Foutmelding fan header na bouwen nieuwe PC

Pagina: 1
Acties:

• Bexorcist
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15-12-2025
Hey Tweakers,

Ik heb zonet m'n nieuwe PC in mekaar geflanst, maar er is me iets niet duidelijk.
Mijn case (Phanteks Evole ATX Tempered Glass) heeft een soort van fan-hub aan de achterzijde en volgens mij doe ik hiermee iets verkeerds. Als ik mijn PC boot krijg ik de melding dat mijn CPU FAN aan de CPU FAN HEADER moet verbonden zijn maar dat is ie volgens mij wel. Ik heb volgende setup:

I7 6700k
ASUS Maximus VIII Hero Alpha
16g DDR4 Corsiar RAM
Corsair H115i Liquid cooling
GTX 1070 EVGA FTW

Zoals in de handleiding staat heb ik de 12V SATA connector verbonden met de PSU en het andere kabeltje met de CPU HEADER op mijn mobo. Moet ik die monitoring gewoon afzetten? Ook heb ik een automatische fan configuratie getracht in mijn BIOS maar die slaagt telkens vast.

Van wat ik na zelf opzoeken heb begrepen is dat deze problemen te maken hebben met PWM instellingen maar hier ben ik niet echt in thuis. Graag dus jullie deskundige advies!

• Frank1973
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-01 13:40

Frank1973

XBL: Ghostleader1NL

Om wat meer duidelijkheid te creëren, zou je misschien een foto kunnen plaatsen hoe je het MB hebt aangesloten mbt tot de kabels..

• unionemerald
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-08-2025
Heb 10 dagen geleden ongeveer dezelfde configuratie in elkaar gestoken.
Wat heb ik gedaan:
Heb gewoon geen gebruik gemaakt van de PWM-hub van de Phanteks case.
Aangezien je moederbord 4 case fan headers heeft, (trouwens alle fan aansluitingen op het moederbord zijn PWM headers), kan je de case fans allemaal rechtstreeks aansluiten op je moederbord CHASSIS-FAN aansluitingen.
Ik heb een Corsair H100i v2 gebruikt, en de twee radiator fans gaan bij mij via het kabeltje van de pomp rechtstreeks op de CPU-FAN aansluiting. Weet niet of het anders is bij H115i. Handleiding gebruiken!!!
In de BIOS/UEFI moet je dan zorgen dat je CPU fan op PWM mode staat en op volle toeren (100 %) draait want de pomp heeft een constante stroom nodig, De case fans zet je op DC, en op standaard. Daarna kan je de Asus AI-Suite laten draaien (Fan Xpert 3 om je case fans fijn te tunen), en in de Corsair-Link software kan je de waterpomp en de radiator fans beheren. Je kan daar trouwens de pomp op Quiet of op Performance laten draaien,
Ik ga overigens vandaag mijn 3 case fans vervangen door Phanteks PWM exemplaren, Kwestie van nog een betere temperatuurcontrole te hebben.
Hoop dat ik je hiermee een beetje geholpen heb, Proberen maar zou ik zeggen!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:34

nelizmastr

Goed wies kapot

Die fan hub in je kast is voor case fans. CPU fan en pomp altijd op het bord aansluiten.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold