Voor een homeserver niet zoveel keus?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:39

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Ik wil een kleine kubus-vormige homeserver gaan bouwen. Het systeem moet gaan draaien met een processor met een TDP van 45 tot 65 Watt. Hij moet wel stil worden, maar niet fanless.

Hiervoor was ik op zoek naar een mini-ITX of micro-ATX moederbord met 2 PCI express slots (voor I/O en een simpele videokaart, als er on-board iets kapot gaat) en 4 geheugenslots (zodat ik geheugen kan uitbreiden) en ECC check op het geheugen.

Maar vanwege ECC is de keuze beperkt tot een Xeon processor, de 2 PCIe slots beperken de keuze tot micro-ATX en als ik in de pricewatch kijk, zie ik dat eigenlijk alleen het merk SuperMicro moederborden maakt die aan deze combinatie voldoen.

Welke van mijn eisen zou ik het best kunnen laten vallen?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Alle reacties

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:05
ECC hangt veel meer van het moederbord dan van de CPU af, de meeste processoren ondersteunen ECC.

Hoe vaak is je onboard videokaart al stuk gegaan? De mijne nog nooit... Daarnaast zitten die dingen tegenwoordig voor 99% in de CPU.

TDP zegt trouwens vrijwel niets. Het enige wat het zegt is hoe groot je koelblok en je voeding moeten zijn, maar het heeft voor een home-server NIETS te maken met het verbruik. Als je de CPU de hele tijd vol belast, dan zegt de TDP iets over het verbruik, maar je home-server is 99% van de tijd idle, en dan verbruikt een CPU met een TDP van 15W evenveel als een CPU van dezelfde familie / generatie als eentje met een TDP van 150 Watt.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

pricewatch: MSI C236M WORKSTATION gemist? Kan elke socket 1151 cpu in. Van Celeron tot i7 en Xeon.

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 20:52:
pricewatch: MSI C236M WORKSTATION gemist? Kan elke socket 1151 cpu in. Van Celeron tot i7 en Xeon.
Bedankt voor de tip! Ik vond het vreemd dat specifiek de i3 wel genoemd werd en de i5 en i7 niet en ben daarom nog even op Ark aan het zoeken geweest en inderdaad, er bestaan naast Xeon processoren met ECC ook een paar Celeron, Pentium en i3 processoren met LGA1151 die ECC ondersteunen. Goed om te weten.

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Paul schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 20:13:
Hoe vaak is je onboard videokaart al stuk gegaan? De mijne nog nooit... Daarnaast zitten die dingen tegenwoordig voor 99% in de CPU.
Da's waar, het is me 1 keer overkomen (dit jaar de HDMI poort opgeblazen in een Atom systeem) en als zoiets gebeurt bij de homeserver, dan is het waarschijnlijk handiger om er gewoon een nieuw moederbord in te zetten. Dus mini-ITX met 1 slot kan weer.

De TDP zette ik er bij om aan te geven hoe groot/klein het systeem uiteindelijk ongeveer moet worden.