Toon posts:

Asus Z97 Pro Wif ac BIOS probleem, UEFI kapot?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Als ik in Windows systeeminformatie kijk staat er o.a. het volgende:

BIOS-modus: Verouderd
Status beveiligd opstarten: Niet ondersteund

Het systeem is ook niet consequent met aan-/uitgaan: de ene keer bij het opstarten geeft het moederbord de code A0, wat goed is, en een andere keer geeft die de code 40 aan, wat wil zeggen dat die uit een S4 energiestand komt, terwijl ik hem wel heb afgesloten via start>de computer uitschakelen.

Hardware:

mobo: Asus Z97 Pro Wifi ac
voeding: pricewatch: Corsair RM850

Iemand bekent met zo'n probleem?

Ik heb nog garantie maar de webwinkel waar ik hem gekocht heb had het over mogelijke onderzoekskosten van de kant van Asus mocht het bord terug moeten, en die zijn dan bijna de helft van de nieuwwaarde van het bord dus te duur... :(

Alle reacties

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:46
Verwijderd schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 12:34:
Als ik in Windows systeeminformatie kijk staat er o.a. het volgende:

BIOS-modus: Verouderd
Status beveiligd opstarten: Niet ondersteund
Hmmm, ik gok dat dat, vertaald naar het engels, betekent dat je gebruik maakt van 'legacy' BIOS, geen UEFI en geen secure boot gebruikt. Op zich niets mis mee volgens mij.
Het systeem is ook niet consequent met aan-/uitgaan: de ene keer bij het opstarten geeft het moederbord de code A0, wat goed is, en een andere keer geeft die de code 40 aan, wat wil zeggen dat die uit een S4 energiestand komt, terwijl ik hem wel heb afgesloten via start>de computer uitschakelen.
...het is mij alleen niet duidelijk wat je probleem precies is. Zo te lezen start de boel altijd netjes op en alleen als je naar die codes kijkt zie je iets afwijkends, maar wat is nou echt je probleem?

Verwijderd

Topicstarter
Gelukkig is de UEFI niet kapot, heb het weten te lossen d.m.v. een herinstallatie. Heb nu weer Firmware in mijn apparaat beheer staan en de BIOS-modus is UEFI en beveiligd opstarten is ondersteund.

Herinstallatie ging niet soepeltjes; bij het opstarten van USB in UEFI kreeg ik problemen met aanmaken van herstel- en efi- partities. Kon ook niet meer booten van ATAPI. Ik heb de smos maar gecleared, en toen ging het wel.

Alleen heb ik me weer gekloot door het feit dat Windows 8.1 maar een 300 MB herstelpartitie aanmaakt en Windows 10 een 450 MB herstelpartitie, en die staat nu lekker achter m'n C-schijf waardoor ik die schijf niet groter kan maken... :( :( :( 8)7 8)7 8)7 8)7

Ben benieuwd hoe ik dat nu weer moet oplossen, als het niet vanzelf gaat, misschien na de update van volgend jaar... ;w

Wat betreft die code 40, er is geen code 50 of 60, dus zal wel goed zijn. Code 50 en 60 is voor wat anders.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2016 13:00 ]