Garantie sticker externe harde schijf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-04 19:17

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Onlangs heb ik een nieuwe externe harde schijf gekocht, en in het boekje staat het volgende:
Please note that any claim under guarantee expires, if the capacity label (= guarantee sealing) on the rear side is damaged and if the housing of the hard disk is opened.
Persoonlijk vind ik stickers op apparaten erg lelijk. Ik heb bewust deze schijf gekocht vanwege zijn mooie elegante, zwarte metalen behuizing, en nu zit er een lelijke witte sticker op die in mijn optiek echt 0,0 nut heeft (barcode, schijf grootte en artikel nummer). In hoeverre kunnen ze mijn eventuele garantieclaim weigeren omdat die sticker er niet meer op zit? Ik vind het namelijk een vreemde verplichting: de sticker zit er gewoon middenop dus hij sealt niet echt iets.

Overigens, indien ik een grammar nazi zou zijn kan ik hem er rustig afhalen, zolang ik "the housing of the hard disk" maar niet open (er staat "and", niet "or"). Echter vraag ik me af of ik daar mee weg kom, mocht het zover komen :+

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:02
Staat er iets specifieks hiervan in de Nederlandse wet? Nee.
Dus het heeft geen enkel gevolg voor je garantieaanspraken in Nederland.

Daarbij is het in Engels geschreven.
Waar staat in de Nederlandse wetgeving dat je Engelstalige aanwijzingen moet opvolgen? Nergens.

Die stikker is dus een heel algemene, internationaal stickertje om mensen te beletten/bang maken om eens een kijkje te nemen in de behuizing.
Het kan best zo zijn dat in andere landen (buiten de EU bv.) dat stickertje wel van toepassing is.
Maar dat is dan geregeld in hun wetgeving waar wij niets mee te maken hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Altijdgriep
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-04 17:55
Op aliexpress kun je nieuwe "garantie stickers" bestellen mocht het nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Wrijf eens goed over die sticker heen, zit er ook niet een gaatje in je hdd in het midden die dichtgehouden wordt door de sticker? Dat kwam ik nog wel eens tegen in oude hdd's.

Persoonlijk kan ik me niet echt voorstellen dat een sticker dat gaatje echt luchtdicht afsluit, maar wie weet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

cornfed99111 schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 11:28:
Staat er iets specifieks hiervan in de Nederlandse wet? Nee.
Dus het heeft geen enkel gevolg voor je garantieaanspraken in Nederland.

Daarbij is het in Engels geschreven.
Waar staat in de Nederlandse wetgeving dat je Engelstalige aanwijzingen moet opvolgen? Nergens.

Die stikker is dus een heel algemene, internationaal stickertje om mensen te beletten/bang maken om eens een kijkje te nemen in de behuizing.
Het kan best zo zijn dat in andere landen (buiten de EU bv.) dat stickertje wel van toepassing is.
Maar dat is dan geregeld in hun wetgeving waar wij niets mee te maken hebben.
Erg kort door de bocht, "er staat niks specifiek over in de wet dus het heeft geen waarde" is natuurlijk onzin. Er moet juist wél in de wet staan dat bepaalde afspraken niet mogen, om die afspraken ongeldig te maken.

De fabrikant kan natuurlijk prima zijn eigen regels stellen, want zij hebben geen directe contractuele verplichtingen richting de klant. Dat heeft de winkel wel. Voor de winkel gaat wel op dat ze niet zomaar garantie mogen afwimpelen enkel vanwege een sticker, maar als de fabrikant garantie geeft die in welk opzicht dan ook beter/langer is dan de wettelijke garantie die de winkel moet geven, dan zou je die extra fabrieksgarantie wel kwijt kunnen zijn. Maar doorgaans wil je garantie gewoon via de winkel doen en boeit dat dus niet.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

bwerg schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 12:03:
[...]

Erg kort door de bocht, "er staat niks specifiek over in de wet dus het heeft geen waarde" is natuurlijk onzin. Er moet juist wél in de wet staan dat bepaalde afspraken niet mogen, om die afspraken ongeldig te maken.

De fabrikant kan natuurlijk prima zijn eigen regels stellen, want zij hebben geen directe contractuele verplichtingen richting de klant. Dat heeft de winkel wel. Voor de winkel gaat wel op dat ze niet zomaar garantie mogen afwimpelen enkel vanwege een sticker, maar als de fabrikant garantie geeft die in welk opzicht dan ook beter/langer is dan de wettelijke garantie die de winkel moet geven, dan zou je die extra fabrieksgarantie wel kwijt kunnen zijn. Maar doorgaans wil je garantie gewoon via de winkel doen en boeit dat dus niet.
Tja, aan de andere kant, zo'n sticker zegt toch alleen wat over de fabrieksgarantie, die de winkel dus heeft richting de fabrikant en niet de garantie die je als consument van de winkel krijgt? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:28

Onbekend

...

CH40S schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 12:15:
[...]
Tja, aan de andere kant, zo'n sticker zegt toch alleen wat over de fabrieksgarantie, die de winkel dus heeft richting de fabrikant en niet de garantie die je als consument van de winkel krijgt? :?
Dat is krom. De winkel zou dus voor garantie moeten zorgen terwijl de gebruiker er zelf voor gezorgd heeft dat de fabrieksgarantie is komen te vervallen? 8)7

Net zoals Gomez12 al aangeeft: Misschien zit er een schroefje achter waarbij die sticker er voor waarborgt dat de behuizing niet is geopend.

Volgens mij kan je gewoon de sticker met stickerverwijderaar verwijderen, en dan die sticker apart bewaren voor garantiedoeleinden.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

CH40S schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 12:15:
[...]
Klopt, maar sommige fabrikanten hebben zo'n fancy garantie dat je het als klant misschien liever direct via de fabrikant regelt. Een eigen koerier die het direct aan huis vervangt of extra lange garantie t.o.v. de wettelijke garantie. Zoals logitech vroeger bekend stond om zijn goede garantie, ook al kocht je hun product niet direct bij hen.

Maar dat zijn wel echt uitzonderingen.
Onbekend schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 12:21:
Dat is krom. De winkel zou dus voor garantie moeten zorgen terwijl de gebruiker er zelf voor gezorgd heeft dat de fabrieksgarantie is komen te vervallen? 8)7
Ja, uiteraard moeten ze dat. Dat is helemaal niet krom. Als de winkel zijn producten inkoopt bij leveranciers met waardeloze garantieregels is dat hun eigen probleem, en als ze dat product toch willen verkopen moeten ze de garantie desnoods maar zelf regelen.

Tussen de winkel en de consument geldt consumentenrecht, tussen de fabrikant en de winkel niet. Voor die twee situaties gelden heel andere rechten.

[ Voor 5% gewijzigd door bwerg op 15-10-2016 12:28 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Onbekend schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 12:21:
Daar is niets kroms aan, aangezien de fabrikant <-> winkel een andere garantie is dan winkel <-> consument. Wat voor garantie de winkel heeft bij de fabrikant staat los van de garantie die jij krijgt als consument bij de winkel. Zo mogen bijvoorbeeld ook de kosten die gemaakt zijn gedurende het garantie proces niet voor rekening komen van de consument.

De winkel heeft een deugdelijk product te leveren, jij klopt daar aan voor garantie omdat je een koopovereenkomst met de winkel hebt en niet met de fabrikant. Binnen de garantietermijn garantie claimen kun je dus stellen dat het product niet deugdelijk is en daarom kan de winkelier dus ook opdraaien voor de verzendkosten van de consument naar de winkel. Grote webshops hebben dan ook een antwoordnummer waar je de producten naartoe kan verzenden.
bwerg schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 12:25:
Klopt, maar sommige fabrikanten hebben zo'n fancy garantie dat je het als klant misschien liever direct via de fabrikant regelt. Een eigen koerier die het direct aan huis vervangt of extra lange garantie t.o.v. de wettelijke garantie. Zoals logitech vroeger bekend stond om zijn goede garantie, ook al kocht je hun product niet direct bij hen.

Maar dat zijn wel echt uitzonderingen.
Los van dat; dat fabrikanten dat doen, is dan puur coulance. Ze zijn het niet verplicht en mogen het zelfs weigeren. Waar dat bij een winkel anders is. ;) Mocht je dus zelf naar de fabrikant zijn gestapt en later naar de winkel om (opnieuw) garantie te claimen, dan kan de winkel afaik zelfs weigeren, omdat bij een eerdere reparatie een derde partij al eens betrokken is geweest. ;)

[ Voor 50% gewijzigd door CH4OS op 15-10-2016 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:11
Grote kans dat de eventueel aanwezige fabrieksgarantie vervalt wanneer je deze sticker verwijderd, voor garantie bij de winkel mag het echter in Nederland geen invloed hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Dennism op 15-10-2016 15:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-04 22:34
Zo ook volgens de ons welbekende arnoud:
http://blog.iusmentis.com...ntenwet-garantiestickers/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:28

Onbekend

...

CH40S schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 14:20:
[...]
Daar is niets kroms aan, aangezien de fabrikant <-> winkel een andere garantie is dan winkel <-> consument. Wat voor garantie de winkel heeft bij de fabrikant staat los van de garantie die jij krijgt als consument bij de winkel. Zo mogen bijvoorbeeld ook de kosten die gemaakt zijn gedurende het garantie proces niet voor rekening komen van de consument.

De winkel heeft een deugdelijk product te leveren, jij klopt daar aan voor garantie omdat je een koopovereenkomst met de winkel hebt en niet met de fabrikant. Binnen de garantietermijn garantie claimen kun je dus stellen dat het product niet deugdelijk is en daarom kan de winkelier dus ook opdraaien voor de verzendkosten van de consument naar de winkel. Grote webshops hebben dan ook een antwoordnummer waar je de producten naartoe kan verzenden.
Mee eens dat het recht in principe zo werkt.
Maar nu nog in de praktijk. Recht hebben en je recht halen zijn twee totaal verschillende dingen.
Als een winkel of fabrikant moeilijk gaat doen e.d. kan je natuurlijk een hele procedure volgen, maar uiteindelijk zit je zelf met het probleem dat je (voor langere tijd) dat product niet meer hebt om te kunnen gebruiken.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-04 14:56

mark-k

AKA markkNL

Soms zijn die stickertjes helemaal bullshit. Hadden een satellietontvanger gekocht met opnamefunctie, maar zonder HDD. Om de HDD erin te zetten om gebruik te kunnen maken van de opnamefuncties moest de behuizing open, maar daar zat ook zo'n stickertje op van 'warranty void if seal is broken'... Uiteindelijk gewoon open gemaakt en een HDD erin geduwd en bij de garantieclaim later geen last mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Onbekend schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 17:12:
Maar nu nog in de praktijk. Recht hebben en je recht halen zijn twee totaal verschillende dingen.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een winkel weigert zich aan te passen, als je kan laten zien dat de wet anders is als wat zij denken dat het is. Dus dit is echt een non-excuus, een echte dooddoener. Ja, daar is een verschil tussen, maar er is geen winkel die niet zal buigen als blijkt dat ze er inderdaad naast zitten, want als je het verder laat spelen, weten ze ook wel dat ze dan verliezen. En meestal kun je dan ook wel een compromis sluiten, om er maar van af te zijn en een les geleerd te hebben (om de winkel te mijden voortaan). ;)

Om gedoe te voorkomen, kap ik meestal onzin praatjes gelijk af en vertel ik vaak al wel hoe het zit. Dan merken ze vaak al dat er moeilijk omheen te draaien is. ;)
Als een winkel of fabrikant moeilijk gaat doen e.d. kan je natuurlijk een hele procedure volgen, maar uiteindelijk zit je zelf met het probleem dat je (voor langere tijd) dat product niet meer hebt om te kunnen gebruiken.
Tja, wat ook gevolgen heeft natuurlijk voor de (web)shop:
  • Ik zou er nooit meer shoppen
  • Ik pas mijn shopreview aan, als ik daarvan een shopreview heb gemaakt op Tweakers (of elders en anders op meerdere plaatsen) of ik plaats een nieuwe, die niet positief zal zijn.
  • Ik zal anderen gaan adviseren om de winkel te mijden, onderbouwd met mijn negatieve ervaring(en)
Dus uiteindelijk komt een winkel zoiets écht wel duur te staan, misschien wel duurder dan als ze gewoon deden wat ze hadden moeten doen (ook volgens de wet).

[ Voor 12% gewijzigd door CH4OS op 15-10-2016 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altijdgriep
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-04 17:55
Als je de sticker goed verwijderd met een beetje alcohol is er volgens mij helemaal niemand die er nog op let. Bovendien kun je het er ook nog op gooien dat de winkel jou een product zonder garantie-sticker verkocht heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Voor al degenen die het zo mooi weten te brengen dat het geen gevolg heeft voor de relatie consument -> winkel, vergeet niet dat de winkel wel gewoon kosten in rekening mag brengen voor beschadigingen etc.

En als enkel dat stickertje de garantie naar de leverancier levert, dan kan dat best hoge onkosten met zich meebrengen. En de gebruiker heeft dan die onkosten verzorgd dus mogen die doorberekend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Laatst online: 29-04 22:21

Compizfox

Bait for wenchmarks

bwerg schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 12:03:
[...]

Er is echter wel specifieke wetgeving in Nederland over garantie (of ja, non-conformiteit). Die wet zegt ook dat de garantie niet zomaar kan vervallen, alleen omdat je een stickertje eraf hebt gehaald.

Die stickers zijn er vooral om consumenten af te schrikken om behuizingen te openen. Maar de garantie vervalt niet zomaar als je de behuizing opent; dat mag je gewoon, als consument.

Als jij een garantieclaim indient voor een product waarvan de behuizing geopend is mag de winkel de garantieclaim dus niet zomaar om die reden afwijzen. De winkel zal moeten bewijzen dat de schade is toegebracht door de gebruiker.

In bijna alle gevallen is die sticker gewoon bullshit.

Gomez12 schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 21:12:
En als enkel dat stickertje de garantie naar de leverancier levert, dan kan dat best hoge onkosten met zich meebrengen. En de gebruiker heeft dan die onkosten verzorgd dus mogen die doorberekend worden.
Dat zou wat wezen; als de fabriek kosten rekent aan de winkel om wat voor reden maar ook dan mag de consument dat betalen? En hoe gaat dat dan als de fabrikant helemaal geen garantie levert naar de winkel? Volgens jouw logica mag de consument dan alle kosten betalen.

Nope, zo werkt dat niet. Als een product stuk gaat (niet door toedoen van de consument) dan heeft de consument gewoon recht op een vervangend exemplaar of reparatie. Wat voor kosten die winkel daardoor maakt, is niet van belang.

Arnoud Engelfriet heeft hier mooie artikelen over:
http://blog.iusmentis.com...-bij-een-consumentenkoop/
http://blog.iusmentis.com...onsumentenrecht-gastpost/

[ Voor 40% gewijzigd door Compizfox op 15-10-2016 21:34 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Compizfox schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 21:20:
Er is echter wel specifieke wetgeving in Nederland over garantie (of ja, non-conformiteit). Die wet zegt ook dat de garantie niet zomaar kan vervallen, alleen omdat je een stickertje eraf hebt gehaald.

Die stickers zijn er vooral om consumenten af te schrikken om behuizingen te openen. Maar de garantie vervalt niet zomaar als je de behuizing opent; dat mag je gewoon, als consument.
Volgens mij heeft (destijds) PC-bouwer Highscreen (bestaat niet meer of is Vobis geworden of zo, weet ik veel) daar toen een rechtzaak om verloren; die weigerden garantie, want de seal / sticker was verbroken. Kreeg van de rechter ongelijk, omdat iedereen zo'n sticker kan vervangen of verwijderen, dus het zegt niets.

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 15-10-2016 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

CH40S schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 21:40:
[...]
Volgens mij heeft (destijds) PC-bouwer Highscreen (bestaat niet meer of is Vobis geworden of zo, weet ik veel) daar toen een rechtzaak om verloren; die weigerden garantie, want de seal / sticker was verbroken. Kreeg van de rechter ongelijk, omdat iedereen zo'n sticker kan vervangen of verwijderen, dus het zegt niets.
Precies.

Zeker in het geval van PCs is zo'n sticker van de zotte. Daarmee zeggen ze dus eigenlijk dat je de PC niet mag openmaken om hem te ontstoffen of iets te upgraden op straffe van verlies van je garantie.

Slaat uiteraard nergens op. Wel apart dat het in dit geval echt tot een rechtzaak is gekomen, meestal dient zo'n sticker voor niets meer dan afschrikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Compizfox schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 21:44:
[...]
Zeker in het geval van PCs is zo'n sticker van de zotte. Daarmee zeggen ze dus eigenlijk dat je de PC niet mag openmaken om hem te ontstoffen of iets te upgraden op straffe van verlies van je garantie.
Maar een pc is een "bouwpakket" en zo wordt het al tig jaar ter markt gebracht.

Een externe hdd is echter niet een bouwpakket...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Gomez12 schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 22:04:
[...]

Maar een pc is een "bouwpakket" en zo wordt het al tig jaar ter markt gebracht.

Een externe hdd is echter niet een bouwpakket...
Tja, sure, maar ook in het geval van een externe HDD is een stickertje geen gegronde reden voor een winkel om garantie te weigeren of kosten te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Bij Asus moederborden zit er ook altijd een sticker met serienummer boven op de hoogste PCI-e poort. Ik maak deze altijd warm en haal de sticker er vanaf. Als ie voor garantie zou moeten plak ik de sticker weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Compizfox schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 21:44:
[...]

Precies.

Slaat uiteraard nergens op. Wel apart dat het in dit geval echt tot een rechtzaak is gekomen, meestal dient zo'n sticker voor niets meer dan afschrikking.
Is ook wel de nodige jaren geleden < 2000 denk ik. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-04 19:17

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Dat zijn een stuk meer reacties dan ik had verwacht in relatief korte tijd, thanks allen! :)

Oke duidelijk, wil ik me op de garantie beroepen bij de winkel, kan de sticker er gewoon af. Echter woon ik in Praag en shop ik voor mijn PC onderdelen vaak in NL (goedkoper, scheelt soms 30%!) en dus zal ik me sneller beroepen op de fabrieksgarantie dan de winkel (kom ~2/3 keer per jaar in Nederland). Wellicht dat het in een van de artikelen van Arnoud staat: is EU regelgeving hetzelfde op dit gebied i.v.m. het Nederlandse?

Anders zal ik inderdaad proberen de sticker er netjes af te weken en dan voor garantie te bewaren (tips hoe dit het beste te doen?). Overgiens zit er zeer waarschijnlijk niets achter (heb zo goed mogelijk gevoelt, voelt egaal). Zie het nut dus echt niet in van de sticker.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
LankHoar schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 11:43:
Anders zal ik inderdaad proberen de sticker er netjes af te weken en dan voor garantie te bewaren (tips hoe dit het beste te doen?). Overgiens zit er zeer waarschijnlijk niets achter (heb zo goed mogelijk gevoelt, voelt egaal). Zie het nut dus echt niet in van de sticker.
Met een fohn warm maken en dan rustig er af trekken. Dit werkt ook met licentiestickers bijvoorbeeld prima. Zonder warm maken krijg je het er nooit goed vanaf. Daarna tijdelijk op de onderkant van een oude sticker plaatsen zodat ie daar niet aan plakt. Dus de onderkant waar normaal een sticker op zit. Die is gemaakt om makkelijk los te laten en niet te plakken. Dan blijft de lijmlaag ook goed.
Pagina: 1