Een kennis heeft mij hulp gevraagd bij het bouwen van een nieuwe workstation. Het budget is ongeveer €3000. Het moet een zwaar systeem worden, aangezien hij natuurkundige is en serieuze berekeningen (zoals matrixen) wil gaan doen. Processorkracht is dus erg belangrijk en aangezien hij ook in de nabije toekomst met GPGPU's aan de slag wil heb ik uitbreidbaarheid in gedachten gehouden.
Wat voor velen "overkill" is is het hier dus niet, hij heeft de kracht nodig voor zijn werk.
Mij eerste vraag: Die GPGPU's, hoe zit dat nou precies? Ik weet dat het neerkomt op onder andere floating point precisie (je had volgens mij half, single en double
) maar hoe zit dat nou tussen CPU's en (GP)GPU's? Bij mijn weten kun je voor precisie beter een normale processor inzetten dan de CUDA-cores van een (bijvoorbeeld) GeForce. Maar ik er zijn hier vast mensen met meer verstand van deze materie.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dat heb ik hierboven denk ik al aardig uitgelegd, maar nogmaals kort: Zware berekeningen, matrixen, etc.
Wat mag het systeem gaan kosten?
+/- €3100 (Verzendkosten hier wel meegenomen)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Niet van toepassing.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Serieuze rekenkracht.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
ASUS, Seasonic (voor de voedingen), Intel, Nvidia. Voor de overige componenten maakt het mij weinig uit.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Onder idle moet het beestje aardig stil en zuinig zijn, maar als er gerekend word maakt het weinig uit.
Ga je overklokken?
Niet van toepassing.
Wat verwacht je van ons?
Aangezien ik nieuwe ben in de hele natuurkunde-scene en ook nog niet al te veel specifieke dingen weet van GPGPU's (is de Xeon Phi eigenlijk een GPGPU?) heb ik graag jullie mening. Nogmaals, dit ding gaat niet voor huis-tuin en keuken toepassingen gebruikt worden maar voornamelijk om zware berekeningen te doen.
Dit is wat ik zelf al heb samengesteld
Belangrijk om te vermelden: De GPGPU is in deze build nog niet meegenomen, de prijs ervan staat los van de build hierboven. Die verkrijgt hij namelijk via een ander kanaal.
Wat voor velen "overkill" is is het hier dus niet, hij heeft de kracht nodig voor zijn werk.
Mij eerste vraag: Die GPGPU's, hoe zit dat nou precies? Ik weet dat het neerkomt op onder andere floating point precisie (je had volgens mij half, single en double
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dat heb ik hierboven denk ik al aardig uitgelegd, maar nogmaals kort: Zware berekeningen, matrixen, etc.
Wat mag het systeem gaan kosten?
+/- €3100 (Verzendkosten hier wel meegenomen)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Niet van toepassing.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Serieuze rekenkracht.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
ASUS, Seasonic (voor de voedingen), Intel, Nvidia. Voor de overige componenten maakt het mij weinig uit.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Onder idle moet het beestje aardig stil en zuinig zijn, maar als er gerekend word maakt het weinig uit.
Ga je overklokken?
Niet van toepassing.
Wat verwacht je van ons?
Aangezien ik nieuwe ben in de hele natuurkunde-scene en ook nog niet al te veel specifieke dingen weet van GPGPU's (is de Xeon Phi eigenlijk een GPGPU?) heb ik graag jullie mening. Nogmaals, dit ding gaat niet voor huis-tuin en keuken toepassingen gebruikt worden maar voornamelijk om zware berekeningen te doen.
Dit is wat ik zelf al heb samengesteld
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 2 | Intel Xeon E5-2620 v4 Boxed | € 442,20 | € 884,40 |
| 1 | Asus Z10PE-D8 WS | € 511,50 | € 511,50 |
| 1 | Asus ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING | € 515,- | € 515,- |
| 1 | WD Purple WD40PURX, 4TB | € 140,51 | € 140,51 |
| 1 | Fractal Design Define XL R2 Black Pearl | € 129,77 | € 129,77 |
| 2 | Noctua NH-U14S | € 63,95 | € 127,90 |
| 2 | Kingston ValueRAM KVR21R15D4/16 | € 89,55 | € 179,10 |
| 1 | Seasonic X-1250 | € 231,- | € 231,- |
| 1 | Samsung 960 EVO 500GB | € 237,90 | € 237,90 |
| Totaal | € 2.957,08 | ||
Belangrijk om te vermelden: De GPGPU is in deze build nog niet meegenomen, de prijs ervan staat los van de build hierboven. Die verkrijgt hij namelijk via een ander kanaal.