laptoponderdelen gebruiken voor desktop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 827835

Topicstarter
ik heb een latop hp hdx x18 1280 ed
het beeldscherm doet het niet(doet het even met strepen en blijft dan zwart), ik heb een gokje genomen en de beeldscherm inverter vervangen( werkte 1dag) maar dat was niet de oplossing dus er is iets mis met de vidiokaart of het beeldscherm .
is het een optie om de componenten (procesor, harddrive,geheugen om te bouwen naar een desktop ?
dus nieuw moederbord en vidiokaart ,(met behoud van windows vista)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Nee, die optie is er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Harddrive kun je vaak wel meenemen naar een nieuwe build. De rest is mogelijk als je heel handig bent, en dan is het nog de vraag of je het moet willen. Laptop hardware is inferieur tov desktop omdat je simpelweg niet teveel warmte kunt genereren in een compacte behuizing. Laptop ombouwen naar desktop is dus worst of both worlds (trage hardware in grote lompe kast)

Mbt harde schijf en vista installatie.
Zoals gezegd kun je de hdd waarschijnlijk wel omzetten naar een desktop build.
Waar je dan wel tegenaan gaat lopen is dat je reeds geinstalleerde drivers gaat draaien op een compleet andere chipset. Kortgezegd; vragen om blue screens!

Further more gaat het je hoogstwaarschijnlijk niet (en al zou het kunnen, is het niet toegestaan) lukken om jouw windows licentie om te zetten daar dit met 99% zekerheid een OEM licentie is en dus gekoppeld is aan de oorspronkelijke hardware (de laptop in dit geval)

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:30

Croga

The Unreasonable Man

Wat een nonsense......

Janelvis;
Dat ligt er heel erg aan of de CPU op het moederbord vast zit of niet. Het volgende:
- De harddisk is zowieso te gebruiken in een desktop systeem. Nagenoeg altijd heeft deze gewoon een SATA aansluiting, net als desktop harde schijvne.
- Het geheugen is hoogstwaarschijnlijk te gebruiken in speciale moederborden.
- De CPU zou ook in deze moederborden te gebruiken zijn als hij in de laptop in een socket zit (wat in dit geval heel erg waarschijnlijk is.

MAAR

We praten hier over een laptop van een aantal jaren oud. Zo'n beetje alle onderdelen die hier in zitten zijn zwaar veroudert. Ik zou dat ook sterk afraden om de onderdelen te hergebruiken. Mischien met uitzondering van de harde schijf, die zou je nog als data schijf naast een moderne schijf (of SSD) kunnen zetten.

Ofwel: Mischien kan het, waarschijnlijk is het sterk af te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:32

g0tanks

Moderator CSA
Als het beeldscherm niet defect is, kan deze ook worden omgebouwd naar een externe monitor. Niet heel praktisch maar met behulp van controller boards, veel te vinden op eBay uit China, goed te doen. Als je zoekt op 'convert laptop screen to monitor' of iets dergelijks kan je er wel wat over vinden.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Met hierboven. Al is het wederom hierbij de vraag of je zoveel tijd en moeite wilt steken in inferieure hardware. (Even een aanname van mijn kant dat, gezien het vista tijdperk, waarschijnlijk geen 1440p ips scherm is)

Wat je eventueel nog wel kunt proberen is je huidige build inzetten alszijnde 'desktop'
Mocht het inderdaad alleen het scherm zijn dat de geest heeft gegeven, zou de rest van de hardware nog prima in staat moeten zijn om beeld op een externe monitor te toveren.
Vga kabeltje er aan, muis en toetsenbord dongeltje er in en gaan.
Kun je jezelf dus alle moeite voor het ombouwen naar desktop systeem besparen :)

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:06
Je kan ook een losse monitor aansluiten op je laptop. Dan gebruik je alles behalve het monitor van je laptop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Croga schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 22:19:
[...]
Wat een nonsense......
[...]
Als jij nou eens nadenkt voor dat je typt kom je er achter dat het niet bepaald nonsense is.
Er is geen normaal moederbord wat je kan kopen waar je een C2D rPGA chip in kan prikken, qua SO-DIMM DDR2 bordjes ben je ook beperkt. Je hebt wat 10 jaar oude Atom bordjes waar soms nog wat old new stock van is, maar dat is het dan ook wel.

Je kan wel extended life industrial en embedded bordjes krijgen van bijv. SuperMicro, daar kan je je rPGA CPU en je DDR2 SO-DIMMS nog op kwijt, maar nog steeds geen losse GPU. Bovendien zijn die zo duur en zo slecht te krijgen dat je voor hetzelfde geld net zo makkelijk een compleet nieuwe CPU, nieuw moederbord en nieuw RAM kan kopen, en dan heb je 10x de snelheid en ondersteuning dan met oude mobile Core2 rommel, voor de helft van het geld.

Dus: een moederbord van 230 euro vs. een moederbord (48) + CPU (38) + RAM (19) combi van 105, dat is de keuze die je dan hebt. Dan heb je meer dan 100 euro over om in een GPU te stoppen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 827835

Topicstarter
okey bedankt voor alle reacties
nieuw is dus beter
toch voelt het een beetje dat ik veel "weggooi'', dat nog wel bruikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Anoniem: 827835 schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 00:23:
nieuw is dus beter
Nou ja, zoals hierboven al aangeven. Als het enkel het beeldscherm is, kun je de laptop prima als desktop inzetten.

Het "veel weggooi" argument zou ik niet al te lang over wakker liggen.
Vista tijdperk ligt ver achter ons. De ontwikkelingen zijn allemaal zo snel gegaan, dat je hedendag voor 200 euro een systeem koopt, dat rondjes rent om jouw laptop.
Dit is (helaas) hoe het hedendag met technologie gaat. Een videorecorder ga je ook niet meer repareren als je voor 2 tientjes een nieuwe blu ray speler haalt.
Mocht je er echt overtuigd van zijn dat de laptop nog ruimschoots aan jouw wensen voldoet, dan kun je waarschijnlijk voor enkele tientjes een prima 2e hands vervanger op de kop tikken.

Hoe dan ook. Knutselen met je huidige hardware is waarschijnlijk niet rendabel. Vervangende onderdelen zullen duurder zijn dan hedendaagse onderdelen.

Om met een semi-passende metafoor af te sluiten:
Men gaat ook geen touchscreen knutselen op een Nokia 3310 als je voor 20 euro een simpele smartphone uit China kan bestellen.

edit omdat ik blijkbaar niets beters te doen heb op moment 8)7
Nieuw scherm voor je huidige laptop komt (snel gegoogled) op +90 dollar.
Voor dat geld heb je b.v. ook:
V&A aangeboden: Dell E6500
Waarbij je met een beetje geluk het geheugen en de hardeschijf nog over zou kunnen zetten.

[ Voor 26% gewijzigd door Switchie op 15-10-2016 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

johnkeates schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 23:09:
Als jij nou eens nadenkt voor dat je typt kom je er achter dat het niet bepaald nonsense is.
Je stelt dat het onmogelijk is. Je geeft hier zelf al aan dat het wél mogelijk is. Je opmerking was dus bewezen nonsense.

Daarnaast is, zoals ik ook al opmerk, de CPU niet handig om te hergebruiken, het geheugen onwaarschijnlijk dat het handig is maar de harddisk is geen enkel probleem. Nog sterker: Daar is niet zo heel veel in verandert sinds die tijd; een 500GB-1TB harddisk is nogsteeds best handig om als tweede schijf in je systeem te hebben.

[ Voor 33% gewijzigd door Croga op 15-10-2016 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Croga schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 08:33:
[...]

Je stelt dat het onmogelijk is. Je geeft hier zelf al aan dat het wél mogelijk is. Je opmerking was dus bewezen nonsense.
'Ja het is mogelijk maar zo onrealistisch en duur dat het niet echt een mogelijkheid is' is dus wat je zegt...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

RGAT schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 08:50:
'Ja het is mogelijk maar zo onrealistisch en duur dat het niet echt een mogelijkheid is' is dus wat je zegt...
Als de hele wereld zwart/wit zou zijn...... Maar dat is hij niet....
Er is dan ook geen enkelvoudig antwoord wat TS de informatie geeft die hij nodig heeft. Dus ook jouw opmerking is geen zinvolle reactie op de vraag van TS.

Het enige zinvolle enkelvoudige antwoord zou zijn "Ja, het is mogelijk". Maar ook dat is geen antwoord waar TS wat mee kan.
En dus heb ik het antwoord gekwalificeerd. Details gegeven die TS wél vertellen wat hij moet weten.

John's originele antwoord, en zo ook jouw versie, zijn wellicht efficiënt. Ze zijn echter niet effectief; ze vertellen TS wat hij vraagt, niet wat hij wil weten.

Als enkelvoudige antwoorden zijn zowel "Nee, kan niet" als "Ja, kan wel" mogelijk (let op! Ik zeg niet dat ze juist zijn, ik zeg alleen dat ze mogelijk zijn!). Geen van beiden helpen ze TS met het bereiken van zijn doel. Wat doe jij liever, een antwoord geven of TS helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Croga schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 08:54:
[...]

Als de hele wereld zwart/wit zou zijn...... Maar dat is hij niet....
Er is dan ook geen enkelvoudig antwoord wat TS de informatie geeft die hij nodig heeft. Dus ook jouw opmerking is geen zinvolle reactie op de vraag van TS.

Het enige zinvolle enkelvoudige antwoord zou zijn "Ja, het is mogelijk". Maar ook dat is geen antwoord waar TS wat mee kan.
En dus heb ik het antwoord gekwalificeerd. Details gegeven die TS wél vertellen wat hij moet weten.

John's originele antwoord, en zo ook jouw versie, zijn wellicht efficiënt. Ze zijn echter niet effectief; ze vertellen TS wat hij vraagt, niet wat hij wil weten.

Als enkelvoudige antwoorden zijn zowel "Nee, kan niet" als "Ja, kan wel" mogelijk (let op! Ik zeg niet dat ze juist zijn, ik zeg alleen dat ze mogelijk zijn!). Geen van beiden helpen ze TS met het bereiken van zijn doel. Wat doe jij liever, een antwoord geven of TS helpen?
Ik geef liever TS een nuttig antwoord dan een voorstel om x honderd euro hierin te storten ;)
Dus: Nee, niet nuttig om hier nog zoveel geld in te steken terwijl je voor minder meer hebt als je nieuw koopt, verkoop m of sluit er een monitor op aan en gebruik m als desktop...
In dit geval dus wel degelijk een simpel antwoord op een simpele vraag ('is dit een optie') = nee niet echt...

[ Voor 4% gewijzigd door RGAT op 15-10-2016 09:17 ]

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Anoniem: 827835 schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 00:23:
nieuw is dus beter
Als het interne beeldscherm het niet doet maar een extern scherm via de VGA aansluiting wél dan zou je een oud LCD scherm ergens weg kunnen halen en er een leuk projectie van kunnen maken. Je kunt dan een mooie houten behuizing maken om het moederbord van je laptop. Beetje knutselen met oud spul, kun je een boel van leren.

Of je maakt een "computer in een koffertje" met in het deksel een beeldscherm die met een VGA kabeltje naar het moederbord gaat wat in dat zelfde koffertje zit.
Afbeeldingslocatie: http://www.lanpartypathfinder.com/casemodding/CnC4TT/images/12_Finished_Running_004_CnC4TT_0074_CIMG0271_90_700x933.jpg
Pagina: 1