Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat de vrijstelling voor een schenking van ouders rond de € 5300 ligt voor 2016.
Nu stort mijn moeder maandelijks een bedrag op een rekening die ik beheer voor de studie van de kleinkinderen (18+). Ik kan aantonen dat dit geld ook alleen daarvoor aangewend wordt.
Nu wil zij ons dit kalenderjaar nog een bedrag schenken. Moet ik het bedrag voor de studie van de kinderen meetellen als belatingvrije schenking of blijft dat er buiten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:11
Voor de duidelijkheid, is de rekening voor de kleinkinderen ook op naam van de kleinkinderen? En de extra schenking van oma is aan een kind, niet de kleinkinderen?

Er is voor zowel kinderen als kleinkinderen een belastingvrije schenking mogelijk. Hou er wel rekening mee dat tot de kleinkinderen meerderjarig zijn je dit vermogen bij jouw vermogensrendementsheffing moet rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:17
Voor zover ik het begrijp valt de schenking aan jou onder de ouder-kind vrijstelling (+/-5k (per jaar?)) en valt de schenking van grootouder naar kleinkind onder de algemene vrijstelling (+/- 2k (per jaar?)).

Daar kan ik mij inderdaad voorstellen dat de kleinkinderen een rekening op eigen naam dienen te hebben. En ook dat het vermogen van kinderen bij het vermogen van de ouders wordt opgeteld. Maar daar heb ik geen bevestiging noch ontkrachting van gelezen.

Om wat voor bedragen gaat het per jaar?

http://www.belastingdiens...ling_schenkbelasting_doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:17

Lordy79

Vastberaden

Ik denk dat het het handigste is als je moeder het geld dat ze schenkt aan de kleinkinderen direct overboekt naar de bankrekening van de kleinkinderen. Die zijn 18+ en hebben dus vast een bankrekening.
De kleinkinderen moet vervolgens verplicht worden dit geld over te boeken naar de rekening die je beheert voor de studie van de kleinkinderen.

Als de kleinkinderen dat niet willen, hebben de kleinkinderen wat mij betreft pech en krijgen ze geen geld van je moeder :)

Op deze manier is het heel duidelijk te bewijzen naar de fiscus dat oma schenkt aan kleinkinderen.
Max vrijgesteld bedrag in 2016 aan kleinkinderen (en andere 'derden') is overigens 2122 per kleinkind.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof