Acties:
  • 0 Henk 'm!

• langestefan
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-09-2024
Hallo, ik ben momenteel bezig met een upgrade voor mijn gaming PC.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen in 4K, kwijlend naar mijn PC kijken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De upgrade mag ongeveer 1500 euro kosten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, dit is het lijstje met de componenten die ik al heb:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4770K Boxed€ 358,50€ 358,50
1MSI Z87-G45 Gaming€ 199,26€ 199,26
1Asus GTX780-DC2OC-3GD5€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 70,95€ 70,95
1Corsair Obsidian 450D€ 99,95€ 99,95
1Kingston HyperX Beast KHX24C11T3K2/8X€ 0,-€ 0,-
1Corsair AX760€ 168,90€ 168,90
1Crucial M500 M.2 240GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 897,56

Hiervan wil ik graag de voeding, de HDD en de kast meenemen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil graag een gtx 1080 hebben.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb de voorkeur voor Nvidea, Asus, Samsung, corsair en Intel.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee, het gaat me puur om de prestaties tijdens het gamen. De build is gericht op 4K. Momenteel speel ik op een resolutie van 2560x1440p.

Ga je overklokken?
Met het oude systeem was ik bang om over te klokken. Nu ik 3 jaar verder ben en heel wat meer ervaring opgedaan heb wil ik beginnen met overklokken. Daarom is goede koeling dus erg belangrijk. Ook zou ik eventueel nog wat fans kunnen installeren in mijn kast, daar heb ik wel de ruimte voor.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik wil graag zo veel mogelijk power uit mijn PC halen maar toch een ergonomische build hebben. Dit is met mijn vorige PC erg goed gelukt, hij draait nu nog steeds (alle) games op max settings.

Ik ben al lange tijd abonnee van hardware.info en iedere keer als er een nieuw nummer binnen komt wil ik mijn PC nog liever upgraden. Ik heb ook dingen gelezen over PCI express SSD's, die schijnen steeds beter betaalbaar te zijn. Dat is dus ook nog een optie.

Verder twijfel ik nog erg over het moederbord, de juiste GTX1080 en weet ik ook nog niet welk soort en hoeveel ram ik wil hebben.

Dit is het lijstje dat ik zelf al heb samengesteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 345,95€ 345,95
1Asus Z170 PRO GAMING€ 149,90€ 149,90
1Asus ROG STRIX-GTX1080-A8G-GAMING€ 719,-€ 719,-
1Corsair Hydro H115i€ 136,31€ 136,31
1Kingston HyperX Fury black HX424C15FBK2/16€ 84,95€ 84,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 154,90€ 154,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.591,01

Alle tips en adviezen / toevoegingen zijn welkom :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
HWI zegt dat een verschil in processorkracht de 4K performance niet merkbaar beinvloed, ik verwacht dat je alles daardoor gewoon grotendeels kunt recyclen. Je hebt een mooie computer, mits je ook gebruik maakt van een nette overklok: 16GB geheugen (totaal 24gb) erbij prikken omdat het kan + 1 stuks 1080 met 8GB in je huidige setup. Zo kan je later SLI doen door er nog een 1080 + een andere voeding bij te prikken, kom je uit rond de 1500 euro totaal.
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G€ 741,-€ 741,-
1Kingston HyperX Beast HX324C11T3K2/16€ 69,03€ 69,03
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 810,03

Ik heb geen cpu koeler opgenomen omdat ik niet zie welke je momenteel hebt en eventueel wil je waterkoelingsetje ofzoiets.

[ Voor 24% gewijzigd door govie op 14-10-2016 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:13
Je 4770k zal het inderdaad prima doen met gaming, geen enkele reden om die te upgraden. 1080 erin, goede cpu koeler en gaan. Realiseer je wel dat ook een 1080 nog moeite heeft met 4k gaming, de titan x(pascal) is de eerste kaart die de zwaarste games op 4k ultra net op 60fps weet te krijgen. Wellicht nog even wachten op de 1080Ti? Maar niemand weet nog wanneer die uitkomt.

En lees je even (nog) wat beter in op het terrein van pcie ssd's. Leuke cijfertjes in synthetische benchmarks, maar voor gaming en andere standaard pc taken niet sneller dan een sata ssd, dus weggegooid geld. Voor de real life benchmarks van ssd's moet je bij HWI kijken naar de uitkomsten van de pcmark 7 en 8 benchmarks. Heel ontnuchterend.

[ Voor 10% gewijzigd door Philpend op 15-10-2016 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• langestefan
Govie en Philpend, bedankt voor jullie reacties.

@Govie
Ik heb momenteel een standaard Intel lucht koeler voor mijn CPU. Niet geschikt voor overklokken dus. Wat je bedoelt is dat het beter is om meer geheugen er bij te prikken in plaats van het vervangen door DDR4 ram? DDR4 ram geeft nu in zekere situaties wel meer performance, ook bij het gamen.

Ik wil graag het nieuwste van het nieuwste hebben. Ik vind dat mijn 3 jaar oude build gewoon aan vervanging toe is. SLI 1080 ga ik nooit doen, dat is me te duur.

@Philpend
De reden dat ik mijn CPU wil upgraden is omdat mijn huidige CPU niet met DDR4 compatible is. De GTX1080 is goed genoeg om ook de hoogste games op 4k te draaien, daar moet je echter wel wat settings voor inleveren. Met overklokken (en goede koeling...) is dit al wat minder. Ik wacht in ieder geval nog tot de kerst voordat ik überhaupt wat ga aanschaffen. Dus misschien is dan de GTX1080Ti al uit... :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• govie
langestefan schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 16:45:
Ik wil graag het nieuwste van het nieuwste hebben. Ik vind dat mijn 3 jaar oude build gewoon aan vervanging toe is. SLI 1080 ga ik nooit doen, dat is me te duur.
Philip en ik zijn het er blijkbaar over eens dat nu al dit systeem grotendeels weggooien zonde is. Dat je nog voldoende uit jouw onderdelen kunt halen i.c.m. een 1080. En dat die combinatie zeer zeker prettig zal gamen. Of je nu 88fps of 213fps haalt maakt geen flikker uit, omdat je monitor in dat opzicht waarschijnlijk de begrenzer zal zijn. Ben je er van beuwst dat je nu al je K-processor weggooit, voordat je hem ooit op zijn pik hebt getrapt. maar daarintegen wil je wel het snelste van het snelste? Ergens lijkt me dat een contradictie. Maargoed, als bij jullie het geld aan de schutting groeit, mij alles best.
langestefan schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 16:45:
@Govie
Ik heb momenteel een standaard Intel lucht koeler voor mijn CPU. Niet geschikt voor overklokken dus. Wat je bedoelt is dat het beter is om meer geheugen er bij te prikken in plaats van het vervangen door DDR4 ram? DDR4 ram geeft nu in zekere situaties wel meer performance, ook bij het gamen.
ddr3 en ddr4 zijn niet uitwisselbaar. Wat ik met mijn initiele post bedoelde was: Probeer eerst eens maximale performance uit je huidige pc te halen. Veel van de onderdelen die je daarvoor aanschaft, kan je later in je volgende gameperformance-pc met een 1151 of 2011-3 socket hergebruiken. Op extra geheugen bijprikken na, aangezien ddr4 en ddr3 niet uitwisselbaar zijn.
Die 1080 gpu en een top-waterkoelingsetje past waarschijnlijk ook in je huidige setup (+evt wat ddr3 geheugen, is tientjeswerk en jullie hebben toch geld zat). Probeer met die onderdelen het maximale uit je huidige pc te halen. Zo kan je in de toekomst het waterkoelingsetje+videokaart meenemen naar de volgende gamepc.

Maargoed, het maakt allemaal niet uit, want die nieuwe pc, die komt er toch wel. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• langestefan
govie schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 21:18:
[...]

Philip en ik zijn het er blijkbaar over eens dat nu al dit systeem grotendeels weggooien zonde is. Dat je nog voldoende uit jouw onderdelen kunt halen i.c.m. een 1080. En dat die combinatie zeer zeker prettig zal gamen. Of je nu 88fps of 213fps haalt maakt geen flikker uit, omdat je monitor in dat opzicht waarschijnlijk de begrenzer zal zijn. Ben je er van beuwst dat je nu al je K-processor weggooit, voordat je hem ooit op zijn pik hebt getrapt. maar daarintegen wil je wel het snelste van het snelste? Ergens lijkt me dat een contradictie. Maargoed, als bij jullie het geld aan de schutting groeit, mij alles best.

[...]

ddr3 en ddr4 zijn niet uitwisselbaar. Wat ik met mijn initiele post bedoelde was: Probeer eerst eens maximale performance uit je huidige pc te halen. Veel van de onderdelen die je daarvoor aanschaft, kan je later in je volgende gameperformance-pc met een 1151 of 2011-3 socket hergebruiken. Op extra geheugen bijprikken na, aangezien ddr4 en ddr3 niet uitwisselbaar zijn.
Die 1080 gpu en een top-waterkoelingsetje past waarschijnlijk ook in je huidige setup (+evt wat ddr3 geheugen, is tientjeswerk en jullie hebben toch geld zat). Probeer met die onderdelen het maximale uit je huidige pc te halen. Zo kan je in de toekomst het waterkoelingsetje+videokaart meenemen naar de volgende gamepc.

Maargoed, het maakt allemaal niet uit, want die nieuwe pc, die komt er toch wel. :+
Je hebt helemaal gelijk. Het geld groeit hier niet aan de boom. Het enige waar ik wel iets op tegen heb is om nu DDR3 ram te kopen die ik in de nabije toekomst toch ga vervangen met DDR4 ram. Ik besef me nu ook dat ik eigenlijk nog niet het maximale uit mijn PC heb gehaald. Door al die leuke dingen die nu uitkomen (DDR4, PCIe SSD's, GTX1080 etc.) gaat het kriebelen bij mij.

Nu heb ik nog een belangrijke vraag. Stel, ik koop nu een 4K monitor, een GTX1080 en een waterkoeler. Zou ik dan met mijn huidige build (en die flink overklokken) significant minder FPS halen dan met een DDR4 en 6700k setup? Ik kan geen echt duidelijke benchmarks vinden voor mijn situatie... :9
Ik ben namelijk bang voor een CPU bottleneck voor het gamen op 4K.

Bedankt voor de hulp tot nu toe govie. 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• govie
Ik zal het proberen te onderbouwen met bronnen, zodat je zelf ook op onderzoek kunt gaan.

Jouw 4790K met ddr3 vs. een 1151 socket processor met ddr4 geheugen
  • Hardware.info heeft afgelopen maand een test over het verschil tijdens 4K gamen met een i5-6500 (vrij simpele processor zonder overklokken) tegen de snelste processor omstreeks 2015, het testsysteem van hardware.info, oftewel een Intel Core i7 5960X. Uit hun conclusie blijkt dat het verschil in processorkracht niet veel invloed heeft op 4K gameprestaties, oftewel je merkt het minieme verschil niet.
  • Volgens deze bron is jouw 4790K met ddr3 geheugen veel sneller (tientallen procenten in games, flinke brokken fps) dan de i5-6500 met ddr4 geheugen waar hardware.info ook gewoon hartstikke lekker mee kon 4K gamen.
Op basis van bovenstaande bronnen, concludeer ik dat jouw processor 4K gamen niet zou moeten bottlenecken. Je zou volgens andere bronnen makkelijk een aantal 1080 in sli aan jouw processor kunnen hangen en dan trekt de 4790K het waarschijnlijk nog steeds.

Is meer geheugen bij een 4790K cpu + 1080 gpu nodig?
Meer geheugen of meer processorkracht merk je doorgaans niet veel van tijdens het gamen, totdat je er te weinig van hebt. De kans is aanwezig dat jouw huidige 8GB geheugen nog net voldoende is om de 4K game prestaties van jouw 4790k cpu + 1080 gpu niet af te vlakken (bottlenecken). Als voorbeeld, in deze youtube video, komt een 4790k cpu + 1080 gpu niet uit boven de 7GB geheugen. Maar eventueel krijg je wel een gevoel dat 8GB geheugen al krap begint te worden, misschien gebruik je in de toekomst soms wel meer dan 8GB geheugen. Hardware.info adviseert in hun 4K gamepc guide van oktober ook 16GB geheugen. Omdat geheugen op dit moment goekoop is, heb ik in mijn eerste post dat gewoon opgenomen, omdat het op het totaalbedrag geen fluit uitmaakte, een 1080 gpu is immers erg duur waardoor de prijs van 2 reepjes geheugen in het niet vallen.

Monitor
Als ik de benchmarks en youtube moeten geloven dan kun je lekker 4K gamen met jouw huidige processor in combinatie met een 1080 videokaart en eventueel iets meer geheugen indien nodig. De vraag is even of het verschil tussen jouw huidige 1440p monitor en een nieuwe 2160p monitor de moeite is. Voor mij niet, maar voor anderen misschien weer wel en blijkbaar ook voor jouw, dat mag. Misschien is het een goed idee om eerst naar een computerwinkel te gaan zodat je het verschil kunt zien tussen 1440p en 2160p beeld. Of ga even op onderzoek via internet naar de ervaringsverschillen tussen 1440p en 2160p etcetc. In de pricewatch staan 2 4K maten tegenwoordig : Ultra-HD 3860*2160p en Cinema 4K 4096*2160p.

Succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kser
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:46
langestefan schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 03:07:
[...]

Je hebt helemaal gelijk. Het geld groeit hier niet aan de boom. Het enige waar ik wel iets op tegen heb is om nu DDR3 ram te kopen die ik in de nabije toekomst toch ga vervangen met DDR4 ram. Ik besef me nu ook dat ik eigenlijk nog niet het maximale uit mijn PC heb gehaald. Door al die leuke dingen die nu uitkomen (DDR4, PCIe SSD's, GTX1080 etc.) gaat het kriebelen bij mij.

Nu heb ik nog een belangrijke vraag. Stel, ik koop nu een 4K monitor, een GTX1080 en een waterkoeler. Zou ik dan met mijn huidige build (en die flink overklokken) significant minder FPS halen dan met een DDR4 en 6700k setup? Ik kan geen echt duidelijke benchmarks vinden voor mijn situatie... :9
Ik ben namelijk bang voor een CPU bottleneck voor het gamen op 4K.
Vroeger was het nog zo dat om de paar jaar de consumenten cpu's grote stappen voorruit gingen qua snelheid. Maar in de laatste paar jaar is er toch veel minder prestatiewinst met iedere nieuwere generatie. Daarnaast is jouw pc voor gamen, en vandaag de dag is de cpu niet vaak de beperkende factor als je een high end i5 of i7 gebruikt. De bottleneck voor het halen van hogere fps is al jaren de gpu. En als je over wilt stappen naar 4K, dan is dat een flinke toename van pixels die gegeneerd moeten worden, en zal ook dus de gpu de bottleneck blijven.

Je bent bereid 1500 euro uit te geven, maar geld groeit niet aan de boom. Daarom zou ik je ook aanraden om een koeler aan te schaffen (hoeft geen waterkoeler te zijn, mag ook een goede air koeler zijn), en neem eventueel ook een beetje ram erbij, en die 1080 die je wilt.

Je wilt beginnen met overklokken dus probeer het eens met je huidige systeem. Mocht je op een of andere manier iets kapot maken, dan is er nog genoeg budget om alsnog over te stappen op Skylake :P.

DDR3 erbij kopen moet geen probleem zijn, je hebt een beest van een PC, vooral met de extra koeler en gpu die je erbij haalt. Dat systeem zal de komende 3-5 jaar het nog heel goed doen. Gezien jouw posts hier, denk ik dat het beste is dat je nu even de 1080 erbij pakt, en dan even wacht op de volgende generatie videokaarten en dan een volledige upgrade te doen, dan pak je meteen ook de generatie Intel CPU die na Skylake komt (of zelfs twee kleine generaties).
Jouw huidige pc is dan nog steeds goed en kun je nog een lekker bedrag voor krijgen.

DDR4, dure SSDs, Skylake, zijn de overstap niet waard als gamen je doel is voor het systeem. Dat zit in hetzelfde bootje als een tweede 1080 voor SLI, en je hebt al aangegeven dat je dat niet zal doen.

Ram erbij, koeler erbij, mooi scherm erbij, probeer overklokken en stap pas over bij de volgende generatie GPUs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• govie
Je kunt het ook zo zien: De computerset die jij 3 jaar terug heb gekocht, heb je zeker goed uitgekozen want die is nog steeds hartstikke relevant! Ok, voor jouw misschien iets te relevant, het is altijd wat. :+ Hij is zelfs zo goed, dat ik in de toekomst hoop jouw processor in mijn huidige pc te kunnen krijgen via de V&A sectie van tweakers voor een prijs die ik er voor over heb, zo goed is die. In dat opzicht had je drie jaar terug gewoon slechter moeten inkopen >:)

Overklokken
Toen ik ben begonnen met overklokken, heb ik de overklok handleiding gebruikt van hardware.info die ook dat magazine maken wat nog steeds in de bruna wordt verkocht. Daarnaast kun je als je er niet uitkomt gewoon vragen om hulp hier op het forum in het juiste topic. Die overklok-guide werkte perfect en ik leerde er erg veel van. Mijn G3238-processor ging van 3.2 Ghz naar 4.7 Ghz met een luchtkoeler, 45% snelheidswinst dankzij die handleiding. Je moet jezelf wel even inlezen, maargoed, het is ook wel leuk om te doen dat overklokken.

[ Voor 40% gewijzigd door govie op 16-10-2016 13:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Je hebt helemaal geen waterkoeling nodig om flink te kunnen overclocken en nog steeds weinig fan geluid te hebben. Meestal zijn de temperaturen geen issue en is waterkoeling dan ook een dure en mooie 'gimmick'. Het is koelt iets beter, mits goede radiator en fans, maar is meer werk en kán goed fout gaan. Gewoon een goede luchtkoeler van 3-4 tientjes en je kunt aan de gang.

DDR4 is écht geen reden om te upgraden, gooi er 8GB ram bij voor een paar tientjes en je bent klaar samen met de gtx1080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• langestefan
Bedankt voor de reacties, mooi dat ik nog wat van jullie kan leren.

@Govie
Die overklok handleiding komt zeker van pas, ik zal mij er even in verdiepen zodra het zo ver is. Behalve dat overklokken handig is vind ik het ook erg interessant.
Ik ben aan de hand van jouw bronnen nog een beetje gaan zoeken en ik ben er achter gekomen dat je inderdaad gelijk hebt, de i7 4770k is nog steeds een erg sterke processor. Ik heb dan nu ook besloten om jullie advies aan te nemen. Ik ga er wat meer ram bij prikken, een nieuwe koeler aanschaffen en natuurlijk de GTX1080 kopen. De GTX1080 haal ik pas rond kerst, ik heb ondertussen via marktplaats 2 extra stickjes ram gekocht die identiek zijn aan die van mij, voor een zacht prijsje natuurlijk. Dus dat probleem is opgelost.

@Kser
Ik ben van plan om een goede koeler er bij te kopen, welke dat gaat worden ben ik nog niet helemaal uit. Volgens benchmarks is het verschil tussen een dure waterkoeler en een goede luchtkoeler maar een paar graden. Ik vind een waterkoeler echter wel mooi bij mijn systeem passen qua vormgeving. De 1080 gaat aangeschaft worden rond kerst. Héél misschien is er dan al nieuws over de 1080Ti.

@ToFast
Ik zit nu op 16GB ram ipv de 8GB die ik had. Het enige waar ik nu dus nog mee zit is de koeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kser
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:46
langestefan schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 19:53:

@Kser
Ik ben van plan om een goede koeler er bij te kopen, welke dat gaat worden ben ik nog niet helemaal uit. Volgens benchmarks is het verschil tussen een dure waterkoeler en een goede luchtkoeler maar een paar graden. Ik vind een waterkoeler echter wel mooi bij mijn systeem passen qua vormgeving. De 1080 gaat aangeschaft worden rond kerst. Héél misschien is er dan al nieuws over de 1080Ti.
Precies, dat moet je maar even zelf beslissen, maar let wel even op de grootte van de koelers en of ze in je kast passen. De grotere air koelers kunnen best groot zijn. Waterkoelers hebben weliswaar een kleinere blok bovenop de cpu maar je moet dan wel een radiator ergens anders in je kast kwijt, en voor de duurdere versies kunnen die best erg groot zijn. Dus let daar wel even op.
De gfx kaart zal ook niet klein zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• govie
- Slim om het identieke geheugen te kopen, weet je zeker dat het kan samenwerken met je huidige.
- Als je nog een mooie simpele luchtkoeler zoekt met goede prestaties, de scythe fuma is een prima koeler en iets goedkoeper in verhouding tot de concurrentie (bij zelfde prestatie). Bij alle koelers wordt tegenwoordig wel pasta meegeleverd, dus dat zit wel zit ongeacht welke je neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• langestefan
Kser schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 20:59:
[...]

Precies, dat moet je maar even zelf beslissen, maar let wel even op de grootte van de koelers en of ze in je kast passen. De grotere air koelers kunnen best groot zijn. Waterkoelers hebben weliswaar een kleinere blok bovenop de cpu maar je moet dan wel een radiator ergens anders in je kast kwijt, en voor de duurdere versies kunnen die best erg groot zijn. Dus let daar wel even op.
De gfx kaart zal ook niet klein zijn.
Ik heb een redelijk grote kast, namelijk de Corsair 450D dus daar verwacht ik geen problemen mee. Ook de radiator kan ik wel kwijt bovenin. Ik twijfel nu tussen deze 2 koelers:

#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Fuma€ 42,50€ 42,50
1Corsair Hydro H115i€ 137,95€ 137,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 180,45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• govie
langestefan schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 22:04:
[...]

Ik heb een redelijk grote kast, namelijk de Corsair 450D dus daar verwacht ik geen problemen mee. Ook de radiator kan ik wel kwijt bovenin. Ik twijfel nu tussen deze 2 koelers:

#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Fuma€ 42,50€ 42,50
1Corsair Hydro H115i€ 137,95€ 137,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 180,45
Alletwee mooi spul, je kunt aan beide geen bult vallen. :9 De vraag is meer of je graag een waterkoelingset wil hebben of een luchtkoeler+100 euro. Voor 100 euro kun je tegenwoordig al bijna 525GB SSD = evt. kortere laadtijden tussen levels t.o.v. hardeschijf. Details, altijd lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• langestefan
govie schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 00:31:
[...]

Alletwee mooi spul, je kunt aan beide geen bult vallen. :9 De vraag is meer of je graag een waterkoelingset wil hebben of een luchtkoeler+100 euro. Voor 100 euro kun je tegenwoordig al bijna 525GB SSD = evt. kortere laadtijden tussen levels t.o.v. hardeschijf. Details, altijd lastig.
Ze lijken me inderdaad allebei erg mooi. Ik denk dat een waterkoeler een hoger potentiaal biedt voor overklokken dan een luchtkoeler, dus waarschijnlijk kies ik daarvoor. Ik wil eigenlijk wel richting de 4.7GHz gaan namelijk.

Ik vroeg me nog iets af. De waterkoeler zal zijn hitte kwijt raken via de bovenkant van mijn kast. Die hitte zal dus niet meer in de kast terecht komen. Bij de luchtkoeler is dit niet zo, daar zal de hitte in de lucht circulatie van de kast terecht komen. Zal dit geen nadelige gevolgen hebben voor andere componenten (met name de videokaart) :? ? Vooral bij hogere snelheden zal de CPU flink warm gaan worden, al die hitte komt in de kast terecht... :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• govie
langestefan schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 01:44:
[...]

Ze lijken me inderdaad allebei erg mooi. Ik denk dat een waterkoeler een hoger potentiaal biedt voor overklokken dan een luchtkoeler, dus waarschijnlijk kies ik daarvoor. Ik wil eigenlijk wel richting de 4.7GHz gaan namelijk.

Ik vroeg me nog iets af. De waterkoeler zal zijn hitte kwijt raken via de bovenkant van mijn kast. Die hitte zal dus niet meer in de kast terecht komen. Bij de luchtkoeler is dit niet zo, daar zal de hitte in de lucht circulatie van de kast terecht komen. Zal dit geen nadelige gevolgen hebben voor andere componenten (met name de videokaart) :? ? Vooral bij hogere snelheden zal de CPU flink warm gaan worden, al die hitte komt in de kast terecht... :F
Maar daarom hebben simpele, stille en voldoende casefans ook bestaansrecht. Daarnaast geeft een videokaart, zeg, 300 of 400 Watt warmte af en een processor misschien max 125 Watt. De kans is eventueel groter dat de warmte van de videokaart iets gaat beinvloeden dan de warmte van je cpu. Maar in theorie heb je gelijk, maar ik denk dat het in de praktijk wel mee zal vallen.
In die zin is het eigenlijk ook gek dat All-in-one-waterkoelingsetjes voor gpu's nog niet een grotere vlucht hebben genomen dan voor processoren. Die gpu's die je nu standaard kunt kopen met een waterkoelingsetje erop, die hebben een kleine radiator ter grootte van 1 fan en hebben waarschijnlijk ook minder capaciteit dan menig cpu-waterkoelingsetje met 2 of meer fans (en dus ook een grotere radiator).

[ Voor 3% gewijzigd door govie op 17-10-2016 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• langestefan
govie schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 08:40:
[...]

Maar daarom hebben simpele, stille en voldoende casefans ook bestaansrecht. Daarnaast geeft een videokaart, zeg, 300 of 400 Watt warmte af en een processor misschien max 125 Watt. De kans is eventueel groter dat de warmte van de videokaart iets gaat beinvloeden dan de warmte van je cpu. Maar in theorie heb je gelijk, maar ik denk dat het in de praktijk wel mee zal vallen.
In die zin is het eigenlijk ook gek dat All-in-one-waterkoelingsetjes voor gpu's nog niet een grotere vlucht hebben genomen dan voor processoren. Die gpu's die je nu standaard kunt kopen met een waterkoelingsetje erop, die hebben een kleine radiator ter grootte van 1 fan en hebben waarschijnlijk ook minder capaciteit dan menig cpu-waterkoelingsetje met 2 of meer fans (en dus ook een grotere radiator).
Dan moet ik ook nog een paar goede corsair fans vinden, maar dat komt wel goed. Bedankt voor de hulp Govie.
Pagina: 1