander het wel op. Als je RECHT hebt op gratis geld, waarom zou je het dan laten liggen? Elke stuiver die je terugkrijgt is een sigaar uit eigen doos.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06 22:55

Barrycade

Through the...

Mwha snap de reactie wel hoor van dr0btb.

Hoop gepiep van TS, maar ondertussen gewoon kunnen sparen.

Als wij via Google voldoende kunnen vinden over de spelregels zou TS dat toch ook wel kunnen vinden?

Als je er recht op hebt moet je het halen, maar als je dusdanig ruim in de financiën zit is het wellicht wel logisch dan je niet te veel uit de ruif met gratis geld mag eten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-06 22:49

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Huursubsidie bestaat al een jaar of 10 niet meer. Het is huurtoeslag.

Overigens moet je van € 22k bruto zeer gemakkelijk € 575 huur kunnen betalen, dat is een schijntje en je mag echt in je handen knijpen dat je (relatief) goedkoop woont. Die € 200 servicekosten en energie zijn niet-subsidiabel, die kosten heeft iedereen, alleen betalen de meeste mensen die via een energiemaatschappij.

Ik zou zeggen: begin eens met het maken van een budgetplan. Dan zie je wat je maandelijkse en jaarlijkse vaste lasten zijn, wat je inkomsten zijn, en dus wat je "over" hebt. Want met de cijfers die je nu geeft, zou je makkelijk rond moeten kunnen komen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 329694

Topicstarter
Barrycade schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 13:09:

Als wij via Google voldoende kunnen vinden over de spelregels zou TS dat toch ook wel kunnen vinden?

Als je er recht op hebt moet je het halen, maar als je dusdanig ruim in de financiën zit is het wellicht wel logisch dan je niet te veel uit de ruif met gratis geld mag eten.
Hoop sparen? Wil je mij uitleggen waar je dat op baseert? :+

Bedankt iedereen voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spectaculous
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:05
Anoniem: 329694 schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 18:53:
[...]

Hoop sparen? Wil je mij uitleggen waar je dat op baseert? :+

Bedankt iedereen voor de reacties.
Van jou:
Alle kosten in totaal zorgt ervoor dat ik nog een klein bedrag per maand kan besparen
en zijn reactie is ook "sparen" niet "hoop sparen":
maar ondertussen gewoon kunnen sparen.
oftewel, je kan naast je kosten nog iets sparen en dan wil je nog aanspraak maken op een regeling voor mensen die elke maand geld tekort komen.

Goed dat gezegd te hebben, als je ergens recht op hebt (dat je in deze situatie volgens mij niet hebt) zou ik het ook gebruiken. Ik ken er genoeg die het daar niet mee eens zijn, die het belachelijk vinden dat als je 800E verdient en nog bij je ouders woont wel zorgtoeslag krijgt (als in, geen kosten, dus zat geld maar wel zorgtoeslag), en ergens is er wat van te zeggen maar ze ontvangen zelf ook een flink bedrag aan hypotheek rente aftrek, waar ze ook wel zonder kunnen. Of kindertoeslag of weet ik wat. Allemaal beetje hypocriet als je het mij vraagt. Ik woon helaas al lang niet meer bij mijn ouders ;( haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:31
Zoals gezegd, je kan sommige studiekosten aftrekken. Collegegeld en laptop bijvoorbeeld, boeken niet dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Barrycade schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 13:09:

Ik kan ook sparen en toch heb ik HRA. Als we het nu hadden over vreemde constructies met BVs om erg creatief met de regels om te gaan, ja dan was ik het met je eens. Maar dit is simpelweg de vraag of hij recht heeft op huurtoeslag.
Ardana schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 13:19:

Overigens moet je van € 22k bruto zeer gemakkelijk € 575 huur kunnen betalen, dat is een schijntje en je mag echt in je handen knijpen dat je (relatief) goedkoop woont. Die € 200 servicekosten en energie zijn niet-subsidiabel, die kosten heeft iedereen, alleen betalen de meeste mensen die via een energiemaatschappij.
Ik doe niks bijzonders, en geloof me, mijn energiekosten komen nog geen eens in de buurt van die €200. Van wat ik begreep zijn servicekosten bij huur enkel wat dingen als elektriciteit voor de gemeenschappelijke ruimtes, dus dat zou toch ook niet meer dan tientjes moeten zijn? Ik zou het iig geen goede deal vinden als ik €200 daarvoor moest betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-06 22:49

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Sissors schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 23:04:
[...]
Ik doe niks bijzonders, en geloof me, mijn energiekosten komen nog geen eens in de buurt van die €200. Van wat ik begreep zijn servicekosten bij huur enkel wat dingen als elektriciteit voor de gemeenschappelijke ruimtes, dus dat zou toch ook niet meer dan tientjes moeten zijn? Ik zou het iig geen goede deal vinden als ik €200 daarvoor moest betalen.
Bij een bedrag van € 200 mag je er gevoegelijk van uitgaan dat er een vorm van blokverwarming oid in zit. Tevens geeft TS zelf al aan dat daar ook de water-rekening inzit. € 100 pm voor verwarming, € 25 voor verwarming van water en € 15 voor water is niet vreemd. Tel daar bijv. nog € 15 schoonmaak, € 5 glasverzekering, € 20 huismeester bij op, en je zit zo aan die € 200. Geen echt rare servicekosten, wel servicekosten waarbij ik echt een specificatie wil zien, en jaarlijks een afrekening wil krijgen. Maar goed, dat is aan TS :)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-02-2023
Bij de kale huur van € 575 mogen subsidiabele kosten worden opgeteld:
* schoonmaakkosten voor gemeenschappelijke ruimten
* energiekosten voor gemeenschappelijke ruimten
* huismeesterkosten
* kosten voor dienst- en recreatieruimten
Voor elk van deze 4 categorieën geldt een maximum van € 12.
Lees:
http://www.belastingdiens..._2012/welke_servicekosten

Als u studiefinanciering krijgt kunt u sinds 1 september 2015 geen studiekosten meer aftrekken.
Lees: http://www.belastingdiens...fte_invullen/studiekosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Hoe kom je er bij dat er geen aftrek is? Er is geen sprake van studiefinanciering dus kan die gewoon aftrekken.

Belastbaar inkomen valt lager dus de huurtoeslag en zorgtoeslag gaat omhoog en je krijgt een deel van je afgedraafde belasting terug.
Pagina: 1